Is er eigenlijk wel iemand die 100% te vertrouwen is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hvelreki

Re: Is er eigenlijk wel iemand die 100% te vertrouwen is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:37

Doet mij onmiddellijk denken aan de tekst uit mijn onderschrift (van Absynthe Minded, Plane Song). Iedereen is egoïstisch, maar sowieso heb je een beetje egoïsme nodig.. Maar ik vind niet omdat iedereen egoïsme in zich heeft dat er niemand is die te vertrouwen is. En je moet ook uitmaken wat je verstaat onder 100 % vertrouwen. Is dat iemand die dag en nacht er voor je is, die je alles kan vertellen, die je nooit in de steek laat in gelijk welke situatie? Zo zullen er waarschijnlijk weinigen zijn. Genoeg die er voor je zijn als het goed gaat, maar wat als er slechte tijden aanbreken? Dan schieten er nog weinigen over. En van die weinigen zullen er nog enkele kunnen afhaken als je in een zeer lastige situatie terechtkomt welke hen ook in de problemen kan brengen als ze achter je blijven staan of in je blijven geloven.

Echter kom ik dan bij mijn ouders uit, waarvan ik toch wel weet dat ze altijd achter mij zullen staan, welke keuzes ik ook maak. Bij sommige keuzes zullen ze het misschien moeilijker hebben dan bij andere, maar ze zullen achter me blijven staan. Zij zullen me nooit in de steek laten. Ik heb 2,3 echt hele goede vrienden maar als ik héél eerlijk mag zijn zou ik wel situaties kunnen bedenken (natuurlijk wel extreme) waarin ze niet meer achter mij zouden kunnen staan. Geen idee of ze dat dan ook daadwerkelijk gaan doen maar het feit dat ik erover twijfel wilt toch al zeggen dat ik ze niet voor 100% vertrouw, maar voor 97 % bv. Ik zou hen het niet kwalijk nemen, ik kan me inbeelden dat ik zelf in zo'n situatie ook afstand van iemand zou kunnen nemen.. Maar dat weet niemand op voorhand. Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:57

Nou, inmiddels het hele topic gelezen. Geheel tegen mijn gewoonte in vanmiddag al gereageerd, maar kon het niet laten.

Ik vertrouw slechts weinig mensen. Of eigenlijk moet ik zeggen: vertrouwde. Jarenlang heb ik weinig mensen vertrouwd, en heel lang naast mijn moeder slechts 1 vriendin. Tot de relatie tussen ons tweeen door voornamelijk slechte communicatie ernstig verslechterde en zij vond dat zij haar gal hier op bokt over mij mocht spuien. Het is niet te geloven hoeveel pijn het doet te merken dat iemand die je, ondanks dat je het haast niet durft, vertrouwd hebt, iemand die je met zoveel moeite zo dicht bij je hebt laten staan, toch zo ontzettend negatief over je kan denken...... Te merken dat iemand zo slecht geluisterd heeft, zo haar eigen interpretatie gehad heeft. Nog steeds doet het me pijn hoe zij zo over me kan denken, juist omdat zij de enige was aan wie ik kleine stukjes van mezelf liet zien. Want verder vertrouwde ik helemaal niemand. En juist zij heeft alles wat haar niet aanstond mbt mij op internet gegooid. Ze heeft er later wel haar excuses voor gemaakt, maar de wonden die geslagen zijn, worden daarme niet geheeld.

Alleen..... ik kan me nu helemaal terugtrekken van mensen, en helemaal niemand meer vertrouwen. Maar de vraag is of ik mezelf er gelukkig me maak. En de vraag is inderdaad ook wat ik verwacht van vertrouwen. Want is vertrouwen niet maar net dat wat jij van een ander verwacht? En is het niet maar net zo dat als jij niks van een ander verwacht, je een ander dus ten alle tijden kan vertrouwen? Als ik niet verwacht dat iemand iets geheim houdt, kan een ander mijn vertrouwen nooit beschamen. Als ik niet verwacht dat iemand er ten alle tijde voor mij is, kan een ander mij dan nooit teleur stellen?
Ik heb dus besloten minder van een ander te verwachten en meer mezelf te zijn. Meer op mezelf te vertrouwen, want zoals gezegd ben jijzelf de enige waarvan je zeker kan zijn of je die wel of niet kan vertrouwen, en de rest maar te laten gebeuren.
Ik ben eerlijk en open tegen de mensen om mij heen, en kan alleen hopen dat zij dat ook tegen mij zijn. Maar daar vertrouw ik slechts met een enkeling op, want we leven nou eenmaal in een wereld van de schone schijn......

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:44

Het enige waar je eigenlijk op kan vertrouwen is jezelf. Ik denk niet dat je iemand ooit 100% kan vertrouwen. Je weet nooit wat iemand echt denkt. Mensen veranderen, kan het lastig uitleggen. Vind wel de zin: En is het niet maar net zo dat als jij niks van een ander verwacht, je een ander dus ten alle tijden kan vertrouwen? van Lalidan heel goed Ja Vertrouwen is grotendeels verwachtingen hebben van iemand.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:45

Lieke schreef:
Ik ben wat gunstiger ingesteld. Ik geloof wel dat je uiteindelijk vaak uit egoisme handeld, maar dat hoeft betrouwbaarheid niet uit te sluiten.
Ik ben er 100% van overtuigd dat ik mijn ouders, broer en een aantal vriendinnen voor 100% kan vertrouwen.

Precies. Egoisme en vertrouwen hoeven elkaar niet uit te sluiten.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:48

Tuurlijk zijn er mensen in bepaalde opzichten 100 percent te vertrouwen. Ik ken 6 mensen, dat als ik daar iets tegen zeg, ze het never zullen doorvertellen. Maar vraag ik aan 3 ervan om even mijn koek, ijsje, pintje, vast te houden terwijl ik een minuutje weg ben, dan is dat gegarandeerd op tegen ik terugben Clown

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:49

Egoïsme en vertrouwen hebben ook niet zo gek veel met elkaar te maken toch. Als je weet dat iemand egoïstisch is, kun je erop vertrouwen dat diegene vanuit egoïsme zal handelen Tong uitsteken

@ Dorienn: Is vertrouwen dan alleen gebaseerd op dat mensen iets niet door vertellen?

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:51

ik denk wel dat ze er zijn
ik ben ze alleen nog niet tegen gekomen Boos! Boos! Boos!
pff door sommige kom je alleen maar meer in de problemen zi ik niet egt op te wachten
ik praat wel tegen mijn Paarden Knipoog

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:54

_Tara_ schreef:
Egoïsme en vertrouwen hebben ook niet zo gek veel met elkaar te maken toch. Als je weet dat iemand egoïstisch is, kun je erop vertrouwen dat diegene vanuit egoïsme zal handelen Tong uitsteken

@ Dorienn: Is vertrouwen dan alleen gebaseerd op dat mensen iets niet door vertellen?

neen, het was een voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:57

onder vertrouwen versta ik:
iemand die je achter je blijft staan, ook in moeilijke tijden.
iemand die je kan steunen, die je niet besodemieterd.
die niet ontzettend roddelt achter je rug om.
kortom, iemand iemand waar je gewoon op terug kunt vallen als dat nodig is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:58

Kj, want dat is eigenlijk ook wel een goeie vraag. Wat is vertrouwen precies? Niet alleen aan jou gesteld hoor, gewoon algemeen Knipoog Ik zelf weet eigenlijk niet goed hoe ik vertrouwen zou moeten omschrijven. Dat je verwachtingen hebt van iemand? En mensen die zich gedragen zoals jij van ze verwacht, die vertrouw je dan? Dan zou het vertrouwen in iemand misschien afhangen van het aantal verwachtingen.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:59

helemaal gelijk dees_daan Knipoog

tjah maar vind die goeie persoon maar is via internet is makkelijk te vinden maarjaa iemand die bij jein de buurt woont is egt prettig !! ik hou het nogsteeds bij mijn paardjes die banketstaaf niks door en knuffelen heerlijk Tong uitsteken

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:02

Mensen die je kunt vertrouwen makkelijk via internet te vinden? Juist via internet vertrouw ik mensen niet zo snel, is zo anoniem allemaal. Maar ben je verhuisd dan ofzo, dat je niemand in de buurt hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:04

via internet lijkt het allemaal zo mooi.. maar door dit soort dingen worden er ook heel veel relaties/huwelijken stuk gemaakt, en dan zie je maar weer dat diegene toch niet zo betrouwbaar is/was Lachen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:05

Via internet lijkt het inderdaad allemaal heel erg mooi Ja Je creeërt een beeld van iemand, hoe diegene is, zich gedraagd, lacht... En dan kom je diegene in 't echt tegen... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:08

precies, na een tijdje gaat diegene zich 'echt' gedragen en dan is het niet zo leuk meer.. nee, dat is echt niets voor mij heb het helaas van te dichtbij gezien, wat het stuk kan maken..

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:08

idd dat probeer ik er ook mee te zeggen hihi mjaa ik weet het egt niet hoor van sommige mensen iemand die ik heel veel vertrouw heeft me vet veraden dus jaa soms weet ik het niet maar ik hoop wel dat ze er zijn Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:12

ze zullen er wel ergens zijn Ja vaak zijn het de mensen waar je het niet van verwacht (is mijn ervaring) van de mensen waarvan je verwacht dat je ze steunen hoor je niets meer omdat het te moeilijk wordt, maar de mensen waarmee je misschien wat minder contact hebt op dat moment kunnen wel voor je klaarstaan op het moment dat je ze nodig hebt, dat zijn je echte vrienden.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:15

Als je het mij vraagt, kan je niemand voor de volle 100% vertrouwen.
Maar is dat nodig?
Je leeft immers op je eigen benen, en niet op iemand anders' benen.

Het belangrijkste (vind ik), is dat je jezelf kan vertrouwen.
Ik denk dat als je jezelf vertrouwen kan, je al een heel eind bent.

Correct me if I'm wrong Lachen .

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:16

@ Dees: Bij mij was het meestal dat diegene gewoon heel anders was dan via internet. Dus echte vrienden zijn de mensen waar je het minst contact mee hebt? Tong uitsteken Kan me wel goed voorstellen dat je er in moeilijke tijden wel achter komt wie er echt je echte vrienden zijn.
@ Xbbm: Ik hoop dat je weer iemand vindt die je iig een beetje kunt vertrouwen Ja
@ Melisje: Daar heb je een heel goed punt. Het is fijn om iemand te hebben waar je je verhaal bij kwijt kunt enzo als je problemen hebt, maar uiteindelijk zul je ze toch zelf moeten oplossen, niemand anders kan dat voor je doen. Beslissingen enzo zul je ook allemaal zelf moeten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:22

_Tara_ schreef:
@ Dees: Bij mij was het meestal dat diegene gewoon heel anders was dan via internet. Dus echte vrienden zijn de mensen waar je het minst contact mee hebt? Tong uitsteken Kan me wel goed voorstellen dat je er in moeilijke tijden wel achter komt wie er echt je echte vrienden zijn.
@ Xbbm: Ik hoop dat je weer iemand vindt die je iig een beetje kunt vertrouwen Ja

nee, dat bedoel ik niet. ik bedoel alleen te zeggen dat je je heel erg in mensen kunt vergissen. dat de mensen waarvan je denkt dat het je vrienden zijn, je keihard laten vallen als je het moeilijkt hebt, omdat het dan niet leuk meer is.. en er dan mensen zijn die wel voor je klaar staan waarvan je het niet verwacht, ook al heb je er op dat moment minder contact mee, je hoeft dus niet elke week te bellen of langs te gaan, om vrienden te zijn vind ik.. ik vind het belangrijker dat je bij elkaar terecht kunt als je het moeilijk hebt, in leuke, en minder leuke tijden dus Lachen in moeilijke tijden kom je er idd heel goed achter wie je echte vrienden zijn, op dat moment kl*te, later juist niet, dan weet je iig wat je aan iemand hebt. aan iemand die meteen afhaakt als er iets is heb je imo niets.. en tijdens/na die moeilijke tijden hou je je échte vrienden over Lachen

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:24

Ja.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:28

Ik ben het heel erg met je eens ts.
Niemand is echt echt te vertrouwen

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:28

Alleen jezelf.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:29

@ Dees: Snap ik Ja Ik probeer zelf alleen altijd met al m'n vrienden gewoon contact te houden. De een zie ik meer dan de ander, maar een mailtje sturen is zo gebeurd natuurlijk Knipoog Mensen waarvan ik het gevoel heb dat ze me in moeilijke tijden niet zullen steunen, besteed ik ook verder niet echt aandacht aan eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:34

dat is idd zo, maar soms heb je periodes dat het heel druk is e.d en dat het contact even wat minder is, als je bij mensen dat gevoel al krijgt kan je er beter niet te veel aandacht aan schenken idd, die kwetsen je uiteindelijk toch (vaak wel iig) Lachen