Gotic zijn wat is de betekenis der van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Gotic zijn wat is de betekenis der van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:42

Mizora schreef:
Het is grappig hoe sommige mensen zich duidelijk in moeten houden. Nee, je beginpost is niet subtiel, maar wel duidelijk.
Tot nu toe de ervaring van mij met echte gothics is, is dat ze meestal rustiger zijn dan normale mensen. Ze hebben niet zo zeer de neiging om zich heel erg te uiten, zowel positief als negatief, daardoor worden ze vaak als chagarijnig aangezien. Zwart is gewoon een mooie kleur, hij is neutraal en chique. Je kan in het niets verdwijnen bij schaduwen (ongeveer) en hij accentueert op een specifieke manier.

Normaal draag ik ook zwart, ik draag ook kisten, maar ik ben geen gothic. Ik ben ontzettend vrolijk en denk ook daadwerkelijk anders, want het is een volledige levenswijze.

Ik word zo vaak voor gothic versleten op school (en nee, ik noem mezelf geen goth). Ik ben totaal niét rustig, ik uit me enorm erg (ik ben nogal direct, eerlijk, onsubtiel, en vooral heel erg vrolijk). Veel van mijn vrienden vallen onder de noemer "goth" als we toch in hokjes moeten gaan denken. En dat zijn stuk voor stuk geweldig lieve mensen, helemaal niet zo heel rustig (stuiterdestuiter) en net zoals anderen. Lachen Maar, dan is de vraag, zijn dat goths? Wat is dat precies? Geen idee.
Ik vind de beginpost van de TS een beetje vreemd, ik moest om heel eerlijk te zijn keihard lachen. Depressief, snijden, de duivel... ik ken bijna niemand die zich daar mee bezig houdt, van de mensen die jullie waarschijnlijk onder de noemer goth zouden stoppen. Maar wat is het nu precies, dat gothic? Ik weet het zelf ook niet, ik noem mezelf gewoon altijd bij mijn naam, niet bij een "hokje".
Er zijn gewoon veel vooroordelen over goths die ik ook naar mijn hoofd krijg, denk aan de hier genoemde dingen: depri, grafmuziek, snijden, de duivel, enz. enz.
Wat overigens wel grappig is dat bij mijn "goth"vrienden de "kakkers" (lees: mensen die gewoon hun kleren bij de Only enz. kopen, oftewel casualmodevolgers) ook heel veel vooroordelen te verduren krijgen. Knipoog

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:52

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:55

Wow, wat een vooroordelen komen hier voorbij

Ik zou zeggen ga eens naar een Gothic beurs (Archeon, 13 en 14 december) of google eens naar de site van Gothic-Nederland. Je zult zien dat je er geen definitie van Gothic uitkomt, verder dan "anders zijn dan anderen" zul je niet komen.

Ik ben 37 (@Tieneke, voel me verder heel volwassen, heb een nuchtere kijk op de wereld en hou er gewone normen en waarden op na Knipoog ). Door de week loop ik gewoon in spijkerbroek maar op een beurs vindt je me in een Victoriaanse jurk met alles erop en eraan. Ben ik nou een Goth of speel ik een rol? Het is een ander stukje van mezelf dat ik in het dagelijks leven niet kan laten zien (niet echt practisch Haha! ) en op een beurs wel. Een stukje dat anders is dan de maatschappij van je verwacht, dus "anders dan anderen".

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:11

Senzafine schreef:
_Florien_ schreef:

Gothic is een "puber-fase" ? Dat vind ik ook behoorlijk kortzichtig. Er zijn zat volwassen goths hoor.
En "het gaat wel over" ? Alsof het een ziekte is..? Nagelbijten / Gniffelen

Ook dit is geen aanval, ofzo Clown Gewoon een normale reactie..

Tsjah, ik ken alleen jonge goths... en de meesten veranderen na verloop van tijd ook weer van stijl. Dus bij hun gaat die fase idd voorbij. Ik ken echt geen enkele goth boven de 30. Ik kan maar zeggen hoe ik het zie.

En voor de rest... niks op tegen hoor. Ik kijk verder dan iemands kledingstijl.

mmm, ik ken voldoende goths boven de dertig, wat ? ik ken er zelfd boven de 60

goth zijn heeft geen fluit te maken met de zweef en regenboog emo gothjes die in de pubertijd opeens in het zwart gekleed gaan , drama en ojee ojee
goth is een manier van in het leven staan, een bepaalde manier van denken etc etc
kledingstijl is maar een heel klein onderdeeltje van het alles,
en het is geen jongeren cultuur
althans...of je moet iedereen t/m hun graf tot jongeren benoemen ??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:15

Tieneke schreef:
Vjesta, dat veel mensen er zo over denken, wilt niet zeggen dat het dan ook "klopt". Want kloppen doet het niet. God en duivel horen nu eenmaal samen. Je kan niet de een hebben en de ander vergeten

Waarom zou dat eigenlijk niet kunnen? Ik start eventjes een nieuwe discussie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:15

Ik vind het ook zeker geen jongerencultuur...
Het is wel waar dat dat "emogebeuren" een tijdje in is geweest onder de 14jarigen die zich wilden onderscheiden van de rest... zoiets. Maar dat noem ik een of andere vreemde modegril van meiden en jongens die dat blijkbaar nodig hebben. Clown

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:19

He, het lucht me echt op hier te lezen dat Gothic dus eigenlijk helemaal niet bestaat Pling
Volgende keer als er een groepje twaalf jarige jochies achter me aan loopt terwijl ze gillen: "gothic,, gothic" (met de bijbehorende zware stem) dan zeg ik gewoon.
"Jongentjes, Gothic bestaat niet Afbeelding
Ik, daarentegen wel Lachen"

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:25

Tieneke schreef:
Als je 40ers die zichtbaar anarchist zijn, ziet en je vindt dat logisch, zou het dus ook logisch zijn als er over x-jaar gothics van die leeftijd rondlopen. Tja, ieder zijn mening, maar ik vind dat idd puberaal.
Ieder zijn eigen ding, maar sommige dingen horen nu eenmaal bij subculturen en subculturen horen bij jongerencultuur.

Ja, ik vind het inderdaad logisch als er 40-jarigen "goths" zouden rondlopen, aangezien ik van mening ben dat zoiets geen "jongerencultuur" is. Zelfde met de anarchisten. Zelfde met de "emo's". Zelfde met elke zogenoemde "sub-cultuur". Sigaar
Het is een manier van leven, van denken over de wereld. En iedereen denkt anders. Gelukkig maar.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:30

Ach, mensen hebben het nou eenmaal in zich om in hokjes te denken.
Ik denk dat we er nooit helemaal achter kunnen komen wat welke stijl nou precies inhoudt. Het wordt toch constant weer vervormd, dus er precies achter komen zit er denk ik niet in.

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:37

pinuts schreef:
ik heb werkstukken gemaakt over goth enz.. maar snap dr eig nog steeds niets van. Wat is die levenstijl nou dan? Wanneer ben je ECHT gothic?? Ik geloof niet echt dat dat bestaat:) (sorry als ik hier iemand mee kwets, maar als hier iemand is die ECHT gothic is, pb me maar wat dat dan inhoudt precies)

Ik denk niet dat dit te definieeren is. Net zoiets als: wanneer ben je een echte Christen? Is dat als je de 10 geboden aanhoudt, naar de kerk gaar en ... keer per dag bidt etc.?
Anyway,ik denk dus dat dit voor iedereen anders is. Dat je niet kunt zeggen: 'Nou, je doet dit, dit, dit en dit, dus NU ben jij een échte goth, gefeliciteerd.' Niet sarcastisch bedoeld natuurlijk Knipoog
Lachen

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:59

ik vind het gewoon mooi, draag ook veel zwart en soms met doodskoppen. Waarom? Het intrigeert me. Maar verder ben ik heel normaal hoor.
Mensen vragen wel eens of ik gotic ben. Nou nee dus.
Maar als ze mijn auto zien heeft wel iedereen zijn oordeel klaar, (goh je bent van de verkeerde kant, ghotic, duivelsaanbidder en wat ik nog meer gehoord heb maar weer ben vergeten Haha! )
Dat weet je als je dat soort dingen gaat doen.

Afbeelding

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:10

x_Mliss schreef:
Maar dan denk ik je geeft ze op school alleen maar meer redenen toe als je je zo gaat verkleden je eigen zo toetakelt.
Op school of waar dan ook geeft ze dit alleen maar meer aanlijding om je nog harder de grond in te trappe of opmerkingen temaken of wat ik al zij pesten.

van dit deel gaan mijn haren rechtop staan.
Dus het feit dat ze het leuk vinden om die kleren te dragen, geeft mensne het recht ze te pesten?!
Iedereen moet kunnen dragen wat hij of zij wil.

Verder ga ik mee met de meeste reacties.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:18

Suuskipje schreef:
x_Mliss schreef:
Maar dan denk ik je geeft ze op school alleen maar meer redenen toe als je je zo gaat verkleden je eigen zo toetakelt.
Op school of waar dan ook geeft ze dit alleen maar meer aanlijding om je nog harder de grond in te trappe of opmerkingen temaken of wat ik al zij pesten.

van dit deel gaan mijn haren rechtop staan.
Dus het feit dat ze het leuk vinden om die kleren te dragen, geeft mensne het recht ze te pesten?!
Iedereen moet kunnen dragen wat hij of zij wil.

Verder ga ik mee met de meeste reacties.

Inderdaad Suuskipje, ik vind het ook lekker kort door de bocht. Vreemde reactie vind ik het maar. Verward

Ik vind het ook wel een beetje raar dat mensen "met zwarte kleren" gepest moeten worden, ik kan namelijk net zo goed al die Uggdragende modehuppels bij mij op school de grond in gaan stampen. Doe ik dat? Nee. Waarom? Omdat ik het nut er totaal niet van in zie. Word ik er beter van om iemand te pesten? Nee. Slaat helemaal nergens op.
Overigens heb ik alleen altijd maar verhalen gehoord van "goths" die gepest werden, en nooit andersom. Dat zegt ook wel wat vind ik.

"Dat je je zo gaat verkleden". Wat een idiote zin, waar slaat dat nu weer op. Verward
Wat is verkleden? Het is imo altijd nog gewoon lekker kleren dragen die jij mooi vind, net als sommige mensen polo's dragen (om maar iets te noemen). Is dat dan ook verkleden? Dan zou ik dus kunnen denken, waarom verkleden die mensen zich zo?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:24

Zonnebloem schreef:
ik vind het gewoon mooi, draag ook veel zwart en soms met doodskoppen. Waarom? Het intrigeert me. Maar verder ben ik heel normaal hoor.
Maar als ze mijn auto zien heeft wel iedereen zijn oordeel klaar, (goh je bent van de verkeerde kant, ghotic, duivelsaanbidder en wat ik nog meer gehoord heb maar weer ben vergeten Haha! )

Afbeelding

Die auto Kwijl

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:27

Marlies22 schreef:
pinuts schreef:
ik heb werkstukken gemaakt over goth enz.. maar snap dr eig nog steeds niets van. Wat is die levenstijl nou dan? Wanneer ben je ECHT gothic?? Ik geloof niet echt dat dat bestaat:) (sorry als ik hier iemand mee kwets, maar als hier iemand is die ECHT gothic is, pb me maar wat dat dan inhoudt precies)

Ik denk niet dat dit te definieeren is. Net zoiets als: wanneer ben je een echte Christen? Is dat als je de 10 geboden aanhoudt, naar de kerk gaar en ... keer per dag bidt etc.?
Anyway,ik denk dus dat dit voor iedereen anders is. Dat je niet kunt zeggen: 'Nou, je doet dit, dit, dit en dit, dus NU ben jij een échte goth, gefeliciteerd.' Niet sarcastisch bedoeld natuurlijk Knipoog
Lachen

Mee eens. Dit is precies wat ik dacht. Lachen

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:55

Ik ben anders al anderen.. Een gothic. Waarom? Hier is mijn verhaal:

Ik ben verlegen van mezelf. Op de basschool werd ik erg buitengesloten. De andere kinderen waren heel open en hip. Maar ik niet. En doordat ik ook nog werd buitengesloten, werd het nog erger met mijn verlegenheid.
Toen ik naar de brugklas ging, ging het eindelijk een paar dagen beter. Maar daarna werd ik weer buitengesloten. Die klasgenoten kenden me nog amper, en ze sloten me al buiten. Ze hadden nog niet eens geprobeert om vrienden met me te zijn. Ook al deed ik niets verkeerd.

Uiteindelijk was ik helemaal alleen op de wereld, zo voelde het tenminste. Geen vrienden, niemand die me hielp. Ik was heel verdrietig geworden. Al mijn zelfvertrouwen was ik kwijt. Ben ik dan zo lelijk? Wat is er toch dat niemand met me wil praten? Maar nog erger was dat ik het complete vertrouwen in mensen ben verloren. Ik had mensensangst.

Doordat ik dacht dat ik lelijk was, en dik (ik was helemaal niet dik, maar dat dacht ik) ging ik lijnen. Maar ik ging veel te ver met lijnen. Ik wilde steeds meer afvallen, omdat ik dacht dat ik daar "mooier" van werd. Dus niet. Ik werd broodmager. Anorexia. De dokter zei dat het niet veel scheelde of ik was dood.
Ik wilde ook dood. Ik heb zelfs zelfmoordpogingen gedaan, en gesneden. Ik wilde niet alleen dood omdat niemand iets tegen me zei of me aankeek, maar ook omdat ik nog veel meer problemen had, ook thuis.

Toen ik weer genezen was, wat niet gemakkelijk was, besloot ik anders te gaan leven. Ik ben mezelf. Ik ben niet iemand anders. Iedereen heeft iets leuks.
Ik werd gothic omdat ik dat mooi vond. Ik deed weer wat ik zelf wou, en niet wat ik van anderen moest doen. En ik leef nu weer gelukkig.

Eenzaam en verlegen, dat wel. Maar heel gelukkig

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:36

Zonnebloem schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOIAMXUA.jpg

Nu ben ik erg nieuwsgierig! Maar je afbeelding doet het niet bij mij.. Verdrietig (die ik je profiel ook niet)

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:48

Marlies22 schreef:
Zonnebloem schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOIAMXUA.jpg

Nu ben ik erg nieuwsgierig! Maar je afbeelding doet het niet bij mij.. Verdrietig (die ik je profiel ook niet)

Hier werkt ie ook niet, ben ook erg nieuwsgierig Knipoog

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:42

horsemagic schreef:
Ik werd gothic omdat ik dat mooi vond. Ik deed weer wat ik zelf wou, en niet wat ik van anderen moest doen. En ik leef nu weer gelukkig.

Ik denk dat het hier in de hele gothic/alto/emo scene om draait.
Gewoon jezelf wezen en je onderscheiden van de rest.
Niet met de grijze massa meedraaien
Iedereen geeft het beestje zijn eigen naam, voor de een is het gothic, voor de ander is het jezelf wezen.

Maar, dat maakt 'ons' wel weer een zwak punt in de maatschappij aangezien buitenbeentjes worden buitengesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:55

Kom op zeg, alsof 'goths' zo origineel zijn, en alsof de rest 'n grijze massa is. Dus niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:00

Anthea schreef:
Kom op zeg, alsof 'goths' zo origineel zijn, en alsof de rest 'n grijze massa is. Dus niet.

Je neemt me de woorden uit de mond.

Van alles is een grijze massa, alleen dan min of meer onder verdeeld in "hokjes".

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:18

Iedereen denkt in hokjes hoor, heb nog nooit een 100 procent hokjesvrij mens tegengekomen.

Ik steek goths ook in een hokje, net als de meeste andere subculturen. Voor mij horen ze bij de postieve hokjes, wat meestal wil zeggen dat ik het wel begrijp en er ergens in kan komen. Ik heb ook een hoop negatieve hokjes, met de daarbij horende vooroordelen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:28

ik snap niet waarom er altijd zo'n heisa moet zijn over gothics, punkers, alternatievelingen Scheve mond
ik ga toch ook niet lopen zeuren omdat ik die laarzen over spijkerbroeken achterlijk vind staan of die BjornBorg merkengeílheid Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:44

Vrijheid van meningsuiting is tof.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:45

Suuskipje helemaal gelijk hoor.
Laat iedereen toch in zijn waarde, als je wit, geel of zwart bent, skater punker off goth.
Het maakt toch niet uit?
De een is niet meer dan de ander en als meer mensen zo dachten zou de wereld er een stuk beter uitzien......