Jong volwassen zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nestor_

Re: Jong volwassen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:30

Nou ja ik was 17 toen ik uit huis ging en trok gelijk bij mijn vriend in.
Zijn nu twee jaar getrouwd en alles gaat super! (nu dus 8 jaar bij elkaar)
Thuis ging het bij mij ook niet zo geweldig dus uit huis gaan is voor mij een van de beste keuzes die ik gemaakt heb tot nu toe!
Volg je gevoel, en vertrouw op jezelf! Jij weet het zelf het beste!
Laatst bijgewerkt door _Nestor_ op 03-12-08 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:31

Maakt het getrouwd zijn en het kinderen op jonge leeftijd hebben je jong volwassen?

Wat is volwassen volgens jullie?

En is het stoer om ouder geschat te worden of toch eigenlijk ook weer niet?

Ik ben heel benieuwd. Pling

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:35

Ik ben ook al redelijk volwassen voor mijn leeftijd, door de dingen die ik heb meegemaakt vooral. Opzich geen ramp, maar ik ben nu 17 en nou zie ik de gevolgen wel een beetje... Ik heb overigens nooit met leeftijdsgenoten op kunnen schieten en heb 2x samengewoond met dezelfde ex, dit is vooral fout gelopen door hem, want hij was er nog niet aan toe, ik wel. Ik ben niet echt een uitgaanstype, geef mij maar huisje boompje beestje. Het enige wat ik wel ooit nog wil doen is een jaartje rondreizen(door de wereld of bijv. alleen australie). Ik ga af en toe trouwens wel uit, maar dan heb ik meestal al snel zoiets van saai... Vrienden heb ik zo goed als niet, maar ik doe ook gerust dingen in me eentje en dan kijken sommigen me weleens vreemd aan, van ga jij in je eentje uit of naar de bios?

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:36

ik vind persoonlijk volwassen zijn dat je zelfstandig bent.
Trouwen en kinderen hoeft daar niets mee te maken te hebben.
ik ken ook een meid met een kindje, maar oma voedt het kind zo'n beetje op omdat mama nog steeds op stap wil, Nou dan ben je niet volwassen ookal heb je een kind.
Ik vind het altijd zo sneu voor de "kinderen" die wel jong volwassen moeten zijn.
Hebben geen keus, omdat het thuis niet fijn is of er helemaal geen thuis is...

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:38

ik vind wel dat jong kinderen krijgen daar mee te maken heeft!!
een kind is een hele verantwoordelijkheid!is geen speeltje ofzo wat je aan de kant kan schuiven als je er even geen zin in hebt!je moet er 24/7 voor je kind zijn en dat kan je niet als je niet volwassen (en dus niet zelfstandig) bent Knipoog

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:39

Nou ik ben zeker zelfstandig, maak al vanaf dat ik 14 was mijn eigen eten en deed mijn eigen boodschappen. Nooit geen problemen mee gehad overigens hoor, ik eet nu even met mijn ma mee en vind het verschrikkelijk, maar dat komt omdat ik kortgeleden anderhalve maand ziek ben geweest. Zit nu ook tijdelijk thuis, ben blij als ik eindelijk weer wat voor mijn eigen heb. In die paar maanden dat ik thuis weg ben geweest ben ik eindelijk helemaal tot rust gekomen. Vroeger was ik trouwens ook vaak degene die de zooi opruimde en schoonmaakte, aangezien mijn ma niks deed behalve op de bank liggen slapen.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:42

ellenAST schreef:
ik vind wel dat jong kinderen krijgen daar mee te maken heeft!!
een kind is een hele verantwoordelijkheid!is geen speeltje ofzo wat je aan de kant kan schuiven als je er even geen zin in hebt!je moet er 24/7 voor je kind zijn en dat kan je niet als je niet volwassen (en dus niet zelfstandig) bent Knipoog

Dan was mijn ma dat dus niet, ik ben nml een ongelukje geweest toen ze 18 was, maar ik ben de eerste jaren opgevoed door mijn oma en oom. Zelf heb ik sinds dat ik met mijn ex iets kreeg altijd geroepen dat ik het zou houden mocht ik ooit zwanger raken, maar dat kwam ook door hem. Dankzij hem ben ik kinderen anders gaan zien, hiervoor moest ik er nml echt helemaal niks van hebben.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:44

dat vind ik dus echt erg Bloos
praat ze zo nog over jou?(ongelukje?)
mijn vriend moest er ook niks van hebben,hij zei altyd van een ander zijn ze leuk Clown
toen raakten we zwanger en was t toch wel heel leuk Tong uitsteken

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:45

Ik was 16 toen ik voor de wet volwassen ben verklaard..ook ik woonde toen al 3 jaar opmezelf..
Toen ik 17 was kreeg ik mn dochter (gehandicapt geboren sommige hier kennen het verhaal),
Van mij zegt iedereen ook altijd dat ik zo volwassen ben, maar nu ben ik 26 en helemaal niet zo blij..

Ik heb namelijk de levenservaring en de denkwijze van een 35 jarige...met leeftijdsgenoten lig ik dus totaal niet op 1 lijn..mannen ook niet die zijn nogal kinderachtig..,
Daarbij ben ik behoorlijk in een identiteits crisis belant..wie ben ik ,wat wil ik...
Tis een beetje de omgekeerde wereld...ik ben nu mn tijd aan het inhalen..terwijl andere juist nu beginnen te settelen..
Mn vriend heeft het over kinderen, hij is 25...normale denkwijze...maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt...ik weet namelijk wel wat je allemaal moet inleveren...

Ik schrik ervan dat er zoveel mensen hier roepen van ik wil kinderen...
WEET WAAR JE AAN BEGINT....
want je hele toekomst is gewoon na de klote en zo niet dan moet je er tien keer harder aan werken om alles voormekaar te krijgen..en idd een baby is heel schattig,maar een kind is 24 uur per dag...
En een keer op je nichtje passen ofzo is hartsikke leuk maar dat kun je niet vergelijken met je een eigen kind...,

Ik wou dat ik 10 jaar geleden de woorden terug kon draaien van :ik ben volwassen!!

Maargoed dit is mijn ervaring

_Nestor_

ELLENAST: ik weet niet of je op mij reageert of in het algemeen.
Ik vind ook dat voordat je aan kinderen begint je er wel klaar voor moet zijn. maar dat meisje die ik bedoelde is dus nog niet volwassen, maar heeft wel een kind...

Boktpony

ik ben heel volwassen en onvolwassen in 1 Clown
op de middelbare school en daarna heb ik me bijna nooit met leeftijdsgenoten kunnen vergelijken. vond ze altijd erg kinderachtig Bloos
nu nog steeds merk ik dat veel leeftijdsgenoten nog steeds erg kinds zijn en totaal geen verantwoordelijkheid nemen. daarintegen voel ik me wel vaak 16 Clown beetje blij/gek doen enzo...
ga ook voornamelijk om met mensen die ouder zijn en werk ook liever met mensen die ouder zijn. ik hoef dat kinderachtige gedoe van te laat komen, ziek melden omdat ze geen zin hadden etc etc niet

mensen die mij een beetje kennen vinden mij altijd een hele verstandige meid voor mijn leeftijd Bloos en ik word ook altijd ouder geschat Ach gut

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:48

Wauw wat heftig zeg! Knap dat je het zelf allemaal wel even gedaan hebt en doet!
respect!

Njen schreef:
Nou ik ben zeker zelfstandig, maak al vanaf dat ik 14 was mijn eigen eten en deed mijn eigen boodschappen. Nooit geen problemen mee gehad overigens hoor, ik eet nu even met mijn ma mee en vind het verschrikkelijk, maar dat komt omdat ik kortgeleden anderhalve maand ziek ben geweest. Zit nu ook tijdelijk thuis, ben blij als ik eindelijk weer wat voor mijn eigen heb. In die paar maanden dat ik thuis weg ben geweest ben ik eindelijk helemaal tot rust gekomen. Vroeger was ik trouwens ook vaak degene die de zooi opruimde en schoonmaakte, aangezien mijn ma niks deed behalve op de bank liggen slapen.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:49

Blacknestor schreef:
ELLENAST: ik weet niet of je op mij reageert of in het algemeen.
Ik vind ook dat voordat je aan kinderen begint je er wel klaar voor moet zijn. maar dat meisje die ik bedoelde is dus nog niet volwassen, maar heeft wel een kind...

antwoord was niet helemaal aan jou gericht hoor Knipoog
er werd gevraagd wat we ervan vonden,daar reageerde ik op met jou bericht in mijn achterhoofd Lachen

Mareska

detour schreef:
Maakt het getrouwd zijn en het kinderen op jonge leeftijd hebben je jong volwassen?

Wat is volwassen volgens jullie?

En is het stoer om ouder geschat te worden of toch eigenlijk ook weer niet?

Ik ben heel benieuwd. Pling

@ Detour: het maakt wel dat je eerder in een hogere fase van ontwikkeling zit. In de zgn middenvolwassenheid ben je er aan toe om de verantwoordelijkheden van een baan, partner en kinderen tot je te nemen. Sommige mensen zijn daar eerder aan toe dan een ander. Over het algemeen 'hoor' je dat niet op je 17e/18e al te zitten, Freud plaatst een 18 jarige nog 2 fases lager (in de adolescentie).
Je kunt je dus afvragen hoe goed het is voor iemands individuele ontwikkeling om zo snel door de ontwikkelingslijnen te lopen.

Ik denk dat het wel stoerheid is om ouder geschat te worden. Tenminste, tot aan je 21. Daarna heeft ouder worden weinig meerwaarde.

Njen

ellenAST schreef:
mijn vriend moest er ook niks van hebben,hij zei altyd van een ander zijn ze leuk Clown

Nee ze praat niet zo over me, maar ik voel me meestal niet echt gewenst, zowel niet door haar als door der vriend. (vader heeft nooit naar me omgekeken en is na een halfjaar overleden).

Trouwens ik zou ook nooit nu al kinderen willen, maar mocht het gebeuren dan denk ik er wel 3x overna, maar eigenlijk heb ik voor mezelf het principe, als je sex kan hebben dan moet je ook de eventuele gevolgen accepteren... (ik heb dan ook een "hekel" aan van die mensen die het stoer vinden om elke avond met een ander in bed te liggen).

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:52

Je kunt je dus afvragen hoe goed het is voor iemands individuele ontwikkeling om zo snel door de ontwikkelingslijnen te lopen.

hier ben ik het dus helemaal mee eens..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:53

Ik ben 18, en ben met mijn vriend naar een huisje op zoek. We willen dan ook meteen trouwen.

Ik denk dat dit wel met jong volwassen zijn te maken heeft. Ik heb ook geen behoefte aan de bezigheden van mijn vriendinnen, zoals stappen enzo. Ik heb een vaste baan, en wil gewoon huisje-boompje-beestje. We willen nog wel even wachten met kinderen, want ik studeer nog 1 dag in de week.

Ik word het wel zat om steeds uit te moeten leggen dat we er goed over nagedacht hebben, en dat we dit écht willen. We zijn er gewoon aan toe. Mn vriend is wel een paar jaar ouder trouwens.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:53

@ Detour:

1) Nee, de twee dingen staan voor mij (bijna) volledig van elkaar los.

2)Ik kon me een soortgelijke topic herrinderen een paar maand geleden, en toen heb ik dat geschreven:

Citaat:
Maar het is niet omdat je al vroeg volwassen moet gedragen/fultime werkt/ serieuse relatie hebt/...dat je dan ineens volwassen bent.
Volwassen zijn heeft te maken met je karakter die gevormd is, met je kijk op de wereld, hoe je alles verwerkt in je hoofd...en aan 19 jaar zal er daar nog heel wat aan veranderen bij de meeste denk ik.

3)Imo niet, maar velen vinden van wel blijkbaar als ik dit topic zie.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:55

Njen schreef:
ellenAST schreef:

Nee ze praat niet zo over me, maar ik voel me meestal niet echt gewenst, zowel niet door haar als door der vriend. (vader heeft nooit naar me omgekeken en is na een halfjaar overleden).

Trouwens ik zou ook nooit nu al kinderen willen, maar mocht het gebeuren dan denk ik er wel 3x overna, maar eigenlijk heb ik voor mezelf het principe, als je sex kan hebben dan moet je ook de eventuele gevolgen accepteren... (ik heb dan ook een "hekel" aan van die mensen die het stoer vinden om elke avond met een ander in bed te liggen).

wat erg zeg Verdrietig Ach gut
ik kan dat echt begrijpen dat mensen hun kinderen zo behandelen Boos! ik heb zelf ook een rotvader,nu geen contact meer gelukkig en mn broertje woont nog wel bij hem helaas en wordt aardig verpest(net als bij ons) Boos!
ik heb zelf gelukkig een hele goede band met mijn moeder en ben zelf ook moeder en zo blij met mijn zoon!het is zo'n schat,dat ik me niet kan voorstellen me zo te gedragen tegen hem Bloos

en dat laatste stukje ben ik helemaal met je eens Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:58

Mareska schreef:
Ik denk dat het wel stoerheid is om ouder geschat te worden. Tenminste, tot aan je 21. Daarna heeft ouder worden weinig meerwaarde.

stoer om ouder geschat te worden? ik vond er weinig aan. sjans met leuke jongens die vervolgens hard weglopen als ze je leeftijd hoorden Bloos Clown

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:07

Ik ben op mijn 19e gaan samenwonen, maar ik vind mezelf niet vroeg volwassen. Wel wat rijper dan leeftijdsgenootjes, als kind al, gewoon vroeg wijs maar meer ook niet. Vroeg volwassen word je m.i. als je een vervelende gebeurtenis hebt meegemaakt, en al op hele jonge leeftijd alleen komt te staan.

Niwla schreef:
Ik ben 18, en ben met mijn vriend naar een huisje op zoek. We willen dan ook meteen trouwen.

Ik denk dat dit wel met jong volwassen zijn te maken heeft. Ik heb ook geen behoefte aan de bezigheden van mijn vriendinnen, zoals stappen enzo. Ik heb een vaste baan, en wil gewoon huisje-boompje-beestje. We willen nog wel even wachten met kinderen, want ik studeer nog 1 dag in de week.

Ik word het wel zat om steeds uit te moeten leggen dat we er goed over nagedacht hebben, en dat we dit écht willen. We zijn er gewoon aan toe. Mn vriend is wel een paar jaar ouder trouwens.

Wel of niet samenwonen, en wel of niet stappen vind ik dus niets met jong volwassen te maken hebben.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:08

Rianneke schreef:
Mareska schreef:

stoer om ouder geschat te worden? ik vond er weinig aan. sjans met leuke jongens die vervolgens hard weglopen als ze je leeftijd hoorden Bloos Clown

Gewoon het nummer scoren voordat je over leeftijd begint, zorgen dat hij je beter leert kennen en daarna pas je leeftijd zeggen, dan is dat getal een stuk minder belangrijk.. Knipoog

Ik bedoel ook meer stoer ten opzichte van je eigen leeftijdsgenoten. Wanneer jij als 18 jarige een kroeg binnenkomt voor 21 jaar en ouder, heb je een streepje voor op jouw leeftijdsgenoten die nog niet binnenkomen omdat ze jonger geschat worden.

Meestal vallen meiden ook op oudere jongens en hoe ouder jij geschat wordt, hoe eerder je zo'n oudere jongen aan de haak kan slaan. En met die ouderen jongen kun jij weer laten zien hoe volwassen jij al bent.

Het gaat natuurlijk niet voor iedereen op, maar ik zie het hier in de omgeving nogal veel.. Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:11

Tuurlijk vond ik het stoer dat ik op mijn 16e voor een 18jarige werd aangezien, maar worden veel meisjes niet ouder geschat?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:11

Njen schreef:
ellenAST schreef:

wat erg zeg Verdrietig Ach gut
ik kan dat echt begrijpen dat mensen hun kinderen zo behandelen Boos! ik heb zelf ook een rotvader,nu geen contact meer gelukkig en mn broertje woont nog wel bij hem helaas en wordt aardig verpest(net als bij ons) Boos!
ik heb zelf gelukkig een hele goede band met mijn moeder en ben zelf ook moeder en zo blij met mijn zoon!het is zo'n schat,dat ik me niet kan voorstellen me zo te gedragen tegen hem Bloos

en dat laatste stukje ben ik helemaal met je eens Knipoog[/quote]

Lachen Ik weet precies wat je bedoeld, bij mijn ex ook zoiets, ik kan daar zo pissed over worden! Het is verdomme je zoon kom op. Zijn ma kijkt niet naar hem om, belt hem alleen wanneer ze hem nodig heeft en zijn vader die kan hij blijven bellen, maar die belt nooit terug en laat nooit iets van zichzelf horen... Zijn oude buurvrouw ziet hij meer als moeder. Op het moment zit hij psysisch er compleet doorheen, hij heeft torenhoge schulden en raakt binnenkort zijn huis kwijt. Het komt niet eens in zijn ma der hoofd op om hem tijdelijk onderdak te geven. Die oude buurvrouw wel, maar die had gewoon echt geen ruimte en kamer voor hem... In dat opzicht, kijk mijn ma is niet geweldig, maar die laat mij niet buiten op straat staan(als het aan haar vriend ligt trouwens wel, die heeft ook dingen gezegd dat zowel ik en mijn ex zoiets hadden van Nors opkijken ) Mijn ma is toendertijd ook diegene die hem in huis heeft genomen, dat was dan wel omdat ze bang was dat ik achter hem aan naar rotterdam zou vertrekken maar ok Clown Zelfs nu vind ze het jammer dat ze geen mogelijkheid heeft om hem tijdelijk onderdak te bieden(kan ze wel, maar der vriend die is volgens mij allergisch voor hem en mij en zij luistert veel te veel naar hem). Kijk ik heb geen goede band met mijn ma, ik heb een paar goede herinneringen, maar de belangrijkste dingen heb ik altijd gemist, misschien omdat zij te jong moeder is geworden en er nog niet klaar voor was, maar dan nog, ik heb al die jaren wel de gevolgen gemerkt en nu op het moment nog eens extra. Boos kan ik er niet om zijn, maar toch, vrolijk word je er niet van...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:16

helaas ben ik ook gedwongen om heel snel volwassen te worden
van kleins af aan al door mijn thuissituatie
op mijn 13 e kwam ik helemaal alleen te staan en ook allen te wonen , ik kon toen nergens op terugvallen en was ook op de vlucht voor instanties

en geloof me als ik het overkon doen deed ik het zo anders
toen vond ik mezelf zo volwassen
ja ik kon voor mezelf zorgen maar vraag niet hoe
ik dacht het allemaal zelf wel te kunnen totdat je ineen keer op straat woont en iedereen van je vervreemd hebt omdat je zo volwassen was dat je het zelf wel wist
nog elke dag draag ik hier de gevolgen voor en ik ben nu 10 jaar verder
helaas kon ik toen de gevolgen van mijn keuze's niet overzien
zo jammer eigenlijk mij is toen vaak hulp aangeboden maar ik wist wel wat ik deed en wou die hulp niet

op mijn achttiende woonde ik samen , ik kende mijn vriend een week
gelukkig is dit met ups en downs goed gegaan en ben ik nu 6 jaar later heel gelukkig met hem
maar dat is ook anders geweest

ik denk dat mijn voorbeeld wel wat extreem is
maar erger me dan ook vaak aan wat jongere meiden die DENKEN volwassen te zijn
tuurlijk heb je uitzonderingen (helaas)
maar over het algemeen denken deze meisjes / jongens volwassen te zijn en blijven hier ook bij
of wat ik erger vind lopen te koop met hun volwassenheid

ik wou dat ik een huis en haard had gehad met liefde en ouders die voor mij zorgden
en mij leerden volwassen te worden en de hierbij juiste beslissingen te maken
ik gun dit ook iedereen van harte

wacht nog maar even met de zorgen van een volwassen leven
wanneer je de huur moet betalen en hoe , wanneer heb ik werk , hoe kan ik mijn geld het beste budgeteren enz enz
volwassen zijn is leuk maar als het kon dan kroop ik op mijn knietjes terug bij mama op schoot

* edit ik zie dat er een heel stuk mist
moment

volwassen zijn is voor mij uitgebalanceerde keuze's maken
weten welke gevolgen je actie's hebben en hier ook naar handelen
fouten maken is geoorloofd maar ook het inzicht hebben om hier mee om te gaan

veel 18 jarigen missen deze inzichten
helemaal niks mis mee van je fouten leer je (en ook dat is weer volwassen zijn )
maar mijn mening is dat je dit nog niet kunt als je jong bent
wederom uitzonderingen daar gelaten

ik heb het dan wel gered en als ik terugkijk naar die periode was ik eigenlijk nog maar zo'n puppy
die dacht alle wijsheid in pacht te hebben

ook nu ben ik nog niet volwassen
maar ik ben wel aan het groeien