Wij worden uit onze huurwoning gezet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Re: Wij worden uit onze huurwoning gezet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:59

Mijn eerdere post hierboven komt van de website van de juridische telefoon Knipoog Dus voorlopig geen reden om te gaan zitten trillen op de bank hoor!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:59

Toch wel, Sammie (jouw qoute was alleen even ter illustratie)
Huurrecht beschermt hier echt de huurder.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:19

Ik heb geen verstand van huurcontracten.
Aan de ene kant zou ik zeggen dat hij je er niet zomaar uit kan zetten. Maar, aan de andere kant, je contract geldt t/m 28 februari en wordt voor onbepaalde tijd verlengd indien er geen opzegging is. Bij deze heb je dus een opzegging ontvangen en ook nog eens 3 maanden van te voren. Dus je huurbaas houdt zich aan de opzeggings termijn.
Ik wil je in ieder geval succes wensen met deze moeilijke situatie en het behouden van je woning.
En mocht jij in het ongelijk gesteld worden, succes met het vinden van een nieuwe woning.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 23:20

De onderburen zijn weer thuis en zijn toen gelijk even naar boven gekomen. Ze hebben haar oom aan de telefoon gehad (die van de huurcommissie) en heeft hem verteld wat er aan de hand was. Hij moest er erg hard om lachen, de verhuurder schijnt geen poot te hebben om op te staan en we moesten gewoon verder gaan met de procedure van het puntensysteem. Zijn brief met de opzegging word gezien als "het niet akkoord gaan met het voorstel tot huurverlaging" en dus mag de huurcommissie zich er nu mee bemoeien. Zolang wij aan kunnen tonen dat wij altijd netjes de huur hebben betaald, kan hij ons eigenlijk niets maken. Tenzij hij weer in dit huis wil komen wonen, maar dan mogen we er !!3 jaar!! over doen om een nieuw huis te vinden. Wil hij ons er toch uit hebben, dan moet hij eerst naar de kantonrechter om hem over te halen dat wij er echt uit moeten, hij moet dan een verhuisvergoeding betalen en een soortgelijke woning vinden (zelfde oppervlak + de juiste huurprijs aan de hand van het puntensysteem). Ik voel me nu dus behoorlijk opgelucht en morgen gaan we met zn 4en aan de slag met de brief naar de huurcommissie. thnxx allemaal!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:28

Maar hadden de buren nou ook zo'n brief ontvangen?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:33

goed zo! en nu lekker gerust slapen zo.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:45

joyce2 schreef:
De onderburen zijn weer thuis en zijn toen gelijk even naar boven gekomen. Ze hebben haar oom aan de telefoon gehad (die van de huurcommissie) en heeft hem verteld wat er aan de hand was. Hij moest er erg hard om lachen, de verhuurder schijnt geen poot te hebben om op te staan en we moesten gewoon verder gaan met de procedure van het puntensysteem. Zijn brief met de opzegging word gezien als "het niet akkoord gaan met het voorstel tot huurverlaging" en dus mag de huurcommissie zich er nu mee bemoeien. Zolang wij aan kunnen tonen dat wij altijd netjes de huur hebben betaald, kan hij ons eigenlijk niets maken. Tenzij hij weer in dit huis wil komen wonen, maar dan mogen we er !!3 jaar!! over doen om een nieuw huis te vinden. Wil hij ons er toch uit hebben, dan moet hij eerst naar de kantonrechter om hem over te halen dat wij er echt uit moeten, hij moet dan een verhuisvergoeding betalen en een soortgelijke woning vinden (zelfde oppervlak + de juiste huurprijs aan de hand van het puntensysteem). Ik voel me nu dus behoorlijk opgelucht en morgen gaan we met zn 4en aan de slag met de brief naar de huurcommissie. thnxx allemaal!

Goed zo! Wilde even zeggen dat ik in de zelfde situatie heb gezeten, in betaald in Utrecht ook veel te veel voor mijn kamer en ben toen met mijn huisgenoten naar de huurcommissie gestapt. Mijn huisbaas was des duivels en heeft met uitzetting gedreigd, verhoging van de servicekosten, verkoop van het huis etc. Maar als huurder bevind je je in een zeer beschermde positie en uiteindelijk heb we ons gelijk gekregen.

Overigens is het huurcontract alleen bindend als het rechtsgeldig is. In mijn huurcontract stond dat ik de vastgestelde huurprijs niet mocht aanvechten, maar volgens de wet mag dat wel gewoon.

Succes met de verdere afhandeling, ik ga ervan uit dat je de zaak wint.
Overigens kreeg ik de 11 euro die je over moet maken om de zaak in behandeling te laten nemen zelfs weer netjes terug gestort aan het einde van het verhaal!
Het is wel verstandig om alle post naar je huisbaas aangetekend te verzenden, liefst met bevestiging van ontvangst. Zo kan deze nooit beweren dat hij/zij de betreffende brief niet gehad heeft en heb jij bewijs dat je 'm verzonden hebt. Heeft mij veel ellende bespaard!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:47

Hmm je brengt me op ideeen.
Waar kan ik dat puntensysteem vinden ?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:52

dat lijkt me een hoop geld voor een simpele bovenwoning
kunnen jullie niet iets zelf kopen
want als je al zo veel huur betaald ben je misschien met een koopwoning goedkoper uit

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:00

Sammie schreef:
Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt wuswa, maar er kunnen wel degelijk contracten voor een bepaalde periode gesloten worden. Ik zou dan wel graag een wetsartikel willen zien, dan kan ik het zelf ook even nalezen.

idd je kunt wel degelijk tijdelijk een huis huren (bv huizen die langer in de verkoop staan worden vaak tijdelijk verhuurd om de dubbele lasten te drukken). Een huurcontract is nooit zomaar voor onbepaalde tijd.
Maargoed ben benieuwd hoe dit afloopt want zo'n huurbaas kan het je wel heel lastig gaan maken als er nu onderhoud gepleegd moet worden aan de woning in de toekomst.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:27

Alleen als de verhuurder uitdrukkelijk in het contract opneemt dat hij op een bepaalde datum het huis weer zelf wil gaan gebruiken kan er een geldig contract voor bepaalde tijd zijn. Zo ook met verkoop, maar dan moet dat uitdrukkelijk in het contract staan, anders wordt het nog een probleem, als dat er nl. niet in staat schijnt de verhuurder het 1e recht van koop te hebben.

De verhuurder kan nu inderdaad moeilijk gaan doen, maar met de huurcommissie achter je zal hij dus ook gewoon onderhoud moeten doen, anders kan jij weer huur weigeren, etc. NIet dat de situatie er leuker op wordt, maar jullie staan als je huur betaald altijd in je recht.

Dit soort dingen komen heel vaak voor, mijn zus heeft in Amsterdam iets dergelijks bij de hand gehad. Teveel huur, boze huisbaas, etc, maar die is ook mider huur gaan betalen en heeft daar een heel tijd prima gewoond Knipoog

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:09

crossmonster schreef:
Hmm je brengt me op ideeen.
Waar kan ik dat puntensysteem vinden ?

www.woonbond.nl onder services

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:58

Zolang hij er idd niet zelf in gaat wonen, krijgt hij de huurders er niet zomaar uit. Mijn ouders hebben toen ik in Utrecht ging studeren een appartement gekocht waar ik met 3 vriendinnen in kon wonen. Nu ik daaruit ben heeft mijn zusje mijn kamer overgenomen. Als straks mijn zusje klaar is met haar studie (lees: over 4 jaar) willen zij dat huis natuurlijk verkopen. Mochten tegen die tijd de huisgenoten moeilijk gaan doen, is er maar 1 mogelijkheid hen eruit te krijgen en dat is door het zelf te gaan gebruiken (lees: mij of mijn zusje erin te dumpen Knipoog). En dan nog moeten ze dit maanden van tevoren aan alle huurders melden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:38

patos schreef:
In mijn huurcontract stond dat ik de vastgestelde huurprijs niet mocht aanvechten, maar volgens de wet mag dat wel gewoon.

Afbeelding

Dit geeft maar weer aan hoe creatief sommige huurbazen zijn. En heb je keuze? nee, bij zo'n contract is het vaak tekenen of geen woning.
Daarom is er gelukkig de wet; een contract kan niet je wettelijke rechten ontnemen, hoe graag de huurbaas dat ook zou willen!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:43

beantsje schreef:
patos schreef:
In mijn huurcontract stond dat ik de vastgestelde huurprijs niet mocht aanvechten, maar volgens de wet mag dat wel gewoon.

Afbeelding

Dit geeft maar weer aan hoe creatief sommige huurbazen zijn. En heb je keuze? nee, bij zo'n contract is het vaak tekenen of geen woning.
Daarom is er gelukkig de wet; een contract kan niet je wettelijke rechten ontnemen, hoe graag de huurbaas dat ook zou willen!

Mijn contract was overigens ook nog eens in (slecht) engels opgesteld, en daarom volgens mijn advocaat (moeder werkt op advocatenkantoor Knipoog ) überhaupt niet rechtsgeldig Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:46

Ik hoop voor jullie dat het met een sisser afloopt, en ik hoop ook dat jullie een rechtsbijstandsverzekering hebben.
Realiseer je wel dat, op het moment dat je een dergelijk gevecht met de huurbaas aangaat, hij noodzakelijke reparaties aan de woning weleens heel lang voor zich uit kan schuiven. En een ketel die het hartje winter begeeft zodat jullie geen warm water of verwarming hebben, is niet grappig.
Maar ik geef jullie groot gelijk dat jullie aan de bel hebben getrokken. Wat jullie teveel aan huur betalen is pure geldklopperij!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:55

ik hoop voor de ts dat ze zelf ook een ondertekende kopie van het contract heeft (maar dat zal wel, zou vreemd zijn als dat niet zo is).

en dan denk ik dat het afhangt van wat er precies in het contract staat.
als er staat dat na 1 jaar het contract opnieuw getekend moet worden maar dan voor onbepaalde tijd. dan denk ik dat je een probleem hebt.
staat er dat na 1 jaar het contract automatisch/stilzwijgen verlengd wordt naar een contract voor onbepaalde tijd.. dan sta je wel sterk denk ik.

maar ik weet er ook het fijne niet van.

weet je al iets van de onderburen? of er tegen hen ook gezegd is dat ze er uit moeten?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:07

Natuurlijk mag hij je eruit gooien!!! Als jij een contract hebt tot 1 maart mag hij die verbreken. En hij geeft het ruim vantevoren aan. Waar denk je dat contracten voor zijn? Hoe moet een verhuurder anders van de huurder afkomen als het niet bevalt? En andersom in sommige gevallen....

Ik heb alleen wel het donkerbruine vermoeden dat hij dit besloten heeft naar aanleiding van jouw puntentelling. Waarschijnlijk heeft hij helemaal geen zin om minder geld te vangen, en dus wil hij een andere huurder die niet zeurt en wel gewoon zonder morren geld in het laatje brengt. Lijkt me eigenlijk wel logisch. Hoe banketstaaf het voor jou ook is.

En de gemeente is niet verplicht vervangende ruimte te regelen (zoiets las ik in een reactie) aangezien je particulier huurt. En dan is alles op eigen risico.

Mijn advies: schrijf je vandaag nog in bij de woningbouw. Het duurt even voor je dan een woning hebt, maar je hebt dan niet meer dit gesodemieter. En ze zijn qua prijs realistischer dan particuliere verhuurders.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:40

Cassidy schreef:
Ik hoop voor jullie dat het met een sisser afloopt, en ik hoop ook dat jullie een rechtsbijstandsverzekering hebben.
Realiseer je wel dat, op het moment dat je een dergelijk gevecht met de huurbaas aangaat, hij noodzakelijke reparaties aan de woning weleens heel lang voor zich uit kan schuiven. En een ketel die het hartje winter begeeft zodat jullie geen warm water of verwarming hebben, is niet grappig. Maar ik geef jullie groot gelijk dat jullie aan de bel hebben getrokken. Wat jullie teveel aan huur betalen is pure geldklopperij!

Bij achterstallig onderhoud hoef je (na bericht bij de huurcommissie) nog maar 40% van de huurprijs te betalen!! Onze verhuurder probeerde dit ook, maar daar is ze snel op terug gekomen Duivel

Overigens krijg je de huur die je extra betaald (verschil tussen oude en nieuwe huur) tussen het in behandeling nemen door de huurcommissie en de uiteindelijk uitspraak met terugwerkende kracht terug. Dit zijn vaak interessante bedragen, aangezien de uitspraak e.d. wel een paar maanden op zich laat wachten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:21

Cassidy schreef:
Realiseer je wel dat, op het moment dat je een dergelijk gevecht met de huurbaas aangaat, hij noodzakelijke reparaties aan de woning weleens heel lang voor zich uit kan schuiven. En een ketel die het hartje winter begeeft zodat jullie geen warm water of verwarming hebben, is niet grappig.

Cassidy dat kun je als huurbaas gerust doen. Als huurder mag je dan zelf een reperateur inschakelen en de rekening naar de verhuurder sturen. Clown
Dat het niet bevorderlijk is voor de onderlinge relatie ben ik met je eens.
Voor ts is het iig fijn als ze voorlopig kan blijven zitten en minder huur mag gaan betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:34

Ik snap het wel van het contract van 1 jaar, je hebt pas recht op huurbescherming na 1 jaar huren.
Dan pas heb je veel rechten en als de verhuurder dan geen geldige reden heeft om je eruit te zetten moet hij jullie vervangende woonruimte aanbieden.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:42

De verhuurder heeft inderdaad geen ppot om op te staan. Juridisch dan.... Ik weet niet hoe jouw huurbaas in het echt is.
Ik heb namelijk ruim een jaar geleden het zelfde meegemaakt, wij waren alleen bang voor onze huurbaas en zijn dus uiteindelijk toch maar gegaan. Veiligheid voor alles. In het volgende artikel is meer te lezen, het is tot rechtzaak etc gekomen. Daarom raadt ik sindsdien iedereen de huurcommissie af, het brengt volgens mij meer problemen dan dat het je wat oplevert. Veel succes, wil iemand meer details weten pb dan maar. Hier het artikel: http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=71388

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 15:45

Ik zie dat er alweer aardig wat reacties bij zijn gekomen!

@ Cassidy & Femke: Als je even een stukje terug leest, zie je dat er voor ons niets aan de hand is, hij kan ons niets maken. In het contract staat namelijk ook dat het contract na een jaar over zou gaan naar een contract voor onbepaalde tijd en ookal zou het een contract voor bepaalde tijd zijn, dan kan hij ons er nog niet uitzetten, omdat hij het huis niet voor eigen gebruik wil hebben. Hij woont zelf in spanje!
Hij is gewoon boos dat wij ons niet laten oplichten, want de huur van dit huis is zijn inkomen in spanje. Hij werkt daar niet en leeft van ons geld zeg maar en hij wil nu natuurlijk proberen ons eruit te krijgen en een ander terug te vinden die dit bedrag wel betaald.

Onze onderburen hebben geen brief gehad, omdat ze pas net een maand of 3 in de woning zitten en hij moet dus nog een paar maanden wachten voordat hij hun "eruit kan zetten".
Zij vallen nog onder het kopje "huurprijs opnieuw laten berekenen", dan komt er iemand van de huurcommissie langs om alles op te meten en bepaald aan de hand daarvan de prijs van de woning. Ze krijgen dan al de teveel betaalde huur terug vanaf het moment dat ze erin zijn gegaan. Wij wonen er helaas al langer dan een half jaar en voor ons geld dus het stukje van huurprijs verlaging, het teveel betaalde bedrag aan huur in de periode dat ze zaak loopt krijgen wij terug, maar niet dat van daarvoor.

Als er mensen zijn die meer willen weten over dat puntensysteem, wij hebben alles van: http://www.huurcommissie.nl gehaald.

Ik maak me overigens geen zorgen over de "servicekosten" verhoging. Officieel moet hij 1x per jaar de rekeningen aan ons opsturen, om te laten zien welke kosten wij gemaakt hebben, dat is verplicht. Zo kunnen wij zelf zien of we terug krijgen of juist meer moeten betalen. Nu we toch alles officieel gaan doen, zal ik daar ook zeker op gaan hameren en anders komt de huurcommissie weer in het spel. Maar misschien dat ze dat zelf al tegen hem gaan zeggen als het balletje straks gaat rollen.

Alle papieren liggen al klaar om opgestuurd te worden en voor onszelf hebben we natuurlijk ook alle exemplaren gekopieerd. Contract ligt er, de brief die we aan hem hebben gestuurd voor de huurverlaging + de bijlage van de puntentelling en zijn brief van 2 dagen later dat hij ons eruit wil hebben. Nu afwachten wat de commissie zegt...
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 29-11-08 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:45

ik heb het ook wel eens gehad met een huurbaas Lachen Lachen en uiteindelijk heb ik het heel hard gespeeld Lachen Hij ook!!! en uiteindelijk hebben we elkaar daardoor heel erg leren waarderen. Ik had ook geen ruzie met hem als persoon, slechts een zakelijk meningsverschil Lachen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 15:56

Ik heb ook helemaal geen hekel aan die man, hij is heel erg aardig, maar we betalen gewoon veel te veel! We hebben gewoon een nette brief geschreven waarin we vertellen dat we op de hoogte zijn gesteld van het puntensysteem, we dit op de woning hebben toegepast en we erachter zijn gekomen dat we ruim 255 euro per maand teveel betalen en dat we graag huurverlaging zouden willen. Kopie van de puntentelling erbij, onze gegevens erbij, etc. en als hij bezwaar had tegen de verlaging, of hij dan schriftelijk bezwaar wou maken. Naja, zijn schriftelijke bezwaar kwam in de vorm van uitzetting. Erg duidelijk Knipoog