Arbeidsongeschikt, wat "heb" jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re: Arbeidsongeschikt, wat "heb" jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:25

mja zoals ik al zei, 2 afspraken gaat nog net, maar zijn het er drie dan krijg ik zoooo giga veel stress en druk in me hoofd dat ik dus liefst alles wil afzeggen, werkgever heeft ook aan bedrijfsarts gevraagd om me in overleg met mijn peut, ontoerekeninsvatbaar te laten verklaren omtrent nakomen van afspraken

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:31

Ik ben niet "arbeidsongeschikt" maar werk wel part-time en dat is 25 uur in de week bij mij.
(dit heb ik omdat ik dus gewoon niet meer uren aan kan)
Ik ben zelf ook 24, en iedereen om mij heen zegt tegen me wat heb jij een luizeleven!
Maar die 25 uur voelen voor mij als een full-time baan, ik wil ook andere dingen naast me leven doen zoals me paard en me sociale contacten. Er is meer dan werken alleen, dus er moet een belans in komen.

Zoals ik nu voorbij zie komen indd dat mensen niet kunnen zien wat je hebt omdat het geen zichtbare lichamelijke dingen zijn. Ik vind dit ook heel erg, ook mensen die geen begrip op kunnen brengen voor je!
Mensen denken al snel dat je je aansteld en dat je gewoon door moet gaan.

Ik wil dus ook tegen iedereen hier zeggen dat ik het heel erg knap vind dat jullie ermee om kunnen gaan, want alleen al arbeidsongeschikt zijn zorgt voor veel spanning en frustratie omdat je zo graag wilt werken en de mensen om je heen het alleen maar moeilijk maakt door opmerkingen!
Probeer het van je af te zetten , mensen komen er wel achter als ze zelf eens wat hebben.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:36

onbegrip is idd heel pijnlijk. zeker nu ik er best ok uitzie en ook best redelijk functioneer. tja dat is dan wel in mijn huidige dagprogramma waarin ik eigenlijk net aan mijn huishouden kan bijhouden, mijn pony doen en therapie

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:41

ik zit 6 jaar in de wao. ben 80 tot 100% afgekeurd, in eerste instantie vanwege mijn rug en arm. na 2 jaar kwam eruit dat ik ptss heb en borderline en ook een ops.
ik kan niet werken vanwege mijn rug en arm omdat het door de jaren heen erger is geworden. en natuurlijk speelt mijn borderline en mijn ptss en ops een grote rol. zolang ik in een voor mij veilig omgeving ben gaat het goed, maar als ik uit die veilige omgeving moet gaat het erg slecht.

ik ben 46 jaar.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:43

totaal bekaf, is zelfs zo dat ik voor mijn huis enz een beloningsysteem gemaakt heb, heb ik iets gedaan, stempel, 5 stempels = een sticker en bij 5 stickers koopt mijn ma iets als belonging voor me.

Voel me daardoor soms net een klein kind i.p.v. 26 maar ik heb dit nodig om ondanks vermoeidheid enz toch wat te doen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:45

Ik lees met veel interesse jullie verhalen. Ik reageer in dit topic niet omdat ik arbeidsongeschikt ben, maar omdat mijn man inmiddels al een jaar of 11 in de WAO (ja, van voor de WIA-wet) zit. Hij is inmiddels 51, dus van een heel andere leeftijd dan jullie, maar jullie problemen zijn erg herkenbaar.

Zijn hele zenuwstelsel is beschadigd door een vergiftiging, opgelopen tijdens zijn werk, in 1997. Kortgezegd: zijn hele lichaam geeft verkeerde signalen door doordat zijn zenuwen kapot zijn van de combinatie tolueen en fenol. De ziekte staat bekend als schildersziekte, maar hij heeft het tijdens grote kortdurende blootstelling opgelopen en niet sluipend, zoals schilders. Officieel het dit OPS.

Om een lang verhaal kort te maken: alle herkenning, artsen die het niet begrijpen, UVW snapt het niet, werkgevers begrijpen er niks van, mislukte reïntegraties, accepteren van het achteruitgaan van het lichaam, altijd en eeuwig pijn.

Vorig jaar is hij 3 maanden in een revalidatiecentrum geweest om die pijn wat meer beheersbaar te maken. Het heeft de pijn niet weggenomen, maar wel een stukje makkelijker gemaakt. Het boekje 'De Pijn de baas' heeft hem heel erg geholpen in het proces van accepteren en omgaan met. Misschien hebben jullie er wat aan? Je zal bij NOOIT horen zeggen dat ik weet wat jullie pijn kan wegnemen, maar het boekje heeft mij als partner wel veel leren begrijpen van zijn gedrag, zijn pijn en zijn stress.

Ik schreef er op mijn blog vorig jaar het volgende over:

Citaat:
In het begin van Alberts therapie kreeg hij als opdracht in De Hoogstraat om een boek te lezen over chronische pijn. De titel van het boek is ‘De pijn de baas’ en dat is ook eigenlijk waar het helemaal om draait. Iemand met chronische pijn die terecht komt in zo’n revalidatiekliniek is alle stations vaak al gepasseerd als het gaat om het zoeken van de oorzaak en het wegnemen van de oorzaak van de pijn. Dat lukt gewoon niet.

Maar wat dan? Altijd leven met pijn is een hele zware opgave. Maar chronische pijnpatiënten blijken heel veel overeenkomsten te vertonen, al is de oorzaak van de pijn vaak heel verschillend. Reuma, arthrose, fybromyalgie, neuropathie, bekkeninstabiliteit, het zijn allemaal ziekten die pijn veroorzaken en waar vaak weinig meer aan te doen valt in de zin van genezing. En de patiënten gaan veel overeenkomsten vertonen. Ze moeten door het proces van het accepteren van de pijn, het accepteren van het verliezen van bepaalde capaciteiten, misschien hun werkkring, sport of hobby’s. Ze gaan vaak een andere houding aannemen om de pijn te verlichten, met als gevolg weer pijn in andere lichaamsdelen. Ze verkrampen, gaan steeds minder ondernemen, krijgen als gevolg daarvan weer minder conditie en daar kan je de pijn weer minder goed verdragen. Hoofdpijn hoor je eigenlijk van allemaal, want pijn geeft stress en stress geeft hoofdpijn.

In het boek worden dit soort processen beschreven, maar ook worden mogelijkheden aangeboden om deze cirkels te doorbreken. Om anders met de pijn te leren omgaan, om door ontspanningsoefeningen, houdingsverandering, een ander leefpatroon en nog veel meer, wel nog pijn te hebben, maar de pijn de baas te kunnen. Ik heb het boek ook gelezen, in de eerste weken van Alberts therapie. Gelukkig, want het heeft me heel veel inzicht gegeven in waar ze daar in De Hoogstraat mee bezig zijn en waar ze met Albert naar toe willen.

Albert is gemotiveerd, zeker weten. Hij werkt keihard, heeft af en toe een inzinking, maar is heel erg blij met de mogelijkheden die hem geboden worden. Ik zie hem veranderen. Zijn houding is rechter, hij is meer open, letterlijk en figuurlijk, kan beter met kritiek omgaan en legt de latten voor ons ook al wat minder hoog. En hij heeft het de hele dag maar over zijn salamiworstje. Dat moet ik denk ik toch maar even uitleggen, want sommige mensen kijken hem erg vreemd aan als hij weer over dat ding begint.

Als je naar de winkel gaat, een grote salamiworst koopt en deze bij thuiskomst in een keer binnenpropt, wordt je er naar van. Je wil teveel in een keer behappen, het is even lekker en dan is de worst op en je voelt je nog rot ook. Doe je het anders en snijdt je de salamiworst in plakjes, legt ze op een schaal en neemt gedurende de dag regelmatig een stukje worst, dan is de worst aan het eind van de dag ook op. Maar je hebt er dan de hele dag plezier van, je maag kan het verwerken en je voelt je aan het eind van de dag ook nog lekker.

En zo moet het ook met je hele dag gaan. Niet ’s morgens een paar uur al je werk afwerken, doodmoe worden en de rest van de dag voor Pampus liggen met een rotgevoel. Nee, je klus in stukken verdelen, op tijd even ontspannen en rusten en dan met frisse moed weer wat gaan doen. En dat is even een grote verandering hier thuis hoor! Albert, en met hem veel pijnpatiënten, is van het soort dat zo snel mogelijk maar probeert het werk klaar te hebben voor de pijn té heftig wordt, want daarna lukt het niet meer. De worst wordt naar binnengepropt dus.

Nu verdeelt hij zijn werk, komt op tijd even rustig koffie drinken, gaat voor of na het eten een uurtje liggen, gaat weer wat doen, kijkt aan het eind van de middag lui op de bank naar de Tour en gaat ’s avonds nog ergens mee naar toe. Het afgelopen weekend hebben we een avond vergaderd, een middag visite gehad, zijn we een avond uit eten geweest en is er ook nog een en ander aan klusjes gedaan. En allemaal volgens het plakjes-worst-principe.

Ik werk mee, probeer het schema mee aan te houden en ben dan heel benieuwd hoe Albert zich eronder voelt. Mijn grootste beloning kreeg ik vrijdagavond na de vergadering. Hij had af en toe even gestaan om een andere houding aan te nemen, kwam na afloop thuis en zei ineens tegen me: ‘Mo, ik geloof dat ik de pijn de baas ben!’. Natuurlijk is de pijn nooit weg, maar de pijn voelt niet meer als een continue last, het is beheersbaar, het stoort niet in het doen en laten. We weten dat het werken blijft en dat er best terugvallen zullen zijn, maar we weten nu weer waar we het allemaal voor doen! Nog een paar weken hopen we … en dan verder samen er tegenaan!

En ik ben eerlijk, het gaat nog vaak mis en met dit rotweer is de pijn weer behoorlijk heftig. Maar voor de tweede winter op rij, komt hij nog steeds bij de paarden en ligt hij niet de hele dag gestrekt in bed of op de bank.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:30

Haha, n worst, zo had ik het nog niet bekeken!
Heeel herkenbaar! Ikzelf kan overdag redelijk uit de voeten tot de middag. Dan gaat letterlijk het licht uit. Ik ben dan eerlijk gezegd blij dat ik mijn worst al binnen heb, dan kan ik er beter mee handelen dan wanneer ik die dag niks heb kunnen doen.
Het gaat momenteel wat beter. Voor het eerst in jaren heb ik vorig weekend het baklicht weer aan gezien! T is ook wel vroeg donker maar was echt een hele stap.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:37

Ik zit ondertussen een half jaar in de zieketewet maar beter melden en dan weer ziek melden gaat bij ons niet zo gemakkelijk. gelukkig kan/denk ik in januari weer deels op therapiebasis te beginnen. heb er iig veel zin in

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:42

ik ben ook voor 80-100% afgekeurd. was om dat ik voor lange tijd (maanden) in het ziekenhuis lag, wat uiteindelijk 2 jaar is geweest met tussenpozen. nu ga ik weer naar school, en kan ik dus ook best werken. ik heb ook over een week een afspraak voor een herkeuring. als het goed is wordt ik nu wel stuk minder afgekeurd (hoop ik eerlijk gezegd. klinkt stom mss voor sommigen, want je krijgt wel gelijk minder geld, maar t voelt gewoon beter dan Lachen )

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:58

monique ik heb het hele verhaal gelezen
en ik herken een hoop
alleen ben ik nog niet zo ver dat ik alles rustig aan doe
ik vlieg er tegen aan doe alles het liefst achter elkaar want als ik ga zitten doe ik niks meer
ikmoet dat nog leren denk ik
en het gaat ook niet altijd met kleine kinderen alles rustig meestal gebeurt hier zoveel in 1 keer dan moet ik wel
en ben ik idd daarna totaal gesloopt

ik ga me geestelijk voorbereiden voor de reumatoloog moet nog wat punten op een briefje schrijven anders vergeet ik dat

en ik moet echt iets aan m'n huishouden doen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:13

Afgekeurd ben ik niet, en ik hoop ook uit het wereldje te blijven.

Ik het 3 jaar terug een jaar in de ziektewet gezeten. 'Pfeiffer' en depressie. Ik ben er toen inderdaad achtergekomen dat het UWV onmogelijk is. De ene helft wil je helpen, de andere helft werkt je tegen. Toen ik me weer beter melde werd ik door de arts van het UWV gebeld of ik dit nou wel zou doen. Ik heb hem vermeld dat ik meer stress kreeg van het UWV dan van werken Clown

Inmiddels werk ik in februari weer 2 jaar (part-time). Een maand terug is eindelijk bij mij officieel vastgesteld dat ik CVS heb. Alleen doe ik teveel volgens mijn arts, waardoor ze niet verder wil kijken. Of ik over een half jaar terug wil komen om te kijken of het nog zo is Koe

Het begrip van mensen is inderdaad ver te zoeken als er niks aan de buitenkant te zien is..

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:42

Via het uwv ben ik ook 100% arbeidsongeschikt bevonden en via een begeleidings/coachingbedrijf werk ik 21.55 uur per week.
Ik heb narcopelsie, maar er zitten toch meer mensen op bokt met deze ziekte?
en het verhaal zonder paard geen rede om te werken ken ik maar al te goed...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:01

vraagje aan degenen met vastgesteld cvs, hoe is dat bij jullie vastgesteld?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:46

m'n hoofdpijn is al aan het opkomen
moet begin van de middag naar het ziekenhuis
heb het idee dat deze afspraak belangrijk zou kunnen zijn
ik kan niet vertellen waarom ik dat denk

de kids blijven over op school dus die hoef ik niet te halen
dat scheelt weer
de thuiszorg kwam niet prikken en kon gewoon mijn been niet stil houden van de stress
erg he
maar goed ga weer verder wat in mijn huis doen dan gaat de tijd misschien iets sneller

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:56

trustHim schreef:
vraagje aan degenen met vastgesteld cvs, hoe is dat bij jullie vastgesteld?

Tjah, langdurige klachten. Sluiten aan bij de symptomen van CVS. Bloedonderzoek ed gehad. Bij een psych geweest om mentale ziekte uit te sluiten, voor zover ze dat kunnen Knipoog Toen is dit door mijn huisarts, en nog een 2e vastgesteld. Wat ik er nu verder mee moet, geen idee. Dat ik chronisch vermoeid was had ik zelf ook wel bedacht. Alleen wat ik eraan moet doen niet, en dat kan zij ook niet vertellen. Over een half jaar wil ze me laten bekijken door een reumatoloog..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:06

Citaat:
Ik ben dan eerlijk gezegd blij dat ik mijn worst al binnen heb, dan kan ik er beter mee handelen dan wanneer ik die dag niks heb kunnen doen.

Tja, waarom denk je dat er drie maanden (interne!) revalidatie voor nodig was om dat ritme en de hele theorie erachter jezelf eigen te maken?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:08

ik ga douche en dan naar het ziekenhuis

ik hoop dat ik ook binnen kort een normaal dag ritme aan kan

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:17

Heel erg allemaal dat er mensen zijn die willen maar niet kunnen werken,natuurlijk zouden jullie allemaal willen werken toch,maar er zijn ook mensen bij die het helemaal niet erg vinden om thuis te zijn, en die ook nog weleens tegen andere mensen zeggen jullie werken maar lekker voor mij ,zulke mensen kunnen ook nogeens een keer op vacantie ,hele eigen huizen bouwen/verbouwen wanneer ze willen want er zijn er ook die het wel goed vinden om thuis te zijn en de hele dag samen/alleen kunnen doen wat ze willen ,want als ze op controle moeten hopen ze maar dat ze weer afgekeurd worden, hoor ik in mijn eigen omgeving/familie .Natuurlijk zijn er mensen bij die verrekken van de pijn maar die hoor je zoiets ook niet zeggen,en natuurlijk zijn er mensen die pijn in de rug hebben en paard kunnen rijden op eoa manier is paardrijden ook goed voor je rug om maar even bij bokt te blijven,weetje het is voor alle mensen moeilijk voor de werkende en voor de niet werkende. Kijk je moet nooit met je gezondheid spotten heb ik van mijn vader geleerd,want je kunt nog ziek genoeg worden.Is een wijze uitspraak.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:59

A snap ik niet wat je met dat bericht hier wil bereiken en B vraag ik me door je schrijfstijl af of je wel al de middelbare school hebt bereikt..

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:13

Wat ik hier mee heb willen bereiken als je het tegen mij bedoelt. Dat dit in mijn eigen omgeving gebeurt en A heb ik zeker de middelbare school gehad ik denk dat ik zeker zo goed schrijf als menig ander ,en B heb ik zelf reuma waar ik iedere 3 mnd voor naar het ziekenhuis moet om een spuit te halen want anders red ik het niet van de terug komende pijn ,en C werk ik ook nogeens voor 16 uur in de week in een schoenenzaak !!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:39

En? Zoveel mensen hebben onnodig een uitkering. En zoveel mensen krijgen het niet terwijl ze het wel nodig hebben. Je eerste bericht komt hierover alsof de mensen hier onterecht thuis zitten. Dan zit je imo verkeerd in dit topic en kan je beter ergens anders erover gaan klagen. Ik denk dat het hier meer over ervaringen van mensen gaat die arbeidsongeschikt zijn, of in ieder geval niet geheel gezond zijn om volledig te werken.

Wat dacht je dan van af en toe een punt tussendoor?

Als je zelf een chronische ziekte heb zou je imo veel begripvoller kunnen zijn naar mensen die dit ook hebben. Toen ik naar de arbo arts moest hoopte ik ook elke keer dat ik thuis mocht blijven, omdat ik gewoon niets kon. Afgekeurd wil ik niet worden omdat ik dan niets meer mag.

Ik heb CVS, chronische problemen aan mijn gewrichten en werk 36 uur in de week. Ook als ik af en toe niks doe leg ik het met mijn gewrichten af van de pijn Knipoog

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:24

Weet ik dat er zoveel mensen onnodig een uitkering hebben , ik zeg helemaal niet dat hier mensen onterecht thuis zitten .Ik schreef natuurlijk willen jullie allemaal liever werken toch maar in mijn eigen omgeving maak ik mee dat er mensen zijn die arbeidsongeschikt zijn en zeggen ..jullie gaan maar lekker werken voor mij..en dat is dan voor een buitenstaander heel erg die gelukkig iedere dag gezond kan gaan werken snap je.Wat dacht je ik zelf krijg iedere 3 mnd een spuit tegen mijn pijn in mijn gewrichten dus begripvol ben ik want ik weet wat het is om pijn te hebben en kindjes die je niet kunt aankleden van de pijn in je gewrichten. Wat die punt betreft schrijf jij iedere keer als je een woord verkeerd ziet staan op Bokt of ze de middelbare school hebben bereikt schrijf jij nooit iets verkeerd, kortom wat voor de een niks voorstelt is voor de ander een enorm probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:29

Ja, hier nog iemand!

Ik ben 80-100% afgekeurd vanwege Asperger (Autisme Aanverwante Stoornis).

Over een week begint mijn opleiding SPW3 leerjaar 1, betaald door mijn vrijwilligerswerk!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:40

@ Mija. Ik ga niet bij iedereen elk woord verbeteren. Maar jouw teksten zijn enorm lang zonder tussenstop. Dat is imo niet normaal leesbaar. Net als dat MSN taal niet toegestaan is, lijkt het mij ook normaal om leesbare zinnen te maken en niet een lap tekst.

Daarbij bedoel je blijkbaar wat anders dan je neerzet, misschien zou dat anders opgevat of gelezen worden als inderdaad die leestekens op de juiste plaats stonden.

On topic;

@ Robijntjah, wat fijn dat je de kans krijgt om dan toch een goede opleiding te volgen. Je stageplek heb je dan ook meteen. Lachen

Overigens heb ik bij het UWV in de wachtkamer mensen normaal lopend binnen zien komen. Die zodra de arts kwam strompelend verder gingen. Koe

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:02

rebeltje schreef:
Overigens heb ik bij het UWV in de wachtkamer mensen normaal lopend binnen zien komen. Die zodra de arts kwam strompelend verder gingen. Koe

tja zou dat in sommige gevallen ook niet door uwv in de hand gewerkt worden? Ik heb ook al zitten peinzen hoe ik dan volgende x wel voor een juist deel afgekeurd kan worden.

even nog over mijn vraag wat cvs betreft, ik was daar vooral benieuwd naar omdat ik al mijn hele leven loop met vermoeidheidsproblemen. Soms gaat het een paar dagen/weekje goed en dan moet ik echt een dag of 2 heel veel slapen om weer bij te tanken, dat lijkt mij op mijn leeftijd toch niet helemaal normaal