brutale collecte op werk..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Re: brutale collecte op werk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:10

oeh je vriend is echt een lekker ding!!! Vingers aflikken
moest er even uit Clown Haha!

je hebt recht op het besteden van je eigen geld. ook al zijn mensen het nog niet eens met je, ze kunnen je niet dwingen, helaas voor hun.
Ik geef wel aan bekende organisaties, zoals het kankerfonds etc., maar dat is mijn eigen keuze.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:26

anneliesdj schreef:
Ik pest ze wel eens, die lui op straat.
Als ze al naar je toe komen, met mag ik je wat vragen, reageer ik met, mag ik JOU iets vragen.
Dat snappen ze er vaak al niks meer van, en kan je zo doorlopen Tong uitsteken

En dan dat volk van bol.com en die ene abonnementsdinges, hoe heet ie nou met die boeken/cd/films. Staan dan midden in de winkelstraat, ga je zoeken naar uitwegen, moet ik hier wel langs, nou dan maar helemaal rechts langs de etalage en stug de andere kant op kijken. Die zijn zo f* irritant, als die je aangesproken hebben kom je er gewoon niet onderuit.
Iemand daar nog tips voor?[/quote]

gewoon zeggen dat je heeeeeeeeeeeeeeel erg haast hebt.. 2 passen snel lopen en dan weer verder slenteren Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:38

LimaMambo schreef:
anneliesdj schreef:
Ik pest ze wel eens, die lui op straat.
Als ze al naar je toe komen, met mag ik je wat vragen, reageer ik met, mag ik JOU iets vragen.
Dat snappen ze er vaak al niks meer van, en kan je zo doorlopen Tong uitsteken

En dan dat volk van bol.com en die ene abonnementsdinges, hoe heet ie nou met die boeken/cd/films. Staan dan midden in de winkelstraat, ga je zoeken naar uitwegen, moet ik hier wel langs, nou dan maar helemaal rechts langs de etalage en stug de andere kant op kijken. Die zijn zo f* irritant, als die je aangesproken hebben kom je er gewoon niet onderuit.
Iemand daar nog tips voor?

gewoon zeggen dat je heeeeeeeeeeeeeeel erg haast hebt.. 2 passen snel lopen en dan weer verder slenteren Tong uitsteken[/quote]
Dat doe ik wel maar dan is het ach je hebt wel even toch, 2 minuten, nee ook niet? Een vraagje dan maar... En uiteindelijk sta je toch weer te banketstaaf, ik erger me er zo aan, vreselijk.

Maar als deze vrouw bekent is bij de hele stad omdat ze zo onbeschoft is waarom spreek je/jullie haar dan niet een keer aan op haar gedrag? In de trand van; je staat in de hele stad bekent als onbeschofte collectant, anders misschien haar naam vragen en eens bellen naar de stichting? Kijken wat die ervan zeggen?

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:40

ik geef meestal wel aan fonzen voor allerlei ziektes zoals kanker, nierstichting e.d en aan de dierenbescherming geef ik zoizo ook wel wat. ik vind het wel belangrijk dat er onderzoek gedaan kan worden naar dit soort ziektes. iedereen kan er mee te maken krijgen. en voor dieren heb ik een zwak. dus die krijgen ook altijd wel wat

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:46

Die kerel op de grote markt, was dat die ouwe debiel die ook altijd (onder andere) voor de h&m staat de schudden met zn geldbus?

Wat belachelijk trouwens om zo'n opmerking naar je vriend te maken. Verder vind ik collecteren oke, maar respecteer het ook als mensen het niet doen.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:48

Mij hebben ze ook eens allerlei ziektes toegewenst toen ik heel netjes een nee verkocht.
Wilde best iets geven maar dat ging op dat moment nogal moeilijk.
Met de ene hand hield ik de deur tegen, tussen mijn benen de Bordeaux dog die buiten wilde spelen en in de andere hand nog een jack russel die het ook wel gezellig vond.
Sindsdien ben ik er helemaal klaar mee, aso's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:53

KellyenXena schreef:
Mij hebben ze ook eens allerlei ziektes toegewenst toen ik heel netjes een nee verkocht.
Wilde best iets geven maar dat ging op dat moment nogal moeilijk.
Met de ene hand hield ik de deur tegen, tussen mijn benen de Bordeaux dog die buiten wilde spelen en in de andere hand nog een jack russel die het ook wel gezellig vond.
Sindsdien ben ik er helemaal klaar mee, aso's.

Had de hond losgelaten dan.
Ik zou me niet laten uitschelden in mijn eigen tuin, ik zou zonder enig twijfel de hond loslaten als hij naast me zou staan.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:00

ik geef ook niet aan collectanten. Al heb ik het geluk dat ik niet in een woonwijk oid woon en er dus nooit iemand komt.
Ik heb voor SOS kinderdorpen in een Callcenter gewerkt, maar als ik bedenk dat ik al 9 euro verdiende en dan het callcenter en het pand nog betaald moesten worden moet SOS kinderdorpen eens zijn geld beter gaan besteden.

Het enige waar ik lid van ben is de dierenbescherming. Heb er zelf 2 katten van en hoe zij zijn opgevangen en de mogelijkheden die wij zouden kunnen krijgen (helft van DA kosten zoals castreren e.d. Ik declareer niets maar het idee is lief) is voor mij genoeg om dit een goed doel te vinden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:36

Sorry maar jouw opmerking over dat je beter je energie in lobbyen bij de overheid kan steken zou mij ook in het verkeerde keelgat geschoten zijn. Die vrouw is vrijwillig haar energie in het helpen van andere mensen aan het steken en dan kom jij met het argument dat ze daar mensen niet mee lastig mag vallen? Niet iedereen heeft het geluk altijd mee in zijn leven en het leger van heilsoldaten zetten zich vrijwillig in om iedere individue te helpen die een beroep op hen doet. De overheid kan geen maatoplossingen aanbieden zoals zij dat doen. Als wel alle geld voor goede doelen via de overheid zou moeten stromen gaan de belastingen nog een heel stuk omhoog en heb je niks meer te kiezen waar je zuurverdiende centjes naar toe gaan en blijft er ook het nodige aan de strijkstok hangen.

Dat jij er voor kiest om geen goede doelen te steunen met een bijdrage is je goed recht maar ik vind dat je dat wel anders kan brengen. Daarnaast vind ik het getuigen van een gebrek aan mededogen met je medemens en het sluiten van je ogen voor misstanden in de wereld om je heen. Ieder voor zich en God voor ons allen komt dan het eerst in mij op en dat vind ik egoïstisch.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 23:52

En juist om die reden zou ik bijvoorbeeld wel een dag willen komen om vrijwilligerswerk te doen. Als iedereen die nu 5 cent in de bus gooit, dat eens zou doen, vraag ik me af hoeveel barmhartigen er nog over blijven. Ik denk niet veel. Ik gok dat 90% van de centen die in de bus worden gegooit, erin komen met het idee 'zo, daar ben ik ook weer vanaf'.

Dat ze maar bij de overheid moeten lobbyen, staat hier wat ongelukkig, en ik heb het natuurlijk wat subtieler gebracht, maar wel met een duidelijke boodschap. Overigens heb ik nergens gezegd dat ze mensen niet lastig mogen vallen Verward Dat ze langs komen om te vragen vind ik prima, maar als ik dan nee zeg, ga dan niet gelijk zo raar doen.

Niet alle goede doelen vind ik even 'nodig', en ik ben niet degene om te beslissen, welke wel en welke niet 'nodig' zijn, dat laat ik dan aan de (het door het volk gekozen) regering over.

Ik heb haar ook gezegd dat ze super werk doet, en hoop dat ze veel succes heeft. En ja, dat meende ik van harte!

Maar om dan op zo'n manier te reageren, dát vind ik van de zotte. Naar mijn idee heeft nog steeds iedereen recht op een mening.
Zélfs als dat in jou ogen een egoistische mening is.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:56

Janine1990 schreef:
Ik zag het al. Maar wie is die man om dan te zeggen dat hij een buitenlander is? :/
Oké, ik begrijp je punt Knipoog

Was die man van het Leger Des Heils trouwens die die altijd voor de H&M staat? Of V&D... In dat straatje in ieder geval. Die vind ik zooooo irritant!

Die vent moet je niks geven hoor!! Mijn zusje werkte vroegah bij de v&d. Bij de broodjes die toen nog bij de ingang verkocht werden. Hij kwam heel regelmatig een broodje kopen. En nee het geld kwam niet uit eigen zak, maar uit de collectebus.

Die vrouw die jij bedoeld komt ook vaak in de kroegen met haar bus. Geloof toeminste dat het dezelfde is...

Agh als er iemand met een collectebus bij mij aan de deur komt geef ik wel 50 cent. Ik ben donateur voor IFAW en doe mee met de sponsorloterij voor de dierenambulande. Ook loop ik met de collectebus voor de dierenbescherming.

Verder heb ik mij ooit eens over laten halen door een veel te mooie jongen om donateur te worden voor de Kankerbestrijding. Echter toen het verhaal van die medewerkster die al dat geld gejat had boven water kwam, begon ik erg te twijfelen. Toen ik hoorde dat ze daarvoor een werkstraf van een paar uur kreeg heb ik meteen mijn donatie stop gezet.

Tja dierenorganisaties trekken mij meer aan dan andere organisaties.. kan er ook weinig aan doen.
Heb helaas zeer regelmatig de dierenambulance laten komen, en ze krijgen altijd geld van mij mee. Of ze het nou in eigen zak stekken of niet. Dat interesseerd mij niet.

Heb 1 keer de dierenambulance laten komen toen er een haas door de auto voor ons werd aangereden en helaas niet opslag dood was. Wij stonden met zaklamp te wachten... haasje kroop als verder het land in en en steeds verder bij het hek weg... man bedenkt zich niet en springt zo de sloot in achter het haasje aan....terwijl 15 meter verder een hek was. Wat waren wij geroerd...

och wat ga ik heerlijk offline zeg...

Als ik iets niet wil. Zeg ik 3 keer nee, gaan ze dan nog door dan word ik niet zo lief meer.

Hihi had laatst weer eens jehova's aan de deur.... Zei heel vriendelijk dat palief er niet was. Of ik dan geen interesse had... nou nee. Heb ik 3 keer gezegt. Toen gewaarschuwd dat ik de hond er achter aan zou sturen. Geloofde ze niet. Dus ik roep mijn hond(deur was dicht) dus die begint als een bezetene te blaffen..... ik loop naar de tussendeur.... nou moest je zien hoe snel ze weg waren. Deden zelfs de voordeur voor mij dicht Haha! och de hond weegt maar 6 kilo, dus zoveel schade kan hij niet aanrichten. Hij heeft een vetstoere blaf...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:05

Ik begrijp toch echt uit jouw posts dat jij GEEN goede doelen steunt.

Het mooie is juist dat JIJ ervoor kan kiezen om de goede doelen die je wel wilt steunen wel tijd of geld aan te doneren. Als de regering (wat een afspiegeling van de mening van het volk zou moeten zijn) heb je die eigen keuzevrijheid dus niet. Er wordt voor jou gekozen waar geld/tijd voor vrijgemaakt zou moeten worden volgens de algemene standaard en niemand heeft een standaard mening.

Ik kies ervoor om mij wel in te zetten voor bepaalde doelen en andere krijgen van mij geen stuiver. Zo stond er ooit iemand voor de deur van de stichting SOA. Ik snapte het verband met collecteren voor een geslachtsziekte niet dus die heb ik ook vrolijk weggestuurd. Het bleek later om een andere stichting te gaan maar ook die hadden van mij geen geld gekregen. Goede doelen in verwegnistanlanden krijgen ook niets, daar gaat al ontwikkelingshulp naartoe. Maar de grotere imo betrouwbare organisaties als een kankerbestrijding/hartstichting/nierstichting komen bij mij nooit voor een dichte deur. Ik bepaal dat en daar ben ik geen regering voor nodig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:37

daarom geef ik dus ook nooit aan het beatrixfond ed... die lui hebben toch geld zat???

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:41

juval schreef:
daarom geef ik dus ook nooit aan het beatrixfond ed... die lui hebben toch geld zat???

Dit vind wel een beetje een vooroordeel... Sorry!
Er zijn mensen die veel baat hebben bij dit soort organisaties, weet ik uit eigen ervaring.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:58

Ik geef bewust wel aan collectanten van kankerfonds, nierstichting e.d. ook de dierenambulance. Maar.... ik kijk eerst wel even of ze hun pas bij zich hebben om zich te legitimeren als collectant Knipoog

Waar ik een vervelendere ervaring mee heb is een donatie aan het kankerfonds via acceptgiro...

Kreeg een brief in de bus met verzoek tot donatie, was in een 'goed gedrag' bui en besloot 10 euro te doneren. Helaas kreeg ik daar als snel spijt van...
Voor ik het wist lag mijn brievenbus vol met donatie verzoeken van Stichtingen als Alzheimer, Nierstichting etc... Frusty

Dat heeft mij ook laten besluiten om zoiets niet meer te doen, want blijkbaar worden je gegevens dan gewoon doorgestuurd naar al dat soort stichtingen Verward
Erg jammer, daardoor jagen ze dus wel een donateur weg...

Kreeg laatst ook een brief binnen voor een of andere stichting om kinderen te helpen in derde wereld landen. Zaten 3 stuivers (5 eurocenten), of je die dan wou terugsturen en misschien wat extra's doneren... Hamer
Sorry hoor, maar deze stichtingen zijn dus gewoon geld aan het uitsturen in de 'hoop' wat terug te krijgen, wat moet dat wel niet kosten??? Verward
Dat zou ik nou echt zonde vinden om daar een donatie aan te geven omdat ze het geld toch alleen maar weggeven Boos!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:08

Ik ben het eens met Anne_Gti, lobbyen bij de regering kost jou méér geld uiteindelijk, dan die 20 cent die je in een potje gooit.

Ik geef ook bijna nooit aan collectanten hoor, maar dat komt omdat er soms van die vage dingen voorbij komen, ik ben bijna nooit thuis rond etenstijd plus dat ik zeker wil weten dat het geld goed gebruikt wordt.
Hier: http://www.cbf.nl kan je alle jaarrekeningen inkijken enzovoorts.

Ik woon niet in Groningen dus ik weet niet hoe irritant deze collectanten zijn, maar meestal houd ik me maar voor dat zulke straatcollectanten vaak zelf ook niets anders meer hebben dan het leger des heils o.i.d.

*Edit: Malubu, ik vind dat ook echt belachelijk ja. En ook al dat geld voor die fleurige foldertjes....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:13

ik heb tijden gelopen met een collectebus voor het astmafonds. Als mensen niet willen, eigen keuze, zo brutaal heb ik het nog nooit meegemaakt.

Woon nu op drie hoog, dus hier krijg je gewoon een acceptgiro in de bus. Daar houd ik niet van en dat doe ik dan ook niet.
Erger me wel aan de mensen in de stad, die allemaal willen dat je lid wordt en maandelijks gaat doneren. Weiger daar absoluut aan mee te doen. Zou liever als ik veel te besteden had, gewoon eens direct helpen, maar niet dmv een donatie. Het grootste deel van dit geld komt niet terecht waar het hoort te komen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:25

kehdra schreef:
En juist om die reden zou ik bijvoorbeeld wel een dag willen komen om vrijwilligerswerk te doen.

Jij vraagt je af hoeveel mensen er over zouden blijven als ze dit zouden moeten doen - maar doe je het zelf wel dan? Je roept heel netjes dat je het wel wil doen, maar ik geloof dat de daad nog niet bij het woord is gevoegd?

Dat is je goed recht, mag je zelf weten. Alleen veroordeel dan geen mensen die wel wat geven door te zeggen dat zij vást niet zo nobel zouden zijn als jij door wel vrijwilligerswerk te willen gaan doen (wat je niet eens doet). Jij jouw standpunt, wij als wel-gevers het onze. Ik hoef echt niet van jou te horen wat mijn reden is om wel te doneren en hoe schijnheilig dat wel niet van mij is.

Citaat:
Niet alle goede doelen vind ik even 'nodig', en ik ben niet degene om te beslissen, welke wel en welke niet 'nodig' zijn, dat laat ik dan aan de (het door het volk gekozen) regering over.

Ik beslis liever zelf waar ik aan geef en hoeveel, dan dat het met mijn belastinggeld verrekend wordt. Maar goed, iedereen mag daarover denken zoals hij wil natuurlijk. Het is jouw geld, je mag zelf beslissen of je het wel of niet geeft en dan hoeft zo'n vrouwtje niet zo tegen je uit te vallen. Dat ben ik helemaal met je eens.

Wat betreft het uitgeven van geld aan marketing door goede doelen: als zij door 100 euro uit te geven er 1000 kunnen binnenhalen, is het toch heel logisch dat ze dat doen? Dat vind ik juist een heel verstandige manier om met geld om te gaan, want nu kunnen ze er 900 gebruiken om mensen te helpen in plaats van die 100 die ze eerst hadden.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:30

Bij ons kwamen ze laatst langs voor de kerk, heb ik ook gewoon nee tegen gezegd, ik heb absoluut niets met de kerk..
M'n vriend keek me raar aan...dat ik nee durfde te zeggen Tong uitsteken

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:39

Marketing snap ik wel, het gaat me om de manier waarop.

Het maakt het niet geloofwaardiger of betrouwbaarder als je het gevoel hebt ineens bestookt te worden met allerlei andere goede doelen.
Of dat geld opsturen... zonde.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:40

Heb niet alle reacties gelezen en hoewel ik respecteer dat je niet geeft moet ik als collectant voor het fonds verstandelijk gehandicapten ook wel eens mn woorden inslikken als iemand niets wil geven Bloos Let wel, ik loop dan in een wat duurdere wijk in mn plaats (lees huizen vanaf 4,5 ton) met minimaal 2 dure auto's op de oprit..... Tja, natuurlijk ben je niet verplicht te geven, maar op de een of andere manier denk ik dan toch gooi toch ff een euro in mn bus....

Het is namelijk niet zo dat de overheid een soort geldschip is waar goede doelen met een beetje goed gelobby makkelijk geld krijgen hoor! Was het maar zo eenvoudig, dan hoefden al die collectes ook niet meer! Veel doelen hebben het geld van de collectes gewoon hard nodig. Zoals het fonds waar ik voor loop, door alle bezuinigingen in de zorg is er gewoon extra geld nodig voor ondersteuning etc voor deze mensen. En helaas is het niet zo makkelijk om via donateurs, sponsoren en de overheid geld te verzamelen....