Sigaretten wéer duurder: €1 p/p

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Sigaretten wéer duurder: €1 p/p

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:03

JoyCiej007 schreef:
De meeste rokers stoppen voor zichzelf; als ze dat zelf willen. Als ik zelf 'van binnen' niet wíl stoppen met roken, maar dat ga doen vanwege de prijsverhogingen, dan is de kans groot dat die stop-poging zal mislukken.

Het is gewoon gebleken dat die prijsverhogingen nu niet echt ontzettend veel uithalen.

Vanuit de kamer is het ook niet de bedoeling dat mensen gaan stoppen om hun gezondheid hoor, want als heel NL stopt dan ligt NL op z'n kont. Het is een lekkere melkkoe, net als de automobilist.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:04

Ik denk ook niet dat die accijnzen echt worden verhoogd om mensen te laten stoppen hoor.. Nagelbijten / Gniffelen De meesten gaan echt niet stoppen. Dus de overheid blijft lekker verdienen aan de rokers. Als de rokers allemaal echt zouden stoppen vanwege de prijzen dan hadden ze pas een probleem. Tong uitsteken

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:04

Mensen die echt stoppen vanwege de duurdere prijzen gaan imo dan sneller weer beginnen als de prijs daalt.

Ik rook niet maar heb niet zoveel problemen met de prijs enzo.
"Echte" rokers laten zich niet tegen houden door een hogere prijs.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:06

Belachelijk, sigaretten duurder maken zodat mensen gaan stoppen vind ik echt dom, alsof mensen niet zelf kunnen beslissen wat ze wel/niet doen.
En ik vraag me eigenlijk ook af hoeveel belasting al die rokers wel neit betalen, als die allemaal stoppen loop je toch een bak belasting mis.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:08

Quellian schreef:
Vanuit de kamer is het ook niet de bedoeling dat mensen gaan stoppen om hun gezondheid hoor, want als heel NL stopt dan ligt NL op z'n kont. Het is een lekkere melkkoe, net als de automobilist.

Het geld dat het roken opbrengt door middel van de accijnzen gaat er net zo hard weer uit aan de gezondheidszorg die rokende mensen veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:11

Gezondheidszorg die rokende mensen veroorzaken? Kun je dat even nader toelichten? Wordt de gezondheidszorg veroorzaakt door rokende mensen??

Ik snap niet waarom veel mensen zo juichend reageren op de prijsverhoging, zolang je geen last hebt van andere mensen die wel roken, wat maakt het jou dan uit....

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:18

suleilitha schreef:
Gezondheidszorg die rokende mensen veroorzaken? Kun je dat even nader toelichten? Wordt de gezondheidszorg veroorzaakt door rokende mensen??

Nou ja, je snapt wat ik bedoel neem ik aan Knipoog
Roken kost de gezondheidszorg jaarlijks net zoveel als dat roken opbrengt aan accijnzen.

En als je het nog niet snapt....:
Roken kan ziektes veroorzaken.
Als je ziek bent moet je naar de arts/het ziekenhuis....
Arts/ziekenhuis kost veel geld.....
Als iedereen zou stoppen met roken zouden er geen accijnzen op sigaretten meer binnen komen,
maar zullen de kosten in de gezondheidszorg dus ook een stuk naar beneden gaan....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:18

loveyoutoo schreef:
Quellian schreef:

Het geld dat het roken opbrengt door middel van de accijnzen gaat er net zo hard weer uit aan de gezondheidszorg die rokende mensen veroorzaken.

Dat is niet waar. Ik heb een keer een onderzoek gezien waar uit bleek dat juist nietrokers meer ziektekosten veroorzaakten, omdat ze langer leven. Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:19

suleilitha schreef:
zolang je geen last hebt van andere mensen die wel roken, wat maakt het jou dan uit....

Dat is het nou net... áls je geen last hebt van andere... als er geen regeltjes waren mbt roken had ik er last van gehad op straat/in de kroeg/bij een concert/bij mijn lekkere eten in een restaurant. Daar wordt ook tegen geprotesteerd, maar ik heb nu geen last meer van die lucht, ik kan er nl niet zo goed tegen. Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:21

Skygirl schreef:
Dat is niet waar. Ik heb een keer een onderzoek gezien waar uit bleek dat juist nietrokers meer ziektekosten veroorzaakten, omdat ze langer leven. Knipoog

Maar als je langer leeft betaal je dus ook meer belasting.
En ik heb genoeg onderzoeken gezien die bewijzen dat rokers niet meer opleveren dan dat ze kosten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:35

Quellian schreef:
JoyCiej007 schreef:
De meeste rokers stoppen voor zichzelf; als ze dat zelf willen. Als ik zelf 'van binnen' niet wíl stoppen met roken, maar dat ga doen vanwege de prijsverhogingen, dan is de kans groot dat die stop-poging zal mislukken.

Het is gewoon gebleken dat die prijsverhogingen nu niet echt ontzettend veel uithalen.

Nou daarom. En dáarom is het ook zo hypocriet uiteindelijk; met z'n allen met 't vingertje wijzen naar de rokers (sorry maar tegenwoordig wordt je steeds meer met de nek aangekeken als je roker bent) maar uiteindelijk wel via torenhoge accijns lekker profiteren van die lui.
Dat klopt dan toch gewoon niet?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:37

Sani schreef:
Mensen die echt stoppen vanwege de duurdere prijzen gaan imo dan sneller weer beginnen als de prijs daalt.

Ik rook niet maar heb niet zoveel problemen met de prijs enzo.
"Echte" rokers laten zich niet tegen houden door een hogere prijs.

Wanneer zou de prijs gaan dalen? Ik kan me dat eerlijk gezegd niet meer voorstellen.... alles wordt alleen maar duurder, en daar bedoel ik niet alleen de tabak mee, maar álles..
Dit is al zo sinds de euro is ingevoerd: kocht je eerder een redelijke spijkerbroek voor een gulden of 70/80 (geen 'bekend' merk); nu is de euro geworden wat de gulden was en koop je een redelijke spijkerbroek (niet in de aanbieding) voor zo'n 70/80 euro.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:39

loveyoutoo schreef:
suleilitha schreef:

Nou ja, je snapt wat ik bedoel neem ik aan Knipoog
Roken kost de gezondheidszorg jaarlijks net zoveel als dat roken opbrengt aan accijnzen.

En als je het nog niet snapt....:
Roken kan ziektes veroorzaken.
Als je ziek bent moet je naar de arts/het ziekenhuis....
Arts/ziekenhuis kost veel geld.....
Als iedereen zou stoppen met roken zouden er geen accijnzen op sigaretten meer binnen komen,
maar zullen de kosten in de gezondheidszorg dus ook een stuk naar beneden gaan....

Mag ik vragen waar je dat vandaan haalt? Heb je daar ook gegevens van en gedane onderzoeken? Waaruit blijkt dat?

Ben wel benieuwd naar je argumenten; je roept iets maar vraag me af of dat wel waar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:42

Die onderzoeken wil ik ook wel eens zien Haha!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:47

Dan zou je toch ook eigenlijk verwachten dat er iets extras tegenover die prijs zou moeten staan.. Zoals lekker warm binnen roken Haha!

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:52

Hoe meer hoe beter Tong uitsteken!

Henri3kjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:53

Oepsie . Maar volgens mij is Marlboro wel 4,50? tenminste 2dagen geleden wel haha.
Misschien moet ik maar stoppen met roken, woon nu op mezelf en alles is al duur genoeg! en dan zeker de sigaretten ook nog duurder maken pfu hun durven Clown

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:55

Tsjah ik rook nog steeds, wel van plan om te stoppen maar ik heb illegale sigaretten via via dus ik betaal maar EUR 2,50 per pakje "normale" marlboro(is dan wel minder goed te roken dan echte maar ok Clown )

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:57

Geen problemen mee.
Kan wel begrijpen dat het frustrerend moet zijn maar ik vind sigaretten vreselijk dus neen eigenlijk kan het me niet echt iets schelen. Cru gezegd misschien, maar dat is mijn mening. Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:00

Joycie, rijd jij auto? Niet alles wordt namelijk duurder de laatste tijd, brandstoffen zakken namelijk behoorlijk in prijs (gevolg van een 'kredietcrisis' die iedereen het hoofd proeert te bieden).

Ik kan me voorstellen dat rokers er de pest in hebben dat het duurder wordt trouwens. Maar belachelijk vind ik wel weer een extreme benaming. Er is nog altijd een alternatief, niet roken. Zo ook voor de automobilisten die overtredingen maken etc. Kwalijker vind ik prijsverhogingen die menigeen treft die geen keus hebben en het al erg krap hebben (bv. ziektekostenpremie en belastingen).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:02

Njen schreef:
Tsjah ik rook nog steeds, wel van plan om te stoppen maar ik heb illegale sigaretten via via dus ik betaal maar EUR 2,50 per pakje "normale" marlboro(is dan wel minder goed te roken dan echte maar ok Clown )

Tsja, dat ken ik ook ja..... van die pakjes die van ellendigheid uit elkaar vallen; soms steek je sigaret op, valt ineens 't filter zomaar los op de grond Clown dat soort dingen.
Allemaal leuk en aardig, stukken goedkoper, maar meestal wordt er voor mij maar 1 slof meegenomen; ennuh ja sorry maar dat duurt niet ál te lang en dan is dat al weer op....
Slapen

@ Bienotje: Ik rijdt auto, van m'n ouders, geen idee hoe of wat met de prijzen; als er te weinig in zit tank ik gewoon een kwart of halve tank oid, soms compenseren mijn ouders dat dan weer. Dus ja rijdt wel auto, maar geen idee van die prijzen. Lachen dus dat dat lager is geworden, dat zou best kunnen, geen idee.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:05

Deze verhoging is nog niets. Het kan veel gekker. Ik woon nu ff in Ierland, en hier kost een pakje marlboro nu 7,55 euro.
Die kant zal NL ook wel op gaan. (en in Ierland is iedereen stug blijven roken hoor... zelfs veel meer dan in NL)

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:12

ik loop stage op de longafdeling en juich de accijnsverhoging toe.
Wat gaat het dan rustig worden op de afdeling Haha! en hiermee bedoel ik niet dat je als niet roker geen longproblemen kunt krijgen
Niks ondankbaarders voor mijn gevoel dan patienten die roken..
Iedereen pompt zoveel energie en geld in de behandeling terwijl de meeste patienten toch doorgaan met roken.
weggegooid geld als je het mij vraagt Bloos

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:22

Kukkie schreef:
Deze verhoging is nog niets. Het kan veel gekker. Ik woon nu ff in Ierland, en hier kost een pakje marlboro nu 7,55 euro.
Die kant zal NL ook wel op gaan. (en in Ierland is iedereen stug blijven roken hoor... zelfs veel meer dan in NL)

NEE ECHT? Voor menigeen van rond mijn leeftijd met een bijbaan is dat gewoon een uurloon!

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:29

Ik zweer bij kent, en ging toch van de week maar de goedkope L&M roken, hoewel ik ook niet denk dat dat voor herhaling vatbaar word....