hypotheek afsluiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Hellen

Re: hypotheek afsluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:30

Ik zou een bank, waar je na even praten, je rente gewoon een paar tienden omlaag kunt krijgen, nou niet bepaald betrouwbaar noemen. Oftewel, de mensen die daar niet over gaan onderhandelen, zijn afgezet.

Meeste mensen hier praten over een veilige aflosvorm, maar banksparen wordt helemaal niet genoemd. Is goedkoper, omdat er geen spaarpolis aan vastzit, alleen maar een risicopolis, en die poliskosten liggen aanzienlijk lager.

Rianneke schreef:
simpel hypotheek adviseurtje

Simpele hypotheekadviseurtjes bestaan niet meer, na de invoering van de normen van Zalm. Iedereen die zich hypotheekadviseur noemt is gecertificeerd.

Tophypotheken worden nog steeds gesloten hoor. Gewoon 125% executiewaarde, mits het inkomen tereikend is.

Uffie schreef:
Aankoop makelaar heeft in die zin nut, als het een ouder huis betreft.

Wanneer een aankopend makelaar veel van de aankoopsom af weet te praten, heeft ie zijn nut bewezen en is zijn courtage dik terug verdiend toch?

Uffie schreef:
Rabo hanteerd de 6% woonlast en blijft daarbij de anderen willen daar nog wel eens in zakken

6% toetsrente denk ik dat je bedoelt. De anderen houden zich aan de DN-norm, hetgeen inhoudt dat de toetsrente nu minimaal 5,6%
is.

Hobby schreef:
Mensen die problemen krijgen door woekerpolissen of beleggingshypotheken zoeken die problemen in mijn ogen zelf op.

Waar en niet waar. je mag van een leek verwachten dat hij/zij goed voorgelicht wordt over de risico's en daar heeft het dus wel aan gemankeerd. O.a. om die reden is ook de Wet Financiele Dienstverlening van kracht nu. Wanneer jij een beleggershypotheek hebt, en er werd gerekend met een rendement van 8% per jaar, kan een leek er geen idee van hebben wat er gaat ebeuren wanneer dat rendement opeens een paar jaar bijna nihil of zelfs in de min is. Op dat risico moet men nu extra worden gewezen.

Voor de mensen die een starterslening zouden willen krijgen, is koopsubidie misschien ook een optie.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:23

ik heb in augustus een huis gekocht, ben naar de hypotheekshop geweest en ik vond dat de hypotheekadviseur daar goed zijn best deed, werd goed geholpen. Ze hebben daar programma's die de goedkoopste rentes berekenen. En hij wees mij op het bestaan van koopsubsidie en NHG garantie en woonlastbeschermers etc etc. Over onderhandelen over de hypotheek had ik nog nooit gehoord. Misschien iets voor mijn volgende huis ooit;)
Krediet deed mijn bank wel moeilijk over (had ooit 500 euro roodgestaan, deed dat al lang niet meer, maar stond kennelijk nog steeds geregistreerd bij BKR en heeft wel wat moeite gekost de bank ervan te overtuigen dat ik inmiddels niet meer rood stond (heb wel 20 afschriften opgestuurd).
Ik zit trouwens bij de SNSbank met een spaar en aflossingsvrije hypotheek met een rente van 5,55 voor 10 jaar vast.
Die rugpijn enzo zou ik trouwens niet vermelden bij aanvragen levensverzekering.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 06:50

madeliefw schreef:
Krediet deed mijn bank wel moeilijk over (had ooit 500 euro roodgestaan, deed dat al lang niet meer, maar stond kennelijk nog steeds geregistreerd bij BKR en heeft wel wat moeite gekost de bank ervan te overtuigen dat ik inmiddels niet meer rood stond (heb wel 20 afschriften opgestuurd).
Ik heb dus een tijd bijna 1000 euro rood gestaan, tijdens en na mijn studie Bloos Nouja, ik het ergste geval moeten we maar een flitssscheiding doen en weer trouwen Clown de hypotheek gaat toch alleen op het salaris van mijn man.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 07:03

Wij zitten er ook volop in, 26 november de overdracht en dit huis hebben we in februari al gekocht. Destijds een hypotheek laten berekenen maar daar waren we allebei niet tevreden over. Second opinion aangevraagd en uiteindelijk toch met de hypotheekadviseur eruit gekomen en een andere vorm gekozen. Hoop dat we daar een stukje zekerheid uithalen ipv de onzekerheid met beleggingen. Het is een hoop geld en als we 30 jaar verder zijn, wil ik niet nog met een joekel van een schuld zitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:11

Wat betreft een aankoopmakelaar: wij hebben zelf idd meer bouwtechnische kennis dan een gemiddelde makelaar en hebben ook nog iemand meegenomen die weer nog veel meer kennis bezit dan wij zelf. Qua onderhandeling hebben we bijna 5000 euro afgepraat van een huis van 150.000 euro. Ook daar heb je m.i. echt geen aankoopmakelaar voor nodig.
Mijn moeder heeft een enorm slechte ervaring gehad met een aankoopmakelaar die ze zelf had ingezet toen ze haar huis kocht... die man voegde niets toe, zag allerlei duidelijke dingen over het hoofd die zelfs zij gewoon zag en qua onderhandeling maakte het ook weinig uit.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:21

In mijn ogen zijn er nog steeds zat hypotheekadviseurs die weinig tot geen verstand van zaken hebben.

Ik houd persoonlijk ook niet van banken zoals een Rabo. Juist omdat er te onderhandelen valt.
Mensen die dat niet doen worden dus getild. Knipoog Geef mij maar een bank met duidelijke tarieven die
voor idereen gelden.

Voordeeltarieven zoals ING en postbank zijn vaak aantrekkelijke rentes maar daar zit zo
0,4% korting in voor anti verhuis clausule, clausule voor verplicht salaris laten storten op rekening bij hun.
Clausule voor het afsluiten van een maandlastenbeschermer of het doen van een koopsom storting.

Mocht een aanbieder met een super aantrekkelijk tarief komen vraag dan goed na hoe het is opgebouwd.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:26

Absoluut Simon. En zo zijn er ook nog veel adviseurs die nog steeds vormen van hypotheken "aansmeren", die het meeste voor hun opleveren qua provisie. Niet-complexe produkten, waarbij ze voor het gemak maar even vergeten dat men met een annuiteiten- of lineaire-hypotheek een eigen woning reserve opbouwen, die misschien niet altijd wenselijk is.

En inderdaad, ik ben ook geen fan van die budget-vormen. Vroeg of laat loop je tegen de lamp als adviseur.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:31

Wij hebben ook nog niet zo lang geleden gezocht naar een goede hypotheek. Belangrijkste is natuurlijk om te kijken wat je maximaal per maand kwijt zou kunnen aan een hypotheek. Het bedrag wat je maximaal kan krijgen is leuk maar stel dat je een hobby hebt wat veel geld kost dan heb je vanzelf al hogere maandlasten en dus minder geld over voor de hypotheek.

Wij hebben gekozen voor een hypotheek waarmee we over 30 jaar alles hebben afgelost. We hebben nu een wat hogere maandlast maar we zijn beiden nog groeiend in salaris en kunnen indien het echt niet anders kan onze levenstijl nog wat aanpassen maar dit zou niet nodig moeten zijn.

Vraag bij vrienden, familie en bekenden na bij welke maatschappij ze een hypotheek hebben en of ze er tevreden mee zijn, of dat ze het misschien anders aangepakt zouden hebben.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:03

odetteke schreef:
madeliefw schreef:
Ik heb dus een tijd bijna 1000 euro rood gestaan, tijdens en na mijn studie Bloos Nouja, ik het ergste geval moeten we maar een flitssscheiding doen en weer trouwen Clown de hypotheek gaat toch alleen op het salaris van mijn man.

Volgens mij hoeft dat echt geen probleem te zijn hoor. Ik heb voor mijn hypotheek ook rood gestaan en mijn vriend iedere maand ruim 600 euro. wij hebben ook gewoon een hypotheek gekregen en er is nooit iets over roodstaan gezegt. Zolang je maar geen negatief regestratie hebt bij bkr dan doen ze niet zo moeilijk. Bijna iedreen staat gemeld bij bkr want een abbo van je telefoon word daar al door gegeven. Alleen als je een betalingsachterstand hebt dan krijg je een negatieve code. Ik zou zeggen maak je er niet te druk om hoor

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:07

En inderdaad kun je het krediet in sommige gevallen laten lopen, wanneer een fictieve aflossing van 2% maar binnen de marge van je max. leencapaciteit past. Dus met een krediet van 1000, heb je een aflossing fictief van 2400 euro per jaar. En die moet wel binnen je capaciteit passen.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:11

wij hebben net onze hypotheek akoord gekregen bij de abn amro. Mijn vader en ik hebben geprobeerd om te onderhandelen. Maar dat is iets wat vroeger kon. Tegenwoordig kan dat niet echt meer. Wij hebben alleen voor elkaar gekregen dat de abn de taxatiekosten voor hun rekening namen.

Wij zijn bij de hypotheker begonnen, toen de abn daarna de sns en toen nog bij de verkoopmakelaar. Uiteindelijk hebben wij voor de abn gekozen, want de rente zou na die dag omhoog gaan.

Ze doen wel echt heel erg moeilijk. Hebben tig x dingen opnieuw moeten opsturen omdat het niet werd goedgekeurd. Was echt erg frustrerend. Ben blij dat we het nu voor elkaar hebben en 21 nov krijgen we de sleutel. Go jij! Go jij!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:52

Bij ons was er ook geen sprake van onderhandelen. Ik heb alleen meerdere hypotheekadviseurs tegen elkaar uitgespeeld. Toen ik daarmee begon, kon ik ineens veel betere aanbiedingen krijgen Verward

Nja, uiteindelijk een hypotheek bij Obvion genomen begin dit jaar, voor een rente van 4,7%, 10 jaar vast. Had ik maar meer gedaan Haha!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:25

4,7 is idd heel netjes!! Nou ja, vrijdag a.s. teken we een voorlopig koopcontract en dan wil eens langs de hypotheker, rabo enz enz...
ik word er zo zenuwachtig van, omdat ik er zo weinig verstand van heb...ben bang dat we straks iets verkeerds kiezen.. Haha!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:41

Pallatin schreef:
4,7 is idd heel netjes!! Nou ja, vrijdag a.s. teken we een voorlopig koopcontract en dan wil eens langs de hypotheker, rabo enz enz...
ik word er zo zenuwachtig van, omdat ik er zo weinig verstand van heb...ben bang dat we straks iets verkeerds kiezen.. Haha!

Kies voor wat voor jou goed voelt. Durf je niet te beleggen, laat je dan niet verleiden. Ook al zijn je maandlasten lager. Kies je voor zekerheid, vraag dan ook naar de mogelijkheid van banksparen en vergelijk het dan met een spaarhypotheek. Laat je geen dingen "aansmeren" die je misschien niet nodig hebt, maar neem wel alles in overweging. Laat het thuis even zinken en zet alle voors en tegens op een rijtje. Succes!! (en gefeliciteerd).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:51

Ja, ben ook heel blij met 4,7%! Had ik het maar voor nog langere tijd vastgezet Frusty Nja, je doet er nu niets meer aan Haha!

Pallatin, idd, laat je niets aansmeren, door niemand. Iedereen bij wie jij aanklopt voor hulp/informatie verdient aan datgene wat je uiteindelijk kiest. Ik heb uiteindelijk een Levenhypotheek (zoek maar ff op), 2/3 levenhypotheek (is een vorm van spaar, maar ook een klein deel belegging, maar met een veel lager risico dan een echte beleggingshypotheek) en 1/3 aflossingsvrij.

Als één van ons overlijdt, dan ontvangt degene die overblijft 2/3 van het volledige hypotheekbedrag, dus dan blijft in principe alleen het aflossingsvrije gedeelte over. Zo weten we dus dat als 1 van ons wegvalt, dat de ander niet noodgedwongen het huis moet verkopen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:29

wij zijn ook wezen informeren bij meerdere hypotheekadviseurs. zo kan je kijken of dezelfde geldverstrekker eruit komt, maar ook welke adviseur het beste bij je voelt en wat zij jou kunnen biedenn. daar zit nog flink verschil in!!!

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:26

Ik krijg van hypotheekadviseurs echt de kriebels. Volgens mij werken zij op provisiebasis. En ik krijg dan altijd het gevoel: Wie de meeste provisie geeft, krijgt de meeste promotie...
Anders zou er toch niet zoveel verschil in mogen zitten. Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga in elk geval liever met de directe hypotheekverstrekker om tafel zitten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:35

Only_Hellen schreef:
Pallatin schreef:

Kies voor wat voor jou goed voelt. Durf je niet te beleggen, laat je dan niet verleiden. Ook al zijn je maandlasten lager. Kies je voor zekerheid, vraag dan ook naar de mogelijkheid van banksparen en vergelijk het dan met een spaarhypotheek. Laat je geen dingen "aansmeren" die je misschien niet nodig hebt, maar neem wel alles in overweging. Laat het thuis even zinken en zet alle voors en tegens op een rijtje. Succes!! (en gefeliciteerd).

En XoNo, bedankt voor de tips!! We hebben net getekend en zullen de komende weken ons maar eens flink gaan verdiepen in hypotheekland. Wij hebben wel het 'geluk' dat we een familievriend hebben die in die branche zit, hij heeft ons al wat voorgerekend. We zullen bij verschillende aanbieders langs gaan en dan zien wat ons het beste lijkt... Knipoog

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:18

lastig he een hypotheek!! ..
Ben er zelf ook mee bezig..
Vriendlief en ik willen gaan samen wonen en het liefste dus ook koop.
Dus ook een hypotheek ..
Wij zijn in gesprek geweest met de tussen persoon van mijn ouders (hij doet rvs en ing)
En we zijn naar de rabobank geweest.
De eerste 2 gesprekken zitten er dus op.. En het is nog allemaal een beetje lariekoek voor mij. Snap er niet veel van.
Daarom is het denkik maar goed dat we nu al die gesprekken hebben gehad. Volgende week donderdag naar het 3de huisje kijken. Hopen dat het wat word. En dan even kijken welke bank het voordeligst is ..

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:21

zo jammer dat mensen vaak een hypotheek nemen die hun 'buurman' ook heeft. Een hypotheek is persoonlijk product en iedere hypotheek en situatie is anders.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:29

Michael1104 schreef:
zo jammer dat mensen vaak een hypotheek nemen die hun 'buurman' ook heeft. Een hypotheek is persoonlijk product en iedere hypotheek en situatie is anders.

Nou precies. Maatwerk. Daarom vind ik het juist niet verstandig om eerst je oor te luisteren te leggen bij vrienden, bekenden en familie. Laat je goed voorlichten door iemand die er verstand van heeft. En niemand doet het belangenloos hoor. Ook niet de adviseur van de bank Knipoog Zijn baas waardeert het ook niet echt als ie 10 of 20 intake gesprekken per maand houdt, en vervolgens geen produktie draait.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:05

ik ben hypotheekadviseur en met alle wetten tegenwoordig, kan je niet meer mensen iets aansmeren. Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:10

Ja echt wel, ons ik een half jaar geleden wel een hypotheek aangesmeerd. Gewoon niet alles vertellen en heel rooskleurig voorstellen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:15

Michael1104 schreef:
ik ben hypotheekadviseur en met alle wetten tegenwoordig, kan je niet meer mensen iets aansmeren. Succes in ieder geval!

Ik ook. Al 23 jaar jaar. Heb bijna alle rentestanden meegemaakt en ook die rare huizenmarkt in de jaren 80. Heb sinds een aantal jaar mijn eigen kantoor, en ik heb voor wat betreft de provisiebetalingen echt geen voorkeur voor maatschappijen.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:22

Only_Hellen schreef:
Michael1104 schreef:

Ik ook. Al 23 jaar jaar. Heb bijna alle rentestanden meegemaakt en ook die rare huizenmarkt in de jaren 80. Heb sinds een aantal jaar mijn eigen kantoor, en ik heb voor wat betreft de provisiebetalingen echt geen voorkeur voor maatschappijen.

als je mensen iets 'aansmeert' dan doe je het 1 jaar goed maar daarna kan je het schudden. Ik werk dan voor een grote bank en krijg geen cent meer of minder als ik een hypotheek sluit. Dat van die provisiejagers is meestal wel een fabeltje.