in duitsland wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: in duitsland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:09

Wij zullen dan wel in het grensgebied gaan zitten omdat wij in nederland blijven werken (zie mezelf niet in duitsland dit werk doen Clown ) Maar de verhalen van dierenmishandeling, dat jagen enz dat vind ik toch best iets wat me erg onrustig maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:10

ik kan alleen heel slecht duits ( stond er ook nooit zo hoog voor op school ) hebben jullie de taal een beetje onder de knie gekregen?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:32

MISTRAL94 schreef:
... Maar de verhalen van dierenmishandeling, dat jagen enz dat vind ik toch best iets wat me erg onrustig maakt.

Sorry hoor, maar over wat voor dierenmishandeling heb je het eigenlijk Verward Verward Verward ....
Dat hier meer gejaagd wordt dan in Ned. vind ik niet zo vreemd: er is hier heel wat meer natuur (in verhouding al helemaal!) en dan is het niet zo vreemd te bedenken dat er ook vaker een hert geschoten wordt.
Verder valt het echt reuze mee met jagers die "zomaar" een hond/kat neer schieten; ik heb er ooit wel eens van "gehoord", maar ik ken na 20 jaar hier wonen nog steeds niemand die dat ook daadwerkelijk is overkomen. Er zullen echt wel Alo´s zijn die "zomaar" schieten op alles wat beweegt, maar die heb je overal, daarvoor hoef je niet alleen in Dld. te kijken Knipoog .
Horror berichten over bepaalde zaken kan ik altijd vinden als ik het i-net op ga, maar dat kan ik ook over Nederland, Engeland, Frankrijk, USA enz. enz. enz. vinden. Ik vind dit dus zeer overdreven! (Sorry Vriendjes zijn? !)
Wat voor werk doe je dan dat je dat niet in Dld kan doen?

*Cinnepin, ik kon ook niet goed duits toen we hier naar toe gingen Knipoog . Ik heb het vooral geleerd door van die stomme series op de tv te volgen Tong uitsteken . Daar wordt vrij simpel gesproken en je pikt het daardoor snel op.
Verder maakte het natuurlijk veel uit dat wij echt gewoon tussen de Duitsers woonden en alleen thuis met elkaar nederlands spraken (en nog steeds spreken, onze kinderen zijn ook volledig 2-talig opgevoed).
Dat zie ik ook als een groot nadeel van het wonen in de grensstreek: je woont wel-is-waar in een ander land, maar je kan nooit echt goed integreren als je gewoon in Ned. blijft werken, je kinderen in Ned. naar school blijft sturen, veel/bijna alleen maar kontakt hebt met nederlanders enz.
Ik ben van mening dat je je daardoor nooit helemaal thuis kan voelen in een ander land als je nog zo krampachtig aan je vaderland blijft vasthouden Knipoog .
Begrijp me niet verkeerd hoor, ondanks dat ik al 20 jaar hier woon, zou ik ook nooit mijn nederlandse nationaliteit opgeven en als er voetbal is, komt de ras-echte nederlander helemaal bij ons boven (óók bij mijn kinderen die hier geboren zijn en nog nooit in Nederland hebben gewoond Haha! !). Maar toch zijn wij al wel aardig "verduitst" Clown en dat is ook goed zo, anders had ik het hier nooit zo naar mijn zin kunnen gaan hebben. Maar goed, dit is dus mijn mening Lachen .

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:36

Oa wat Tina mee gemaakt heeft en ik mag daar eigenlijk niet over oordelen omdat ik het fijne er niet van ken. Maar toen de eerste berichten daarover kwamen, kwam bij mij het gevoel boven dat het gericht was naar "de nederlanders" Dus nogmaals ik ken het verhaal niet maar dat was wel direct het gevoel wat boven kwam zetten.

Ik werk als doktersassistente, mijn duits is dusdanig slecht dat ik dit werk daar niet uit zou kunnen oefenen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:44

Ok, ja de duitse taal lijkt mij eehm best rottig hihih

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:45

MISTRAL94 schreef:
Oa wat Tina mee gemaakt heeft en ik mag daar eigenlijk niet over oordelen omdat ik het fijne er niet van ken. Maar toen de eerste berichten daarover kwamen, kwam bij mij het gevoel boven dat het gericht was naar "de nederlanders" Dus nogmaals ik ken het verhaal niet maar dat was wel direct het gevoel wat boven kwam zetten.

Ik werk als doktersassistente, mijn duits is dusdanig slecht dat ik dit werk daar niet uit zou kunnen oefenen Knipoog

Ga alvast een talencursus duits volgen; als je de taal eenmaal beheerst kan je hier net zo goed een baan vinden Lachen .
Tja, ik snap je gevoel omtrent Tina´s verhalen wel, maar ik denk dat het niet terecht is.
Het is natuurlijk wel zo, dat als jij mot hebt met je franse buren, je ook al gauw geneigd bent om te roepen "die Hamer -fransosen ook altijd" Knipoog . Of dat terecht is? Nee, tuurlijk niet, maar zo werkt het nu eenmaal bij de mens Scheve mond .

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:50

Ik hem zo mijn bedenkingen of een talencursus voldoende zal zijn om dit werk naar behoren te doen. Ik weet ook niet hoe het daar geregeld is of ze daar gewoon wat typwerk doen ed of dat het net zoals in nederland gaat maar dat is ook nog niet aan de orde nu.

Dat het zo werkt met de mens weet ik, ik heb bijvoorbeeld ook een spuughekel aan mijn buurtjes dus die zou ik ook absoluut niet missen als ik wel verhuizen ga Clown Maar toch vond ik die verhalen eng, het zal je maar overkomen woon je net goed en wel in duitsland overkomt je dit soort dingen het is en blijft een emigratie ook al is het vlakbij.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:55

MISTRAL94 schreef:
Dat het zo werkt met de mens weet ik, ik heb bijvoorbeeld ook een spuughekel aan mijn buurtjes dus die zou ik ook absoluut niet missen als ik wel verhuizen ga Clown Maar toch vond ik die verhalen eng, het zal je maar overkomen woon je net goed en wel in duitsland overkomt je dit soort dingen het is en blijft een emigratie ook al is het vlakbij.

Maar wat is dan uiteindelijk het verschil als je zoiets met een duitse buurman overkomt, of met een nederlandse Scheve mond ? (Volgens Tina is de man niet eens een duitser van orgine, maar een genaturaliseerde Knipoog !)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:57

Daar is geen verschil maar duitsland is wel het onbekende en dat is nederland niet

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:55

Sterre schreef:
MISTRAL94 schreef:
... Maar de verhalen van dierenmishandeling, dat jagen enz dat vind ik toch best iets wat me erg onrustig maakt.

Sorry hoor, maar over wat voor dierenmishandeling heb je het eigenlijk Verward Verward Verward ....
Dat hier meer gejaagd wordt dan in Ned. vind ik niet zo vreemd: er is hier heel wat meer natuur (in verhouding al helemaal!) en dan is het niet zo vreemd te bedenken dat er ook vaker een hert geschoten wordt.
Verder valt het echt reuze mee met jagers die "zomaar" een hond/kat neer schieten; ik heb er ooit wel eens van "gehoord", maar ik ken na 20 jaar hier wonen nog steeds niemand die dat ook daadwerkelijk is overkomen. Er zullen echt wel Alo´s zijn die "zomaar" schieten op alles wat beweegt, maar die heb je overal, daarvoor hoef je niet alleen in Dld. te kijken Knipoog .
Horror berichten over bepaalde zaken kan ik altijd vinden als ik het i-net op ga, maar dat kan ik ook over Nederland, Engeland, Frankrijk, USA enz. enz. enz. vinden. Ik vind dit dus zeer overdreven! (Sorry Vriendjes zijn? !)
Wat voor werk doe je dan dat je dat niet in Dld kan doen?

*Cinnepin, ik kon ook niet goed duits toen we hier naar toe gingen Knipoog . Ik heb het vooral geleerd door van die stomme series op de tv te volgen Tong uitsteken . Daar wordt vrij simpel gesproken en je pikt het daardoor snel op.
Verder maakte het natuurlijk veel uit dat wij echt gewoon tussen de Duitsers woonden en alleen thuis met elkaar nederlands spraken (en nog steeds spreken, onze kinderen zijn ook volledig 2-talig opgevoed).
Dat zie ik ook als een groot nadeel van het wonen in de grensstreek: je woont wel-is-waar in een ander land, maar je kan nooit echt goed integreren als je gewoon in Ned. blijft werken, je kinderen in Ned. naar school blijft sturen, veel/bijna alleen maar kontakt hebt met nederlanders enz.
Ik ben van mening dat je je daardoor nooit helemaal thuis kan voelen in een ander land als je nog zo krampachtig aan je vaderland blijft vasthouden Knipoog .
Begrijp me niet verkeerd hoor, ondanks dat ik al 20 jaar hier woon, zou ik ook nooit mijn nederlandse nationaliteit opgeven en als er voetbal is, komt de ras-echte nederlander helemaal bij ons boven (óók bij mijn kinderen die hier geboren zijn en nog nooit in Nederland hebben gewoond Haha! !). Maar toch zijn wij al wel aardig "verduitst" Clown en dat is ook goed zo, anders had ik het hier nooit zo naar mijn zin kunnen gaan hebben. Maar goed, dit is dus mijn mening Lachen .

Hier sluit ik me (bijna) helemaal bij aan. Ik werk namelijk nog wel in NL omdat ik in Duitsland gewoon een stuk minder zou verdienen...Ik woon echt in de grensstreek, nordhorn ligt tegen de grens aan, en ik vind de mensen hier heel gemoedelijk. Maar ik moet zeggen dat de mensen aan de andere kant van de grens net zo zijn...
Sinds 5 weken hebben wij een nederlands gezin tegenover ons gekregen en die zijn hier echt om het geld en de rust komen wonen....ze kunnen geen duits, hebben geen idee hoe de normen en waarden hier zijn en passen zich niet echt aan. De man werkt in NL, de kinderen gaan in NL naar school en de vrouw werkt nu als poetsvrouw in NL.....over integreren gesproken! En daarnaast hebben ze nog een hond die constant ontsnapt en achter mijn paarden aanjaagt. Hen heb ik er nog even vriendelijk op gewezen dat ze op de hond moeten letten, omdat hij ook achter konijnen en herten aanjaagt....En de eerste waarschuwing van de jagers hebben ze al binnen (moest ik vertalen, want lezen konden ze het niet... Clown ). Ik erger me dood aan hun en schaam me in zo'n geval nederlandse te zijn....

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:04

Mijn Duits is nog niet zo heel goed Bloos . We zitten nu midden in een verhuizing naar ons tijdelijke huurhuis.
Als we er eenmaal zitten dan nemen we 1 a 2 avonden in de week op ons te verdiepen in de duitse talencursus.

Mijn zoon van 8 luisterd voor het slapen gaan een cd van de talen cursus en doed het al heel goed.

Mijn kinderen gaan straks gewoon naar een duitse school.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:38

hier even een tip uit ervaring :
als je daadwerkkelijk gaat, sluit dan vanaf de datum dat je je koopcontact tekent van het Duitse huis meteen een Duitse rechtsbijstand verzekering af, ook al woon je er nog niet !!!!
Ik heb hem pas afgesloten vanaf dat ik er woonde want had ook een NL verzekering (ook een maand langer door laten lopen ivm overbrugging) maar de NL verz dekt dus geen huzien in DE en we hebben verborgen gebreken ontdekt (ongeveer 15000 euro (!)) die door geen van beiden nu wordt gedekt.....

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:42

Hallo,

Zelf ga ik volgend jaar in Duitsland wonen.Voor maar een paar ton heb ik in het noorden een boerderij op de kop kunnen tikken met 5 ha. grond en de boerderij is in zeer goede staat. Hoef het alleen een likje verf te verkopen, that's it. Verder zitten er 9 boxen bij en een grote buitenbak etc.
Er zit een vergunning op dat ik nog eens 40 paarden kan stallen. Op de locatie staat een wagenhuis en een stro/hooischuur.

Of te wel. Een zeer mooi spul. Echter is dit voor mij een tijdelijke tussenstap. Ben namelijk bezig met nieuwbouw in Noord-Duitsland in het Emsland. Een grote stoeterij. Dit alles kosten ook niet al te veel in verhouding tot Nederland.

Omdat ik maar zo'n 60km over de grens ga zitten zal ik waarschijnlijk veel in Nederland boodschappen doen. Vind niet echt veel lekker uit de Duitse supermarkten.

In het Emsland spreken de Duitsers een mengelmoes van Duits en Nederlands. Lijkt een beetje op fries of zo. Daarbij komt dat ze Nederlands vaak wel redelijk verstaan.

Zelf kan ik geen talen uit een boekje leren. Daar ben ik zeer slecht in. Echter bak ik talen wel op door het veel te doen. Dus wanneer ik daar zit leer ik het vanzelf.
Hiernaast zal ik gewoon werkzaam blijven voor twee dagen in de week voor mijn werkgever hier in Nederland. Uiteindelijk is natuurlijk de bedoeling dat ik straks volledig in de paarden zit. Maar met de overgang naar, vind ik het wel verstandig om een beetje te blijven werken voor wie ik nu werk.

Uiteindelijk zal ik bijna volledig integreren in Duitsland, zit namelijk nog wel te twijfelen of ik wel de Duitse nationaliteit wil aannemen. Dat ga ik nog bekijken. Van de rest. Och. Gaat wel lukken. Begin de omgeving al wel al aardig te kennen en de mensen helpen me echt om langzaam aan het duits te wennen. Absoluut super. Denk dat ik me daar straks echt wel thuis voel.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:45

Feanyth, waar ga je precies in het Emsland heen? Ben wel nieuwsgierig.....
Een duitse nationaliteit kun je pas na 5 jaar in Dld tewonen aannemen, kun je nog rustig over nadenken dus.....

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:46

Nog iemand die in Duitsland woont meld zich hier.
Wij zijn ook grenswoners namelijk Alstatte - Enschede.
Ik ben hier komen wonen toen ik 15 was, daar mijn ouders ( moeder en stiefvader) hier een huis hebben gekocht, hoe dat precies allemaal gegaan is wbt huis kopen etc weet ik niet helemaal 100% daar er ook veel langs mij heen is gegaan toen, want ik was er ook alles behalve mee eens om naar Duitsland te verhuizen.
Maar goed mijn beide ouders werken gewoon in Nederland, ze zijn verzekerd in NL ( ziektekostenverzekering) maar ook in Duitsland, maar gratis is het niet hoor, daar de duitse zorgverzekering 1 x per jaar geld incasseert via je Nederlandse verzekering.
Toen ik daar net woonde bleef ik ook gewoon in NL op school, daar ik toen net over ging naar het examenjaar, de vervolgopleidingen die ik heb gedaan heb ik overigens ook gewoon in NL gedaan.
Wbt grote colonies van Nederlanders hier in ons dorp valt nog wel redelijk mee, ja er zijn hier wel genoeg Nederlanders, maar die zitten niet als 1 colonie bij elkaar, zo wonen er bij mijn ouders in de straat verder geen enkele Nederlanders, bij ons in de straat zijn wij ook de enige Nederlanders, vreemd op kijken doen te tegen ons niet, dat hebben ze ook nooit gedaan.
Ondanks dat mijn ouders Nederlanders zijn, zijn ze goed ingeburgerd hier, wij allen spreken de duitse taal goed ( al vind ik het hele technische duits nog wel is moeilijk), mijn ouders zitten bij een nachtbarschaft uit hun straat, ( nachtbarschaft is een koppel van 8 buren ) elk jaar hebben ze 10tal feesten of gaan ze erop uit met z'n allen.

Wbt de zorg, huisartsten/ziekenhuizen, hier in Duitsland vind ik de zorg velen malen beter als in Nl, hier nemen ze je probleem tenminste serieus en zoeken ze het tot op de bodem uit, als je het niet vertrouwd dan ga je hier gelijk naar het ziekenhuis ipv de huisarts.
Ik ben in Duitsland bevallen van onze zoontjes en ik kan niet anders zeggen dan dat ik goed begeleid ben door de gynaecoloog, het ziekenhuis en door de Hebamme zowel tijdens de voorzorg,bevalling en nazorg.

Wij ( vriendlief,de kids en ik) huren in Duitsland omdat wij wel terug gaan naar Nederland, niet omdat wij hier niet kunnen aarden, maar omdat we gaan bouwen bij mijn schoonouders op het platteland en ja dat is wel in NL.
Maar goed wij huren hier voor 600 euro per maand, daarvoor hebben wij: een 2 onder 1 kap woning, met 5 ruime slaapkamers waarvan 1 van de 5 kamers zich op zolder bevind, ruime woonkamer,ruime keuken, een kelder die is verdeeld in 4 grote kamers waarvan 1 kamer bedoeld is voor een washok, een redelijke tuin, eigen carport.

Wij hebben/rijden in een Audi S8, de verzekering is werkelijk een lachertje, wij betalen per maand 80 euro aan de verzekering en 302 euro per jaar aan wegenbelasting, als we straks naar Nederland gaan verhuizen nemen we de auto mee, hier hoeven wij geen invoerskosten over te betalen omdat we de auto al langer als een half jaar in ons bezit hebben, we moeten alleen het 3 dubbele als het onderhand niet meer is aan verzekering betalen voor de auto.

Edit: over het jagen, bij ons in het dorp wordt aangegeven dmv borden dat het jachtseizoen aan de gang is.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:54

Ga in Börger wonen. In de regio van Papenburg etc.

Die 5 jaar was ik ook al achter gekomen. Idd tijd genoeg om na te denken.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:29

Smartie2004 schreef:
Mijn Duits is nog niet zo heel goed Bloos .
Als we er eenmaal zitten dan nemen we 1 a 2 avonden in de week om ons te verdiepen in de duitse talencursus.

Dat is een prima idee OK dan! ! Dat hebben mijn zwager en schoonzusje (die hier nu bijna 4 jr. wonen) ook gedaan Lachen .

Je kinderen duitse CDtjes laten horen en ze naar duits-talige kinderprogramma´s laten kijken is natuurlijk ook helemaal goed Lachen . Je zult merken dat kinderen de taal echt heel snel oppakken Knipoog .

*Feanyth, waarom overweeg jij om de duitse nationaliteit aan te nemen (vraag het gewoon uit interesse Knipoog )? Dat heb ik zelfs na 20 jaar echt nog nooit overwogen Clown . Het enigste nadeel voor ons is, dat we hier niet mogen stemmen. Wel in Nederland natuurlijk, maar dat doen we al jaren niet meer, gewoonweg om dat we politisch gezien absoluut niet meer zo goed op de hoogte zijn van wat er allemaal speelt in Ned. Bloos .
Daar weet ik hier een stuk meer vanaf.
Gelukkig mogen we hier wel op een nieuwe burgermeester stemmen, dat is toch degene met wie ik hier in het dorp het meeste te maken heb Knipoog .

*Steph, met colonies bedoelde ik eigenlijk meer dat er daar in de grensgebieden een hele hoop nederlanders zitten, die elkaar dan vaak krampachtig opzoeken om vooral dat nederlandse gevoel niet kwijt te raken Knipoog (geldt natuurlijk niet voor iedereen!!)
Wij hebben 22 jaar terug een jaar in München gewoond. We moesten daar op de Ambasade ook onze pas verlengen (toen kon je nog gewoon verlengen Tong uitsteken ) en daardoor hadden ze ook ons adres. Prompt kregen we een uitnodiging van de nederlandse club.
Okay, je bent nieuwsgierig, dus je gaat er eens heen, maar dat was voor ons echt eens en nooit weer !
Dat je bijv. Sinterklaas met z´n allen viert, snap ik nog wel. Dat is tenslotte echt een unieke nederlandse traditie Lachen , maar om nou bijv. "Leidens onzet" te vieren gaat me echt te ver. Buiten de Leidenaren om, viert dat in Ned. ook geen hond Rolleyes .
Dat Sinterklaas vieren of liever gezegd " het niet Sinterklaas vieren" heb ik altijd erg jammer gevonden. Toen mijn kinderen een jaar of 6 en 2 waren, heb ik het een keer gedaan, maar toen kwam er meteen de vraag van mijn dochter (de toen 6-jarige) waarom Sinterklaas wel bij hun was geweest en niet bij haar vriendjes en vriendinnetjes Scheve mond .
Wij vieren dus gewoon al jaren Kerst en op kerstavond komt hier ipv Sinterklaas het "Christkind" Knipoog .

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:41

Ligt er allemaal maar aan, wat de voor en nadelen zijn etc. Maar dat zie ik dan maar weer. Vind gewoon Nederlander zijn ook fijn, en als je daar bent maakt het niet echt uit, zolang je mekander maar in hun waarden laat en je gewoon inburgert.

Sinterklaas is dan idd wat lastig, al vieren wij al jaren geen Sinterklaas. Wel vieren ze in Papenburg gewoon Koninginnen dag. Best grappig.

Slim om dat zo te doen met de kids.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:45

@ Sterre,

Wordt er bij jullie dan geen sinterklaas gevierd? Heb het even vluchtig gelezen, ben namelijk niet thuis.
Wij werden elkaar jaar gevraagd of we sinterklaas met de buurtkinderen en ouders wilden vieren, dit hebben wij nooit gedaan omdat we de kids nog te jong vonden, dit jaar doen we waarschijnlijk wel mee met de buurt, mits we gevraagd worden haha.

Onze kids kunnen ook duits, ondanks dat ze in NL naar de psz gaan, maar ondanks dat ze hun verstaanbaar kunnen maken spelen ze niet echt met de buurtkindjes, we denken zelf dat het te maken heeft met hun leeftijd, onze kids zijn nog maar 2 en 3 en de buurtkindjes zijn toch alweer richting de 6+.
Voorheen speelden ze heel veel met de kinderen van de buren, daar hun qua leeftijd niet zo veel verschilden, helaas zijn die verhuisd.

Zoe_rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:55

Wij zijn een heleboel jaar geleden naar Duitsland gegaan, ik was het er eerst helemaal niet mee eens. Bloos
Heb ook echt een jaar lang mijzelf niet op m'n plaats gevoeld hier maar nu zou ik niet meer terug naar Nederland willen. Bloos
Mijn ouders zijn gewoon in Duitsland gaan werken en mijn broer was een opleiding in Duitsland gaan volgen en ik toen der tijd naar een Duitse school. Heb echt even moeten worstelen met de taal aangezien het kleine beetje Duits dat je hier in Nederland leert, toch echt niet genoeg is. Knipoog Maar je leert het snel genoeg als je er hele dagen in zit.

Ja, ik kan het je zeker aanraden.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:00

Sterre schreef:

Maar wat is dan uiteindelijk het verschil als je zoiets met een duitse buurman overkomt, of met een nederlandse Scheve mond ? (Volgens Tina is de man niet eens een duitser van orgine, maar een genaturaliseerde Knipoog !)[/quote]

als dit je in nederland overkomt
dan ben je verzekerd van a ,een dierenbescherming die je mee helpt met alles Knipoog
b van een veel beter rechtssysteem erbij!ik wijd me niet verder uit meer
gezien ik zeer veel meelezend volk heb ,zwaait nu even naar mijn zeer goede kennisen uit de buurt

of die man wel of niet van geboorte een duitser is doet er niet toe ,degene die die erbij in betrekt zijn wel duits net als mijn dorp

zoals mij dit overkomen is en alles erna ,dan kan direkt vertellen dat er in nederland een andere mentaliteit heerst dan hier deze streek

ik zeg niet dat overal gelijk is of zal zijn in duitsland
je kan geluk hebben en pech en dat kan ook in nederland
wij hebben meerdere koophuizen gehad en buren verschillen overal

laaste huis hebben we prima gewoond ,midden in dorp ,met prima buren
erf deelden we vrijwillig mandelig zodat die lekker breed was en dat ging super

en het overkomt mij niet alleen
en het heeft ook niks te maken of je kids wel of niet in nederland naar school gaan etc ,je elkaar wel op zoekt of niet
het ligt aan de streek en dorpen waar je komt te wonen
veel dorpen vinden prima en sommige kunnen er "niet tegen" dat hollanders alles kopen tov "eigen"
hebben direkt vooroordelen klaar liggen

een paar jaar geleden zou een groep oprichten voor jonge nederlandse moeders en de problemen waar hun kids tegen aan lopen in duitsland
heb genoeg gehoord Lips are sealed
anders op verhuis.de staat ook wel wat te vinden denk ik nog als je zoekt en in de kranten heeft ook wel eens wat gestaan her en der
door mijn zwangerschap en verhuizing is die groep er niet gekomen uiteindelijk

moraal van dit alles is
laat je niet verlekkeren door de goedkope prijzen en de peptalk van makelaars die bij dit soort verhalen altijd de nederlanders de schuld geven (zijn dan altijd niet aangepaste nederlanders Rolleyes )
bekijk goed de voor en nadelen ervan als grensarbeiders Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:06

Hier "vieren" ze Sinterklaas op 6 dec. , maar dan krijgen de kinderen eigenlijk alleen maar wat snoep en mandarijntjes, noten enz. evtl. een heel klein cadeautje (bijv. playmobil mannetje ofzo).
Als ze horen hoe het in Nederland gaat (intocht van Sinterklaas mét boot én paard uít Spanje, ontvangst door de burgermeester, schoentje zetten, pakjesavond en zelfs een heus Sinterklaasjournaal op de tv Knipoog ), roepen ze als eerste dat de Sint op 6 dec. jarig is en niet op 5. Ik leg dan altijd weer uit de de beste man bij ons óók op 6 dec. jarig is, maar omdat hij zo´n bescheiden man is, hij de cadeautjes al op de vijde brengt en op de zesde (zijn verjaardag) weer met stille trom naar Spanje vertrekt Haha! .
Ook het Sinterklaas vieren van de volwassenen (lootjes trekken, gedichtje en/of surprise maken) hebben ze hier nog nooit van gehoord, maar ze vinden het wel leuk als ik het vertel.
Dit jaar ben ik voor het eerst sinds een jaar of 12-13 met Sinterklaas weer eens in Nederland, alleen zit pakjesavond er helaas niet in: op die dag trouwen nl. mijn broer en schoonzusje Tong uitsteken !
*Steph, door wie worden jullie gevraagd om mee Sinterklaas te vieren, door de (duitse?) buren of door andere nederlanders die daar ook wonen?
Eerlijk is eerlijk Sinterklaas is natuurlijk wel het leukst als je het met een aantal mensen viert Ja !

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:20

tina schreef:
Sterre schreef:

Maar wat is dan uiteindelijk het verschil als je zoiets met een duitse buurman overkomt, of met een nederlandse Scheve mond ? (Volgens Tina is de man niet eens een duitser van orgine, maar een genaturaliseerde Knipoog !)

als dit je in nederland overkomt
dan ben je verzekerd van a ,een dierenbescherming die je mee helpt met alles Knipoog
b van een veel beter rechtssysteem erbij!ik wijd me niet verder uit meer

..zoals mij dit overkomen is en alles erna ,dan kan direkt vertellen dat er in nederland een andere mentaliteit heerst dan hier deze streek

ik zeg niet dat overal gelijk is of zal zijn in duitsland
je kan geluk hebben en pech en dat kan ook in nederland
wij hebben meerdere koophuizen gehad en buren verschillen overal

...bekijk goed de voor en nadelen ervan als grensarbeiders ;)

*Tina, sorry, maar als mij hetzelfde zou overkomen als wat julle is overkomen, weet ik 100 % zeker dat ik ook hier mijn verhaal bij verschillende instanties kan doen en dat ik daar ook hulp van krijg!!

Natuurlijk zal daar waar jij woont een andere mentaliteit heersen dan in Ned., maar wees eerlijk: er is ook een mentaliteitsverschil tussen Groningen en Limburg en tussen Beieren en NRW Knipoog . Ik woon in Mittel-Franken, dat is weer een gebiedje in Bayern, waarvan "men" altijd zegt dat de mensen hier erg koppig zijn. Ik woon hier nu al 20 jaar en ik heb echt nog nooit meegemaakt dat we geen anschluß hebben kunnen krijgen. Wat ik al eerder zei: A-lo´s heb je overal, daarvoor hoef je niet in een bepaald land of bepaalde streek te wonen Knipoog .
Wat mij gewoon opvalt, is dat jij altijd erg negatief over de Duitsers en het duitse systeem spreekt Bloos en dat is dus iets waar ik echt niet in mee kan gaan omdat onze ervaringen daar volledig het tegendeel van zijn.
En ja, het is hier wel eens anders dan wat je van Nederland gewend bent, maar anders is niet altijd (per definitie) slechter Lachen !
Met je laatste opmerking ben ik het wel eens Knipoog .

*Zoe, wáár in Dld wonen jullie?

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:50

@sterre ,heb er dan tot nu toe ook weinig positiefs ervaren afgelopen jaar

ben trouwens zelf een kwart duits ,ben niet negatief tegen duitsers in algemeen maar wel wat er hier gebeurd en de zakelijke omgang van alles inclusief het dorp

(misschien moet maar verhuizen naar bayern dan om weer geheel positief te gaan zien maar op dit moment kan ik het eventjes niet zeggen# goh ,joh duitsers zijn altijd lief ,vriendelijke en superaardig beter dan nederland of nederlanders# na de afgelopen maanden )

meer zeg niet want dan heb weer zeurders aan hek ergens over

ik begrijp dat je tegen zere been aantrap soms ermee maar ik geef ook aan dat dit per dorp en per streek zal verschillen

ik denk dat ik als menig ander poog om alles in duitsland te doen
ik kom hoogstens 1 keer per maand in nederland ,mijn kids doen alles in duitsland
zijn 2 talig etc etc ,heb alles gepoogd me bij aan te sluiten

gekke is dat ik PBG ,als zeer positief ervaar misschien omdat dat een stadsmentaliteit heeft

ik denk ook dat menigeen hier gillend de benen had genomen en misschien nog wel negatiever had gedacht dan ik over duitsland

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:20

Wat is PGB?

Tina, begrijp me niet verkeerd: van wat ik uit je verhalen heb begrepen, is wat er bij jullie is gebeurd is, laag bij de gronds en kan echt niet door de beugel, maar ... daarvoor kan je nog niet een heel land/bevolking verantwoordelijk voor maken Scheve mond . Als je de kranten er op na slaat, kan je lezen dat je zoiets ook zo in Nederland zou kunnen overkomen. Natuurlijk weet je vaak in je eigen land beter de instanties te vinden dan in een "vreemd" land, maar dat betekend niet dat je hier niet geholpen zou worden.
Heb jij geen duitse vrienden die je met bepaalde zaken kunnen helpen en je kunnen vertellen welke wegen je kan bewandelen?
Ik weet ook wel dat de duitsers soms wel eens (zeer) pedant kunnen zijn Lips are sealed , maar over het algemeen zijn ze ook erg korrekt ("Ordnung müß sein" Knipoog ) en vind je vaak wél gehoor bij de div. instanties waar je verhaal kan halen.
Er zijn hier idd een hele hoop burokratische regeltjes Rolleyes , maar als ik dat zo van mijn moeder en broers hoor (die allemaal in Ned. wonen) verschilt dat niet echt veel met de nederlandse burokratie.