'Bang' om te rijlessen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: 'Bang' om te rijlessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:56

Was bij mij idd ook Zonnebloem, eerste les hoefde ik alleen te sturen, gas te geven en te remmen (vond ik al best moeilijk Bloos )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:59

In België kies je eerst voor 6 uur rijles of 20 uur. Ik weet niet zeker hoe het met de 6 uur zit, ik heb 20 gedaan Haha! . Maar in ieder geval als je die gedaan hebt en je instructeur heeft vertrouwen in je dan krijg je een voorlopig rijbewijs.

Dan kan je kiezen: of met begeleiding, of zonder. Ik geloof dat 6 uur alleen maar met kan kiezen. Als je rijbewijs met begeleiding hebt, wil dat zeggen dat je alleen maar mag rijden met je vaste begeleider naast je (je mag 2 personen opgeven, meestal is dat wel je vader of moeder, ze moet iig 24 zijn en in bezit van een rijbewijs).
Zonder begeleiding mag je gewoon zo de straat op. Maar je mag uiteraard wel altijd iemand meenemen van 24 en met rijbewijs. Ik heb in het begin ook alleen maar geoefend met iemand naast me, ben pas recent een paar keren alleen weggeweest. Je mag alleen in beide gevallen niet rijden van vrijdagavond tot zondagavond telkens tussen 10 en 6 's nachts, hetzelfde op feestdagen.

Om je op de weg te begeven, moet je wel een duidelijke witte L met een blauwe kader achterop je wagen plakken, zodat je de andere weggebruikers duidelijk laat zien dat je een leerling bent en dat ze rekening met je moeten houden. Het voorlopig rijbewijs is slechts voor een bepaalde tijd geldig, ik geloof anderhalf jaar
Wanneer je dan zo'n aantal maanden hebt gereden(afhankelijk van het systeem dat je hebt gekozen),mag je je inschrijven voor het examen. Dan kan je kiezen om het examen af te leggen met je eigen auto, of met een auto van de rijschool en je instructeur naast je.

Klinkt misschien van 'ooeh dat is toch gevaarlijk zomaar de weg op zonder dat degene naast je pedalen heeft!', maar dat is volgens mij gewoon omdat je het niet gewoon bent. Ik vind daarentegen het juist gevaarlijker om altijd maar gewoon te zijn geweest dat er iemand langs je zat met pedalen, en nu plotseling als je het rijbewijs hebt helemaal geen hulp of een teken achter op je wagen 'opgepast, ik ben nog maar net begonnen'. Ik ben blij dat ik al zo heb kunnen rijden want ik had echt schrik in de auto, en die schrik is er eerst uitgegaan doordat ik wist dat die man naast me pedalen had en kon ingrijpen. Ik denk dat als ik volgens het Nederlands systeem zou zijn geslaagd ik de eerste keer in zo'n 'echte' auto enorm veel schrik gehad zou hebben, ookal heb ik mijn rijbewijs(dit geld specifiek voor mij hé, zeg niet 'jamaar daar had ik geen last want ik had nu al zo veel gereden..', ). En ik heb niet het gevoel dat ik een gevaar op de weg ben, mijn ouders zijn het er roerend over eens dat ze zich een stuk veiliger voelen bij mij dan bij mijn zus, die nu toch al 5 jaar haar rijbewijs heeft Clown .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:01

Urielle schreef:
Was bij mij idd ook Zonnebloem, eerste les hoefde ik alleen te sturen, gas te geven en te remmen (vond ik al best moeilijk Bloos )

Ik ook, eerste keer met schakel deed de man zo goed als alles. Pas toen we op een hele rustige weg waren mocht ik beginnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:02

Ik ben pas rijlessen gaan nemen toen ik 27 was....
Als je jong bent, in een stad woont of dorp, en dus makkelijk met openbaar vervoer kunt reizen heb je het eigenlijk niet nodig.
Een auto is dan alleen maar duur, onhandig en vervuilend.

Waarom wacht je dan niet? Ik had niet geweten wat ik op mijn 19e met een auto moest, tenzij ik in een zeer afgelegen gebied zou wonen.....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:04

In België heb je twee onderdelen op 1 examen, manoeuvres en gewoon rijden op de baan. Ben je voor 1 van de 2 niet geslaagd, moet je het gewoon opnieuw doen.

Waarom ik denk dat het hier zwaarder is? Omdat mijn nicht in nederland gewoond heeft met haar vriend en daar hebben zij beide voor hun rij examen gegaan maar zijn van de eerste keer niet geslaagd. Daarna zijn ze bij mijn oma in België komen wonen en hebben ze het hier nog een keer gedaan en ze vonden het nog moeilijker dan in Nederland. Dus van horen zeggen van mensen die er ervaring mee hebben...

Voor de rest ga ik mee met xKatleentjex Knipoog Zij legt het beter uit dan ik maar het komt op hetzelfde neer Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:10

Ninx, Rijden bij jullie de bussen 's nachts ook? Want is zo'n probleem van mij, stel nu dat ik naar de film wil om 8 uur. Om 8 uur heb ik nog een bus maar om 11 uur geen enkele meer. Dan moet iemand mij dus brengen en halen, zeker als die vriendin juist aan de andere kant woont een half uur moet omrijden voor mij. En om dan telkens je vriendin vragen haar dure benzine te verspillen om je even terug naar huis te brengen..

Daarnaast heb ik volgend jaar stage. Grote kans dat ik er niet met de bus geraak, of dat ik eerst een uur onderweg ben met zeer slechte verbindingen en busuren(bv 40 minuten te vroeg aankomen op je werk). En dan is er niemand die me kan halen of brengen, ik ga mijn rijbewijs als 20-jarige dus helaas waarschijnlijk echt broodnodig hebben..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 17:11

lindatje schreef:
Er zijn speciale rijscholen geloof ik voor angstige mensen, mijn rijinstructeur heeft daar vroeger gewerkt.
Ik zou sowieso eerst in een simulator gaan zitten, dan kan je een beetje 'wennen'.

Misschien een banketstaaf opmerking, maar als je bang blijft zou ik toch niet gaan rijden. Het wordt steeds drukker op de weg en er zijn zat aso's. Als jij daar angstig tussen rijdt ben je imo een gevaar op de weg. Ik zie vaak genoeg mensen 70 rijden op de snelweg waar je 120 mag en ik vind het levensgevaarlijk, net als invoegen met 50.

Ik ben gelukkig nooit bang geweest achter het stuur en dat moet je ook niet zijn, want door die angst ga je anders rijden.

Nee ik denk dat als ik eenmaal de eerste stap gezet hebt, het wel aankan hoor. Het mij echt om de eerste paar lessen.. Als ik er aan denk alleen al word ik niet goed.. Clown

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:11

chipieke schreef:
Voor de rest ga ik mee met xKatleentjex Knipoog Zij legt het beter uit dan ik maar het komt op hetzelfde neer Haha!

Het hangt er ook vanaf welk examencentrum volgens mij. Ik moet nu door maar ik heb nog enkele leuke anekdotes straks Haha! .

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 17:12

Ninx schreef:
Als je jong bent, in een stad woont of dorp, en dus makkelijk met openbaar vervoer kunt reizen heb je het eigenlijk niet nodig.

Waarom wacht je dan niet? Ik had niet geweten wat ik op mijn 19e met een auto moest, tenzij ik in een zeer afgelegen gebied zou wonen.....

Ik werk minstens 1 keer in de week avond diensten tot kwart voor 1 s'avonds. Dus ik wil echt gewoon een auto hebben.. Nu moet ik opgehaald worden..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:13

Ik ben ook bang, ik ben 21 jaar. Ik wil volgend jaar beginnen als de nood echt aan de man is, maar voor nu deel ik een intieme relatie met openbaar vervoer. Ik en autorijden...brrr

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:15

xKatleentjex schreef:
Ninx, Rijden bij jullie de bussen 's nachts ook? Want is zo'n probleem van mij, stel nu dat ik naar de film wil om 8 uur. Om 8 uur heb ik nog een bus maar om 11 uur geen enkele meer. Dan moet iemand mij dus brengen en halen, zeker als die vriendin juist aan de andere kant woont een half uur moet omrijden voor mij. En om dan telkens je vriendin vragen haar dure benzine te verspillen om je even terug naar huis te brengen..

Daarnaast heb ik volgend jaar stage. Grote kans dat ik er niet met de bus geraak, of dat ik eerst een uur onderweg ben met zeer slechte verbindingen en busuren(bv 40 minuten te vroeg aankomen op je werk). En dan is er niemand die me kan halen of brengen, ik ga mijn rijbewijs als 20-jarige dus helaas waarschijnlijk echt broodnodig hebben..

Die rijden bij ons in de weekenden wel, en doordeweeks ook vaak tot 01:00 uur.
Ik heb ook gezegd dat mensen die afgelegen wonen of slechte mogelijkheden hebben qua openbaar vervoer natuurlijk op jonge leeftijd een auto nodig hebben.... maar verder?
Er zijn zoveel kids met een auto! Ze wonen nog bij pa en ma, alle kids hebben een auto en pa en ma hebben een auto.
Al die auto's, al die overlast, al die vervuiling, al die dikke bipsen! En dat vaak midden in de stad waar vrijwel alles op loopafstand is, of bereikt kan worden met het openbaar vervoer.
Het is me echt een doorn in het oog.... en ik snap er niets van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:15

In Nederland is het hetzelfde, maar moet je je manoeuvres gewoon ondertussen op de weg doen, als je aan het rijden bent, zegt je examinator ineens: oke, en dan gaan we hier straatje keren (bijvoorbeeld). Dus niet op een apart oefenterrein. Als je je speciale verrichtingen goed hebt maar de weg niet hoef je de volgende keer alleen maar de weg te doen. Is de weg goed en de speciale verrichtingen niet, dan moet je beide opnieuw (althans, in mijn tijd Clown )
Ik denk dat eea ook gewoon afhankelijk is van de plaats waar je rijdt en je examinator. Ik heb in een moeilijke stad in Nederland mijn B-rijbewijs gehaald en wil (van ervaring wordt men wijs) voor mijn BE bijv. de regio Geel pakken, wat makkelijker rijden is dan Antwerpen. En nu maar hopen op een beetje toffe examinator. Ik heb gehoord van examinators die koffie gaan pakken terwijl jij je manoeuvres doet, terugkomen en zeggen: Dan gaan we nu de weg op Clown en van examinators die er een meetlat bijpakken of je niet te ver van de kant bent, dus het kan nogal verschillen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:16

Miracle_ schreef:
Ninx schreef:

Ik werk minstens 1 keer in de week avond diensten tot kwart voor 1 s'avonds. Dus ik wil echt gewoon een auto hebben.. Nu moet ik opgehaald worden..

Woon je al op jezelf?
Want als je nog thuis woont en als het maar om 1 avond per week gaat, kun je toch de auto van thuis lenen? Wel zo goedkoop!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:16

xKatleentjex schreef:
chipieke schreef:

Het hangt er ook vanaf welk examencentrum volgens mij. Ik moet nu door maar ik heb nog enkele leuke anekdotes straks Haha! .

welk examencentrum in welke provincie is inderdaad afhankelijk! Die in St niklaas laat vlotjes mensen door, die in Beveren totaaaaal niet, die in Deurne ook al niet Haha! Ben nu aan het rondzoeken bij welke ik het beste terechtkan uiteindelijk.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:19

Hier nog 1, ben pas gaan lessen op mij 20ste omdat ik moest, iedere les weer vreselijk, vond het echt zoooooo erg. Afrijden 1 grote ellende, na 5 minuten al 2 ingrepen, heb huilend door moeten rijden van de examinator Bloos tweede keer afrijden weer doodnerveus, maar wel geslaagd....

Daarna wilde ik niet meer autorijden, m'n ouders hebben me er echt ingeschopt Haha!

ben daar nu zo blij mee, rij graag auto, weet zeker dat ik ook een goede rijder ben en vooral een doorrijder, moet veel rijden voor het werk en vind een eigen auto echt wel vrijheid

m'n zusje heeft precies hetzelfde. Mijn moeder had het ook, tis ons allemaal gelukt dus het kan toch Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:22

Goed dat je het toch gehaald hebt Smystique!

Ik kan er gewoon niet tegen als iemand zegt dat het niet goed was, ik ben zo'n ontzettende perfectionist... Verstandelijk zeg ik: mens, waar maak je je druk om, dan ga je nog een keer op, en eventueel nog eens, en nog eens... ooit heb je het toch gewoon? Maar gevoelsmatig ligt het echt heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:26

Hier nog iemand die geen lessen (meer) durft te nemen... Bloos

Ik las hier over vervelende ervaringen met instructeurs, die heb ik helaas ook gehad. Mijn eerste was een vrouw die alleen maar op me mopperde en tegen me schreeuwde, terwijl ik destijds heel erg onzeker was. Na een stuk of 20 lessen zat ik voor de zoveelste keer huilend in die auto en ben ik ermee gestopt. Ongeveer een jaar later heb ik het weer opgepakt bij een andere instructeur, helaas was dat een man die alleen maar seksueel getinte opmerkingen maakte, dus dat heeft ook niet lang geduurd.

Dat is allemaal al jaren geleden maar ik durf nog steeds de stap niet te zetten om weer lessen te nemen. Autorijden op zich kan ik volgens mij best wel en durf ik ook wel. Maar lessen nemen...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 17:37

Ninx schreef:
Miracle_ schreef:

Woon je al op jezelf?
Want als je nog thuis woont en als het maar om 1 avond per week gaat, kun je toch de auto van thuis lenen? Wel zo goedkoop![/quote]

Ik bedoel dus, dat ik echt gewoon mn rijbewijs wil hebben Knipoog Auto gaat het nog niet om..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:45

oe brrr... rijlessen!!
t zweet brak me al uit als ik er aan dacht en heb t ook zo lang mogelijk uitgesteld..
ik wilde ook echt niet, vond die lessen ook vreselijk, was af en toe ook echt doodsbang!!! (achteraf had ik ook helemaal geen geschikte instructeur voor mij, maarja, ik 'durfde' ook weer niet van rijschool te wisselen)
helaas vind ik het nog steeds niet geweldig om te rijden.. heb inmiddels een jaar mn rijbewijs maar pak nog steeds liever de fiets als dat kan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:14

Ik spreek uit ervaring, nouja, ik hoor verhalen van papa enzo.
Hij heeft ook weleens bange mensen gehad in de auto.
Hij rijd pas weg als JIJ wilt, en JIJ durft.
Niet eerder.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:19

chipieke schreef:
In België heb je twee onderdelen op 1 examen, manoeuvres en gewoon rijden op de baan. Ben je voor 1 van de 2 niet geslaagd, moet je het gewoon opnieuw doen.

Dit is niet meer!
Nu heb je op het rijexamen ook gewoon keren ergens op de straat zelf, en fileparkeren achter een wagen. Ben je voor 1 niet geslaagd, dan ben je voor alles niet geslaagd en moet je ook alles opnieuw doen.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:38

Ik meld me ook maar even hier..
Ben vorige maand 18 geworden, en wil erg graag mijn rijbewijs.. dan hoeven mijn ouders me niet meer weg te brengen als ik ergens heen moet.
Nu belde mijn vriendje vorige week op dat ie een verassing voor me had: ik mag mijn rijbewijs gaan halen van hem, super lief natuurlijk maar ik durf gewoon niet..
Heb een paar keer met mijn vriend ernaast geoefend op afgelegen weggetjes en rustige parkeerplaatsen en dan lukt het allemaal wel maar ik weet nu al dat het met een vreemde naast me echt niet gaat lukken Verdrietig
Ik heb a.s zaterdag mijn eerste rijles maar ik zie er echt tegenop ik verga nu al van de zenuwen..
Iedereen zegt dat het wel gaat lukken maar ik weet gewoon dat dat niet zo is, heb ontzettende faalangst Boos!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 18:47

tatjalove schreef:
Ik meld me ook maar even hier..
Ben vorige maand 18 geworden, en wil erg graag mijn rijbewijs.. dan hoeven mijn ouders me niet meer weg te brengen als ik ergens heen moet.
Nu belde mijn vriendje vorige week op dat ie een verassing voor me had: ik mag mijn rijbewijs gaan halen van hem, super lief natuurlijk maar ik durf gewoon niet..
Heb een paar keer met mijn vriend ernaast geoefend op afgelegen weggetjes en rustige parkeerplaatsen en dan lukt het allemaal wel maar ik weet nu al dat het met een vreemde naast me echt niet gaat lukken Verdrietig
Ik heb a.s zaterdag mijn eerste rijles maar ik zie er echt tegenop ik verga nu al van de zenuwen..
Iedereen zegt dat het wel gaat lukken maar ik weet gewoon dat dat niet zo is, heb ontzettende faalangst Boos!

Lijkt me echt eng ja!!
Ik zou het wel ff aangeven ja!

Ik zou ook de eerste 3 lessen van mijn neef krijgen, 10 van mijn ouders, en 5 van mijn vriend.. maar ik durf echt niet.. Tong uitsteken

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:52

Voor alles is een eerste keer, die waarschijnlijk altijd eng zal zijn. Lachen

Ik zelf had er onwijs veel zin in om te gaan lessen, was inmiddels al 19 en wilde snel dat roze kaartje in mijn bezit hebben. Lachen
Mijn eerste les ging ik meteen rijden, met schakelen en alles erbij hoor, maar denk dat de instructeur wel aanvoelt wat je wel en wat niet mag doen de eerste paar lessen. Lachen

Trek je stoute schoenen aan en ga gewoon, voor je het weet heb je het gehad en vind je het helemaal geweldig. Ja

Ik vond overigens de eerste keer zonder instructeur mét rijbewijs rijden wel spannend Nagelbijten / Gniffelen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:57

chipieke schreef:
welk examencentrum in welke provincie is inderdaad afhankelijk!

Enkele situaties die vrienden hebben meegemaakt:

1)vriendin van me is vandaag voor de 4de keer gebuisd. De eerste twee keren kon ze nog inkomen. De eerste keer was ze echt stomweg al onmiddelijk een enkel voor plaatselijk verkeer straat ingedraaid(ze zeggen niet dat je linksaf moet draaien), goed dat was gewoon stom. Tweede keer kon ze ook nog inkomen zei ze, ze was er eigenlijk nog niet volledig klaar voor, had veel kleine foutjes.
1 van die foutjes was dat ze veel te vroeg afremde voor een kruispunt. Bij het opnieuw rijlessen nemen, vroeg de instructeur de rijden zoals ze normaal reed. Zij dacht 'ik was te vroeg dus ik ga wat later beginnen'. Wat zegt de man: "je moet vééél vroeger beginnen met afremmen."

3e keer. Ze moest links voorsorteren op het kruispunt. Ruim ervoren kijkt ze in haar spiegel en zet de pinker op. Maar dan ziet ze dat die auto die haar van de linkerkant nadert toch ontzettend hard rijdt. In de veronderstelling dat die auto nooit op tijd zou kunnen stoppen, laat ze hem voor en voegt dan links in. Dat was helemaal niet goed, ze moest er voorin zijn gesprongen. Met andere woorden je moet het boekje perfect volgen, ookal brengt dat je in een levensgevaarlijke situatie.
Toen moest ze fileparkeren. Deed ze perfect, en ze moest een meter achteruit rijden. Wederom perfect, maar zij meende dat ze iets te scheef was en het reglement zegt dat je een keer opnieuw mag proberen. Dus ze vroeg of ze het mocht, dat mocht. Ze deed het opnieuw perfect. Gebuisd: onnodig opnieuw begonnen.

4e keer vandaag. Ze stond met het fileparkeren en het terug voorruitrijden te kort op de andere wagen, en de examinator heeft niet gezien dat ze in de spiegel heeft gekeken op enkele momenten terwijl ze dat wel heeft gedaan(daarom zegt iedereen me nu ook dat je echt moet overdrijven en je hoofd heel zwaar draaien omdat ze het anders niet opmerken). Daarnaast was de opmerking weer, te vroeg beginnen met afremmen. Zegt ze dat ze het exact zo geleerd heeft op de rijschool, het antwoord: 'tja, wij hebben geen afspraken met de rijschool..'

2) collega van vriend gaat examen vrachtwagen met oplegger doen. àlles perfect, de hele rit niets op aan te merken. Dan moet hij enkele dingen aanwijzen die met de veiligheid te maken hebben. Dat doet hij wederom foutloos, maar voordat hij opnieuw instapt, controleert hij 1 dingetje nog vlug voor een 2de keer.
Gebuisd, hij was niet zeker genoeg van zichzelf. Ze hebben hem letterlijk gezegd dat als hij het maar 1 keer gecontroleerd had, dat hij door was, maar dat ze daardoor vonden dat hij twijfelde.

En daar tegenover staan de mensen die ik ken en die geslaagd zijn met: mensen vergeten te laten oversteken op het zebrapad(ik weet niet hoe dat in Nederland zit maar hier op het rijexamen wordt dit als zware overtreding aangerekend), voorrang van rechts vergeten, door het rood(!) licht rijden,....

Echt wat je vaak nodig hebt is de nodige dosis geluk. Mijn vader is heel strikt in verband met veilig autorijden. En hij heeft mij vandaag gezegd: ik heb niets op je aan te merken, van mij mag jij gerust de auto nemen en naar de stad rijden. Maar ik besef dat zelfs ik gerust 4 keren kan buizen als ik slechtgezinde examinators heb.