Zelfmoord....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

Re: Zelfmoord....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:26

hier zijn al een aantal topics over geweest. even zoeken met de zoekfunctie doet wonderen Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:27

Heb jaren op een acute dagbehandeling gewerkt, hier kwamen veel mensen binnen na een poging. Je hebt een duidelijk verschil in de gedachtes, je hebt mensen die echt een doodswens hebben en je hebt mensen die niet meer willen leven zoals hen dat nu vergaat. de eerste groep is niet te helpen, de tweede wel, mist ze genoeg perspectief hebben op verbetering.

Niet iedereen is te helpen nee

over de manieren waarop....je kan daar geen harde uitspraken over doen, sommige acties gebeuren in een opwelling en dan gaat je gevoel boven je ratio. Anderzijds kiezen mensen soms bewust voor iets onomkeerbaars (voor de trein, of van een flat spingen) dan is er geen weg meer terug.

In mijn eigen omgeving heeft een goede kennis een poging gedaan, kan me heel goed inleven waarom ze dat gedaan heeft. ze had 3 kinderen. Oordelen is makkelijk, maar vaak oordelen we zonder dat we het hele verhaal kennen.

overigens kan het ons allemaal overkomen, in een periode raken waarin je het niet meer ziet zitten.

Kom overigens uit de streek in west Friesland waar de laatste jaren het zelfmoordpercentage onder jongeren schrikbarend hoor is (combinatie van drugsgebruik en de mentaliteit daar) veel bekenden zien gaan en het is steeds weer schrikken

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:28

Mijn opa is jaren machinist geweest, ook in de tijd dat je zelf de troep nog bij elkaar moest rapen na een gevalletje treinspringen. Hij heeft er heel wat meegemaakt in al die jaren. Hij vertelde dit pas op het moment dat hij zelf op sterven lag, maar je kon aan alles merken dat hij het nog steeds met zich meedroeg.
Zelfmoord oke... tis jou leven, maar doe het dan met een overdosis pillen ofzo... niet dat je al die onschuldige mensen medestander maakt van jou verdriet/depressie..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:29

Mijn broer heeft 3 jaar geleden zelfmoord gepleegd. Gelukkig is hij niet voor de trein gesprongen, maar is door middel van medicijnen in combinatie met alcohol rustig thuis ingeslapen. Mijn broer had borderline en was al jaren lang diep ongelukkig. Vanaf zijn 10e jaar zei hij al dat hij dood wou. Ik begrijp waarom mijn broer het heeft gedaan en heb respect voor zijn beslissing. Ik hoop dat hij nu eindelijk zijn rust heeft gevonden. Voor ons is het nog steeds iedere dag moeilijk dat hij er niet meer is.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:30

SecretLIN schreef:
Mijn ouders hebben het hier in de stad Groningen een keer meegemaakt dat er iemand vlak bijze van de martinitoren was gesproken ze hoorden een hele harde klap en keken achterom en zagen die man liggen nou ja wat er nog vanover was kan me nog goed herinneren dat mijn vader zei dat er meteen een aantal meeuwen aan zaten te pikken .. mn moeder is over dr nek gegaan daar

Die persoon is voor de zus van een vriendin terecht gekomen. Deze zaak is erg dubieus en Peter R. de Vries heeft er laatst nog aandacht aan besteed of die jongen is gesprongen of door zn vriendin is geduwd.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:32

mupjekarel schreef:
En vrijdag is het 2 jaar terug dat een vriend van mij voor de trein sprong, hij deed het wat anders, hij zette zijn brommer langs de weg, ging onder het viaduct staan zodat verder niemand het zag. Was ook rond een tijd dat kinderen naar school gingen en over dat viaduct moesten gaan.

Is dat alweer twee jaar geleden?

Er zijn mensen die zelfmoord plegen, omdat ze het helemaal niet meer zien zitten. Of deze mensen wil ik niet oordelen. Maar je hoort de laatste tijd ook van groepen mensen/tieners die met z'n allen zelfmoord plegen, of sektes die met grote groepen zelfmoord plegen... Daarvan weet ik echt niet wat ik er van moet vinden.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:33

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:33

magriet schreef:
Mijn tante heeft een paar jaar geleden zelfmoord gepleegd. Zij heeft haar zelf opgehangen. Voor de trein springen kan ik geen respect voor opbrengen. Die machinesten houden er een trauma aan over.

Ik heb hier een keer uitgebreid een machinist over gesproken, zijn letterlijke woorden waren:"Ik neem een glaasje whiskey, en de volgende dag weer aan het werk". Trauma.. hmm, klinkt mij niet als een trauma in de oren. Machinisten zijn het inmiddels wel gewend, de 1e keer is schrikken, maar je went eraan. Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:36

tante_trien schreef:
magriet schreef:
Mijn tante heeft een paar jaar geleden zelfmoord gepleegd. Zij heeft haar zelf opgehangen. Voor de trein springen kan ik geen respect voor opbrengen. Die machinesten houden er een trauma aan over.

Ik heb hier een keer uitgebreid een machinist over gesproken, zijn letterlijke woorden waren:"Ik neem een glaasje whiskey, en de volgende dag weer aan het werk". Trauma.. hmm, klinkt mij niet als een trauma in de oren. Machinisten zijn het inmiddels wel gewend, de 1e keer is schrikken, maar je went eraan. Lachen

Zo heb ik gehoord dat meerdere machinisten er kapot aan zijn gegaan..het is dus net hoe iemand is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:37

Psychologisch gezien is ik neem een glaasje whiskey en de volgende dag weer aan het werk. Helemaal verkeerd, juist deze dingen maken mensen kapot. Of dat nu of later is maakt niet veel uit. Uit dat kan je trauma niet afleiden

Trauma is een groot begrip, en er is geen standaard reactie in. Zoiets is voor niemand normaal, misschien voor mensen die echt een slechte hechtingsrelatie hebben of een pathologie.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 05-11-08 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:38

dat zijn dingen die nooit wennen tante trien.. Ze doen als of het ze niets doet.. maar van binnen doet het ze echt wel wat..

Ik ben zelf ex-politieagente en heb ook het nodige gezien en meegemaakt.. Ik zeg ook dat het me niets doet.. maar het beeld kan ik nog voor me halen als de dag van gisteren

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:39

Ik kan het ook wel begrijpen hoor, dat je er kapot aan gaat. Maar anderzijds, weet je gewoon dat dat kan/gaat gebeuren als je machinist word. Heel eerlijk gezegd snap ik niet waarom je dan machinist word als je niet sterk genoeg in je schoenen staat. Tuurlijk is het naar om een dood iemand te zien, maar elke dag gaan er mensen dood. So be it.

Tuurlijk is het ook wel iets wat je hele leven bij blijft, maar waarom zou je in godsnaam gaan zitten rouwen en lijden omdat iemand er zelf voor heeft gekozen uit het leven te stappen? Vooral als je die gene niet kent..

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:39

tante_trien schreef:
magriet schreef:

Dit is niet waar. Op mijn basisschool vroeger zijn er machinisten langsgekomen om wat te vertellen over het werk dat zij deden.
Er zijn zat machinisten die thuis zitten hierdoor en ja door vette trauma's. De een kan dit makkelijker verwerken dan de ander.
Zij vertelde dat de machinisten zelf in een diep gat kwamen hierdoor, tegenwoordig zal dit dus ook wel zijn.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:42

tante trien ik vind dat je er wat makkelijk over praat.. jij hebt blijkbaar nog nooit zoiets gezien of van dichtbij mee gemaakt.. Je kiest om machinist te worden omdat je een passie hebt voor treinen omdat je dat geweldig vind.. en niet omdat er iemand voor de treinen kunnen springen.. Ik ken machinisten die al 30 jaar op de trein rijden en nog nooit een springer hebben gehad..

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:43

tante_trien schreef:
Ik kan het ook wel begrijpen hoor, dat je er kapot aan gaat. Maar anderzijds, weet je gewoon dat dat kan/gaat gebeuren als je machinist word. Heel eerlijk gezegd snap ik niet waarom je dan machinist word als je niet sterk genoeg in je schoenen staat. Tuurlijk is het naar om een dood iemand te zien, maar elke dag gaan er mensen dood. So be it.

Tuurlijk is het ook wel iets wat je hele leven bij blijft, maar waarom zou je in godsnaam gaan zitten rouwen en lijden omdat iemand er zelf voor heeft gekozen uit het leven te stappen? Vooral als je die gene niet kent..

Het kan gebeuren.. ja maar het is niet de bedoeling op die manier. Net zoals je dan kan zeggen 'moet je maar niet in de auto stappen als je bang bent dood te gaan door een ongeluk'.
Tuurlijk weet je dat het kan gebeuren, maar daar weerhoudt jij je niet voor. Dit betekend nog niet dat je dat niet kan worden.
Kan je net zo goed altijd thuis op de bank blijve nzitten.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:45

enneh zoiest went nooit.. je wilt niet weten hoe het achter de schermen gaat.. debegeleiding die voor ze klaar staat de weg die ze moeten gaan om het te verwerken iedereen verwerkt het op zijn eigen manier.. maar wennen zal het nooit en vergeten ook niet.. als iemand dat zegt houdt hij zijn eigen voor de gek.. ooit komt het naar boven.. En sommige mannen uiten slecht hun gevoel.. het feit dat hij een wiskey pakt zegt al genoeg.. maar hij kan het niet wegdrinken hij probeert het alleen

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:47

tante_trien schreef:

Het is niet alleen rouwen. Mensen gaan erover nadenken 'had ik maar dit gedaan, had ik maar dat gedaan.' Dat kan je helemaal gek maken. Wat je voelt en denkt kan je niet zomaar uitschakelen en deze mensen dus ook niet.
Je zal het eerst moeten meemaken voordat je zelf kan zeggen hoe jij reageert, misschien wel precies hetzelfde, misschien ook niet.
Het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:49

Chikiboy schreef:
Tja voor de trein springen is echt niet de goede wijze om zelfmoord te plegen...

Want niet alleen lijdt de familie om het verlies van een geliefde...bovendien krijgt de familie nog eens de factuur gepresenteerd voor de kosten (treinvertraging, omleiding, opkuiskosten edm...loopt in de 10.000 den €)...kan je gezin nog eens jaren afbetalen voor die stomme sprong

Het is niet helemaal waar wat je hier beweert. Heb het even opgezocht:

"Bij een zelfdoding wordt er een dossier geopend bij de NMBS.
Er vertrekt een brief naar de nabestaanden met de vraag naar info over de afgesloten verzekeringen.
Als er een verzekering is, schrijft de NMBS de familiale verzekering aan met de vraag om de schade te betalen.
Meestal antwoordt de verzekering dat ze nog moeten wachten op een kopie van het strafdossier voor ze kunnen beslissen of ze tussenkomen of niet
(in de meeste polissen is immers tussenkomst uitgesloten wanneer blijkt dat het slachtoffer onder invloed was van verdovende middelen of van alcohol).
Wanneer de verzekering tussenkomt zullen zij de schade betalen aan de NMBS: de nabestaanden moeten dan enkel de franchise betalen (meestal rond de 200 €: nakijken in polis)
Wanneer de verzekering tussenkomst weigert:
De NMBS zal dan vaak beslissen een rechtszaak aan te spannen tegen de verzekeringsmaatschappij.
De rechtbank zal dan een uitspraak doen of de verzekering moet tussenkomen of niet.
Wanneer de verzekering niet tussenkomt en ook niet moet tussenkomen zal de NMBS de nalatenschap aanspreken om de schade terug te vorderen.
Uit de praktijk blijkt dat de NMBS enkel terugvordert op een roerende goederen, men houdt bij de terugvordering ook rekening met de financiële situatie van de mensen.
Alleszins is het veilig dat nabestaanden de nalatenschap aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Zo heeft men de gelegenheid dat men kan wachten op duidelijkheid rond de hoegrootheid van het bedrag dat de NMBS zou terugvorderen om dan te beslissen of ze de nalatenschap aanvaarden of niet."

Vraag me alleen af op wat voor soort polis dit dan zou moeten worden verhaald...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:17

Joceline schreef:
Chikiboy schreef:
Tja voor de trein springen is echt niet de goede wijze om zelfmoord te plegen...

Want niet alleen lijdt de familie om het verlies van een geliefde...bovendien krijgt de familie nog eens de factuur gepresenteerd voor de kosten (treinvertraging, omleiding, opkuiskosten edm...loopt in de 10.000 den €)...kan je gezin nog eens jaren afbetalen voor die stomme sprong

Hier ben ik het volkomen mee eens, en het is ook nog eens shockerend voor de machinist en een enorm vieze puinhoop laat je voor anderen achter. Als je dan niet meer wilt verder leven, zoek dan een rustig plekje op en neem veel pillen.. Ik heb erg geen respect voor als andere mensen er op zo'n manier bij betrokken worden..lijkt wel of er dan om laatste aandacht wordt gevraagd

Het is geen laatste aandacht die er wordt gevraagd hoor Knipoog Het is een daad van iemand die zo wanhopig is dat hij/zij nog maar 1 uitweg ziet. Iemand die zelfmoord pleegt voor de trein of van een gebouw springt ofzo is iemand die zeker wil weten dat niemand hem kan redden! Als je bijvoorbeeld pillen inslikt ofzo dan zit de kans erin dat iemand je vindt en je gered wordt... tegenwoordig is het ook niet zo makkelijk om even pilletjes in te slikken want de meeste medicijnen hebben er een braakmiddel inzitten, zodat als je er een overdosis van neemt je dus gaat braken.... Mijn broer heeft dat destijds allemaal uitgezocht. Mensen bedenken ook niet zomaar even van oh dan springen we voor de trein... alles wordt goed overwogen en bedacht hoe ze het het beste kunnen doen zodat het bijvoorbeeld snel en pijnloos is en ze zeker weten dat ze echt dood gaan/niet gevonden worden. Iemand die voor de trein springt kan simpelweg niet gered worden.... en dat is ook precies wat ze willen!

Iemand die zo wanhopig en in en in ongelukkig is denkt niet na over de gevolgen dat bijvoorbeeld een machinist een trauma oploopt. Iemand die zelfmoord wil plegen verkeerd op het moment dat ze het gaan doen in zo'n roes dat ze alleen nog maar aan de daad denken, de rest wordt allemaal weggestopt zeg maar, anders kunnen ze het gewoon niet doen. Als ze te emotioneel betrokken zijn bij hun familie, de mensen die van ze houden, de machinist etc. dan kunnen ze geen zelfmoord plegen. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Mijn broer wou eigenlijk ook niet echt dood.. hij wou gewoon niet meer zo verder leven. Vreselijk eigenlijk als je daar over nadenkt. Hoe wanhopig je moet zijn dat je dan nog maar 1 uitweg ziet en dat is de dood...

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:19

Hier ben ik het volkomen mee eens, en het is ook nog eens shockerend voor de machinist en een enorm vieze puinhoop laat je voor anderen achter. Als je dan niet meer wilt verder leven, zoek dan een rustig plekje op en neem veel pillen.. Ik heb erg geen respect voor als andere mensen er op zo'n manier bij betrokken worden..lijkt wel of er dan om laatste aandacht wordt gevraagd[/quote]

Het is geen laatste aandacht die er wordt gevraagd hoor Knipoog Het is een daad van iemand die zo wanhopig is dat hij/zij nog maar 1 uitweg ziet. Iemand die zelfmoord pleegt voor de trein of van een gebouw springt ofzo is iemand die zeker wil weten dat niemand hem kan redden! Als je bijvoorbeeld pillen inslikt ofzo dan zit de kans erin dat iemand je vindt en je gered wordt... tegenwoordig is het ook niet zo makkelijk om even pilletjes in te slikken want de meeste medicijnen hebben er een braakmiddel inzitten, zodat als je er een overdosis van neemt je dus gaat braken.... Mijn broer heeft dat destijds allemaal uitgezocht. Mensen bedenken ook niet zomaar even van oh dan springen we voor de trein... alles wordt goed overwogen en bedacht hoe ze het het beste kunnen doen zodat het bijvoorbeeld snel en pijnloos is en ze zeker weten dat ze echt dood gaan/niet gevonden worden. Iemand die voor de trein springt kan simpelweg niet gered worden.... en dat is ook precies wat ze willen!

Iemand die zo wanhopig en in en in ongelukkig is denkt niet na over de gevolgen dat bijvoorbeeld een machinist een trauma oploopt. Iemand die zelfmoord wil plegen verkeerd op het moment dat ze het gaan doen in zo'n roes dat ze alleen nog maar aan de daad denken, de rest wordt allemaal weggestopt zeg maar, anders kunnen ze het gewoon niet doen. Als ze te emotioneel betrokken zijn bij hun familie, de mensen die van ze houden, de machinist etc. dan kunnen ze geen zelfmoord plegen. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Mijn broer wou eigenlijk ook niet echt dood.. hij wou gewoon niet meer zo verder leven. Vreselijk eigenlijk als je daar over nadenkt. Hoe wanhopig je moet zijn dat je dan nog maar 1 uitweg ziet en dat is de dood...[/quote]

helemaal mee eens, denk dat er maar weinig mensen zijn die beseffen hoe vreselijk zo'n iemand in het nauw zit.

Als je geen perspectief meer hebt, kan je ook niet meer relativeren. Zonder die twee heb je geen leven

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:23

Ik heb er absoluut begrip voor als mensen een eind aan hun leven willen maken. Ik zou nooit kunnen begrijpen wat zij door hebben moeten maken,
Maar de manier waarop het gebeurt vind ik wel belangrijk. Voor de trein springen vind ik echt te egoistisch, dat je een eind aan je eigen leven wil maken echt ga je gang. Maar ruineer dan niet het leven van een onschuldige onbekende... om maar te zwijgen hoe het voor de hulpdiensten is om iemand in stukjes op te rapen...
Doe het dan netjes... neem een overdosis pillen.

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:29

Mijn vader heeft 7 jaar terug zelfmoord gepleegt door zichtzelf op te hangen . Hij heeft eerdere pogingen gedaan die zijn mislukt. Een keer vond mijn oma hem en heeft hem losgesneden. Hij was al jaren depressief met manische periode's. Hij heeft nu rust en de familie ook.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:32

Citaat:
Hij heeft nu rust en de familie ook.

inderdaad, beiden, hoe vreselijk dat ook is

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:39

AnneOmie schreef:
Mijn broer heeft 3 jaar geleden zelfmoord gepleegd. Gelukkig is hij niet voor de trein gesprongen, maar is door middel van medicijnen in combinatie met alcohol rustig thuis ingeslapen. Mijn broer had borderline en was al jaren lang diep ongelukkig. Vanaf zijn 10e jaar zei hij al dat hij dood wou. Ik begrijp waarom mijn broer het heeft gedaan en heb respect voor zijn beslissing. Ik hoop dat hij nu eindelijk zijn rust heeft gevonden. Voor ons is het nog steeds iedere dag moeilijk dat hij er niet meer is.

Wat heftig meid, en wat goed dat je hem met zijn keuze in zijn waarde hebt gelaten. Ookal doet zoiets natuurlijk zoveel pijn... Ach gut
Als je leven hel is en je hebt daar eigen beschikking over, is het- hoe hard ook voor de omgeving-het goedrecht om er een eind aan te breien. Bloos
Dit klinkt natuurlijk wel heel hard maar latenw e elkaar niet veroordelen. Ach gut
Sterkte, meid! Ach gut

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:46

Mensen die zelfmoord plegen kunnen dit omdat ze een overdosis adrenaline in hun lichaam krijgen waardoor ze hun lichaam zeg maar vergiftigen waardoor ze de stap durven te zetten..

Ik heb een keer een melding gehad van een spinger Ben er heen gegaan was als tweede ter plaatste de vrouw blies net haar laatste adem uit. Op dat moment vroeg ik mij dus echt af.. hoe iemand die stap durft te zetten om daadwerkelijk over die rand te gaan ( 6 de etage) en letterlijk zich durven te laten vallen..

Dus ben dit gaan navragen hoe dit toch kon..