zou jij orgaan donor worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Re: zou jij orgaan donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:17

als ik er niet meer ben, dus overleden ben, dan wil ik voor alle mensen graag wat af staan Lachen .
ik vindt het persoonlijk erg cru tegen over andere als je het niet doet. want ook JIJ kan er veel baat bij hebben Lachen

ik wil alleen wel dat ik nog wel netjes de grond onder ga dat mensen gewoon afschijdt kunnen nemen zonder dat ze zien dat er iets in mij gebeurd is Lachen

als ik nog leef zou ik het alleen doen voor mijn naaste mensen en dan alleen als ik er zelf niet iets door krijg, wat dat betreft ben ik dan wel egoisties. overgens pijn enzo wilk ik best ondergaan Lachen

verder help ik mijn medemens dus graag Lachen

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:24

Ik ben vanaf mijn 16e donor. Mijn ouders waren het er niet mee eens, maar, na lang discusseren zijn zij beide ook donor.

Een vriendin van mij, Tamara, heeft taaislijmziekte (Cystic Fibrosis), ze is net 22, en staat zo'n 2 jaar op de lijst voor een longtransplantatie. Ze zit bijna altijd in een rolstoel, dag en nacht aan zuurstof. Kleine dingen die voor ons heel normaal zijn, zoals even de trap oplopen naar boven, is voor haar een hele inspanning. Ze haalt haar 23e waarschijnlijk niet, als er geen nieuwe long komt. Het komt zo ongeveer maandelijks voor dat er weer een bekende van haar, met CF, is overleden omdat de longen te laat komen. Deze blog was van een vriendin van Tamara. Ook voor Lisa kwamen de longen te laat. Heb haar blog echt met tranen in mijn ogen gelezen, zo optimistisch en tóch moest ze sterven.. http://lieserd.blogspot.com/

Tamara is laatst op het jeugdjournaal geweest, hier het filmpje, vanaf 8min komt ze voorbij:

http://player.omroep.nl/?aflID=8030978

Kan wel heel boos gaan worden op de mensen hier die geen donor zijn, 'omdat ze het geen fijn idee vinden' enzo, maar daar schiet ik toch niks meer op. Hoop dat jullie aan het denken worden gezet door dit filmpje, en de blog van Lisa.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:25

ik ben al orgaan donor en ze mogen alles van me hebben wat ze kunnen gebruiken
ik heb er toch niks meer aan als ik dood ben en het kan iemands leven redden die er nog jaren van kan genieten.
Als ik nog leef dan zo ik niet zo maar iemand een orgaan doneren (maar ja meestal moeten die mensen het toch in de familie zoeken) maar ik denk dat ik best een een nier of zo zou afstaan.

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:33

Ik sta ook geregistreerd als donor, al jaren. Voordat je je moest geristreren liep ik al met zo'n donorcodicil op zak.
Ik heb 14 jaar geleden een donorhoornvlies gekregen. In het begin vond ik het idee wel vreemd (vroeg me soms af wat die andere persoon erdoor gezien had), maar nu niet meer. Ik ben die persoon die hem afgestaan heeft heel dankbaar. Van mij mogen ze alles hebben, alleen hoornvliezen dus niet omdat ze niet goed zijn, en ook dunne darm niet, dat gaat niet die heb ik nauwelijks meer (ik mis 3/4 van mijn dunne darm). Alles wat ze kunnen gebruiken mogen ze hebben. Ik zou, als ik gezond was, ook wel bloeddonor willen zijn. Heb zelf mijn leven te danken aan bloeddonoren (heb in totaal 32 zakken gehad, in half jaar tijd).
Ik ben ook van mening dat als je zelf een donororgaan zou willen krijgen als je dat nodig mocht hebben, dat het dan niet meer dan normaal is dat je je ook laat geristreren als donor.
Van mij mogen ze het ook ook omdraaien: iedereen is automatisch donor, tenzij je laat registreren dat je het echt niet wilt.

Mirjam

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:41

Ik wel. ben ook gewoon geregistreerd als donor. als ik dood ben mogen ze alles hebben.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:31

Ik ook! Heb gelijk op mn 18e de formulieren die ik thuis kreeg ingevuld en teruggestuurd.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:37

Als ik dood ben, of dmv een machine in leven gehouden wordt (zonder kans om ooit terug "wakker" te worden), dan mogen ze alle organen hebben die ze kunnen gebruiken.
Ik heb geen donorcodicil, in België gaan ze ervan uit dat je donor bent, als je geen bezwaar ertegen hebt ingediend.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:52

Ik sta al jaren als orgaandonor geregistreerd, eerder ook met een donorcodicil op zak gelopen. Ik sta ook geregistreerd als beenmergdonor en ben heel lang bloeddonor geweest maar dat mag ik niet meer.
ijslandermir schreef:
Heb zelf mijn leven te danken aan bloeddonoren
Ik ook. Dat maakt je er wel extra bewust van het belang van donorschap.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:55

roxiie schreef:
Ik ben geen donor, ook zou ik geen donororgaan willen ontvangen.
Dit is echter hoe ik er op dit moment tegen aan kijken, misschien veranderd het nog. Lachen
Maar mocht een van mijn ouders, broertje of vriend wat nodig hebben, dan zou ik als ik nog leef direct bereid zijn om wat af te staan!

Als je er op die manier tegenaan kijkt is het goed, vind ik.
Ik vind het erg hypocriet om vol overtuiging te kunnen zeggen dat je geen donor bent, maar dat je wél organen wil ontvangen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:57

Ja, ik ben ook donor!
Zelf heb ik er dan niets meer aan, mochten mijn organen goed genoeg zijn voor een ander, dan mogen ze alles hebben!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:58

Ik zit ook nog te twijfelen maar denk dat ik me wel aan ga melden, heb er dan toch zelf niks meer aan!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:01

Ik denk dat ik zelf ook donor wil worden! Ik ben dan dood, en ik heb er zelf niks meer aan. Al kan ik er misschien mensenlevens mee redden, zou ik dat écht heel mooi vinden. (Al heb ik dat dan niet meer door natuurlijk.) Ikzelf zou als ik een donor nodig had er ook heel graag 1 willen ontvangen. Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:04

Ik ben al 14 jaar donor. Ik denk trouwens dat je niet eerder weet of je al dan niet een donororgaan zou willen ontvangen als je ook daadwerkelijk in de situatie zit en geloof mij maar dat de kans dat je dan van gedachten veranderd vrij groot is (lees die weblog die hier ergens boven gelinkt is maar eens even door)... Ik vind dat ze in Belgie een beter systeem hebben; iedereen is automatisch doror, tenzij je bezwaar maakt. Kunnen we dat hier ook niet doen?

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:26

Ben nu al 6 jaar donor.
Als mijn organen levens kunnen redden, wie ben ik dan om te zeggen dat ik het niet wil.
Als je zelf een dierbare kent die een orgaan nodig heeft, wil je toch ook dat die er 1 krijgt.
Ook mogen ze mij gebruiken voor onderzoek.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:39

Mloes schreef:
Kan wel heel boos gaan worden op de mensen hier die geen donor zijn, 'omdat ze het geen fijn idee vinden' enzo, maar daar schiet ik toch niks meer op. Hoop dat jullie aan het denken worden gezet door dit filmpje, en de blog van Lisa.

dat heet andermans keuze respecteren! wij respecteren jou keuze voor donor dus zou jij het zelfde moeten doen, JIJ bepaald niet wat mensen ZELF willen. heel erg naar dat je een nare ervaring hebt, maar ook ik ben geen donor en heb daar ook een pasje van in mijn portomonee, daar heb ik genoeg redenen voor.

en mensen kom nou niet weer met de vraag zou je zelf wel willen ontvangen, die heb ik al in 30 duizend topics gekregen en ga niet nogmaals in discussie.

Overigens ga ik me wel aanmelden om bloed te prikken, alleen moet ik me eerst laten onderzoeken want heb kort geleden een nieuwe piercing laten zetten, en als me familie oid een nier nodig zou hebben zouden ze die ook krijgen van mij Lachen

Abby_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:42

mijn vader heeft een nieuwe long gehad, dus ik weet dat donors van levensbelang zijn. Anders had ik mijn vader nu niet meer gehad.. Zelf sta ik ( nog ) niet geregistreerd, maar bij mij thuis wel iedereen en in me familie ook veel mensen.

Maar wel zou ik iedereen graag oproepen om donor te worden want het is echt van levensbelang!!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:43

xDramaQueen schreef:
en mensen kom nou niet weer met de vraag zou je zelf wel willen ontvangen, die heb ik al in 30 duizend topics gekregen en ga niet nogmaals in discussie.

Ik snap best dat je jezelf misschien vaak moet verdedigen en dat dat vervelend is. Maar zo vreemd is de vraag op zich toch niet?

Ik hoef daar ook niet zo nodig over te discussieren, maar ben er wel nieuwsgierig naar. Net zoals iemand hierboven zegt zelf ook geen donororgaan te willen ontvangen, ik vind dat toch interessant om te lezen dat er mensen zijn die daar zo bewust over denken. Ik kan het niet begrijpen maar vind het wel interessant om te horen hoe andere mensen denken. Van mij hoef je je niet te verdedigen, maar ben dus wel benieuwd naar je beweegredenen!!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:47

ik ga niet ver vooruit denken en daarom zeg ik ook dat ik niets hoef te ontvangen, ik wil niet ver in de toekomst kijken want dan kan ik me wel 100 dingen bedenken die er morgen of volgende maand kunnen gebeuren, ik leef met de dag.

Overigens als er ingesteld zou kunnen worden dat mensen die hun eigen leven verpest hebben
http://www.sportwereld.nl/darts/2432244 ... nodig.html
dat je daar niet aan kan doneren dan zou ik absoluut 2x denken maar nu NEE, geen haar op me hoofd die er aan denkt dat deze knuppel oid mijn lever zou krijgen bijvoorbeeld. en dat vind ik jammer voor de andere die er niets aan kunnen doen en het zo hard nodig hebben maar nu voel ik me er heel naar bij als ik donor zou willen worden.

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:49

Ik heb me ingeschreven als donor, na mijn overlijden mogen ze bijna alles gebruiken (Alleen mijn Darmen en Netvliezen niet Lachen )

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:52

Duidelijk, ieder zijn keuze!

Hoewel ik het heel belangrijk vind om als orgaandonor geregistreerd te staan en hoop dat veel mensen dat doen, vind ik het toch belangrijk dat mensen dat zelf kunnen beslissen. Het is tenslotte je eigen lichaam waar je alleen zelf over moet kunnen beslissen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:54

Jzeker, ik ben het al Lachen

Alles exclusief ogen en huid mogen ze gebruiken van me Lachen

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:54

Ze mogen alles van me hebben. Ik heb er zelf niks meer aan en heb met eigen ogen gezien hóe erg andere mensen het wel nodig kunnen hebben. En ja, ook een junk of alcoholist mag mijn organen hebben. Elk gered leven is er 1.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:58

heel veel mensen hebben idd nog geen pasje, ik wel!

Hannygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:00

Toen ik op mijn achttiende het formulier binnen kreeg
heb ik het gelijk ingevuld en opgestuurd..
Weet van ouders dat ze de keus geheel bij mezelf neerleggen..

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:02

Als ik 18 word (volgend jaar) en ik krijg het formulier binnen, word ik donor Lachen