Alcohol minder taboe dan drugs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Alcohol minder taboe dan drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:02

even zwaar als drugs verslaafde, dat heb ik hier boven ook al gezegd. Als het aan mij ligt mogen ze alles verbieden van sigaretten, alcohol, drugs Knipoog

Ik vind dat ze er heel gemakkelijk van af komen met verplicht afkicken en therapieën die waarschijnlijk ook nog eens door de overheid gesponserd zullen moeten worden. Enkel omdat zij met hun zwakke kop verslaafd moesten worden. Ik heb het over de ellende van het gezin en de familie, die hun familielid er onder door zien gaan, moeten sponseren, elke dag bang zijn dat ie zo ver in de schulden komt dat ie niet meer terug kan, bang zijn dat die sowieso niet meer terug komt. + de "schande" van de politie aan de deur te hebben en alle ellende die daar op volgt (van die politie) want eer ze zo eentje op pakken komen er nog huiszoekingen enz. Dan vind ik een gesponserd afkicken en wat bezoekjes bij een gedachtekraker nogal licht.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:17

De gevangenis wordt ook betaald door de overheid hoor. Ik denk dat je beter effectief te werk kan gaan en ik denk dat dat uiteindelijk ook economischer is.

En wat heeft makkelijk er van af komen ermee te maken? Het moeilijk maken is het doel toch helemaal niet? Het doel is toch iemand juist te laten functioneren in de maatschappij en de dus de verslaving te stoppen. Als een cursus van 1 dag dat kan bereiken, is dat toch ook prima. Ja, lekker makkelijk, maar als dat zou werken is het doel toch bereikt. (Tuurlijk werkt een cursus van een dag niet, maar om mijn punt duidelijk te maken dat voorbeeld)

Als familielid of geliefde zou het mij trouwens meer pijn doen als de verslaafde persoon in kwestie de gevangenis in gaat en er vervolgens er hetzelfde vandaan komt. Aan de andere kant is het wel een periode van rust. Maarja, wat heb je eraan als het niet helpt.

En omdat zij met hun zwakke kop verslaafd moesten worden, vind ik erg kort door de bocht. Verslaving is niet zo simpel. Hoeveel suffe mensen zijn er wel niet verslaafd aan roken en komen er maar niet vanaf. En dan hebben we het over een tabaksverslaving. Het is dom dat ze ooit begonnen zijn, maarja, ieder mens maakt wel eens een fout in zijn leven. En de fout om drugs of alcohol regelmatig te gebruiken is een fout met enorme gevolgen. Het grootste gevolg vind ik de verslaving opzich en niet de straf die ervoor staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:28

Ik zeg dus ook al dat het niet met gevangenisstraf te maken moet hebben, van mij part laten ze ze een jaar lang verplicht van die voorlichtings lessen geven Knipoog Als deel van hun therapie. (nu weet je dus in welke richting ik denk met straf)

Overigens denk ik dat je me fout inschat wb mijn gedacht over verslaafden Knipoog

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:35

Dat kan, maar ik reageer gewoon op wat je schrijft.

Vandaar dat ik ook reageerde op de straffen, want jij had het over 'er makkelijk van af komen', maar dat vind ik dus helemaal niet relevant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:41

Knoffer schreef:
Dat kan, maar ik reageer gewoon op wat je schrijft.

Vandaar dat ik ook reageerde op de straffen, want jij had het over 'er makkelijk van af komen', maar dat vind ik dus helemaal niet relevant.

Ik wel, vind het onzin dat ze niet meer dan hun eigen proces terug naar "normaal functioneren" moeten ervaren. Ze hebben potverdikke de wet verbroken, voor elke andere overtreding is er een straf dus wat maakt hen zo speciaal dat dat voor hen niet zou moeten? Knipoog

Vind het kant en klare onzin, iedereen die er (hier iig) aan begint wéét dat het NIET mag. Dus begin je er aan, om wat voor reden ook, ben je een idioot. Als ik een kind dood rijd omdat ik me zo k*t voelde moet ik daar ook de gevolgen van dragen of niet soms?

Maar een verslaafde die aan drugs begon omdat hij zich zo k*t voelde zou geen gevolgen moeten hebben... Da's vrij krom niet?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:06

Nee, ze zijn geen uitzondering wat betreft straffen. Ik vind het voor andere daden namelijk precies hetzelfde. Als iemand een moord pleegt, vind ik ook dat het doel moet zijn dat die persoon nooit meer iemand zal vermoorden. Dus precies hetzelfde, als dat met 1 dag opgelost kan worden, vind ik dat ook prima. (Bij een moord heb je alleen ook nog iets van gerechtigheid voor de nabestaanden. Bij drugsverslaafde heb je dat niet.)

Over de wet verbroken....je kan het ook hebben over welke wetten jij goed of slecht vindt. Ik heb wel eens paddo's gebruikt, ik vind het achterlijk als ik daarvoor gestraft zou worden. Ik vind mijzelf daardoor ook geen idioot. Ik heb daar niemand iets mee aangedaan. Ik rij ook wel eens door rood, zoals heel veel mensen. Het is maar net hoe serieus je de wet ook neemt. De meeste mensen nemen het denk ik wel serieus dat je niet mag doden, dat vind ik ook iets van een hele andere orde. Maar drugs kan een vaag gebied zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:13

Waarom heb je dat bij drugsverslaafden niet? Hoe zit het met de ellende die gezin/familie levenslang mee draagt?

En in die laatste strofe komt de aap uit de mouw... Zelf "gebruikt" of misschien zelfs nog zo nu en dan Knipoog En je raakt veel meer mensen dan je denkt. Lachen en ik vind dat die mensen ook "gerechtigheid" mogen hebben.

JeaulijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:53

Fijn dat er zoveel reacties zijn, meningen verschillen nogal, maar ik vind het interessant hoe anderen erover denken.

Wat betreft die 'straffen', ja die therapieen, als ze echt werken, is dat het beste. Het zal inderdaad wel zo zijn dat de verslaafde destijds wel zelf heeft gekozen om te beginnen met drugs of alcohol en dat het gebruik ervan steeds meer werd. Maar aan de andere kant, ze zullen toch mee moeten werken bij de therapie, anders werkt het niet, en dit zal ook wel moeilijk zijn, met die afkickverschijnselen etc.
Helaas bestaat de kans altijd nog dat ze weer terugvallen in hun oude patroon.

Net werd door Pharagirlke gesproken over de familie van de verslaafde en de huisbezoeken, tuurlijk is dit erg vervelend voor ze, maar ze staan wel onder toezicht en ze staan er dus niet alleen voor. Ik denk dat het ook wel moeilijk voor ze is wanneer ze er met niemand over kunnen praten. Hangt ook een beetje van de familie zelf en de buurt af, veel of weinig contact, oppervlakkig of erg goed contact met buren. En dan nog eventueel geweld wat afspeelt in huis, wanneer er geen (geld voor) drank/drugs thuis is/zijn moeten soms familieleden het ontgelden.

Maar al met al, alcohol brengt nu eenmaal veel geld in het laadje bij de overheid, dit zal vast een reden zijn (op pagina 1 las ik dit ergens).

Ik heb zelf geen medelijden met mensen die hun eigen leven kapot maken met drank of drugs, ik vind het alleen wél erg wanneer er iets gebeurd met een toevallige voorbijganger. En ik weet geen cijfers, maar voor mn gevoel lees het vaker in de krant dat er dan alcohol in het spel was. En dan hoeft men nog niet eens alcoholist te zijn. Dat hoor je nog te vaak. Maar goed, aan de andere kant, hoe ga je dit tegenhouden? Dat alcoholslot op de auto is geen slecht plan. Alleen willen ze het plaatsen in auto's van mensen die vaker bezopen achter het stuur kruipen, maar dit zijn niet de enige automobilisten die slachtoffers kunnen maken. Ook mensen die incidenteel dronken autorijden zouden zoiets als een alcoholslot moeten krijgen, maar dat zal wel veel te duur worden..

Bij drugs hebben meestal de mensen zichzelf te pakken als het geen zuiver spul was.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:19

Alcohol,Drugs,Sigaretten , het is inderdaad allemaal zeer verslavend , en ik vind het ook erg raar dat er met een scheef gezicht naar je gekeken word als je eens drugs gebruikt.....vind het goed verwoord van TS!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:24

Alles waar je te voorzet is niet goed. Ik heb geen problemen met het gebruik van drugs mits het binnen de grenzen valt. Een keer een blowtje roken of een pilletje slikken op een feest is helemaal niet zo erg maar het word anders als je dat wekelijks/dagelijks doet. Met alcohol ook zo, een glaasje wijn in het weekend is helemaal niet erg maar als ik af en toe ziet hoe jongeren en ouderen trouwens ook zich helemaal klemzuipen elk weekend Nagelbijten / Gniffelen .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:30

Jeaulijn; die familie begleiding hoef je geen al te hoge pet van op te hebben want die is er niet. Knipoog

Ben er zo extreem in, omdat al die jongeren zeggen "ik controleer de drugs" en "eens een blowtje werkt echt niet verslavend" en noem maar op, en ze zijn al stuk voor stuk in de gracht beland. Juistem, je hebt het helemaal onder controle Ach gut

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:41

pharagirlke schreef:
Waarom heb je dat bij drugsverslaafden niet? Hoe zit het met de ellende die gezin/familie levenslang mee draagt?

Familie, geliefde en vrienden die zal je echt niet blij maken als de persoon in kwestie eens lekker gestrafd wordt door de overheid. Misschien zijn er mensen die wel zo zijn, maar ik vind niet dat we daar rekening mee hoeven te houden. Voor de meeste zal het denk ik vooral fijn zijn als de ellende stopt, dus de verslaving stopt. Als je als familie/etc. dan vindt dat de persoon nog niet genoeg gestrafd is, ben je prima in staat dat zelf te doen. Namelijk te verstoten of het eens flink uitpraten.

Als iemand in jouw naaste omgeving waar je op gesteld bent verslaafd zou zijn, zou jij je dan beter voelen als degene door de overheid nog eens lekker gestrafd wordt? Of zou jij het belangrijker vinden dat die persoon van de verslaving afkomt?

pharagirlke schreef:
En in die laatste strofe komt de aap uit de mouw... Zelf "gebruikt" of misschien zelfs nog zo nu en dan Knipoog En je raakt veel meer mensen dan je denkt. Lachen en ik vind dat die mensen ook "gerechtigheid" mogen hebben.

Jij hebt het echt helemaal mis wat dit betreft. Ik gebruik helemaal niet regelmatig. Ik rook niet, ik drink slechts heel zelden en ik ben nog nooit dronken geweest. Ik heb een paar keer geblowd en spacecake gegeten om het uit te proberen en twee keer paddo's gebruikt. Ik heb daar absoluut niemand pijn mee gedaan. Ik heb voordat ik ging 'experimenteren' het met mijn ouders besproken, die gelukkig heel open over drugs zijn. Zodra ik oud genoeg was (daarvoor had ik toch geen interesse), mocht ik experimenteren met bepaalde drugs, als ik maar wist waar ik mee bezig was. Ze zouden het nooit toestaan dat ik drugs als heroine, coke, speed, crystal meth of opium zou gebruiken. Dat zal sowieso nooit in me hoofd opkomen, omdat mijn ouders me bij hebben gebracht wat die troep met je kan doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:43

Knoffer, ja, dat zou ik willen. Ik zou willen dat hij enigszins "gestraft" word voor het leed dat hij onschuldige mensen gekost heeft. Denk aan gevechten enz die ontstaan door die hele rommel. Nogmaals, ik denk dat jij compleet de plank misslaat wb mijn gedacht over verslaafden. Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:55

Waarom misslaat? Mensen hebben er andere meningen over dan jij, voor JOUW slaat zij de plank dan mis, ik kan me daarentegen geheel in haar mening vinden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:57

Smystique ik zeg niet dat haar mening mis is over verslavingen enz. Ik zeg dat haar "mening" over mijn gedacht mis is. En dan bedoel ik meer bepaalt dat ze me fout begrijpt/ in schat Knipoog Maar goed, kan het moeilijk hier uitleggen.

Iig ben ik er van overtuigd dat mensen die echt verslaafd raken dat niet helemaal als doel voor ogen hadden. Knipoog Maar dat betekent voor mij niet dat ze helemaal niets hoeven terug te "betalen". Want bij drugs kunnen er ook genoeg gewonden vallen (en dan heb ik het niet over overdosissen). En me dunkt dat die mensen ook gerechtigheid verdienen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:06

Danku Smystique.

Ik reageer gewoon op wat jij post pharagirlke. En sommige dingen die jij schrijft roepen bij mij vragen op over hoe je sommige dingen persoonlijk voelt. Dingen als gerechtigheid is namelijk vrij persoonlijk. Ik kan niet zeggen hoe iedereen dat zou voelen. Ik heb er alleen een idee over. Ik zelf zou het dus belangrijker vinden dat iemand van zijn verslaving afkomt.

Verder beschrijf ik gewoon mijn mening. Tuurlijk heb ik een oordeel over jou, naar aanleiding van wat schrijft, dat kan niet anders. Maar ik richt me op wat jij schrijft en niet op wat ik denk dat jij misschien zou vinden.

Aan de andere kant sla jij dus volledig de plank mis om ineens de conclusie te trekken dat ik regelmatig drugs zou gebruiken en daar mensen pijn mee zou doen. Dat is namelijk echt onzin. Natuurlijk komen mijn ideeen ergens vandaan, mijn mening is beinvloed door ervaringen. Maar het is echt onzin om zoiets over mij te zeggen, dat is echt verre van de waarheid.

pharagirlke schreef:
Knoffer, ja, dat zou ik willen. Ik zou willen dat hij enigszins "gestraft" word voor het leed dat hij onschuldige mensen gekost heeft. Denk aan gevechten enz die ontstaan door die hele rommel.

Maar dan heb je het ook over geweld en andere daden. Dat soort dingen gaan natuurlijk wel vaak samen met verslaving. Maar ik had het puur over verslaafd zijn, andere strafbare feiten liet ik daarbij buiten beschouwing. Misschien wat miscommunicatie dus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:09

Dat soort agressie gaat vrijwel altijd gepaard met verslavingen en ontstaat door het gebruik van. Knipoog Dat is iig mijn ervaring er mee. Zélfs van die onschludige joint.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:17

Ik heb ook andere ervaringen met gebruik van joints (bij andere mensen). Mijn ervaring is dat alcohol agressiever maakt dan wiet.

Maar goed, ik bedoelde iig de verslaving opzich en niet het geweld wat misschien bij komt. Ik trek de verschillende strafbare feiten uit elkaar. Voor geweld staat gewoon een straf of dat nou samen gaat met drugs of niet, die moet gewoon gegeven worden. Daartegen moet natuurlijk de oorzaak weg genomen worden. Dat kan dus het drugs gebruik zijn. En daarbij vind ik dus het enige belangrijke, dat de verslaving stopt en niet dat daar nog eens een andere straf op komt voor gerechtigheid. Dat staat dus naast de straffen voor geweld.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:06

Ik word gewoon een beetje ziek van alle regelgeving. Misbruik van middelen is van alle tijden en zal van alle tijden zijn (zie de drooglegging in Amerika van de jaren '30 vorige eeuw), normaal gebruik van verdovende middelen, waaronder ook alcohol en tabak vallen, verbieden is compleet onzinnige repressie.

Ik kom op straat liever een groepje tegen dat net een joint heeft weggewerkt dan een groepje die een paar kratten bier soldaat gemaakt hebben.

Heb jarenlang in een buurt gewoond met hoog verslavingspercentage onder de bewoners, dan ging het om heroine, crystal meth en dat soort spul, de "harddrugs". Hoewel vreselijk irritant en dat je op je hoede moest zijn als ze op zoek waren naar geld om te scoren, heb ik nooit grote problemen gehad met deze mensen. Toen er een verslaafdenopvang letterlijk recht voor mijn deur gebouwd werd ben ik pas gaan protesteren toen bleek dat dat ding om 5 uur dicht ging en om vijf over vijf de verslaafden bij mij op de stoep stonden. De alcoholisten die daar niet welkom waren echter waren de godganse dag strontvervelend en zijn veel agressiever in hun doen en laten dan de zwaarste junk. Het grote verschil was en is dat de meeste drugs een zwaar sederende werking hebben (op partydrugs na) en alcohol veel minder.

Ik weet verder niet wat erger is. Een junk die aan de smack is of een alcoholist in je familie. Beide is enorm schadelijk in grotere hoeveelheden en de fysieke gevolgen zijn vergelijkbaar. Alleen de alcoholist is "legaal" bezig en de junk is een crimineel alleen omdat ie gebruikt, zelfs al kan ie in zijn eigen onderhoud voorzien financieel. Het grootste deel van de junks kan namelijk prima zelf in het levensonderhoud voorzien, het is maar een klein deel dat dak-en thuisloos is en dat echt crimineel is in de zin van inbreken, beroven en zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:32

Knoffer schreef:
Ik heb ook andere ervaringen met gebruik van joints (bij andere mensen). Mijn ervaring is dat alcohol agressiever maakt dan wiet.

Maar goed, ik bedoelde iig de verslaving opzich en niet het geweld wat misschien bij komt. Ik trek de verschillende strafbare feiten uit elkaar. Voor geweld staat gewoon een straf of dat nou samen gaat met drugs of niet, die moet gewoon gegeven worden. Daartegen moet natuurlijk de oorzaak weg genomen worden. Dat kan dus het drugs gebruik zijn. En daarbij vind ik dus het enige belangrijke, dat de verslaving stopt en niet dat daar nog eens een andere straf op komt voor gerechtigheid. Dat staat dus
naast de straffen voor geweld.

Niet altijd, zat drugsdealers en gebruikers die nog niet eens 2 van hun strafbare feiten ten gevolge van drugs achter hun naam krijgen Knipoog Ik ken er zat die er heel eenvoudig mee weg komen. Dat vind ik zonde.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:13

Alcohol is gewoon een drug in mijn ogen.. En een redelijk zware dan ook nog eens. Een waar veel te laks mee wordt omgegaan. Je moest is weten hoeveel jongeren zich elk weekend lam zuipen zonder er de consequenties van te kennen. Alcohol is veel te ingeburgerd. Helaas.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:44

op alcohol zit natuurlijk ook sinds jaar en dag belasting.... en waar belasting op zit is 100% geaccepteerd en geintergreerd in de maatschappij. sigaretten idem. wat dat betreft zou je zeggen, laten ze dat ook maar met drugs doen Nagelbijten / Gniffelen

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:17

alcohol is in mijn ogen ook een zware drugs. ik ga zowel naar discotheken als naar grotere feesten zoals hardcore, bij de 1 word meer gezope en bij de ander meer drugs gebruikt, en ik heb slechtere dingen gezien bij het zuipen hoor.
een vriendin van mij, die gebruikt af en toe eens een pilletje, ze zegt ook ik doe liever dat af en toe dan elke week helemaal bezopen.. ook gaat ze helemaal niet raar doen met drugs op en met alcohol wel (niet meer weten wat je doet).
maar stel je hebt 2 mensen; de 1 zuipt elke week en de ander neemt 1x in de zoveel tijd drugs, wie is dan het junkie...?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:37

pharagirlke schreef:
Knoffer schreef:

Maar goed, ik bedoelde iig de verslaving opzich en niet het geweld wat misschien bij komt. Ik trek de verschillende strafbare feiten uit elkaar. Voor geweld staat gewoon een straf of dat nou samen gaat met drugs of niet, die moet gewoon gegeven worden. Daartegen moet natuurlijk de oorzaak weg genomen worden. Dat kan dus het drugs gebruik zijn. En daarbij vind ik dus het enige belangrijke, dat de verslaving stopt en niet dat daar nog eens een andere straf op komt voor gerechtigheid. Dat staat dus naast de straffen voor geweld.

Niet altijd, zat drugsdealers en gebruikers die nog niet eens 2 van hun strafbare feiten ten gevolge van drugs achter hun naam krijgen Knipoog Ik ken er zat die er heel eenvoudig mee weg komen. Dat vind ik zonde.

Ja, maar dan hebben we het over of het rechtssysteem en de politie goed werken. Daar heb ik geen idee van. Er zullen vast wel cijfers zijn.
Maar ik doelde op de straffen, niet op hoe de vervolging moet verlopen o.i.d.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:53

pharagirlke schreef:
Iig ben ik er van overtuigd dat mensen die echt verslaafd raken dat niet helemaal als doel voor ogen hadden. Knipoog Maar dat betekent voor mij niet dat ze helemaal niets hoeven terug te "betalen". Want bij drugs kunnen er ook genoeg gewonden vallen (en dan heb ik het niet over overdosissen). En me dunkt dat die mensen ook gerechtigheid verdienen.

Inderdaad, er zal geen enkele verslaafde zijn die 'verslaafd zijn' als doel an sich voor ogen had. Het moment waarop een verslaving intreedt is ook lastig te stellen. Daar gaat een heel proces aan vooraf en je hebt te maken met individuele kwetsbaarheid en sociale context. Daarnaast is het zo dat, als een persoon uiteindelijk verslaafd is, het zeer lastig is om daar weer vanaf te komen. Ons brein is sterk plastisch en zorgt (o.a.) bij het innemen van een verslavende stof voor veranderingen in de hersenen (neuroadaptatie). Dit wetenschappelijk feit ondersteunt het uitgangspunt dat verslaving tegenwoordig ook als hersenziekte wordt gezien. Zelfs jaren na abstinentie kan een (ex)verslaafde weer verslaafd raken door het zien van bepaalde 'cues' waardoor het motivationele systeem in de hersenen (dat voor een groot deel verantwoordelijk is voor verslavinggedrag) geactiveerd wordt. Hierdoor ontstaat dus de voor de verslaafde bekende intense drang naar een middel.
Hopelijk bestaat er over een aantal jaar een nieuwe behandelstrategie (medicamenteus en psychotherapeutisch) die adequater zijn dan de huidige behandelingen.