Ouderbetrokkenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:14

Dat maak je er zelf van. Ik vind het van de zotte dat je als ouder maar voor de BSO moet kiezen!
Mijn kind gaat naar school, dat is verplicht. De BSO niet, gelukkig niet.
Sorrie MM, maar je denkt nu wel heel eenzijdig. Gaat Ivar naar de BSO straks?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:15

texelse.......... ik heb je eerder in dit topic gevraagd hoe ik het in mijn situatie moet doen.........

ga het mij maar vertellen.........

wel in je achterhoofd houdend dat ik 70 man op de loonlijst heb........ en een bedrijf heb wat 24/7 365 doorgaat.....

ga het mij maar vertellen, ik ben wel een alleenstaande ouder!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:15

faye schreef:
Een paar keer per jaar? We hebben tenslotte niet allemaal zoveel vakantiedagen als leerkrachten. Ouders moeten de schoolvakanties ook opvangen. Het klinkt allemaal heel simpel, maar het is wel een beetje eenzijdig gedacht als je het mij vraagt Knipoog

Ik zal hierin wel heel ouderwets zijn en ik snap heel goed dat ouders als Kiwiko hier helemaal geen keus in hebben en echt iets moeten regelen in de vakanties, maar schoolvakanties opvangen?
Ik doe zelfs in de vakanties allemaal leuke activiteiten, zodat er zelfs in de schoolvakanties iets te doen is voor kinderen.
Je kind kan in de vakanties ook nog naar de BSO.
Er zijn jeugdcentra (zit ik ook in), clubjes, oppasmoeders, enz enz.
Scholen zitten tot over hun oren in het werk met al deze dingen. Geen probleem hoor, allemaal heel leuk om te doen. Maar als ik dan zo'n zinnetje hierboven lees, vraag ik me wel af of er beseft wordt dat de ouders in Nederland het allemaal hartstikke makkelijk wordt gemaakt voor wat betreft school...(en alle BSO's, voorschoolse opvang, overblijfmogelijkheden, avondactiviteiten enz die daaraan vast zitten). Als je zou willen hoef je alleen je kind 's avonds nog in bed te stoppen en 's ochtends weer de deur uit te schoppen met een rugtasje en een boterham.
En geloof me, er zijn genoeg ouders die bovenstaande doen, vandaar ook een praatgroep 'kinderen op straat' waar ik aan deelneem, vanuit school georganiseerd, om te overleggen wat we hieraan kunnen doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:16

texelse schreef:
Hier wordt nu alleen maar gesproken over de hulp, of juist het ontbreken daarvan, van ouders bij schoolse aktiviteiten.

Maar hoe is dat bij jullie op de rijvereniging? Zelf vind ik het steeds vervelender worden om ouders te vragen om te helpen bij aktiviteiten van de club. Bijv. helpen het springparcours opbouwen voor een wedstrijd waar hun kind aan mee doet, of het opruimen van een parcours. Noem maar op. De kinderen geven zich overal voor op, maar heel veel ouders geven niet thuis als ze gevraagd wordt om mee te helpen. School moet een kind naar toe, een vereniging is vrijwillig, dus als je als ouder geen tijd hebt om daar je bijdrage aan te leveren, is het i.m.o. goed om daar over na te denken voor een kind lid van een club wordt.

(edit: typefout)

Breek me de bek niet open. Lips are sealed

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:17

faye schreef:
Dat maak je er zelf van. Ik vind het van de zotte dat je als ouder maar voor de BSO moet kiezen!

Ik zeg niet dat je MOET kiezen voor de BSO.
Ik zeg dat je KAN kiezen voor de BSO en als je dat niet doet, zul je dus zelf voor opvang moeten zorgen en ja; dat gaat je dus vakantiedagen kosten dan,.

Mocht het nodig zijn, dan zou ik Ivar ook naar een BSO laten gaan Ja
Maar vooralsnog heb ik het goed geregeld met de grootouders en/of de werktijden van mijn man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:19

Def schreef:
faye schreef:
Een paar keer per jaar? We hebben tenslotte niet allemaal zoveel vakantiedagen als leerkrachten. Ouders moeten de schoolvakanties ook opvangen. Het klinkt allemaal heel simpel, maar het is wel een beetje eenzijdig gedacht als je het mij vraagt Knipoog

Ik zal hierin wel heel ouderwets zijn en ik snap heel goed dat ouders als Kiwiko hier helemaal geen keus in hebben en echt iets moeten regelen in de vakanties, maar schoolvakanties opvangen?
Ik doe zelfs in de vakanties allemaal leuke activiteiten, zodat er zelfs in de schoolvakanties iets te doen is voor kinderen.
Je kind kan in de vakanties ook nog naar de BSO.
Er zijn jeugdcentra (zit ik ook in), clubjes, oppasmoeders, enz enz.
Scholen zitten tot over hun oren in het werk met al deze dingen. Geen probleem hoor, allemaal heel leuk om te doen. Maar als ik dan zo'n zinnetje hierboven lees, vraag ik me wel af of er beseft wordt dat de ouders in Nederland het allemaal hartstikke makkelijk wordt gemaakt voor wat betreft school...(en alle BSO's, voorschoolse opvang, overblijfmogelijkheden, avondactiviteiten enz die daaraan vast zitten). Als je zou willen hoef je alleen je kind 's avonds nog in bed te stoppen en 's ochtends weer de deur uit te schoppen met een rugtasje en een boterham.
En geloof me, er zijn genoeg ouders die bovenstaande doen, vandaar ook een praatgroep 'kinderen op straat' waar ik aan deelneem, vanuit school georganiseerd, om te overleggen wat we hieraan kunnen doen.

Dat moet je maar willen! Ik wil niet dat mijn kinderen naar de BSO gaan , ook niet in de vakantie. Daar zijn ze nog veel te jong voor. Daarbij, als je daar wel voor kiest dan ben je ook een lapzwans als ouder, want dan wil je ze wel, maar heb je er geen tijd voor! Haha!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:21

Snap ik, maar dan nogmaals:
"zeur" dan niet dat je dat je vakantiedagen kost. Dat is een keuze die je dan zelf maakt.
Overigens vind ik het nogal een verschil of een kind bij wijze van spreken 1 á 2 middagjes naar een BSO gaat of dat een kind van 'smorgens half acht tot 's avonds 18:00 onder de pannen moet zijn.
Ook dáár zullen sommige ouders noodgedwongen misschien niet aan ontkomen, maar dat zou mijn keus idd ook niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:23

Ik vind de BSO sowieso niets. Het is dat ik parttime werk, maar anders zou ik echt niet kunnen helpen op school. De opvang van mijn kind tijdens de vakantie gaat bij mij echt voor.
Overigens vind ik het geen luizenbaan hoor onderwijzer, maar er zijn er zoveel met zware banen. Je hebt alleen wel in het onderwijs vele malen meer vakantiedagen, ik zou ervoor tekenen hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:23

en ding............. mijn kind heeft nooit op de naschoolse gezeten......... heb het altijd zo weten te organiseren dat ik ergens een keer thuis kwam Haha! of haar op kon halen.......... en dan moest ze soms mee naar de zaak of werk......... maar nooit alleen

Nu ze 10 is en heel zelfstandig komt ze alleen thuis, en dan zorg ik nog dat ze na school niet te lang alleen is...

soms heb ik afspraken zakelijk of niet, dan zorg ik voor een magntron maaltijd en dan praat ik daarover met haar........ as maandag heb ik een zakendiner, en kom ik dus niet thuis......... dan is ze op zichzelf aangewezen........... helemaal niet goed, dat weet ik.......... maar mijn kind kan het wel, die gooit inderdaad een magnetron maaltijd in de oven en wacht daarna tot ik thuiskom

en laten we wel wezen, het geld wat ik loskrijg met dat etentje geeft ons weer de mogelijkheid om leuke dingen te doen......... zo werkt het

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:24

Ik zou ook niet willen dat mijn kinderen naar de BSO gaan. Daar ben ik heel eerlijk in. \
Maar je hoort mij ook niet over 'opvangen in de vakanties'
Er zijn keuzen die je maakt.
Als je de keuze maakt je kinderen niet naar de BSO te doen, kost dat je vakantie dagen.
Maar je hebt dus genoeg te kiezen hier in Nederland.
Dat je dan kiest voor je vrije dagen opgeven, wat ik respecteer, zou ik ook doen, dan is dat eenmaal zo.
Kinderen kosten tijd, maar ze zijn wel erg leuk om om je heen te hebben hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:26

Veel te leuk Def, daarom absoluut geen BSO!
Ik praat hier enkel over opvang omdat er gesuggereerd werd dat je je kind maar naar de BSO (opvang) moet brengen. Dat gaat mij echt te ver. Ik wilde graag kinderen, dus als ze uit school komen zijn we er voor ze.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:29

KiWiKo schreef:
en laten we wel wezen, het geld wat ik loskrijg met dat etentje geeft ons weer de mogelijkheid om leuke dingen te doen......... zo werkt het

Daar heb je absoluut gelijk in hoor Ja
Het kan gewoon ff niet anders in jouw geval. En als je daar als ouder en kind goed over kunt praten (zeker als ze ouder zijn), dan is het geen ideale maar wel een goed-mee-te-leven oplossing.
Het is een kwestie vn geven en nemen dan en ik denk dat jouw dochter in de toekomst echt wel zal waarderen hoe hard jij altidj gewerkt hebt en toch zo goed mogelijk voor haar klaar probeerde te staan.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:30

Ik blijf mezelf herhalen, Faye:
NIEMAND/IK heb niet gezegd dat dat moet, naar de BSO...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:33

Ja lekker makkelijk geregeld allemaal...
Ik ben alleenstaande moeder van 3 kinderen, en werk nu 3 straks misschien 4 dagen per week.
Mijn kinderen gaan wel naar een BSO dan, en waarom ben ik dan een slechte moeder? Wat een onzin zeg, dat is daar prima geregeld. Ik zou ook heel graag 16 uur per week willen werken, maar dat kan ik me niet meer veroorloven...

Het valt me op dat iedereen maar naar elkaar wijst, niemand doet het zoals een ander maar ohoh, die oordelen van sommigen!

Ik ben leraar, en als dat een luizenbaan is, dan raad ik het iedereen van harte aan. Want dat is het niet, maar die discussie is al zo oud....(vraag me altijd af of die mensen nadenken over hoe het komt dat na de vakanties het lokaal er weer anders uitziet en het lesspul weer past bij een nieuw, uitgewerkt thema, door kabouters zeker? Of..door die leraar die "vakantie" viert in zijn lokaal?)

Maar als we als OUDERS willen dat onze kinderen gymles krijgen, naar de bieb gaan, naar het bos gaan, excursies krijgen enz enz....dan moet je waar nodig is gewoon een keer meehelpen. Zo simpel is dat. Dat komt nooit uit maar als je je ertoe zet is het vaak gewoon heel leuk, en je kinderen waarderen het ontzettend. Misschien moet je het daarom maar e proberen, voor die stralende blik van JOUW kind als jij in zijn of haar klasje helpt....
Laatst bijgewerkt door Pauline op 02-11-08 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:34

heeeeei leraren kunnen er niks aan doen........... de BV Nederland wel..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:34

Mies, jij zegt dat als ik niet voor de BSO kies, ik ook niet moet zeuren dat het zo lastig te regelen is. Dat is in mijn ogen de omgekeerde wereld en erg cru als dat van iemand komt die zelf wel elke vakantie lekker vrij is. Ik snap best dat het moeilijk is om je voor te stellen dat je het met vier weekjes per jaar moet doen, maar dat is voor veel ouders wel de realiteit. Als je dan de vakanties thuis wilt zijn voor je kind en nog een weekje gezamenlijk ergens heen dan moeten er heel wat overuurtjes gedraaid worden. En dan vind ik niet dat je als school mag zeggen dat je niet moet zeuren als je niet voor de BSO kiest. Dan maar geen leuke activiteiten, maar gewoon lesgeven, daar komen de kids tenslotte voor Haha!
Dan moet de school niet zeuren als het niet te regelen valt. Knipoog

Enne Pauline: de term luizenbaan komt bij Mies vandaan. Dat beweert namelijk niemand hier. Maar het is wel fijn als je in de vakanties niet hoeft te werken, of je kind dan gewoon mee kan nemen als je je klas een metamorfose wilt geven. Snap je? Knipoog

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:37

Ik weet niet wat mensen allemaal doen met hun kinderen na schooltijd maar ik zag mijn ouders nooit hoor tijdens de lagere schoolperiode. En vele vriendinnetjes precies hetzelfde.

We gingen ´s morgens naar school en tegen het avondeten kwamen we pas weer thuis. We bleven na school gewoon spelen op het schoolplein of hingen bij de manege tot het donker werd. En dan bleef je de helft van de tijd ook nog eens bij vriendinnetjes eten. Ik kan me niet herinneren mijn eigen ouders vaak gezien te hebben. En dan was mijn moeder bewust thuisgebleven voor de kinderen! Ze verveelde zich kapot Knipoog

Vanaf de middelbare school was ik wel vaker thuis omdat je toen huiswerk moest maken.
Maar toen waren we op de leeftijd dat mijn moeder vond dat ze wel weer kon gaan werken. Dus eigenlijk heb ik ze nooit overdag gezien Haha!

Zo´n ramp is het allemaal niet hoor. Mijn eigen ouders hebben hun ouders ook zelden gezien. Bij mijn vader hadden ze een eigen zaak waar ook hun moeder in mee moest werken en bij mijn moeder thuis hadden ze 7 kinderen. Denk je dat er dan nog "quality time" overblijft met mama? Zo anders en slecht is het niet vergeleken met vroeger hoor.
Laatst bijgewerkt door Waves op 02-11-08 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

KiWiKo schreef:
Ik wil best wel veel doen voor school Lachen absoluut!!! Maargoed, nou ben ik alleenstaand en moet dus de zorg voor mijn kind, honden, katten en huishouden alleen doen....... Op zich is dat geen probleem ware het niet dat mijn werk ook echt de nodige uurtjes opslokt....... Oja, en laat ik nou moeten werken om mijn kind te eten te geven, kleren aan te trekken EN de schoolbijdrage te betalen!!!

Ik denk niet dat je kan zeggen dat ik niet betrokken ben, ik denk eerder dat je kan spreken van te weinig uren in een dag.... want ik kan dus wel heel veel plezier halen uit samen huiswerk maken thuis terwijl het eten opstaat.

Mee eens, al gaat de maatschapij tegenwoordig ook uit van 2 verdieners dus als alleen staande moeder is het knap lastig allemaal.

Pauline

Weet je waar ik me mateloos aan erger faye? dat het in jouw ogen zo moeilijk voor te stellen is voor een leraar om zo weinig vrij te hebben. Wiens empathisch vermogen moet meer ontwikkeld worden als er tig keer gesproken wordt over de activiteiten in de vakantie van de leerlingen??

En als JIJ last hebt met opvang regelen is dat jouw probleem, niet die van een school. Dat dat dan maak dat je niet kunt helpen, prima, is een keus. ook niet piepen als jouw klasje niet op schoolreisje kan wegens te weinig begeleiding...

Als het niet kan, kan het niet (bv bij Kiwiko) maar die andere 24 kinderen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:40

Sja Pauline, als je vind dat ouders vrij moeten nemen om te helpen dat ergert mij als je ook 50 vakantiedagen per jaar hebt Knipoog
Een schoolreisje is eenmalig, zoals ik al zei, ik heb vanaf september al drie ochtenden en avonden op school gezeten om te helpen en ik vind dat wel veel!
Tegenwoordig werkt iedereen samen, je baas ziet je aankomen iedere keer.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:42

je hoeft niet aan alles mee te doen lijkt mij zo.
En nogmaals, dat gereutel over die vrije dagen, naja. Dream on of ga het onderwijs in...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:42

Ik roep dan altijd heel hard: "Dan had je maar een vak moeten leren!" Haha!
Dat is ongeveer net zo flauw als iedere keer weer over die vrije dagen beginnen.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 02-11-08 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:43

Ja, één vak was genoeg voor het middelbaar onderwijs Haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:44

Waarom denk je dat er na de vakantie altijd weer gelijk gewerkt kan worden op school Faye? Dat er allerlei projecten zijn voorbereid en uitgedacht.
Dat er een mooie tekening op het schoolbord staat en een nieuw rekenboek is ontwikkeld?
Dat er opeens ouders zijn die dingen willen doen, schoolreisjes zijn uitgedacht en voorbereid.
Complete handelingsplannen zijn doorgespit en bijgestelt.
Dat kun je niet aan de kaboutertjes overlaten hoor...
Dat doen leerkrachten in hun vakantie...

Mij zal je nooit horen zeggen dat het de zwaarste baan van de wereld is, maar niet op school betekent zeker niet altijd vakantie.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:45

Nah kom es een dag meelopen op het VMBO bij mij? Ik nodig je ( je in overdrachterlijke zin eh Knipoog ) van harte uit, kom het doen en beleven, dan weet je of het zwaar is en waarom. Oh, kom dan wel de avond ervoor als ik mijn lessen voorbereid en dingen nakijk....