Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 15:34

Voorlopig niet, maar ik werk bijvoorbeeld in de zomervakantie wel meer en verdien dan vrij veel. Dat zet ik opzij. Elke maand houd ik ook meer dan genoeg over om nog opzij te zetten (ben zuinig met geld Lachen ). Goed, het is nog niet veel: maar alle beetjes helpen. Zodat ik over 1,5 jaar iig wat praktisch kan kopen voor mijn huis hahaha Haha!

Brigitta1987: daarvoor zijn en blijven het moeders hahah Haha! Ik vind het ook erg lief hoor, ze bedoelt het erg goed namelijk. Ze brengt het gewoon niet altijd even handig Clown
Die bezorgdheid zal eeuwig blijven en gelukkig maar. Zou mij pas echt zorgen maken als zij dat niet meer doet Tong uitsteken

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:18

Ik ben na mijn vwo gelijkt uit huis gegaan en dat bevalt nog steeds heel goed. Je leert er best veel van en ik vind het ook lekker eerst alleen gewoond te hebben, voor je aan samenwonen e.d. begint (gaat er overigens op de korte termijn ook niet van komen). Op jezelf wonen is altijd duurder, maar wel lekker en een goede ervaring. Ik zou het er nog eens goed met je moeder over hebben.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:18

Ik studeer ook, en zou voor geen geld op kot willen gaan/verhuizen. Het is hier gewoon te fijn Lachen
Zodra je alleen gaat wonen zie je je ouders en zussen en broers misschien 2 3 keer per week. Dat zou er bij mij niet ingaan, ik heb ze elke dag nodig. Geniet er nog anderhalf jaar van vind ik Lachen

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:23

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje; als ik het huis uit ga betalen mijn ouders nog wel mijn studie, maar niet mijn paard. Vind ik ook niet meer dan terecht, maar paard & huur & zorgverzekering & de rest van de kosten is voor mij even te gek. Dan moet ik zoveel extra gaan werken, dat vind ik niet de moeite waard. (paard verkopen is geen optie aangezien ze redelijk onverkoopbaar is)

Heb het ook absoluut niet slecht thuis hoor, mijn ouders laten me redelijk vrij, wonen leuk (en dicht bij mijn studie), heb hier ook mijn werk en vrienden. Maar toch wil ik ergens wel graag het huis uit, echt je eigen plekje, lekker zelfstandig..

Moet nu nog 2 jaartjes studeren dus dat is wel te overzien.. en die 1,5 jaar van jou ook wel joh! Kan je over een jaar al een beetje rond gaan kijken naar werk en daarna naar een huisje Lachen

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:46

Na alles wat er al over gezegd is, kom ik ook nog even voorbij vallen Lachen
Dat alles nu voor je betaald wordt is mooi - geniet daarvan. Dat je op deze manier thuis "wordt gehouden" vind ik een stuk minder mooi. Ik heb alle argumenten gelezen, ik snap ook de hele situatie wel, zowel van jou als het gevoel vanuit je moeder Lachen

Wat ik erg mis in je verhaal, is je eigen idee over onafhankelijk willen zijn. Je wilt niet afhankelijk van paps&mams of vriendje, maar wil je wel écht zelfstandig? Zo ja, doen! Niets waar je meer van groeit dan zoiets doen op 't moment dat je er klaar voor bent. Zo niet, dan nog is 't goed voor je, maar hoeft het niet á la minute, denk ik Lachen
't Lijkt me erg zonde als je het niet doet omdat je je tegen laat houden door "de omstandigheden". Een kans heeft meestal geen handvat Lachen

Voor wat betreft huisvesting: je bent niet de enige met zulke problemen, en daar zijn creatieve oplossingen voor Lachen Zijn er containerwoningen te vinden in Groningen? En anders heb ik ooit een mooie bijbaan als oplossing gehad - pb maar als je meer wilt weten.

Doe vooral waar jij je goed bij voelt, hoewel ik me voor kan stellen dat het best een dilemma is...

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:48

Ik woon net sinds een maand op mezelf Lachen
En ben ook nog eens studereend en moet zeker nog 3 jaar naar school.

Voor mij was het gewoon tijd om op mezelf te gaan en nou scheelt het dus dat ik ouders heb die helemaal tegenovergesteld zijn dan die van jouw Bloos
Mijn ouders hebben wel zoiets je moet het zelf doen maar als je niet uitkomt dan springen we bij.

Mijn moeder heeft het er wel moeilijk mee gehad omdat ik de jongste dochter ben en alleen ging wonen (mijn zus die is meteen gaan samenwonen) dus regelmatig stopt ze mij nog wat toe Knipoog

Aan de ene kant zou ik zeggen lekker nog 1,5 jaar bij je ouders blijven en dan op jezelf want het gaat je tegenvallen samen/alleen wonen dat merk ik zelf nu ook op bepaalde punten Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:18

BraveSpots schreef:
Ik zou het absoluut niet moeten hebben, zo'n omkoopplan . Ik vind het wat zielig van je ouders ook, met geld staan zwaaien om je thuis te houden. Wat ben ik blij dat mijn ouders me mijn zelfstandigheid gunnen zeg...

Dat was precies mijn gedachte.. Ook al heb je het superfijn thuis, dit zou mij echt tegen staan.. Het is gewoon chantage en idd, het is best zielig dat je ouders zo doen.. Ik zou bijna uit principe het huis al uit gaan dan Clown

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:14

Misschien kan je je wel alvast inschrijven bij een woning stichting?
Het duurt namelijk een aantal jaar voordat je eindelijk je huisje hebt gevonden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 12:27

Ik sta al 2 jaar ingeschreven Lachen Maar de wachtlijst is hier wel een jaar of 6 of 8 geloof ik voordat je iets fatsoenlijks hebt Nagelbijten / Gniffelen
Dus over 1,5 jaar heb ik toch niets... kan ik maar beter voor het kopen (als ik een baan heb natuurlijk!).

Mijn idee van onafhankelijk? Dat ik meer bij niemand mijn hand hoef op te houden voor geld Lachen Niet bij mijn ouders, niet bij mijn vriend en ook niet willen lenen. (pas voor de hypotheek wil ik dat doen Lachen ). Ik wil wel direct samenwonen (ben al bijna 4 jaar samen met mijn vriend en over 1,5 jaar dus 5,5 jaar samen) maar dan wil ik de kosten evenredig kunnen verdelen. Dat ik niet mijn hand hoef op te houden voor boodschappengeld, maar dat ik dat ook zélf kan betalen.
Maar goed, dat zit er dus sowieso niet in zolang ik studeer. Dan ben ik toch nog liever afhankelijk van mijn ouders, voelt natuurlijker Lachen

En containerwoningen zijn hier ook... niet veel overigens en de huur is best pittig (en ze worden geloof ik over 2 jaar al afgebroken) maar de wachtlijsten zijn vrij groot terwijl het verloop laag is. Dus tegen de tijd dat ik aan de beurt kom, worden ze afgebroken (ze mogen maar 5 jaar staan).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:29

pinuts schreef:
ik moest noodgedwongen het huis uit, halsoverdekop dus. Ik had het heel goed, en fijn thuis. Dat was echt wel mijn eigen plekje. Nu zit ik op kamers.. Ik heb 2 kleine piepkamertjes. Ik kan het geen thuis noemen.. het is een leef/slaapplek. Ik heb geen thuis meer, en dat is echt heel vervelend. Het leek me wel spannend zo op kamers, maar het valt ook wel tegen.. pff, heb nergens geld voor (nieteens voor paardrijles.. ) en dan te bedenken dat ik een halfjaar geleden nog een paard had, een hond, en in een groot huis woonde. Tsja, ik denk dat je zon gezellig thuis wel mag koesteren.. Het is misschien lang, mjah.. Het is wel thuis

Dit herken ik. Ik heb, sinds ik op kamers zit, ook niet echt een thuis meer. Je vliegt van hot naar her - dat is ook niks

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:14

Sheran schreef:
pinuts schreef:
ik moest noodgedwongen het huis uit, halsoverdekop dus. Ik had het heel goed, en fijn thuis. Dat was echt wel mijn eigen plekje. Nu zit ik op kamers.. Ik heb 2 kleine piepkamertjes. Ik kan het geen thuis noemen.. het is een leef/slaapplek. Ik heb geen thuis meer, en dat is echt heel vervelend. Het leek me wel spannend zo op kamers, maar het valt ook wel tegen.. pff, heb nergens geld voor (nieteens voor paardrijles.. ) en dan te bedenken dat ik een halfjaar geleden nog een paard had, een hond, en in een groot huis woonde. Tsja, ik denk dat je zon gezellig thuis wel mag koesteren.. Het is misschien lang, mjah.. Het is wel thuis

Dit herken ik. Ik heb, sinds ik op kamers zit, ook niet echt een thuis meer. Je vliegt van hot naar her - dat is ook niks

Dat moet zich ook een beetje uitkristalliseren... Je bouwt, met beetje inzet, vanzelf een heel ander, en soms zeker zo mooi leven op. Ik zou bijna zeggen "Je hebt heel veel niet, maar je hebt altijd jezelf nog.." Ik heb een fantastisch thuis, en soms mis ik het écht als ik in de trein terug zit, maar hier is het leven ook mooi!
Alles heeft z'n mooie & minder mooie kanten. Hier kan ik doen en laten wat ik wil, op mijn ritme, mijn tijd, mijn manier. Hier hoef ik met niemand te rekenen, geen uitleg te geven of te luisteren naar een puberend broertje. Thuis is er altijd iemand om even tegen te praten, en vooral om mee te lachen, thuis is het gezellig, warm, daar is de koffie lekkerder en smaakt het eten beter. Daar wordt de was gedaan en word ik in de maling genomen waar iedereen bij zit Lachen Maar alles gaat voorbij - ik word langzaam groot, ik heb mijn leven. En... zelf de was doen is toch helemaal niet zo erg als ik dacht, het voelt zo lekker als alles weer schoon in de kast ligt. Zelf je eten maken is weleens makkelijk (nooit meer spruitjes, nooit meer boerenkool), nooit meer iemand die je stoort tijdens het leren, 's nachts thuiskomen en 's ochtends voor het licht is weer de deur uit zonder dat iemand je gemist heeft: heerlijk...

Alles gaat voorbij.. er komt wel weer een tijd met paarden, maar ik leef in het nú. Nu is mijn leven vrijheid en zelfstandigheid. Straks is er een vaste baan, salaris en dan vast wel weer iets met paarden...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:15

Sheran schreef:

Volgens mij gaat er dan iets niet helemaal goed.
Ik woon al jaren niet meer permanent thuis. (internaat, begeleid wonen, opname, weer begeleid wonen)
Maar ik kan overal mijn thuis maken, persoonlijke spulletjes op je kamer. Leuke kleurtje verven (doe ik zelf nooit) Posters, concertkaartjes, kaartjes e.d maken je kamer al veel meer 'thuis'.
En minder vliegwerk helpt ook Haha!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:34

MoonChloe schreef:
Sheran schreef:

Volgens mij gaat er dan iets niet helemaal goed.
Ik woon al jaren niet meer permanent thuis. (internaat, begeleid wonen, opname, weer begeleid wonen)
Maar ik kan overal mijn thuis maken, persoonlijke spulletjes op je kamer. Leuke kleurtje verven (doe ik zelf nooit) Posters, concertkaartjes, kaartjes e.d maken je kamer al veel meer 'thuis'.
En minder vliegwerk helpt ook Haha!

Ik heb een paard in Deventer Clown. Ik voel me ook gewoon niet zo thuis in de stad, dat kan er ook mee te maken hebben. Het is gewoon nooit rustig, altijd geluid, nergens om je echt terug te trekken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:37

Waar woon jij zelf dan? Het helpt echt als je minder moet vliegen en meer richt op waar je woont en daar tevreden mee proberen te zijn..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:37

Groningen, Bijna 3 uur van deur tot deur.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 14:04

Kun je dan niet veel makkelijker je paard naar groningen toe verhuizen? Lachen Genoeg plek! Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:06

Nee, daar is niets goedkoop genoeg Clown. (ik sta nu voor 30 euro)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 14:14

Wow! Goed punt inderdaad Nagelbijten / Gniffelen Ken hier ook niets wat goedkoper is of rond die prijs! (of dan moet je wel héél erg buiten groningen ergens in de middle of nowhere zitten (zonder busverbinding Nagelbijten / Gniffelen)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:06

Ik heb toenertijd de beslissing gemaakt om de paarden maar even te laten voor wat het was en te genieten van de studententijd. Ik ben heel blij dat ik direct op kamers ben gegaan en heb er veel van geleerd. Heb nu een hele leuke tijd in Groningen en doe veel dingen die niets met paarden te maken hebben Haha!

Gelukkig hebben mijn ouders het gestimuleerd, maar ook als ze dat niet hadden gedaan dan had ik niet meer thuis thuis gezeten. Ik vind het een vreemde manier van chantage Verward Ik snap de beweegredenen eigenlijk niet zo goed. Mijn moeder vond het belangrijk dat ik op eigen benen leerde te staan.

Ik kom nu graag weer weekends thuis (en rij toch weer één keer in het weekend Bloos ), maar vind het heerlijk om een eigen plekje te hebben!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 19:16

Ik snap deze chantage manier op zich wel, ook al is het wel wat krom.

Maar zij willen dat als ik uit huis ga, dat ik dan volledig onafhankelijk ben en op dit moment vinden ze nog niet dat ik daar klaar voor ben vanwege studie-gezondheid. Dus moedigen ze het ook niet aan door een compromis te sluiten dat ze nog wel bepaalde dingen blijven betalen.
Uit huis staat voor volledige zelfstandigheid en dat willen ze ook. Ze willen niet dat ik uit huis ben en nog deels financieel afhankelijk van hun blijf.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:06

hey, eerlijk vind ik dit zo echt typisch meidengedrag.
Precies of jan en alleman is tegen hen, terwijl ze eigenlijk alles hebben. Mijn zus heeft ook zo enkele jaren geleefd en op de duur begin je dat uit te stralen en verziekt het gewoon de boel.
Wees toch content dat ze de belangrijkste zaken nog betalen en regelen voor je. Het zijn je ouders en zolang je thuis woont en je betaalt hen niks, vind ik het niet meer dan normaal dat je leeft volgens hun regels. Tuurlijk zal je moeder je nog graag lang bij haar willen hebben en mss drukt ze dit mss op een wat verkeerde manier uit. MAar ze zal je graag zien en enkel het beste met je voor hebben. Ga eens deze tijd alleen wonen, en dan echt op jezelf e niet op de kap van je vriend, want dan snap ik dit topic al helemaal niet. Een zal je het dan financieel bijzonder zwaar krijgen en twee zal je veel keuzes moeten maken die je leven zullen tekenen. En mss keuzes waar je achteraf spijt van zal hebbben. want als je alleen gaat wonen, draait alles om geld om rond te komen en zonder studie en wat bagage van thuis kom je er niet.
Dus geniet nog enkele jaren van hotel 'thuis', spaar geld, studeer goed, heb een goede job en ga dan pas alleen of met vriend samenwonen. Het bespaart je miserie en ja kan jezelgf sterker profieleren. Pas op ik heb respect voor mensen die om bepaalde redenen vroeg op hun eigen benen hebben moeten staan en het dus moeten hebben van alle eindjes aan een te knopen. Maar denk dat diegene die dat meegemaakt hebben het eens met me zullen zijn dat het moeilijk is en vaak toch een andere start hadde genomen.

Dit is mijn mening, blijf gewoon nog thuis en zorg dat je voldoende bagage hebt en ga dan pas alleen wonen.

Veel succes nog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 22:22

Maarre ik ben heeeeeel blij met mijn ouders en ik houd mij ook keurig aan hun regels en doe zelfs nog meer dan zij van mij verlangen! Ik heb dat ook nooit ontkent! Ik heb fantastische ouders en ik ben ze zo vreselijk dankbaar (en dat weten ze ook Lachen ). Ik mag zolang thuis wonen als ik dat nodig vind. Geweldig!
Als ik mijn moeder de keus zou geven, zou ze mij voor altijd bij zich willen houden Lachen Ik mag volgens haar pas kinderen na mijn 30ste want anders vind ze het zonde van mijn opleiding. (en stiekem wil ze eigenlijk niet dat ik echt volwassen ben, maar voor altijd haar kleine meisje Lachen )

Ik heb dit topic gestart om eens goed na te denken zeg maar... even mijn gedachten op een rij te krijgen en een beeld te vormen: wat wil ik op dit moment, wat vind ik belangrijk en wat is mijn doel.

Dus de conclusie is lekker 1,5 jaar genieten van de gezelligheid van pa en ma (want echt een hotel kan ik wel vergeten zeg maar: draai volledig mee in het huishouden. Sta braaf pa's overhemden te strijken en zijn onderbroeken op te vouwen bij voorbeeld Haha! )

Weet je waar het twijfelen ook door komt? Mijn zus... die dringt er al vanaf mijn 18de op aan dat ik uit huis moet gaan omdat zij dat ook deed. Maar ik weet dat mijn zus eigelijk gewoon heel erg jaloers is op mij en dat zij ook achteraf liever wat langer thuis was gebleven...

Zit trouwens in de familie wat langer thuis blijven. Mijn neef is 30, broer was 26, neef is 22, nicht van 28 etc. Wij zijn allemaal vreselijk gehecht aan mensen om ons heen en aan onze ouders. Ik heb zelfs heimwee als ik op vakantie ga naar mijn ouders Nagelbijten / Gniffelen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:39

nou blijf dat dan gewoon nog doen. En als je wat moet meedraaien in het huishouden so be it.
Het is jouw leven, maar je hebt, (naar wat ik versta) een goed thuisbasis, dus geniet en profiteer daar dan in zekere zin nog van.
En ja iedereen wil zelfstandig zijn, maar wees gewoon een beetje slim en dan besef je vast dat je de eerste jaren financieel ng niet sterk genoeg zal staan. En waarom je dan in een zwaar avontuur storten, terwijl je alls slim en gegund kan opbouwen?
Dus kwens je veel succes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 22:42

Nu kan het inderdaad nog... eenmaal uit huis kan je niet meer terug... (ja in nood, maar of dat nou zo leuk is?).
Nee ik heb het goed thuis, geef geen kostgeld maar werk wel hard mee in het huishouden (en leer zo ook een hoop). Kan ik nog 1,5 jaar lang rustig nadenken over wat ik nou echt wil Lachen en leren om meer inzicht te krijgen in financieen.

Ik wacht nog even met het 'echte' leven en geniet nog heerlijk van mijn thuisleventje! Haha!

Bedankt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:00

Zou je niet eerst eens een jaar echt op jezelf gaan wonen. Echt zelfstandig en onafhankelijk en niet gelijk weer met iemand gaan wonen?
Nu lekker anderhalf jaar op jezelf en daarna samenwonen.

Zelf na mijn vwo huis uit gegaan om te gaan studeren. Een goede manier om zelfstandig te worden... En ik heb geweldige ouders