22/23 jaar en nog een volledige HBO studie gaan volgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Re: 22/23 jaar en nog een volledige HBO studie gaan volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:18

een voordeel als je wat ouder bent, je bent dan meestal een van de gemotiveertsten Haha! Merk tenminste dat je dan wel serieuzer bent..

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:49

Ben begonnen met 24 jaar.. ook de oudste van mijn klas, Wel een aantal meiden die 3 jaar jonger zijn, maar ook meiden die toen ze begonnen nog 17 waren.. en daarbij merk je het leeftijdsverschil goed... Wel trekken de serieuzere (en vaak wat oudere) mensen naar elkaar toe, en andersom ook Knipoog Ik doe nu voltijd, zit in mijn 2e jaar.. maar ga volgend jaar wel deeltijd doen.. Niet alleen maar om het leeftijdsverschil maar om meerdere redenen. Je krijgt dan ook meer volwassen vraagstukken, alsdus mijn studieloopbaan begeleider. Zij denkt dat ik daar meer zou groeien ipv tussen de jongere mensen. Ik zit qua leven al een hele fase verder dan hun (eigen huis, gezin etc) terwijl hun nog op kamers wonen... of nog bij pappie en mammie. Knipoog
Dit merk je ook aan de vraagstukken die behandeld worden in de les. Heb al meerdere malen meegemaakt dat mijn leraren net zo oud zijn als mij, en dan vraagstukken gaan behandelen over kinderen (doe de opleiding mwd) zelf hebben ze vaak nog geen kinderen, en ik dus wel. Dan loop je wel tegen dingen aan waarvan je denkt... tja..

Maar wens je alvast veel succes en je bent nooit te oud om te leren!!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:31

Ik ben nu 22 en bijna klaar met de studie bewegingswetenschappen. Maar ik zit er heel erg sterk aan te denken om nog door te gaan met fysiotherapie en dan zou ik daar dus mee beginnen als ik 23 ben. Kan dan wel in 3 jaar maar dan nog ben ik pas 26 als ik klaar ben. Het is dan wel een opleiding waar je alleen aan mee kan doen als je al een verwante opleiding hebt gehad maar kon ook al met alleen de bachelor dus daar had ik 2 jaar geleden al mee kunnen beginnen.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 15:30

Bewegingswetenschappen is een universitaire opleiding of niet Fleury? Ik weet het totaal nog niet welke studie het bij mij gaat worden, ik heb 18 november mijn eerste cursusavond bij de Hanze Hoge School in Groningen en dat is een cursus Studiekeuze van 4 avonden, dus ik ben benieuwd...heb die cursus hard nodig met mijn getwijfel! Knipoog

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 15:32

Dankje Leovier, knap dat je de studie MWD nog bent gaan volgen met een gezin en eigen huis...dat bewijst maar weer..waar een wil is, is een weg! Haha!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:32

Ik word ook helemaal gek van mijn twijfels! Bewegingswetenschappen is inderdaad een universitaire opleiding maar dat leidt je vooral op voor onderzoek en ik ben er dus wel achtergekomen dat dit niet voor mij is weggelegd. Ik ben denk ik liever echt bezig met mensen adviseren en "beter maken".

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 15:47

Ja dat kan ik me voorstellen, dat je liever wat meer praktijkgericht bezig bent. Tja...keuzes maken...dat is wat! En het zal ons hele leven doorgaan! Knipoog

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:53

Ik zou me zeker niet tegen laten houden door mijn leeftijd als ik jou was! Vork
Ik zit nu in de tweede helft van het tweede jaar (februari-lichting) en de gemiddelde leeftijd bij ons ligt rond de 22 jaar. De jongste uit onze klas is een paar weken geleden 20 geworden.. Gewoon doen, anders krijg je misschien wel flinke spijt joh! En hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt! Lachen Succes met de moeilijke keuze (welke opleiding)!!!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:45

Ik ben nu 21 en zit in mijn eerste jaar HBO MWD opleiding. Lachen

Ik heb hiervoor mn MBO afgerond.. En daarna een jaar PABO gedaan, maar dit was niet helemaal wat ik wilde..En toen ben ik een jaar gaan werken en vooral..Goed gaan nadenken wat ik wilde, naar verschillende open dagen geweest en toen de keuze gemaakt.En nu zit de eerste periode erop en ik zit daar helemaal op mijn plek. Mijn eerste tentamen heb ik gehaald en ik ben er helemaal happy mee Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:54

leovier schreef:
Je krijgt dan ook meer volwassen vraagstukken, alsdus mijn studieloopbaan begeleider.

Ik hoop het voor je, mij is dat hard tegengevallen. Ik volg deeltijd naast voltijd en de deeltijd is echt ontzettend schools ten opzichte van de voltijd. Ik hoop voor je dat het bij jou anders is.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:22

Ik zou je ook niet laten tegenhouden door je leeftijd. Denk dat je daar alleen maar spijt van krijgt....
Ik ben nu 22 en ben dit jaar met een nieuwe studie (rechten) begonnen. Ik ben niet de oudste van onze groep, wel 1 van de ouderen. Maar ik kan het met iedereen prima vinden en ben blij dat ik dit kan doen.
Als je het nu niet doet krijg je later misschien heel veel spijt en hoe langer je wacht des te moeilijker het wordt...
Succes met je keuze!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:55

Ik ben net ook dit jaar weer begonnen aan een 4 jaars voltijd HBO.. Ben in augustus 22 geworden Lachen

Leeftijd speelt écht geen rol kan ik je vertellen.. Ik denk juist dat het in je voordeel werkt, als ik zie hoe die zeventien-jaar-en-net-fris-van-de-havo-klasgenootjes het doen, dan ben ik blij dat ik er al een paar jaar werken op heb zitten Tong uitsteken
Ben overigens niet de oudste, maar net als Sannnn wel een van de ouderen. En in het begin was het echt ouderen en jongeren bij elkaar in de klas, en we beginnen nu steeds meer te mixen Lachen

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:34

Ik ben 23 en ook dit jaar begonnen aan een HBO opleiding. Ben ook van de oudsten van de klas. Merk bij ons wel dat de ouderen 'er niet bijhoren'. En van mij hoeft t ook helemaal niet, maar ja, we moeten toch groepsopdrachten doen. En dat lukt best redelijk hoor, maar toch.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:47

Ik denk dat het ook verschillend is per situatie, en qua 'verantwoording'. Ik woon op kamers en heb een eigen pony, betaal alleen mijn verzekering en studie niet zelf, voor de rest zorg ik helemaal voor mijzelf. Ik ga in de tussenuren leren of mijn pony doen. Anderen gaan de stad in om wat te drinken. Ik merk dat ik met dat soort dingen anders omga, puur omdat ik andere 'verantwoordelijkheden' heb. (Klinkt heel 'zwaar' en serieus zo, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.)

Ik vind het op zich geen probleem, maar merk wel dat je er inderdaad soms 'niet helemaal bijhoort'.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:36

marjoleintje schreef:
Zijn er hier meer bokkers die op hun 22e of 23e of misschien nog later zijn gestart met een 4-jarige opleiding? Ik heb een MBO opleiding afgerond, ben toen aan 't werk gegaan (nu inmiddels bijna een jaar geleden!), maar wil toch heel graag nog een HBO opleiding gaan volgen...ik woon nog thuis en het is voor mij dus nog goed te doen. Maar ik vroeg me af of hier meerdere zijn die dit hebben gedaan? Of willen gaan doen....?

Ik loop zelf dus ook met het id een studie hbo psychologie te gaan doen.. ik ben nu 22
maar ik weet gewoon niet zeker, of ik mezelf weer tot school aan kan zetten Clown

Ook ik woon nog thuis, maar voor de kosten zal ik zelf op moeten draaien,
wat dus betekend naast een fulltime studie ook nog werken.
( wat dus veelal betekend geen of weinig tijd voor hobbys/vrienden/rust etc. hooguit de zondag of zaterdag avond wat vrije tijd Verdrietig )

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:11

_Nann_ Ook ik zit met de twijfel of ik het studieleven kan opbrengen en ook ik moet alles helemaal zelf bekostigen tot op het boodschappengeld na. Ik heb zelf alleen nog een moeder met een uitkering..dus ook voor mij zal het 'bikkelen' zijn en moet ik er veel bij gaan werken. Maar dat is voor mij geen probleem, ik vind het belangrijkste dat ik kijk naar de toekomst. Wat zie ik mezelf de komende jaren wel doen en wat zal ik zelf ook goed vol kunnen houden, dat vind ik het belangrijkste...en dan probeer ik met een positieve instelling een evt. 3-4jarige studie in te gaan. Knipoog