"Meerijden" met het verkeer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: "Meerijden" met het verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:57

Vjestagirl schreef:
Ik heb laatst bijna iemand aangereden die mijn ineens rechts inhaalde. Ik was bezig een vrachtwagen in de halen die ineens de uitvoegstrook op schoof. Ik kijk in mijn spiegels, kijk achterom, zie wel een auto schuin rechts achter me, maar die zit achter me, geen probleem dus. Ik zet mijn knipper uit naar rechts, stuur ietsjes in en hoor een boel getoeter. Blijkt dat die auto dus ineens al half naast me zit.
Dan heb je zijn snelheid gewoon slecht ingeschat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:07

ManonR_ schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb laatst bijna iemand aangereden die mijn ineens rechts inhaalde. Ik was bezig een vrachtwagen in de halen die ineens de uitvoegstrook op schoof. Ik kijk in mijn spiegels, kijk achterom, zie wel een auto schuin rechts achter me, maar die zit achter me, geen probleem dus. Ik zet mijn knipper uit naar rechts, stuur ietsjes in en hoor een boel getoeter. Blijkt dat die auto dus ineens al half naast me zit.
Dan heb je zijn snelheid gewoon slecht ingeschat.

Hij zat achter de vrachtwagen, dus hij kan nooit sneller dan 90 hebben gereden. Daarbij zat hij er nog wel een eindje vanaf toen ik keek...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:09

Vjestagirl schreef:
Hij zat achter de vrachtwagen, dus hij kan nooit sneller dan 90 hebben gereden. Daarbij zat hij er nog wel een eindje vanaf toen ik keek...
I rest my case..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:13

Eh, ManonR: je kent de regels ten opzichte van rechts inhalen? Die zijn vrij simpel: het mag niet. Natuurlijk moet je in het verkeer rekening houden met onvoorziene omstandigheden, maar je hebt op de snelweg simpelweg NIET de tijd om uitgebreid achterom te kijken hoe hard de andere auto's rijden. Dat is 1 van de redenen dat er verkeersregels zijn: ze maken de situaties voorspelbaar. In dit geval is de auto die rechts rijdt gewoon in overtreding: je mag niet rechts inhalen. Zo simpel is het.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:15

Je mag ook niet onnodig links rijden en wanneer mensen nooit onnodig linksrijden is het simpelweg onmogelijk om rechts in te halen.

Oh en nee natuurlijk ken ik de verkeersregels niet. Ik ben een idioot die niks snapt en ik heb mijn rijbewijs bij een pakje boter gekregen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:18

ManonR_ schreef:
Je mag ook niet onnodig links rijden en wanneer mensen nooit onnodig linksrijden is het simpelweg onmogelijk om rechts in te halen.

Oh en nee tuurlijk ken ik de verkeersregels niet. Ik ben een idioot die niks snapt en ik heb mijn rijbewijs bij een pakje boter gekregen.

Het zou onnodig linksrijden zijn geweest, ware het niet dat ik op dat moment een vrachtwagen aan het inhalen was. Als ik links van de vrachtwagen zit kan ik niet zijn rechterknipper zien, en ik ben ook niet zó hoogbegaafd dat ik zijn gedachten kan lezen. Bovendien was ik dus idd bezig naar rechts te gaan op het moment dat die eikel besloot dat hij er wel rechts langs kon, omdat de vrachtwagen nu voor zijn neus weg was. Was dus in zijn geval een gevalletje van 'oliebol ik lette niet op en nu zit ik klem achter een vrachtwagen'.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:19

Vjestagirl schreef:
Het zou onnodig linksrijden zijn geweest, ware het niet dat ik op dat moment een vrachtwagen aan het inhalen was. ....
Ik zeg niet dat je onnodig links rijdt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:21

ManonR_ schreef:

Maar dat anderen zich stom gedragen is geen reden om het zelf ook te doen. Dat anderen zich niet goed gedragen is geen excuus om rechts in te halen. Simpel as that.
En bovendien klopt jouw uitspraak dus niet Lachen Het voorbeeld van Vjestagirl is er een waarbij zij niet onnodig linksrijdt, maar het wel mogelijk was om rechts in te halen.

Citaat:
Oh en nee natuurlijk ken ik de verkeersregels niet. Ik ben een idioot die niks snapt en ik heb mijn rijbewijs bij een pakje boter gekregen.

Geen idee. Maar als jij denkt dat het de fout is van Vjestagirl en niet van de persoon die ervoor kiest om rechts in te halen, heb je toch een deel van de verkeersregels niet goed begrepen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:21

ManonR_ schreef:

Dus als jij een vrachtwagen inhaalt en die vrachtwagen beslist op dat moment de afslag te nemen en jij beslist daarom dat je naar de rechterbaan verhuist.. ben je een onnodige linksrijder? Lijkt me een beetje omgekeerde wereld ofniet? Mensen in de rechterbaan horen je nooit en te nimmer in te halen!

100 = 100 en als mensen harder willen rijden, prima.. maar als ik dan met 110/120 in wil halen moet dat ook kunnen zonder dat de hardrijders met 130/140 lopen te duwen dat ze er langs willen Lachen. En als ik beslis dat die vrachtwagen die er nog even voorrijdt ook in te halen hoeven ze naar mij niet te gaan seinen.. en nee, dat is niet onnodig linksrijden!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:23

zap schreef:
Dus als jij een vrachtwagen inhaalt en die vrachtwagen beslist op dat moment de afslag te nemen en jij beslist daarom dat je naar de rechterbaan verhuist.. ben je een onnodige linksrijder? Lijkt me een beetje omgekeerde wereld ofniet? Mensen in de rechterbaan horen je nooit en te nimmer in te halen!
Sjongejonge een beetje rustig mag wel neem ik aan. Als je even goed leest en niet allerlei dingen erbij bedenkt kun je dus lezen (JAWEL!!) dat ik niet zeg dat zij op dat moment onnodig links rijd.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:24

Shadow0 schreef:
...
Ik snap dat als je in Utrecht woont je altijd in de file staat en dus geen last hebt van die dingen. In de rest van Nederland hebben mensen daar echter wel last van Dromen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:27

ManonR_ schreef:
Sjongejonge een beetje rustig mag wel neem ik aan. Als je even goed leest en niet allerlei dingen erbij bedenkt kun je dus lezen (JAWEL!!) dat ik niet zeg dat zij op dat moment onnodig links rijd.

Dat zei je wel, indirect Lachen
Je zei namelijk dat rechts inhalen niet zou gebeuren als er niet onnodig links gereden zou worden.
Vjestagirl gaf een voorbeeld waarin er rechts ingehaald werd.
Volgens wat jij zei MOET dat dus wel door onnodig linksrijden ontstaan zijn.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:29

Shadow0 schreef:
ManonR_ schreef:

Dat zei je wel, indirect Lachen
Je zei namelijk dat rechts inhalen niet zou gebeuren als er niet onnodig links gereden zou worden.
Vjestagirl gaf een voorbeeld waarin er rechts ingehaald werd.
Volgens wat jij zei MOET dat dus wel door onnodig linksrijden ontstaan zijn.
Uitzonderingen bevestigen de regel ROFL

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:30

Misschien is het handiger om je woorden wat zorgvuldiger te kiezen, dan ontstaan daar geen misverstanden over.

Maar ach, het doet er niet zoveel toe. De persoon die rechts inhaalde is fout en blijft fout - het mag niet.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:31

Mensen die (veels te langzaam) aan de linkerkant blijven plakken zijn inderdaad heel erg irritant (en ja, ook in Utrecht heb je daar last van Haha!), maar ik vind dit inderdaad ook nog geen excuus om te gaan bumperkleven, seinen en ander asociaal (en gevaarlijk!) gedrag te vertonen. Natuurlijk is het vervelend, maar wat is erger: ietsje te laat komen omdat er links iemand voor je neus rijdt, of een (zwaar) ongeluk veroorzaken (en dat risico zit er zeker in).
Als je pech hebt en het is niet alleen de links-voor-je-rijder die een ongeluk krijgt, maar je vliegt zelf ook ergens tegenaan, ben je nog later.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:33

Het is idd onzin.

Wat wel zo is, misschien bedoelt hij dat, dat als je op de snelweg rijd waar iedereen 110 rijd (wat mag) dan is het niet de bedoeling dat jij 90 of langzamer gaat rijden en daar kun je voor aangehouden worden en zelfs bekeurd, hoewel dat niet snel zal gebeuren.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:45

Er geldt inderdaad wel degelijk een minimum snelheid op de nederlandse autosnelwegen, deze bedraagt echter maar 60kmph, dus zolang je daar niet onderduikt ben je niet strafbaar bezig. Niet dat je met 60kmph op de rijksweg niet compleet onverantwoord bezig bent, maar het mág wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:47

Dat kan zo zijn, maar laatst zag ik op tv iemand die 85 reed op de snelweg en die werd aangehouden met de meededeling dat hij daarvoor een boete kon krijgen.
Ik weet niet wat de exacte limiet is maar het is iig wel zo dat je niet veel langzamer mag rijden als de rest.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:54

anneliesdj schreef:
Wat wel zo is, misschien bedoelt hij dat, dat als je op de snelweg rijd waar iedereen 110 rijd (wat mag) dan is het niet de bedoeling dat jij 90 of langzamer gaat rijden en daar kun je voor aangehouden worden en zelfs bekeurd, hoewel dat niet snel zal gebeuren.

wat een onzin, er is niet eens een minimum snelheid, je mag met je auto op de snelweg als je auto tenminste 60km p/u kan en mag rijden, dat geeft al wel iets aan niet?
ik rijd bijna altijd 90, en de meeste vrachtwagens ook, soms zakt dat zelfs af tot 80 en ik blijf er dan rustig achteraan meekachelen.
ik weet werkelijk niet waar je deze bullshit vandaan hebt, klinkklare onzin!
als je zonder aanwijsbare reden 40 rijdt en het verkeer hindert heb je inderdaad kans op een bekeuring.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:55

luxx schreef:
anneliesdj schreef:

wat een onzin, er is niet eens een minimum snelheid, je mag met je auto op de snelweg als je auto tenminste 60km p/u kan en mag rijden, dat geeft al wel iets aan niet?
ik rijd bijna altijd 90, en de meeste vrachtwagens ook, soms zakt dat zelfs af tot 80 en ik blijf er dan rustig achteraan meekachelen.
als je zonder aanwijsbare reden 40 rijdt en het verkeer hindert heb je inderdaad kans op een bekeuring.

anneliesdj schreef:
Dat kan zo zijn, maar laatst zag ik op tv iemand die 85 reed op de snelweg en die werd aangehouden met de meededeling dat hij daarvoor een boete kon krijgen.
Ik weet niet wat de exacte limiet is maar het is iig wel zo dat je niet veel langzamer mag rijden als de rest.

Je zou er toch zomaar van uitgaan dat de politie het wel weet Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:58

luxx schreef:
anneliesdj schreef:

Moet je de verkeersregels eens wat beter leren en verkeersprogramma's gaan kijken, zie hierboven.

Zowieso is gevaarlijk gedrag, hinderlijk gedrag en wat al niet meer verboden, dwz je kunt er een boete van krijgen. Als jij op de snelweg rijd en iedereen rijd braaf 110 en jij gaat opzettelijk 80 of 90 rijden dan creeer je een gevaarlijke situatie.
Tuurlijk, als je rechts rijd achter vrachtwagens dan is het geen probleem, maar in bepaalde situatie's, zoals ik dus al zei, kan het gevaar opleveren en kun je dus een boete krijgen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:08

Die zou ik dan toch mooi aanvechten, want onder de 60 ben je wettelijk niet strafbaar bezig Tong uitsteken

Maar goed, feitelijk is het natuurlijk ontzettend gevaarlijk en onverantwoord om 60 te gaan rijden op de snelweg, en vind ik het terecht dat er bekeurd wordt voor mensen die dit soort acties uithalen. Waarom is die limiet eigenlijk zo laag? Iemand een idee?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:11

anneliesdj schreef:
Moet je de verkeersregels eens wat beter leren en verkeersprogramma's gaan kijken, zie hierboven.

Zowieso is gevaarlijk gedrag, hinderlijk gedrag en wat al niet meer verboden, dwz je kunt er een boete van krijgen. Als jij op de snelweg rijd en iedereen rijd braaf 110 en jij gaat opzettelijk 80 of 90 rijden dan creeer je een gevaarlijke situatie.
Tuurlijk, als je rechts rijd achter vrachtwagens dan is het geen probleem, maar in bepaalde situatie's, zoals ik dus al zei, kan het gevaar opleveren en kun je dus een boete krijgen.

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?p=141581 = forum van de politie, neem aan dat die de regels wel zullen kennen niet?
en dan zou je in http://www.infopolitie.nl dus in artikel 5 van de wegenverkeerswet terug moeten kunnen vinden dat er tegen langzaam verkeer opgetreden kan worden, maar dat kan ik zo gauw niet vinden.
http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... &Itemid=26
misschien moet jij maar wat minder verkeersprogramma's kijken, op tv is het niet de waarheid de waarheid en niets dan de waarheid...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:15

NaNi schreef:
Die zou ik dan toch mooi aanvechten, want onder de 60 ben je wettelijk niet strafbaar bezig Tong uitsteken

Wél als jij een gevaarlijke situatie creert, dat is het hem dus Knipoog
Als jij langs de kant van de weg je boterham zit te smeren en meneer agent vind dat jij een gevaarlijke situatie creert kun je daarvoor ook een boete krijgen. Gevaarlijke situatie's zijn naar inzicht van meneer agent.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:18

NaNi schreef:

Maar goed, feitelijk is het natuurlijk ontzettend gevaarlijk en onverantwoord om 60 te gaan rijden op de snelweg, en vind ik het terecht dat er bekeurd wordt voor mensen die dit soort acties uithalen. Waarom is die limiet eigenlijk zo laag? Iemand een idee?

buiten een file rijdt er doorgaans niemand zo langzaam, maar anneliesdj zegt dus dat ik een gevaarlijke situatie creeer door met mijn deudeuch op de snelweg te rijden, de grap is dat ik de snelheid van de vrachtwagens aanhoud en daarmee 'meerijd'.
rottige is wel dat als ik dan eens iemand inhaal er dan vaak zo'n wegpiraat aankomt scheuren met een instelling van 'aan de kant want hier kom IK' zoals eerder door shadow0 aangehaald die kwaad wordt dat hij of zij heel eventjes gas voor mij moet terugnemen.
wie maakt het gevaarlijk dan?
ik niet mijns inziens. maargoed, daar zal de bestuurder achter mij anders over denken.
Laatst bijgewerkt door luxx op 23-10-08 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt