10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: 10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:09

slimmerik schreef:
Mas schreef:
Ik lees hier verder dat jagen noodzakelijk zou zijn om het wild 'op peil' te houden, dat vind ik dus ook kolder, de natuur regelt dit zelf. Denk maar aan de myxomatose uitbraken elk jaar als er teveel konijnen zijn, het is naar voor de dieren en een gruwelijke dood, maar op die manier ruimt de natuur zelf het overtollige wild. Mensen hoeven zich hier naar mijn mening niet mee te bemoeien.

Geef mij dan toch maar dat ene schot in plaats van die uitmergeling en hongersdood doordat de konijntjes blind worden en dan heb ik het niet eens over de ziekten die door overpopulatie verspreid worden. De mens niet ingrijpen? Daar is het een beetje laat voor vind je niet. Of moeten we maar een paar steden platschuiven en autowegen omspitten. Wij hebben de natuurlijke vijanden van konijnen, zwijnen etc. verjaagd. Moeten nu gewoon zelf dat werk overnemen.

Helemaal mee eens. Ik ben tegen plezierjacht. Ik vind het onzinnig om dieren dood te schieten als dit niet hoeft. Maar met het 'de natuur regelt dit zelf wel' ben ik het ook niet eens. De zwijnen lopen hier op de veluwe in je achtertuin en ze zijn doordat ze nu zo dichtbij de mens leven niet ongevaarlijk. Ook is het echt niet fijn als je wild onder je auto krijgt, daar houd je zelf als je pech hebt ook letsel aan over.
Ik vind dat sommige mensen heel erg makkelijk praten hebben die op 3 hoog in Amsterdam in hun flatje wonen zonder zwijnen in hun achtertuin.
Zieke dieren en overschot mag wat mij betreft gewoon afgeschoten worden.
Als je wilde konijnen in een afgezet stukje wil gaan zetten of in een hokje, kun je ze net zo goed afschieten.. alleen de stress van het vangen is al genoeg voor zon beest om doodsangsten uit te staan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:11

Met de jacht zelf heb ik opzich weinig problemen. Er zijn wel takken waarbij ik vraagtekens zet of het wel moet maar zeker voor soortbehoud vind ik het zeker niet verkeerd.

Het is wel zo dat het een beladen onderwerp is, je hebt altijd voor en tegenstanders. Ben zelf géén voorstander maar het is gewoon niet mogelijk om de natuur zijn eigen gang te laten gaan hier in Nederland. Daar hebben we de natuur niet meer na Dus liever kunstmatig bijhouden dan dieren laten verhongeren Nagelbijten / Gniffelen vandaar dat ik er weinig problemen mee heb.

Daarbij heb je als je wilt jagen natuurlijk een vergunning nodig en wordt er toch wel van je verwacht dat je een dier op één schot dood kan schieten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:13

Kijk, je kunt bellen als je ziet dat er iets ongeoorloofds gebeurt, zoals jagen met sneeuw. Helaas doen ze er dan nog niets aan. Heb destijds gebeld en jagers hebben lekker de hele middag in de weilandjes zitten jagen.
De opmerking van dat jagers mensen zijn die dicht bij de natuur staan, vind ik ook kolder. Hier zijn het gewoon boeren die door hun mooie melkrobots en rond deze tijd de mais en grasbulten al vol hebben en niets nuttigs meer te doen hebben, die op zaterdag met elkaar gaan jagen. Er wordt bewust in het maisland stukken overgeslagen, want daar gaat het wild namelijk inzitten. En dan met een hele groep jagers en natuurlijk honden eromheen, zodat geen enkel, en dus ook de halfwassen geen schijn van kans hebben. Maar dat zal dan wel alleen in dit stukje nederland zijn.... Alsof er voor ons koningshuis niet op bepaalde plekken in privebos de wilde zwijnen met regelmaat gevoerd worden. Lekker gemakkelijk om zo te gaan jagen....Een echte jager, met hart voor de natuur en alles wat daarbij hoort, gaat met een paar man al lopend door de weides en bossen op pad en kijkt of het al een volwassen dier is (en de echte jager met geoefend oog zal deze zeker herkennen) en dan pas neerschieten en dan hebben we het over een of een paar dieren per jacht en niet zoals je tegenwoordig ziet met zoveel mogelijk dode dieren weer terug naar de auto's.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:16

Zammie schreef:
Een echte jager, met hart voor de natuur en alles wat daarbij hoort, gaat met een paar man al lopend door de weides en bossen op pad en kijkt of het al een volwassen dier is (en de echte jager met geoefend oog zal deze zeker herkennen) en dan pas neerschieten en dan hebben we het over een of een paar dieren per jacht en niet zoals je tegenwoordig ziet met zoveel mogelijk dode dieren weer terug naar de auto's.

Wij zitten precies op één lijn!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:20

Wordt er ook op eenden gejaagd? Want mijn instructrice was laatst les aan het geven (vlak bij het duin) hoorde een paar knallen en zag hoe eenden de lucht uit geschoten werden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:22

Jachtsport. Hier vlakbij is een begrensd landgoed waar wild gefokt wordt en op vaste plekken gevoerd wordt. Rond de kersttijd worden daar prominenten uitgenodigd die op een rijtje bij de voederplaats gaan staan en op half tamme, een paar dagen op rantsoen gezette, hongerig etende beesten schieten. Sport

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:24

Mas schreef:
Precious20 : jeetje, dat is wel heel erg, je paard zal idd maar geraakt worden door zo'n verdwaalde kogel! Ik kan me voorstellen dat jullie daar flink boos over zijn geweest.

Reken maar dat wij boos zijn geweest!! En weet je wat dan nog het ergste is? Die kerels zagen er helemaal geen probleem in. Want wat hebben wij er nou last van als zij in richting van ons huis schieten?? Frusty Soms zou je ze toch...!!

Nu moeten we ook zorgen dat we 's zondags thuis zijn, want als je ze even niet in de mot hebt, komen ze toch weer doodleuk de wei in. Of de paarden daar nu in staan of niet Boos!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:25

MarcoBorsato schreef:
Wordt er ook op eenden gejaagd? Want mijn instructrice was laatst les aan het geven (vlak bij het duin) hoorde een paar knallen en zag hoe eenden de lucht uit geschoten werden.

Eenden mag je alleen maar uit de lucht schieten, niet als ze rusten/eten in het water of op het land. Er zijn verschillende jachtseizoenen tussen bv de eenden, hazen, herten etc.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:28

Nicole288 schreef:
Jachtsport. Hier vlakbij is een begrensd landgoed waar wild gefokt wordt en op vaste plekken gevoerd wordt. Rond de kersttijd worden daar prominenten uitgenodigd die op een rijtje bij de voederplaats gaan staan en op half tamme, een paar dagen op rantsoen gezette, hongerig etende beesten schieten. Sport

Ik zie daar niet direct het probleem van in Nagelbijten / Gniffelen Die dieren hebben een goed leven gehad, beter dan een gemiddelde koe. Dat ze dan met kerst geschoten worden voor het kerstmenu heb ik weinig problemen mee. Als die mensen een vergunning hebben en de dieren mogen schieten tja so bee it. Het is niet mijn manier om aan sport te doen, maar een hert neerschieten of een koe naar de slacht brengen om ze op te eten tja ik zie het verschil niet zo.

Maar het liefst zie ik jagers met een hart voor natuur en echt uit soortbehoud schieten ipv voor de lol Nagelbijten / Gniffelen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:31

Thats_Me: Ben ik met je eens, maar of je het nog jagen of sport moet noemen? Raak schieten bij de schiettent op de kermis is nog moeilijker Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:32

Zammie: ik vind dat je snel harde conclusies trekt. Ik vraag me echt af of die boeren die jij kent, echt geen gevoel voor dieren hebben, en op zondag leuk dieren neerknallen omdat ze dat zo leuk vinden, lekker doden.. Ze hebben niet voor niets dieren, ze zijn er dagelijks mee bezig. Melkmachine of niet.. dat maakt echt geen verschil. Ik vind het ook knap dat je precies weet wat ze overslaan etc. Ben je er zelf bij?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:33

Is schaken een sport? of darten??

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:41

De jacht is geen sport...zo wordt het door tegenstanders genoemd. Je jaagt alleen als je een vergunning hebt en toestemming van de landeigenaar.

Ik hoor hier erg veel Thieme gelul.... Die wilde ook een verbod op jagen op zwijnen.
Gevolg: in een gebied (de veluwe)waar plaats is voor 800 zwijnen, lopen er nu 5000. Kunnen jullie je voorstellen wat het voor een boer betekent dat deze hongerige beesten je maisland, aardappelland, andijvieland etc. op lopen??? Inderdaad: duizenden euro's schade. Heb ik het nog niet eens over de verkeersoverlast etc. etc. En geloof me....door de overpopulatie hebben ze honger...erg veel honger. En dat is niet zielug ????

Kom op zeg.

Er zitten idd rotte appels onder de jagers. Daar moet ook zonder meer tegen opgetreden worden. Maar de echte jager doet het alleen om de populatie te BEHEREN. Wij zien als boer graag een konijntje... Maar geen 50 op een ha. Ervaring van ons is dat een uur nadat de jagers voorbij zijn de konijntjes alweer vrolijk dartelen hoor.

En voordat je allerlei kritiek kletst... ga eens mee met zo'n jacht. Kan ik die Marianne Thieme ook aanraden: grote bek dicht, kont uit het pluche en de praktijk in.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/54616

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:44

Ik stel me de sport in jagen voor als de uitdaging dat je de natuur in gaat op zoek naar wild en dat probeert te schieten terwijl het kans heeft om weg te komen. Betere jager nog is iemand die dit met beleid doet om de wildstand op pijl te houden. Als je in een gecontroleerde omgeving op iets schiet dat de impuls niet eens meer voelt om van je weg te lopen zoals in mijn voorbeeld is dat gewoon iets doodschieten om het doodschieten. Een slager die een koe of paard schiet doet toch ook niet aan sport?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:46

totaal met je eens slimmerik!
Nicole: wat is sport..? Wil je dat een jager uren achter een konijn aan rent die hele tijd moet vluchten omdat het dan "sport" is, of wil je dat het dier in een halfuurtje door een groepje jagers word neergeknald, dus minder stress voor het dier? Ik kan mij werkelijk niet druk maken of die jagers wel echt sportten..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:48

Nee, de beheersjacht is er voor om een tig aantal zwijnen, herten en konijnen etc af te schieten om het aantal in een bepaalde streek te handhaven of soms bij overlast terug te brengen. Men loopt dan idd in grote rijen over een gebied. Men is dan wel zo sportief dieren die de lijn ongeschonden weten te doorbreken, niet nog eens na te schieten.

De boeren en jagers die aan de jacht mee doen hebben echt geen tijd om dagen te jagen. Het betreft hooguit per jager twee, drie zaterdagen per jaar.

En echt, hier gebeurt dat ook zo in de praktijk. Die aantallen krijgt men trouwens van de provincie opgelegd als ik het goed heb.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:55

Een jager heeft in nederland een functie. Ik vind de mensen uit mijn voorbeeld geen jager. Ik ken verschillende jagers en die vinden het erg mooi om te doen, maar dan bedoelen ze wel op een nuttige manier en niet voor het plezier van het schieten op een groepje tamme beesten. Dan kun je jezelf ook gewoon slachter noemen.

Ik ben dus niet tegen jagen. ik lees de titel: 10 jagers op 1 konijn.. is dat nou jachtsport? En ik trek het door naar wat hier verderop gebeurt: beesten zelf fokken en tam maken met voer en er dan tijdens het eten met zijn allen op in schieten. Ik zie daar dus de sport niet van in, want er is geen kunst aan, er komt geen selectie aan te pas en als ze geen overpopulatie willen moeten ze er gewoon niet mee verder fokken, dat hebben ze zelf in de hand. Dit is dus puur voor hun eigen plezier.

Het maakt mij dus echt niet uit of ze jagen een sport noemen, ik vind dit voorbeeld jager-onwaardig.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-10-08 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:59

ik vind jouwn voorbeeld wel wat vreemd... ze schieten rond kersttijd.. voor het vlees toch? Waarom zouden ze dan tamme dieren laten uithongeren, dan lokken met eten en dan afschieten? Dan zit er geen vlees aan ja.. Erg vreemd hoor

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:09

Ik vind het dus ook vreemd Knipoog
Maar de manier waarop is niet onlogisch, 2 dagen niet voeren en ze verdringen zich bij de voerplaats om vooraan te staan als het voer komt? En dan zijn ze echt nog niet mager geworden hoor.
Volgens mij gebruiken ze hetzelfde principe bij vissen op gekweekte vis. Even niet voeren voor het uitzetten in de plas, dan hebben de vissers meer kans dat ze veel vangen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:14

njah das ongeveer t zelfde als gewoon slachten, maar dan op een betere manier, want dieren hebben toch vrij kunnen rondlopen.. EN das beter dan bio-industrie. Maar of het dan echt sport is zoals het was, tsjah daar krijg ik dan me twijfels bij, maar die twijfels heb ik ook bij je verhaal.. maargoed ik neem het van je aan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:24

pinuts schreef:
Zammie: ik vind dat je snel harde conclusies trekt. Ik vraag me echt af of die boeren die jij kent, echt geen gevoel voor dieren hebben, en op zondag leuk dieren neerknallen omdat ze dat zo leuk vinden, lekker doden.. Ze hebben niet voor niets dieren, ze zijn er dagelijks mee bezig. Melkmachine of niet.. dat maakt echt geen verschil. Ik vind het ook knap dat je precies weet wat ze overslaan etc. Ben je er zelf bij?

Ten eerste: een goede kennis en tevens zo'n boer doet dit dus iedere zaterdag momenteel. Ten tweede is hier tegenover ons huis een vaste plaats waar (zijn wel andere jagers, maar ook meest boer) die dus (en ja, ik zie het verschil dus en mijn man helemaal, aangezien hij met jagen is opgegroeid) of het volwassen of halfwassen hazen zijn. Als ik in een eerder bericht in dit topic al aangeef dat er weinig wild meer hier is en we zitten midden tussen de beschermde natuurgebieden hier, hoe komt dit dan? Toch niet omdat er eens een ziekte onder de populatie voorkomt. Echt enkel en alleen omdat er op alles wat maar beweegt geschoten wordt...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:29

wat zegt die goede kennis ervan dan? Dat hij dieren dood voor zijn lol? Heb je het er welleens met hem over? dat je het niet vind kunnen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:29

slimmerik schreef:
De jacht is geen sport...zo wordt het door tegenstanders genoemd. Je jaagt alleen als je een vergunning hebt en toestemming van de landeigenaar.

Ik hoor hier erg veel Thieme gelul.... Die wilde ook een verbod op jagen op zwijnen.
Gevolg: in een gebied (de veluwe)waar plaats is voor 800 zwijnen, lopen er nu 5000. Kunnen jullie je voorstellen wat het voor een boer betekent dat deze hongerige beesten je maisland, aardappelland, andijvieland etc. op lopen??? Inderdaad: duizenden euro's schade. Heb ik het nog niet eens over de verkeersoverlast etc. etc. En geloof me....door de overpopulatie hebben ze honger...erg veel honger. En dat is niet zielug ????

Kom op zeg.

Er zitten idd rotte appels onder de jagers. Daar moet ook zonder meer tegen opgetreden worden. Maar de echte jager doet het alleen om de populatie te BEHEREN. Wij zien als boer graag een konijntje... Maar geen 50 op een ha. Ervaring van ons is dat een uur nadat de jagers voorbij zijn de konijntjes alweer vrolijk dartelen hoor.

En voordat je allerlei kritiek kletst... ga eens mee met zo'n jacht. Kan ik die Marianne Thieme ook aanraden: grote bek dicht, kont uit het pluche en de praktijk in.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/54616

Goh, laten de jagers hier nu ook de landeigenaren zijn. das lekker gemakkelijk...
Ik heb geen probleem met beheerst jagen, maar dat is hier in de omgeving toch echt niet het geval...

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:30

"wat zijn er veel konijnen, je hebt amper last van ze, doen bijna geen vlieg kwaad, zien er ontzettend schattig uit...conclusie..laten we ze gaan afknallen! Lachen "

Wat zijn er veel mensen in dit kleine landje, ze bouwen alles vol, vernielen alle natuur, mensen verpesten de hele planeet aarde(vervuiling/opwarming/enz),kwellen enorm veel dieren (bioindustrie) misschien een idee om hier wat aan te gaan doen?
Als er niet zo enorm veel mensen per vierkante meter zouden wonen, zou alles vredig samen kunnen leven. De natuur regelt zelf dan alles.Maar nee..
Deze planeet wordt alleen maar optimaal leefbaar gemaakt door de mensen voor de mensen en dat gaat voor ALLES..zo oneerlijk

Citaat:
Gevolg: in een gebied (de veluwe)waar plaats is voor 800 zwijnen, lopen er nu 5000.

In nederland is er ook niet zo veel plaats voor het aantal mensen die er nu zijn..

Er zit een verschil tussen een dier uit zijn leiden verlossen wanneer je deze bij toeval tegen komt...of in je jagers outfit stukken door de natuur te gaan lopen, zoekende naar de vestigingsplaatsen van wildedieren en of deze nou helemaal gezond zijn of niet, afknallen want ja want moet je dan op je vrije middag. Wat ik tot nu toe gezien heb is dat alle dieren heel hard konden rennen/vliegen...helemaal niet ziek dus..en dan toch maar die dieren afknallen..
Het aller oneerlijkste geval dat ik meerdere malen gezien heb was dat dit ook nog eens naast een stuk beschemde natuur van natuurmonumenten gebeurt. Die dieren zien echt geen grens..zo vuil om dan een meter daarnaast die dieren af te knallen.

Dat er jagers nodig zijn om bijv de zwijnenpopulaties op de veluwe, vossen populaties die konijnen in konijnenhokken in je achtertuin opeten terug te dwingen..is de schuld van de mens..Wij verstoren het evenwicht van alle natuur hier op aarde...en we zouden ons moeten schamen hiervoor..en geen stempel hobby/sport eraan plakken..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:33

pinuts schreef:
wat zegt die goede kennis ervan dan? Dat hij dieren dood voor zijn lol? Heb je het er welleens met hem over? dat je het niet vind kunnen?

Ja hoor, kan altijd goede discussie met hem voeren, maar hij is nou eenmaal iemand die daar het probleem niet van inziet en dan ben je heel snel uitgel*ld... Het is omdat (tenminste dat idee heb ik) gewoon voor hem ook het samenzijn met z'n vrienden en natuurlijk een lekker drankje en alles wat erbij hoort. Het is dus een mooi uitje. Of hij ook alles schiet wat hij tegenkomt, wil hij me niet zeggen, dus denk het haast wel. Er komt bij dit soort vragen altijd een grijns rondom zijn mond... Hij was het wel met me eens dat ik jaren terug de politie heb gebeld toen er gejaagd werd, terwijl er sneeuw lag...