slimmerik schreef:Mas schreef:Ik lees hier verder dat jagen noodzakelijk zou zijn om het wild 'op peil' te houden, dat vind ik dus ook kolder, de natuur regelt dit zelf. Denk maar aan de myxomatose uitbraken elk jaar als er teveel konijnen zijn, het is naar voor de dieren en een gruwelijke dood, maar op die manier ruimt de natuur zelf het overtollige wild. Mensen hoeven zich hier naar mijn mening niet mee te bemoeien.
Geef mij dan toch maar dat ene schot in plaats van die uitmergeling en hongersdood doordat de konijntjes blind worden en dan heb ik het niet eens over de ziekten die door overpopulatie verspreid worden. De mens niet ingrijpen? Daar is het een beetje laat voor vind je niet. Of moeten we maar een paar steden platschuiven en autowegen omspitten. Wij hebben de natuurlijke vijanden van konijnen, zwijnen etc. verjaagd. Moeten nu gewoon zelf dat werk overnemen.
Helemaal mee eens. Ik ben tegen plezierjacht. Ik vind het onzinnig om dieren dood te schieten als dit niet hoeft. Maar met het 'de natuur regelt dit zelf wel' ben ik het ook niet eens. De zwijnen lopen hier op de veluwe in je achtertuin en ze zijn doordat ze nu zo dichtbij de mens leven niet ongevaarlijk. Ook is het echt niet fijn als je wild onder je auto krijgt, daar houd je zelf als je pech hebt ook letsel aan over.
Ik vind dat sommige mensen heel erg makkelijk praten hebben die op 3 hoog in Amsterdam in hun flatje wonen zonder zwijnen in hun achtertuin.
Zieke dieren en overschot mag wat mij betreft gewoon afgeschoten worden.
Als je wilde konijnen in een afgezet stukje wil gaan zetten of in een hokje, kun je ze net zo goed afschieten.. alleen de stress van het vangen is al genoeg voor zon beest om doodsangsten uit te staan.
Dus liever kunstmatig bijhouden dan dieren laten verhongeren
vandaar dat ik er weinig problemen mee heb.
Soms zou je ze toch...!!
"