paspoort verloren, 1 grote nachtmerrie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: paspoort verloren, 1 grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:28

Dus val je inderdaad tussen wal en schip...

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:31

Al denk ik dat de ambassade je iig misschien had kunnen helpen wat betreft overnachting etc. of iig op toezien dat je fatsoenlijk eten binnenkrijgt enzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:39

Nee de ambassade mag je niet helpen met de overnachting, want in dat land geldt de regel: geen paspoort? cel! En daar heeft de ambassade niets over te zeggen. De TS heeft gewoon eten gekregen en ook nog vrij fatsoenlijk (het is immers geen hotel!). Koude rijst en witte ongebelegde bolletjes kun je best van leven Knipoog of het lekker is? Als je trek hebt is denk ik alles lekker Tong uitsteken

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:19

mijn vriend heeft meerdere malen contact gehad met de ambassade maar ze konden niks voor me doen. Ook omdat ik nog voor de douane zat; dat is inderdaad een soort niemandsland. Niemand mocht bij me komen, ook niet iemand van de reisleiding. Mijn familie heeft veel geprobeerd, maar er was niks aan te doen.

Even ter verduidelijking: Ik ben niet gaan flippen zoals er mogelijk gesuggeerd is; ik had erge last van hoofdpijn en toen kwam er een dokter langs. Deze dokter vond het helemaal niet goed om zolang in die cel te wachten en hij zei dat ik met hem mee moest gaan om ergens anders tot rust te komen, was namelijk erg aan het huilen. Be toen meegegaan naar de EHBO post op het vliegveld, en daar liepen 5 agenten mee naar toe. Dit is gewoon het beleid, ik ben totaal niet gaan flippen! We zijn daar gewoon rustig naar toe gelopen. De dokter vroeg mij of ik iets wilde om te kunnen slapen en wat tot rust te komen.

Voelde me zo alleen en was erg bang. Vooral door de onzekerheid over wanneer ik terug mocht.

Ik twijfel ook nog erg of ik terug zal gaan. Vind het een erg eng idee om weer langs de douane te gaan, ook al heb ik dan wel een paspoort bij me. Het is gewoon een erg nare ervaring geweest.

Ik zeg ook nergens dat het niet mijn fout is, ik had beter op mijn paspoort moeten letten. Maar ze zijn er wel zo goed als zeker van dat het paspoort weggenomen is. Het hele vliegtuig en de incheckbalie op schiphol zijn doorzocht en niks is er gevonden. De politie gaat ervan uit dat iemand hem mee heeft genomen, anders hadden ze hem gevonden.

Zoals ik ook in het verhaal zet wil ik juist iedereen waarschuwen om exra goed op zijn/haar paspoort te letten, want voor je het weet zit je vast. Toen ik naar het vliegtuig werd gebracht, was er net een ander meisje dat ook haar paspoort kwijt was geraakt en ook huilend naar binnen werd gebracht.

Een tijdelijk paspoort is niet geldig in Turkije, alleen een officeel paspoort of id kaart.
Laatst bijgewerkt door KimJenda op 19-10-08 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:24

Ik heb vandaag even voor je geinformeerd bij de marechaussee, je paspoort ligt zeker weten niet bij hen op Schiphol. Ook heb ik de omroepberichten even doorgespit en jouw naam komt daar helaas niet in voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:24

Dus jij kan alsnog niet terug omdat je een tijdelijk paspoort krijgt?

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:31

Slimmerik qoute: Ik ben bang dat TS met een klacht indienen best wel eens kans krijgt op een vette rekening. Als je zodanig flipt dat ze je onder begeleiding van 5 agenten dreigen plat te spuiten .....Bloos! Daar zijn flinke kosten gemaakt door de turkse politie. Kan me voorstellen dat het er erg heftig aan toe gegaan is en de beleefdheidsregels fors overschreden zijn van ts haar kant.[/quote]

Volgens mij begrijp jij er echt helemaal niks van! Ik ben de hele tijd rustig gebleven, ben alleen vanwege hoofdpijn mee gegaan naar de ehbo! Volgens de regels moeten er zoveel mensen mee lopen. We zijn daar gewoon rustig heen gelopen. Ik heb geen enkele beleefdsheidsvorm overtreden; zou zoiets nooit durven in een vreemd land! Dan zit ik straks voor veel langere tijd in de cel. Was zo bang dat ik juist meer een dood vogeltje was. Vind het erg naar dat je zomaar conclusies trekt, terwijl je er niet bij was en er niks van weet. Het doet me zelfs pijn dat je zulke dingen zegt, terwijl ik er meer verdriet van heb dan je ooit kan voorstellen. Heb op ales ja en amen gezegt uit angst, en heb de turkse politie op geen enkele manier dwarsgezeten.

Over de ambassade, die kon ik pas de volgende dag na 06.00 bellen, en dat heeft mijn vriend toen gedaan. Maar die konden ook niet bij me komen.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:34

Welshcobfan schreef:
Dus jij kan alsnog niet terug omdat je een tijdelijk paspoort krijgt?

ik kan morgen een echt paspoort aanvragen, die dan versneld klaar is, en daar kan ik mee naar turkije. Dat is gewoon een officieel paspoort, aleen dan klaar binnen 24 uur.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:35

saroanda schreef:
Ik heb vandaag even voor je geinformeerd bij de marechaussee, je paspoort ligt zeker weten niet bij hen op Schiphol. Ook heb ik de omroepberichten even doorgespit en jouw naam komt daar helaas niet in voor.

dank je wel! maar men denkt ook wel echt nu dat hij weggenomen is door iemand, omdat het paspoort onvindbaar is.

Met mij gaat het wel weer goed, ben aardig tot rust gekomen en kan het nu wel een plaatsje geven. Wil iedereen bedanken voor de lieve berichtjes!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:40

Gewoon even uit nieuwsgierigheid. Hoe ben jij NL terug ingekomen zonder paspoort? Neem aan dat je op schiphol weer door de douane heen moest en je pas hebt moeten laten zien. Heb je in Turkije een soort van officiele brief meegehad of hadden ze gebeld ofzo?

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:43

ja heb een brief meegekregen vanuit turkije en het was al bekend op schiphol.

Ik was nog wel even bang, want we maakten een tussenstop op munchen en daar moest ineens iedereen het vliegtuig uit en zijn/haar handbagage laten zien bij de douane. Maar ze vroegen gelukkig niet om een paspoort.

Op schiphol waren ze erg vriendelijk en was het geen probleem.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:46

Aha, denk niet dat het een probleem in munchen had geweest aangezien jij die brief had.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:47

Pff zou inderdaad ook wat geweest zijn als je in munchen ook nog moest zitten!

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:51

klopt hopelijk was die brief genoeg dan geweest. Maar daar ga je op dat moment niet van uit, was veelste bang dat ik weer dezelfde problemen zou krijgen. Maar gelukkig was er geen controle.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:56

Tjee meis wat een verhaal, ik begrijp best dat je zonder het paspoort het land niet inkomt maar om dan behandeld te worden als een crimineel dat gaat toch te ver.
Tussen de regels door lees je gewoon dat je echt getraumatiseerd bent van deze gebeurtenis en dat is toch gewoon te gek voor woorden.

Wat een stelletje ....... echt geen woorden voor .
Nou sterkte meis hoop dat je ondanks alles ooit weer lekker en onbezorgd op vakantie kunt gaan.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:57

Ow mijn goden, dat is toch je grootste nachtmerrie? vast zitten daar in een cel totaal de controle kwijt en overgeleverd zijn aan hun "goeie" bedoelingen. Ik wil je graag mee geven dat je goed moet kijken wat het beste is voor jou, terug gaan en de goeie ervaring opdoen dat je wel gewoon de douane door kan in Turkije is denk ik wel iets dat goed is om een keer te kunnen mee maken, of je dat direct moet opzoeken die confrentatie. In ieder geval heel veel sterkte! lijkt me niet niks, ik zou denk ik wel flippen en totaal overstuur raken Lachen power to you meid! ik denk dat ik het er een heel stuk slechter vanaf had gebracht.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:58

Katja schreef:
crossmonster schreef:
Pfoeh hee bah ja daar is het niet zoals in nederland, belachelijk dat ze je als crimineel behandelen. Maar anderzijds begrijpelijk, geen paspoort betekend illegaal , hier in nederland ontvangen ze je dan met open armen, in het buitenland ben je een crimineel.
Op Schiphol ga je gewoon de cel in als je zonder paspoort aankomt dus wat dat betreft scheelt het niet zoveel.

Volgens mij is de opvang op Schiphol ook niet altijd even gezellig en netjes.
Heel vervelende ervaring,maar ik heb toch de indruk dat je,gezien de omstandigheden toch redelijk netjes behandeld bent.Een maaltijd zou wel aardig geweest zijn.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 21:02

Berpie en Benfan: bedankt voor de lieve berichtjes. Ik twijfel nog erg; veel mensen raden me aan toch heen te gaan om een positieve ervaring op te doen. Vind het wel eng, maar als ik mijn paspoort goed in mijn handen hou en niet loslaat, moet het goed komen.

Op sommige momenten heb je ook het gevoel dat je de controle kwijtraakt, maar ben rustig gebleven, omdat je daar meer mee bereikt. Durfde niet te laten zien hoe ik me voelde, uit angst dat ik dan verder weg van huis was.

Aan de ene kant wil ik graag nog 3 leuke positieve dagen hebben daar met mijn familie, om het toch nog op een goede manier af te sluiten. Maar aan de andere kant wil ik ook graag rust. Dus ik ga er nog even goed over nadenken.

Ik had niet eens zo'n honger door de stress, maar bijvoorbeeld een kopje thee was al goed geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:12

Hoi Kimjenda wat een vrezelijk verhaal zeg!
Kan me voorstellen dat je emotie's alle kanten op zijn gegaan en je doodangsten heb uitgestaan,
je hoort immers de vreemdste verhalen over die landen, ben blij te lezen dat je weer in Nederland bent, hoe zit het met de rest van je familie hebben die hun vakantie geanuleerd?

Klacht indienen is zinloos, zoals je eigen woorden al zijn, hun land hun rechten en regels....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:13

Turkije staat nou niet echt bekend om zijn mensenrechten, dus voordat de mensen nogal naar TS uitvallen, bedenk dat wel.

Arrestantenzorg is in Nederland heel erg goed geregeld, dan is gekomen toen Hans Kok, kraker tijdens de krakersrellen in 1985 na zijn arrestatie is gestorven. Arrestanten zijn nl de verantwoording van de politie, dus het welzijn, gezondheid en het leven is volledig in handen van de politie, daarom hebben arrestanten in Nederland rechten. Sommigen vinden dat raar, maar na dit verhaal misschien niet meer.

TS heeft duidelijk niet die rechten gekregen of kent Turkijke deze arrestantenrechten niet.

TS ik kan mij voorstellen dat je dit als een zeer traumatische ervaring hebt ervaren.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 21:15

de rest van de familie zit daar nog. We waren met 12 mensen heen, en de dag erop kwamen er nog 4 familieleden. Voor iedereen was het een nare vakantie, alleen was het niet mogelijk om in de herfstvakantie 16 mensen terug te laten vliegen. Voor mij alleen was het al moeilijk om een stoel terug te vinden, alles zat vol. Ik moest wachten tot er iemand uitviel.

[quote="russel"]Turkije staat nou niet echt bekend om zijn mensenrechten, dus voordat de mensen nogal naar TS uitvallen, bedenk dat wel.

Russel, dat valt mij ook op, dat mensen in dit topic naar mij uitvallen (zo komt het iig wel over), terwijl ik ook wel weet dat mijn paspoort mijn verantwoordelijkheid is. Ik wilde alleen even alles van me af schrijven en anderen mensen waarschuwen voor wat er kan gebeuren als je je paspoort verliest. Ik vind het jammer dat sommige mensen conclusies trekken over bv mijn gedrag (flippen ??) terwijl daar geen sprake van was. Heb er zelf al veel verdriet van en dan is het niet leuk zulke dingen te lezen, terwijl ze er zo naast zitten. Maar ja zulke reacties zul je altijd wel blijven houden helaas. Mensen trekken soms te snel conclusies.
Laatst bijgewerkt door KimJenda op 19-10-08 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:16

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 21:21

dat is wel erg extreem ja. Zo was het gelukkig bij mij niet, ze hebben me nooit aangeraakt en zijn wel rustig met me om gegaan. Alleen was er geen sprake van ook maar een enkele emotie bij de politie daar ( de mannelijke dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:25

Die emoties zul je hier ook niet snel vinden, maar sociaal gedrag wel meer. Emoties heb je ook niet bij dat werk. Kennelijk is het recht op eten niet normaal daar. Overigens heb je hier ook geen recht op 1 telefoontje zoals je in de films ziet, maar doorgaans laten ze je wel je familie bellen, meer meestal nog dat je familie voor jouw gebeld wordt.

Jouw geval wordt hier in Nederland niet zo strak behandeld, maar een politiecel is afschuwelijk, een huis van bewaring heeft meer faciliteiten. Ook hier is het niet prettig om in een politiecel te moeten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:26

KimJenda schreef:
de rest van de familie zit daar nog. We waren met 12 mensen heen, en de dag erop kwamen er nog 4 familieleden. Voor iedereen was het een nare vakantie, alleen was het niet mogelijk om in de herfstvakantie 16 mensen terug te laten vliegen.

Begrijpelijk, dan moet je er maar van maen wat er nog van te maken valt. Gelukkig ben jij weer terug in Nederland en kan je de nare ervaring achter je laten

KimJenda schreef:
Ik vind het jammer dat sommige mensen conclusies trekken over bv mijn gedrag (flippen ??) terwijl daar geen sprake van was.

Ik dacht in eerste instantie ook dat je was gaan flippen hoor, ik denk dat sommige die conclusie trokken omdat je schreef;

KimJenda schreef:
Toen bleek dat ik de nacht daar moest blijven, ben ik even ingestort. Ze hebben me toen onder begeleiding van 5 agenten naar de ehbo op het vliegveld gebracht waar ik mocht kiezen voor een spuit met een tranquilizer. Heb dit niet gedaan, was veelste bang dat ik dan een vliegtuig zou missen door mijn sufheid.

Dacht dus ook dat je door was gedraaid, maar zo zie je maar weer dat mensen dat verkeerd kunnen interpreteren, ze hadden het ook kunnen verifieren bij je .
Ik doe het je denk ik niet na hoor dit avontuur, wat een nachtmerrie geloof niet dat ik zo rustig was gebleven.