Hoogopgeleid, maar bewust geen 'hoge' baan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Re: Hoogopgeleid, maar bewust geen 'hoge' baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:28

Heb een afgeronde WO opleiding en had een prima baan. Ik wilde verder en ben van baan veranderd, helaas heeft dit niet zo goed uitgepakt en werk ik nu ver onder mijn kunnen. Het werk dat ik nu doe maakt mij absoluut niet happy

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:56

Sannuh schreef:
Ik was altijd 'de slimste' thuis en moest van mijn vader naar het gymnasium. Zelf wilde ik liever naar een andere school. Met bloed, zweet en tranen heb ik dan nu mijn gymnasium-diploma en daar ben ik ook wel blij mee, maar nu mijn vader er niet meer is die me dwingt om te studeren merk ik dat ik zelf die motivatie ook helemaal niet zo heb.
Ik weet dat ik deze universitaire opleiding wel af kán maken met veel moeite en dat ik wel intelligent ben, maar ik vind het eigenlijk belangrijker dat ik iets doe waar ik echt gelukkig van word en doe liever iets anders met mijn intelligentie. Ik wil wel leren en een opleiding doen, maar dan liever naast een baan of om daar verder in te komen of zo.
Jammer genoeg zit het er nog steeds een beetje in geramd dat ik 'de slimste' moet zijn en dat het zonde is als ik niet iets op mijn niveau doe, maar het moment waarop ik daar helemaal schijt aan ga hebben komt steeds dichter bij Knipoog.

Herkenbaar! Ik heb dan alleen mijn gymnasiumdiploma niet gehaald Knipoog Ik heb uiteindelijk iets bestuurskundeachtigs gestudeerd, maar dat vond ik te saai en dus niet afgemaakt. De sociale studie daarna vond ik verschrikkelijk omdat ik de hele dat tussen de hysterische overgevoelige vrouwen zat, ook niet afgemaakt. Eigenlijk ben ik nu tot de conclusie gekomen dat ik studeren over het algemeen saai vind en ik wel iets beters te doen heb 's avonds dan te gaan zwoegen aan een een of ander werkstuk zodat je aan anderen kan bewijzen dat je het snapt terwijl ik ook gewoon even het boek kan lezen en het daarna ook wel weet (lees- en leertempo van 100 pagina's per uur Knipoog) en ik ook gewoon kan zeggen dat ik het snap of desnoods een tentamentje maken ofzo.

En nu ben ik dus mama en [***] ROFL En voor de geestelijke uitdaging meng ik me af toe in felle discussies, verdiep me via internet in dingen die ik echt wil weten en ben bezig met een boek schrijven met recepten voor kinderen, babys en ouders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:34

Karin: WO valt onder de wet hoger wetenschappelijk onderwijs Lachen en daarmee valt het als het goed is niet onder dezelfde hbo wet (al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen, dat vermelde de mr. niet Nagelbijten / Gniffelen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:40

Vaak verwacht je niet van iemand met een lager beroep dat ze een hoge opleiding kunnen hebben genoten, dat maakt een discussie vaak zo verrassend Nagelbijten / Gniffelen
Dan blijkt die 'simpele' winkelbediende opeens een WO-er te zijn met heel veel kennis Nagelbijten / Gniffelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:46

Welshcobfan schreef:
Karin: WO valt onder de wet hoger wetenschappelijk onderwijs Lachen en daarmee valt het als het goed is niet onder dezelfde hbo wet (al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen, dat vermelde de mr. niet Nagelbijten / Gniffelen)

Onder de WHW valt zowel HBO als universiteit.

Deze pagina laadt helaas niet correct bij mij - http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deepl ... 0onderzoek - maar bijvoorbeeld op de site van de HVA vind ik dit:

http://www.hva.nl/hbolexicon/hbolex-w.htm

Citaat:
Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (Whw)
Het HBO behoort samen met het wetenschappelijk onderwijs en de Open Universiteit tot het hoger onderwijs. Met ingang van 31 juli 1993 zijn de verschillende vormen van hoger onderwijs samengebracht in bovenstaande wet.
De Whw heeft meer gelijkheid gebracht in de regelgeving van de drie vormen van hoger onderwijs en biedt instellingen een groter mate van vrijheid in de inrichting van het onderwijs en het aanpassen van de organisatie aan de eisen van de tijd.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:47

Precies, hoger onderwijs is wetenschappelijk onderwijs én hoger beroepsonderwijs; dat is gewoon een vaste definitie.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:06

zoals sommigen al in een ander topic hebben kunnen lezen heb ik het als ambtenaar niet helemaal naar m'n zin. En of dat nu komt door de mentaliteit, of dat het puur déze organisatie is, ik weet het niet, maar ik zit er sterk over te denken om idd iets praktisch te gaan doen. Wat? Geen idee, maar ik wil iig iets dóén, iets maken of iets voor elkaar krijgen (en dan bedoel ik niet een PvA goed laten keuren door B&W.....)

Ik heb ook twee linkerhanden, dus iets creatiefs zal het niet worden, maar iets waarbij ik na een dag werken kan laten zien wat ik heb gedaan. Nu zet ik m'n pc aan, aan het eind van de middag uit, en wat heb ik nou gedaan?! He-le-maal niks.....Een bakker maakt brood, een stratenmaker legt wegen, n wat maak/doe ik? Daar wordt ik soms erg gefrustreerd over, en dan zit ik echt te denken om ondanks mijn gymnasium diploma en Master's degree iets compleet anders te gaan doen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:10

Dank je karin! Lachen Zo is het weer duidelijk Lachen
Krijg je ervan als de docent alleen maar over de universiteit babbelt Tong uitsteken en in mijn wettenklapper is dat deel eruit gelaten omdat het voor de stof niet relevant genoeg is Lachen

Weet je wat mijn moeder altijd zegt? Je rolt vanzelf ergens in waar je je op je gemak voelt Lachen
Ik denk dat je sowieso lastig je pad van te voren kunt uitstippelen. Ik doe nu wel psychologie, maar ik wil geen psychologe worden. Maar toch volg ik dit om uiteindelijk ergens in te rollen zeg maar Clown
Voor hetzelfde geldt word ik toch maar schoonmaakster Nagelbijten / Gniffelen

Maar dan heb ik straks wel een diploma op zak Lachen

Maar ik zie op dit moment teveel leuke studies Ach gut Teveel keuze is niet leuk Nagelbijten / Gniffelen

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:23

Rijerijerije schreef:
zoals sommigen al in een ander topic hebben kunnen lezen heb ik het als ambtenaar niet helemaal naar m'n zin. En of dat nu komt door de mentaliteit, of dat het puur déze organisatie is, ik weet het niet, maar ik zit er sterk over te denken om idd iets praktisch te gaan doen. Wat? Geen idee, maar ik wil iig iets dóén, iets maken of iets voor elkaar krijgen (en dan bedoel ik niet een PvA goed laten keuren door B&W.....)

Ik heb ook twee linkerhanden, dus iets creatiefs zal het niet worden, maar iets waarbij ik na een dag werken kan laten zien wat ik heb gedaan. Nu zet ik m'n pc aan, aan het eind van de middag uit, en wat heb ik nou gedaan?! He-le-maal niks.....Een bakker maakt brood, een stratenmaker legt wegen, n wat maak/doe ik? Daar wordt ik soms erg gefrustreerd over, en dan zit ik echt te denken om ondanks mijn gymnasium diploma en Master's degree iets compleet anders te gaan doen....

Dit komt me wel bekend voor. Onze organisatie is vrij bureaucratisch en m'n werk heel abstract. Ik heb soms zelfs last van een soort 'schuldgevoel'; ik krijg goed betaald maar voor m'n gevoel produceer ik niets (natuurlijk doe ik een heleboel maar zo voelt/zie ik het soms niet). Ik vind het best lastig! En dan dat politieke spelletje wat hoog in de organisatie wordt gespeeld, ik ben er ook echt niet goed in... Ik walg er juist echt van!

M'n zus is met een VWO diploma en 2 onafgemaakte studies postbezorger geworden, ze vindt het heerlijk! Vooral de vrijheid, lekker bezig zijn!

Als het even kan zou/ als ik iets zou weten zou ik voor mezelf beginnen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:29

Ik heb een dubbele WO opleiding en gymnasium gedaan, dus idd 'hoog opgeleid'. Ik werk nu als kwaliteitsmanager voor een IT afdeling van een multinational, en dat is een redelijk veeleisende baan van ruim WO niveau. Ik heb hiervoor allerlei verschillende dingen gedaan, en ik heb wel gemerkt dat ik niet blij word van werk waar ik niet een behoorlijke intellectuele uitdaging in vind. Anderzijds heb ik ook niet de ambitie om CEO van ons bedrijf te worden, daarvoor hecht ik te veel waarde aan een priveleven.

Het idee dat je niets kunt laten zien 'dit heb ik gedaan' herken ik wel, maar als we binnenkort onze ISO certificering verlengen, heb ik toch wel een heel voldaan gevoel *LOL* En verder doe ik veel abstracte dingen, maar daar voel ik me heerlijk bij. Ik zou echt gillend gek worden van een baan waar ik niet me moest vastbijten in een onderwerp, dat is echt niets voor mij.

Dus ik heb er moeite mee me voor te stellen dat het leuk is om een baan ver onder je niveau te doen, nog los van de mogelijke financiele consequenties.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:46

Ik werk keurig op mijn opleidingsniveau, ben beleidsmedewerker bij een gemeente en WO-opgeleid ( nou ja, bijna, ben aan het afstuderen ). Ik herken het gevoel wel van 'Wat heb ik nou eigenlijk gedaan vandaag?' Je moet je doelen op een andere manier leren stellen. Productie is niet in aantallen af te meten. Soms heb je iets heel nuttigs gedaan door een contact te leggen, je netwerk te verbeteren etc. Dat kan je niet 1 op 1 zichtbaar maken.
Ik heb hiervoor onder mijn niveau gewerkt ( MBO+ noemde ze het), in de detailhandel, op een managementfunctie bij de administratie van een grote keten. Ik werd er na een half jaar gillend gek en ging met lood in mijn schoenen naar kantoor. Ik had het gevoel dat mijn hersenen stopte met draaien als ik daar zat, alles op de automatisch piloot.
Ik zoek uitdaging in mijn werk. Ik wil niet in mijn 'comfort zone' blijven hangen. En dat betekent niet dat het altijd maar drukker, sneller en zwaarder moet. Soms kan je ook op andere manieren uitdaging creëren. Zo ben ik onlangs overgestapt naar een ander (inhoudelijk) terrein. Ik heb ineens weer enorm veel te leren, dat is voor mij ook een uitdaging, ook al betaalt zich dat niet direct in euro´s terug. Je moet wel een werkgever hebben die je dat durft te bieden. Gelukkig heb ik die gevonden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:52

[quote=lielle]en ik heb wel gemerkt dat ik niet blij word van werk waar ik niet een behoorlijke intellectuele uitdaging in vind. Anderzijds heb ik ook niet de ambitie om CEO van ons bedrijf te worden, daarvoor hecht ik te veel waarde aan een priveleven.
[/quote]

dat heb ik dus ook: oke misschien een beetje ander niveau (lett en fig) maar toch: in de supermarkt deed ik nuttig werk: het is niet echt hoogstaand maar toch zeker van levensbelang dat een klant kan afrekenen. Ook het opstarten 's ochtend merk je gelijk het nut van, anders draait de hele toko niet Tong uitsteken Maar ik was er niet op m'n plek, omdat ik idd niet die intellectuele uitdaging had. Ook met mijn collega's (lieve mensen maar niet de grootste lichten onder ons) had ik weinig te melden en andersom ook....

En ook dat laatste: ik wil graag "belangrijk" werk doen, iig werk waarin ik m'n ei kwijt kan, waarin ik wat kan betekenen voor welk proces dan ook, maar daarvoor wil ik niet al het andere in m'n leven opofferen, zeker niet m'n lieve vriend en paardje....

Tja, keuzes in het leven....ik blijf het moeilijk vinden Ziek

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:54

Lielle schreef:
Dus ik heb er moeite mee me voor te stellen dat het leuk is om een baan ver onder je niveau te doen, nog los van de mogelijke financiele consequenties.

Qua financiele consequenties valt het hier heel erg mee. Zou ik ook een echte baan hebben, dan had onze zoon naar een creche gemoeten, hadden we misschien een 2e auto moeten kopen, duurdere kleren want je moet er wel representatief uit zien, vaak wat sneller/duurder gegeten, hadden we misschien niet meer goedkoop ik april of oktober op vakantie gekund, als ik fulltime zou werken denk ik ook een schoonmaakster in dienst genomen, had ik veel meer moeten terugbetalen aan de IBG. Kortom, werken is niet goedkoop Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:57

En vaak heeft een lagere baan minder verantwoordelijkheid, omdat je altijd wel meerdere mensen boven je hebt (afgezien zelfstandig ondernemer Tong uitsteken) en dat kan ook best wel lekker zijn Nagelbijten / Gniffelen
Als ik niet goed poets, is mijn baas verandwoordelijk Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:05

KiWiKo schreef:
mijn ouders hebben mij altijd gelukkig willen zien, en dus gesteund........... al dan niet hoofdschuddend Lachen Lachen maarja ze hebben me zelf gemaakt en weten dus hoe eigenwijs ik ben Knipoog

Herkenbaar, ik heb HBO pedagogiek gedaan en ga misschien als groom werken bij een springruiter in Duitsland Haha!
Heel wat anders, maar ik wou na mijn studie sowiezo een tijd in de paarden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:17

odetteke schreef:
Qua financiele consequenties valt het hier heel erg mee. Zou ik ook een echte baan hebben, dan had onze zoon naar een creche gemoeten, hadden we misschien een 2e auto moeten kopen, duurdere kleren want je moet er wel representatief uit zien, vaak wat sneller/duurder gegeten, hadden we misschien niet meer goedkoop ik april of oktober op vakantie gekund, als ik fulltime zou werken denk ik ook een schoonmaakster in dienst genomen, had ik veel meer moeten terugbetalen aan de IBG. Kortom, werken is niet goedkoop Knipoog

dat gaat voor mij zo niet op voor het grootste deel. Ten eerste heb en wil ik geen kinderen, 2e auto is een noodzaak als we onze relatie in stand willen houden Knipoog en bovendien ben ik kostwinner thuis. Als ik niet of veel minder zou werken, kan ik mijn paardenhobby absoluut niet zo uitvoeren als ik nu doe, dat weet ik wel zeker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:20

En als WO-er in een gelijkwaardige baan verdien je toch een stuk meer dan zegge een schoonmaakster!
of een automonteur.
Ik zal later (volgens het cao Tong uitsteken) het dubbele verdienen van wat mijn vriend verdiend.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:32

Ik houd altijd nog meer over door wel te gaan werken volgens mij, al is werken op zich idd duur. Bij ons gelden idd de kosten voor een tweede auto ( bovendien krijg ik geen woonwerk-reiskostenvergoeding ), kinderopvang. Tja, kleding koop ik toch wel Bloos En een studielening heb ik niet meer. Nou moet ik zeggen dat je van het gastouderschap ook best een leuk centje overhoudt, dus dan weet ik niet waar je financieel beter mee uit bent.
Maar in mijn werk gaat het me niet alleen om wat ik onder de streep over hou, maar ook om wat het met mij als mens doet. Als ik thuis zou zitten ( en zeker met andermans kinderen Bloos ), denk ik niet dat ik erg gezellig zou zijn.
Al heeft alles zijn voor- en nadelen. Mijn dochtertje is al weken ziek, dan ben je ineens wel erg beperkt. Je hebt een verantwoordelijke baan, dus wil niet ineens weken wegblijven, maar je kind gaat ten allertijde voor natuurlijk. Dan heb je wel een begripvolle werkgever nodig ( gelukkig heb ik die ook ).

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:46

6 jaar geleden ben ik afgestudeerd voor een HBO-opleiding. Daarna ben ik als assistent accountant aan het werk gegaan. Tussentijds nog even een opleiding erbij gedaan om mijn boekhoudkundige kennis op te vijzelen. Nu zit ik op een plek waar ik de moeilijkste klussen oppak en naar genoegen afmaak, maar daar totaal geen waardering voor krijg.
Financieel op zich wel redelijk (wel laag voor in deze sector, maar niet in deze regio), maar echt de waardering voor wat je doet is er totaal niet! Er liggen duidelijke afspraken over wat we wanneer en hoe moeten aanpakken. Maar als je dit dus in goed overleg met je leidinggevende zo volgers de regels doet, dan kunnen ze het nog niet waarderen!
Gister hebben we weer uitgebreide gesprekken gehad, maar daar is nu wel uit naar voren gekomen dat ik compleet niet op mijn plek zit Boos! .
Op zich heb ik best wel 'koppie-koppie', maar nu heb ik wel het gevoel dat ik dat door de stress nu helemaal niet kan gebruiken. Ik ben daarom ook bang dat ik voor een volgende baan niet durf te denken aan een baan met grote verantwoordelijkheid of werk op een aardig niveau.
Wel heel jammer, want ik wil heel graag een uitdaging hebben in mijn baan,maar ik kan het nu dus even echt niet aan Huilen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:49

Ik kon HAVO doen heb MAVO gedaan omdat ik toch SPW4 wilde doen en daar had ik geen HAVO voor nodig. Uiteindelijk mijn diploma activiteitenbegeleidster gehaald en nu ben ik parttime-kassiére Clown
( ivm lichamelijke klachten )

Mijn vriend heeft nergens geen diploma's voor en heeft zich mooi opgewerkt tot assistent bedrijfsleider Clown

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:56

Ik werk ook onder mijn niveau, niet echt bewust, want ik vind het verschrikkelijk, zit het grootste gedeelte van de dag achter internet... Kan makkelijk hbo niveau aan qua koppie, maar ben begin 4 havo gestopt omdat ik dat jaar toch niet ging redden door omstandigheden, nu zit ik in hopelijk mijn laatste jaar van het mbo en ben het helemaal zat, werk wat ik doe is administratief en vooral printen(dus vinkjes zetten), archiveren en af en toe makkelijke verwerkingen van salarissen, het komt echt goed mijn strot uit, heb wrs zoals ze het noemen een bore-out, zie nergens meer een uitdaging in en ben het gewoon zat. Volgend jaar wrs of naar het buitenland of naar het hbo voltijd, kan niet wachten totdat het zover is...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:25

Lielle schreef:
odetteke schreef:

dat gaat voor mij zo niet op voor het grootste deel. Ten eerste heb en wil ik geen kinderen, 2e auto is een noodzaak als we onze relatie in stand willen houden Knipoog en bovendien ben ik kostwinner thuis. Als ik niet of veel minder zou werken, kan ik mijn paardenhobby absoluut niet zo uitvoeren als ik nu doe, dat weet ik wel zeker.

Plus dat ik absoluut financieel onafhankelijk zou willen zijn.
Kan met niet voorstellen dat het voor mij persoonlijk 'gezond' zou zijn als huismoeder te functioneren.
Afgezien van dat het helemaal geen kinderen wil, lijkt me echt vreselijk afhankelijk te zijn van het inkomen van je partner...

AltijdLente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:59

ik heb (internationale) communicatie gestudeerd (hbo) en wist totaal niet wat ik er mee wilde doen. ik wilde puur mijn papiertje binnen hebben. vorig jaar zomer heb ik besloten om naar barcelona te vertrekken om op een springstal te werken en de winter heb ik dat in canada gedaan. ik wilde van kleins af aan al op professioneel niveau met springen bezig zijn en nu had ik de kans om dat leven te leven en te zien of ik het nog steeds ECHT zou willen. het was een geweldige ervaring, maar ik zou (vooral financieel) niet willen afhangen van de paardenwereld. ik miste na 3 maanden eigenlijk al de 'intellectuele' uitdaging. bovendien gaat voor mij de lol eraf als ik er 8 op een dag moet rijden en ze allemaal moet afraffelen om maar zo snel mogelijk weer op de volgende te zitten. als je hier voor wilt gaan, vind ik het zeker niet zonde van een hbo opleiding en ik zou iemand nooit voor gek verklaren. je moet doen wat je hart je ingeeft. als je daar tegen in gaat kun je veel verdienen, maar op de lange termijn hou je het dan toch niet vol. ik dacht alleen bij mezelf, ik heb gestudeerd en kan met veel minder uren veel meer verdienen en later mijn eigen springpaardje weer kopen. mijn opleiding biedt mij dus vrij-, onafhankelijk- en zelfstandigheid. je kunt er altijd op terugvallen. die 'droombaan' komt vanzelf wel op mijn pad.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:17

Hoi , telt het mee als je je opleiding niet hebt afgemaakt? Heb drie jaar kunstgeschiedenis en kunstacademie gedaan aan zowel HBO en Uni, was zoekende..

Werk nu met autisten en maak schilderijen in opdracht.

Is niet hoogdravend, maar denk echt dat er zat hoogopgeleiden zijn die die autisten niet zouden zien zitten.

Het gaat imo erom wie je bent en niet welk papiertje je hebt.
Heb alleen propedeuse behaald daar, maar werd er gewoon neit gelukkig, was zoekende..

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:27

Arabesk schreef:
Laatst stond er een heel artikel in de banenkrant van de Volkskrant over mensen die gestudeerd hadden, maar geen zin hadden in de bijbehorende baan.

Eentje was buschauffeuse geworden omdat ze geen zin had in een kantoorbaan. Verdient nu minder dan haar exmedestudenten, maar is reuze gelukkig.

Eentje was afgestudeerd econoom en werkte nu als bakker.

En de laatste was ook afgestudeerd iets commercieels/economisch en heeft nu z'n eigen klusbedrijf.

Ik geef ze groot gelijk. Een exklasgenoot van me van het vwo studeerde rechten en staat nu in de viswinkel van z'n vader Vork . Zelf heb ik wetenschappelijk onderzoek gedaan, daarna bij een adviesbureau gewerkt en toen gillend gek weggerend vanachter het bureau waar je van 9 tot 5 bent veroordeeld. Clown

Wie is er nog meer iets 'met z'n handen' gaan doen terwijl je HBO of uni hebt gegaan?

Ik ken een jongen die 9ens en 10en haalde op het gymnasium. Zijn enige ambitie is buschauffeur worden ... Haha!
Of dat zonde is zeg ik: voor z'n naaste omgeving misschien wel, voor hemzelf kennelijk niet. Als je jezelf happy voelt om beneden je niveau te presteren moet je dat vooral zelf weten. Welzijn beleven gaat niet gelijk op met de hoogte van je inkomsten. En ook niet iedereen kan het tussen de oren aan om op hoog niveau te moeten presteren.

Zelf heb ik gymnasium gedaan en een dubbele WO opleiding, en persoonlijk voel ik me happy bij een hoge werkdruk en het leveren van prestaties op niveau.