hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:18

dingetje schreef:
Adil18 schreef:
Maar om je verdiepen te kunnen moet je toch slim zijn? Anders weet je het misschien allemaal wel, maar snappen doe je dan niet...

Mee eens. Maar dat heeft dus eigenlijk niet zoveel met je opleidingsniveau te maken.
Ik ken mensen die helemaal geen fatsoenlijke school hebben afgemaakt maar toch alles van paarden afweten, om het even bij jou voorbeeld te houden.

Das waar, maar dan in andere zaken...!

Iedereen weet denk ik dat als je je wilt verdiepen in zaken, het hebben van enige voorkennis het leerproces versneld en vereenvoudigt...En heb je juist niet meer voorkennins wanneer je een hogere opleiding hebt...?

En denk aan de mensen: Slimme mensen WILLEN meer weten! Die zoeken dingen op, lezen het, nemen het mee!

Je ziet het altijd zo mooi in de klas als ik les geef: In een VMBO klas stelt de leerlingen niet snel vragen, ook al snappen ze het niet. Vaak omdat ze het niet durven, maar ook erg vaak omdat ze het niet boeit. Ze nemen de grammaticale regels van het bord over maar vragen nooit "Waarom...?". De enige waarom-vraag die ze stellen is: "Waarom moet ik duits leren?" Clown

Bij een Havo/Vwo klas is dit heel erg anders: De kinderen willen zich laten zien, geven aan iets te weten, stellen hun vragen, nemen niet alles klakkeloos over maar stellen keer op keer de waarom-vraag.

Laatst verteld ik iets over 'Siezen' (u zeggen in het Duits). Waarom en wanneer dit moest. Afgelopen dinsdag stak een jongen uit een VWO-klas de hand op en wilde weten waarom Duitsers als ze schelden bijv. 'Sie Schwein' zeggen (hij had dat ergens gelezen). Immers had ik gezegd dat 'u' zeggen een stuk respect voor de ander in zich droeg, maar als je iemand een 'zwijn' noemt had je toch sowieso geen respect...?

Echt, VMBO-leerlingen geven leerzame ervaringen, maar uiteindelijk wil ik het liefste werken met de exmenklassen van het Havo en Vwo, die leerlingen doen je keer op keer op keer verbazen...!

(en zie: alweer trek ik naar de slimmere mensen omdat ik daar meer een klik mee heb! Pling )

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:30

Ook mijn man en ik verschillen qua opleidingsniveau: ik heb hbo (en een paar jaar gestudeerd aan de UvA, maar niet afgemaakt), mijn man heeft de lts gedaan. Ik heb niet het idee dat wij qua intelligentie verschillen, wel qua interesses, maar dat houdt het juist interessant. Ook mijn man is erg praktisch aangelegd en dat vind ik geweldig! (word ik zelf wel lui van trouwens, da's dan weer minder)
Wel verschil in 'milieu' (akelig woord Ach gut )/achtergrond: mijn ouders hebben beide verder geleerd, bij ons was het nooit de vraag of ik verder ging leren na de middelbare school, maar wat ik ging leren. Bij mijn man was dit helemaal niet vanzelfsprekend en werd het leren niet gestimuleerd. Erg jammer, want er had echt wel meer ingezeten. Mijn schoonouders hadden er ook weinig begrip voor dat ik na het HBO nog verder ging studeren en niet ging werken; ik had nu toch een diploma?

Net als eerder gezegd is, ik denk niet dat het feit dat iemand wel of niet gestudeerd heeft hetzelfde is als wel of niet intelligent zijn (of minder intelligent zijn). Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen 'vakgebied'.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:33

@Adil: Persoonlijk zou ik het meer een uitdaging vinden om ook de VMBO-ers voor bepaalde onderwerpen te interesseren.
Maar goed, dat is mijn mening.

En echt... Ik kan er met mijn "domme" verstand gewoon niet bij dat je met een lager opgeleide een mindere klik zou hebben dan met een hoger opgeleide... Dat zal ook wel komen omdat ik vriendinnen heb die heel verschillend geschoold zijn (Registeraccountant, verpleegkundige, secretaresse en begeleidster op een kinderdagverblijf) en dat we ondanks dat gewoon een heel gezellig clubje zijn. Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:39

dingetje schreef:
@Adil: Persoonlijk zou ik het meer een uitdaging vinden om ook de VMBO-ers voor bepaalde onderwerpen te interesseren.

En echt... Ik kan er met mijn "domme" verstand gewoon niet bij dat je met een lager opgeleide een mindere klik zou hebben dan met een hoger opgeleide... Dat zal ook wel komen omdat ik vriendinnen heb die heel verschillend geschoold zijn (Registeraccountant, verpleegkundige, secretaresse en begeleidster op een kinderdagverblijf) en dat we ondanks dat gewoon een heel gezellig clubje zijn. Lachen

Sja, dat kan er aan liggen...Onbewust heb ik een vriendengroepje gekregen waar eigenlijk alleen maar goed opgeleide mensen in ziiten (bankpersoneel, belastingadviseur, ingenieur in autowezen, iemand die een dubbele master in fiscaal & notarieel recht doet en mijn vriend en ik....Soms voel ik me daar juist het iets dommere van het stel...)

Ik kan ook echt wel een klik hebben met minder opgeleide mensen! Heel goed zelfs! Maar ik weet niet of ik er een intensieve relatie mee zou kunnen hebben zoals ik bijvoorbeeld met mijn vriend heb...!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:45

dingetje schreef:

Het heeft volgens mij ook niet met een klik te maken en vrienschappen zijn imo anders dan een relatie. Wij zitten savonds te praten over onze dag, wat hij heeft meegemaakt op zn werk en ik op mn opleiding. Dit gaat vaak natuurkundig/wiskundig en medisch heel ver. Zoals ik al eerder zei gaat dit veel moeilijker met iemand die dit niet kan bevatten. Verschil in interesses wat ook te maken heeft met niveauverschil!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:45

je hebt HBO denk- en werkniveau, daar zit een groot verschil in. Met papiertje maar geen denkniveau kom je geen steek verder.
Ik ben heel blij dat ik mijn HBO doe naast mijn werk met MBO niveau, omdat ik daar verder mee kan komen. maar het maakt mij niets uit wat iemand heeft gestudeerd, als het maar een ruimdenkend persoon is.

mensen die nergens over nadenken irriteren mij, of die niet open staan om dingen vanuit andere perspectieven te bekijken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:48

Iq en opleiding zeggen mij niks over dom, slim of niveau. En mensen die daar een (waarde) oordeel aan hangen, vind ik bijzonder dom! Knipoog
Die vaders die vinden dat hun dochters maar iemand van hun niveau moeten zoeken, vallen daar wat mij betreft ook onder en verder valt het mij op dat een lerares Duits meer fouten maakt in het Nederlands dan ik verwacht had. Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:49

Zwerte schreef:
Het heeft volgens mij ook niet met een klik te maken en vrienschappen zijn imo anders dan een relatie. Wij zitten savonds te praten over onze dag, wat hij heeft meegemaakt op zn werk en ik op mn opleiding. Dit gaat vaak natuurkundig/wiskundig en medisch heel ver. Zoals ik al eerder zei gaat dit veel moeilijker met iemand die dit niet kan bevatten. Verschil in interesses wat ook te maken heeft met niveauverschil!

Ja

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 11:51

Adil18 schreef:
Ik kan ook echt wel een klik hebben met minder opgeleide mensen! Heel goed zelfs! Maar ik weet niet of ik er een intensieve relatie mee zou kunnen hebben zoals ik bijvoorbeeld met mijn vriend heb...!

juist dat heb ik nu ook! Als bijbaantje werkte ik tot voor kort in een supermarkt (waar je steevast te horen kreeg: "oh dat zou ik nou niet willen doen hoor, als werk!" Blijkbaar hadden ze het dan niet door dat ze tegen een universitait opgeleide caissière stonden te praten die ook alleen maar de huur moest betalen;))

Maar goed, ik had daar een ontzettend lieve collega, zo vind je ze niet veel. Wilde altijd helpen, stond voor iedereen klaar en als het even wat minder lekker liep, wilde ze altijd luisteren. Maar: ze was niet het allergrootste licht. Ik had altijd ontzettend lol met haar, en kon over 'supermarktdingen' uuuuuren met haar praten. Maar zodra ik het over iets anders wilde hebben, stokte het gesprek al gauw... Jammer....

En met zo iemand zou ik prima een paar caissièreuurtjes per dag willen doorbrengen, maar ik zou haar niet in mijn vriendengroep tegenkomen denk ik; ik zou niet weten waar ik het, anders dan "wie stonden er bij jou allemaal in de rij vandaag" over zou kunnen hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:52

Ik denk niet dat dat een stuikerblok moet zijn in een relatie. Mijn ex was ook afgestudeerd, en ik heb alleen maar MBO gedaan. Hij was 2 jaar ouder dan ik, en ik ben in praktijk veel slimmer dan hem. Zo verdien ik meer, heb ik een hogere functie, en komt alles zo aanrollen.

Leren is voor mij gewoon nooit weggelegd. Ik heb te weinig rust in mijn lichaam, om geconcentreerd een uur te luisteren of bezig te zijn. Zo heb ik nog NOOIT een boek opengetrokken om te leren, en heb ik mijn scholen allemaal op mijn sloffen gehaald. Ik was de bengel van de klas, zat meer buiten het lokaal dan in het lokaal.

Maar ik ben én 23, ik heb een goede baan, een auto van de zaak, telefoon van de zaak, mijn onkosten worden vergoed, en een heel goed salaris. Puur omdat ik heel ambitieus ben, en graag wil werken. Ik werkte al vanaf mijn 14e bij (om mijn paard te betalen) en ben heel zelfstandig opgevoed. Ik heb in mijn hele carriere (dus al vanaf mijn 14e) nog helemaal niks aan geen enkele diploma gehad, maar heb het altijd met mijn babbel gereden, en mijn inzettingsvermogen.

Ik denk niet per definitie dat mensen die universiteit doen, ook daadwerkelijk slim. Ik denk dat ze vooral het vermogen hebben tot stof op zich nemen, en dit te behouden. Ik kan dat maar op een hele beperkte manier.

Mijn ex zei zelf altijd "Ik zou willen dat ik bij MBO gestopt was, ik heb in de praktijk niks aan mijn diploma's want ik weet helemaal niks, terwijl ik wel de richting gestudeerd heb".

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:55

ik ben het eens met de stelling dat opleidingsniveau en intelligentie (mate van 'trainbaarheid' en algemeen intellect) los van elkaar staan. dat wil echter niet zeggen dat er doorgaans geen wezenlijk verschil zit tussen de 'kennis' (breedgedragen) van mensen met sterk uiteenlopende niveaus.

Ik heb HBO communicatie gedaan en ben nu bijna afgestudeerd sociologie (cum laude) aan de Erasmus universiteit. Ik heb een brede interesse in kunst, cultuur, sport, politiek en bedrijfseconomie. Mijn vriend heeft mavo gedaan (zijn laatste vakken zelfs op de moedermavo omdat ie iedere keer van schiool moest) en heeft daarna een kappersopleiding gedaan. Hij is tien jaar ouder dan ik, en heeft een berg meer bagage. hij heeft meerdere kapsalons en een berg meiden in dienst. Mening communicatie student (toch een relatieve 'pret-studie') mag in zijn handen klappen met zijn manier van het aansturen en communiceren met deze dames. Dat is je gegeven of niet. datzelfde geld voor het omgaan met conflicten, het innemen van politieke standpunten en het logisch beredeneren.

Een goede vriend heeft geen enkele diploma, maar is wel een van de meest onderlegde personen die ik ken; een echte autodidact. Beiden hebben tijdens hun jeugd gewoon geen zin gehad in de schoolbanken, maar dat wil niet zeggen dat dus per definitie een kloof zit tussen de belevingswereld van een hoog- en laaggeschoolde (dan heb ik het niet over HBO of MBO, want dat verschil vind ik niet echt noemenswaardig)

Ik merk er in ieder geval weinig van, want waar ik gemiddeld scoor, kan hij prima uit de voeten en vice versa. Toch denk ik dat ik niet zou kunnen samen leven met iemand die een zeer beperkte view heeft op de wereld, maar dat is persoonsgebonden en niet opleidingsgebonden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:57

Weet iemand met wat je MBO, HBO,... kan vergelijken in België? Want die termen snap ik niks van Bloos .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:58

MBO = Middelbaar beroeps onderwijs.
HBO =- Hoger beroeps onderwijs.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:00

sflj schreef:
Iq en opleiding zeggen mij niks over dom, slim of niveau. En mensen die daar een (waarde) oordeel aan hangen, vind ik bijzonder dom! Knipoog
Die vaders die vinden dat hun dochters maar iemand van hun niveau moeten zoeken, vallen daar wat mij betreft ook onder en verder valt het mij op dat een lerares Duits meer fouten maakt in het Nederlands dan ik verwacht had. Knipoog

Mijn probleem op dit moment is dat ik zeer intensief Duits leer en daardoor een soort van 'tussentaaltje' heb ontwikkeld, dat is kwalijk, maar ik durf alsnog te beweren dat mijn Nederlands, ondanks dat het afgezwakt is, beter is dan dat wat ik gemiddeld bij andere mensen zie. Dat het bij mij o.a. af en toe hapert bij de 'd' en 't' is een resultaat van mijn studie op dit moment, maar daarom wil ik ook in het derde jaar Nederlands als minor nemen, zodat ik mijn niveau weer wat bij kan spijkeren Knipoog (Slim he Knipoog )

Ik heb nooit geen (waarde)oordeel uitgesproken, maar lezen is ook een kunst... Knipoog

Ik vind het vrij grof dat je mijn vader zo beoordeelt, terwijl je hem niet eens kent. Hij is misschien van de oude stempel, maar hij bedoelde het alleen goed voor zijn dochters. Hij heeft een andere visie dan jij, so what? Is dat een reden hem dom te vinden? Maakt jou dat niet kortzichtig en is kortzichtigheid ook niet een vorm van 'dom zijn'?

Bij mij heeft hij gelijk gekregen, ik heb twee vriendjes gehad die niet het opleidingsniveau hadden wat ik heb en bij beide was dat een van de hoofdredenen om het uit te maken. Wat is daar mis mee? Sommige vrouwen willen alleen rijke mannen, sommige vrouwen willen alleen knappe mannen, en sommige vrouwen vallen op intelligente mannen Pling

Als dat een misdaad is, dan ben ik inderdaad schuldig...!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:02

BCS schreef:
Mijn ex zei zelf altijd "Ik zou willen dat ik bij MBO gestopt was, ik heb in de praktijk niks aan mijn diploma's want ik weet helemaal niks, terwijl ik wel de richting gestudeerd heb".

Gedeeltelijk herken ik dit. Ik zou absoluut niet willen dat ik gestopt was met verder leren, maar ook ik heb het idee dat ik eigenlijk niks écht wéét...Afgestudeerd Engels: en dan? Ik kreeg 0,0 reactie op mijn CV, werd nooit uitgenodigd naar aanleiding van soll. brieven, en weet nog steeds niet wanneer Shakespeare geboren is, noch kan ik 10 van zijn plays opnoemen. Mijn uitspraak is beroerd, ik durf een Engelsman niet eens aan te spreken, laat staan dat ik zou willen werken in een bedrijf waar de voertaal Engels is...Kortom: ik kan nog steeds helemaal niks na het behalen van één van de hoogst gewaardeerde papiertjes die er zijn....

En dat merk ik ook in het dagelijks leven: vriend en ik wilden allebei nieuw werk: hij CV online, ik CV online...resultaat: ik: twee mailtjes in drie maanden. Hij: drie telefoontjes in een half uur.... Blond Nagelbijten / Gniffelen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:04

en dan mag ik dat toch dom vinden? Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:06

Adil18: Ondanks dat je in mijn ogen deels gelijk hebt vind ik je uitspraken zeer generaliserend. Iemand met een lage opleidingsniveau wilt niet direct zeggen dat ie wereldvreemd is, of dat je niet samen kunt filosoferen, of over je dag praten ofzo. Die zullen er zeker wel zijn, maar er zijn genoeg andere ook hoor Knipoog .

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:09

Zwerte schreef:

Sorry, maar in je allereerste zin kan ik me echt niet vinden.
Mensen waar ik geen klik mee heb, daar kan ik geen vriendschap mee opbouwen.
Overigens bestaat mijn vriendinnengroep al vanaf het basisonderwijs, en het is altijd goed gegaan.

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je een relatie hebt, je met je vriend of vriendin graag al je ervaringen deelt. Maar ik ben van mening dat wanneer iemand zich interesseert in jouw werkzaamheden, dat los staat van je opleidingsniveau. Iemand die lager geschoold is, kan zich net zo goed voor hetzelfde interesseren als een hoger opgeleide. En... ze kunnen het beide evengoed snappen.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:12

@ adil
ik vind dat papa's het recht hebben om het ideaalbeeld te hebben dat dochters met goede partijen verder gaan. dat zegt niet dat dit gedwongen moet worden, maar een mening hebben over is imo oprecht en volstrekt natuurlijk

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:19

sflj schreef:
en dan mag ik dat toch dom vinden? Knipoog

Dom vind ik een groot woord, je mag het raar vinden, maar wat is er dom aan dat een vader het beste wil voor zijn dochter...? Ik vind het toch ook niet dom dat jij wel vindt dat een niveausverschil binnen een relatie moet kunnen? Wenn du damit klar kommst, Mädel, ist das deine Sache, nicht meine... Knipoog

Hij zou ook niet willen dat ik met een buitenlander (daarmee bedoel ik een Turk, Marokaan etc.) naar huis was gekomen, dit o.a. wat hij op zijn werk meemaakt. Zij kennen over het algemeen andere waarden en normen die mijn vader respecteert, maar waarvan hij niet zou willen dat ik er naar behandeld zou worden. Als ik het uiteindelijk echt zou willen zou hij er zich bij neerleggen, maar met moeite.

Is dat dom? Nee, dat is zijn manier om een stukje van zijn liefde te laten zien.

@ BraveSpots: Dan heb je niet al mijn berichten gelezen, ik heb ook aangegeven dat ik heel goed besef dat ook mensen met een hoog opleidingsniveau niet slim hoeven te zijn, dat ze vakidioten maar voor de rest wereldvreemd zijn

En zeker kan iemand met een lager opleidingsniveau heel veel van de wereld snappen. Levenservaring en theoretische kennis zijn hele andere zaken. Toch prefereer ik iemand die beide bezit om een relatie mee aan te gaan...!

Maar ik zie mensen met een lagere opleiding zeker niet als mijn mindere! Echt niet! Mijn broertje heeft ook 'maar' een VMBO-diploma (en ook nog blijven zitten ook, terwijl hij vlot Havo zou kunnen doen, dat is best wel een beetje dom... Knipoog ) en toch hou ik van hem en kan ik heel goed met hem praten....over films, muziek, werk etc. Niet over politiek, de zin van het leven, religie etc. Misschien van tijd tot tijd heel erg oppervlakkig, afhankelijk van zijn 'mood' en concentratie op het thema, maar niet zoals ik er met mijn zus of vader over zou kunnen praten...

@ Ing: Quotje van hierboven

Citaat:
Als ik het uiteindelijk echt zou willen zou hij er zich bij neerleggen, maar met moeite.

Knipoog Je hebt dus wel gelijk hoor, afdwingen zou hij niet doen, maar het hopen (en bewust/onbewust stimuleren Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:23

Het beste voor je kinderen willen heeft niks te maken met hoogbeschaafd of slim zijn.

Maar om het feit dat de partner van je kinderen het vermogen heeft om de kinderen gelukkig te maken.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:25

Ode aan het ervaringscertificaat (sorry als ik de naam mis).
Er zijn genoeg mensen die heel veel kennis opgedaan hebben via de praktijk en om welke reden dan ook geen HBO opleiding gevolgd hebben maar WEL door hun praktijkkennis op dit niveau zitten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:25

BCS schreef:
Het beste voor je kinderen willen heeft niks te maken met hoogbeschaafd of slim zijn.

Maar om het feit dat de partner van je kinderen het vermogen heeft om de kinderen gelukkig te maken.

En zou jij gelukkig zijn als je met iemand in een relatie zit waar je niet mee zou kunnen praten omdat jullie in twee verschillende werelden leven...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:27

Dan zou ik daar uberhaubt geen relatie mee hebben.

Nogmaals intelligentie heeft niks te maken met een opleiding.
Dat heb je in je, of niet. Evenals het gevoel voor paardrijden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:27

dingetje schreef:
Zwerte schreef:

Sorry, maar in je allereerste zin kan ik me echt niet vinden.
Mensen waar ik geen klik mee heb, daar kan ik geen vriendschap mee opbouwen.
Overigens bestaat mijn vriendinnengroep al vanaf het basisonderwijs, en het is altijd goed gegaan.

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je een relatie hebt, je met je vriend of vriendin graag al je ervaringen deelt. Maar ik ben van mening dat wanneer iemand zich interesseert in jouw werkzaamheden, dat los staat van je opleidingsniveau. Iemand die lager geschoold is, kan zich net zo goed voor hetzelfde interesseren als een hoger opgeleide. En... ze kunnen het beide evengoed snappen.

sorry maar dan lees je niet goed denk ik? Ik zeg dat het hier niet gaat over een klik maar over een relatie met niveauverschil. Natuurlijk is er een klik nodig voor een vriendschap maar er is verschil tussen "een klik hebben" en jarenlang een relatie volhouden. Ik heb absoluut een klik met mijn ex maar een relatie, nee moet er niet meer aan denken.
En interesses kunnen zeker wel met opleidingsniveau te maken hebben. Ik bedoel het absoluut niet denigrerend en zal er zeker geen waardeoordeel aanhangen maar de gesprekken die wij soms voeren zijn voor de gemiddelde vmbo'er gewoon niet te volgen. En daarmee wil ik dus zeker niet zeggen dat wij beter zijn o.i.d., elk persoon is uniek en goed op zn eigen manier. Enkel een constatering dat niet iedereen onze kennis en argumentaties kan volgen. Dus allebei evengoed snappen? nee dat denk ik niet.