dingetje schreef:Adil18 schreef:Maar om je verdiepen te kunnen moet je toch slim zijn? Anders weet je het misschien allemaal wel, maar snappen doe je dan niet...
Mee eens. Maar dat heeft dus eigenlijk niet zoveel met je opleidingsniveau te maken.
Ik ken mensen die helemaal geen fatsoenlijke school hebben afgemaakt maar toch alles van paarden afweten, om het even bij jou voorbeeld te houden.
Das waar, maar dan in andere zaken...!
Iedereen weet denk ik dat als je je wilt verdiepen in zaken, het hebben van enige voorkennis het leerproces versneld en vereenvoudigt...En heb je juist niet meer voorkennins wanneer je een hogere opleiding hebt...?
En denk aan de mensen: Slimme mensen WILLEN meer weten! Die zoeken dingen op, lezen het, nemen het mee!
Je ziet het altijd zo mooi in de klas als ik les geef: In een VMBO klas stelt de leerlingen niet snel vragen, ook al snappen ze het niet. Vaak omdat ze het niet durven, maar ook erg vaak omdat ze het niet boeit. Ze nemen de grammaticale regels van het bord over maar vragen nooit "Waarom...?". De enige waarom-vraag die ze stellen is: "Waarom moet ik duits leren?"
Bij een Havo/Vwo klas is dit heel erg anders: De kinderen willen zich laten zien, geven aan iets te weten, stellen hun vragen, nemen niet alles klakkeloos over maar stellen keer op keer de waarom-vraag.
Laatst verteld ik iets over 'Siezen' (u zeggen in het Duits). Waarom en wanneer dit moest. Afgelopen dinsdag stak een jongen uit een VWO-klas de hand op en wilde weten waarom Duitsers als ze schelden bijv. 'Sie Schwein' zeggen (hij had dat ergens gelezen). Immers had ik gezegd dat 'u' zeggen een stuk respect voor de ander in zich droeg, maar als je iemand een 'zwijn' noemt had je toch sowieso geen respect...?
Echt, VMBO-leerlingen geven leerzame ervaringen, maar uiteindelijk wil ik het liefste werken met de exmenklassen van het Havo en Vwo, die leerlingen doen je keer op keer op keer verbazen...!
(en zie: alweer trek ik naar de slimmere mensen omdat ik daar meer een klik mee heb!
) 
)/achtergrond: mijn ouders hebben beide verder geleerd, bij ons was het nooit de vraag
.