Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:13

Leonie schreef:
Veganisme is nog veel meer dan alleen dat. Veganisten eten geen enkel dierlijk product (ook geen zuivel of honing), gebruiken geen leer, wol, zijde of bijenwas en gebruiken ook geen producten die op dieren getest zijn (zoals cosmetica, huishoudproducten ed.). Daar zijn ook nog gradaties in, want sommigen letten ook op lijm in plasmaschermen, letten ook op mogelijke sporen in producten of eten bijvoorbeeld geen champignons (gekweekt op paardenmest). Ook suiker is trouwens niet altijd veganistisch, soms/vaak wordt er voor de raffinage van suiker beenderen van dieren gebruikt.

MC: Ik wil veganist worden, maar ik mag nog niet. Vind je dat ik dan ook maar ineens weer vlees moet eten?

Nee, ik doelde eigenlijk op de grote deel van vegetariers die zich wel vegetarier noemen maar absoluut niet 100% daarnaar leven. (helaas ken ik iets te veel zulke vegetariers waardoor ik daardoor heel erg sceptisch ben over de vegetarische leven.. Een kennis van mij, daarbij mag je absoluut geen vlieg bij doodslaan, wordt ze boos.. Maar ze eet wel kaas en 1x per jaar eet ze rookworst.. Nou dan denk ik toch van, tjee als je als niet tegen dode vliegjes kan waarom eet je dan wel rookworst?? Scheve mond )

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:16

Tja, ik gok dat mijn man al in een depressie schiet bij het idee geen vlees meer te eten Clown Ik maak het trouwens niet voor hem klaar... dat moet hij zelf doen. De rest van het eten bedenk ik dus en hij mag dan er wat vlees bij bakken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:17

MarcoBorsato schreef:
Maar als je vegetarisch bent gebruik je toch wel zuivelproducten? En als je dat niet doet ben je toch veganistisch? Of heb ik het goed mis?

Zuivelproducten doen sommige vegetariërs wel, andere niet. Das een keuze waarin vegetariërs vrij zijn die voor zichzelf te maken.

Je bent pas veganist wanneer je behalve zuivelproducten óók geen honing, leer, E-nummers, ei, wol, dons, zijde etc etc gebruikt of nuttigt.

Zelfs als je van die lijst helemaal niks gebruikt maar je hebt wel een wollen trui, dan ben je nog géén veganist. Dan ben je gewoon een hele strenge vegetariër.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:21

Leonie schreef:
Maar ze eet wel kaas en 1x per jaar eet ze rookworst..\

Tja, wat is echt..

Ik ben jaren vegetarier geweest (geen vlees en vis en gelatine, wel kaas etc). Heb later toch besloten wel weer vis te gaan eten. Deels uit gemak, deels uit het mindere welzijnsprobleem dat ikzelf voel bij vissen.
Momenteel eet ik alweer een tijdje af en toe biologisch vlees. Ik ben namelijk niet tegen vlees ansich. Toch zeg ik vaak dat ik vegetarier ben.
Kijk, thuis kan ik eten wat ik wil, maar buiten de deur krijg ik geen biologisch vlees, dus ben ik op dat moment vegetarier.

En ik eet overigens wel geschoten wild, geen enkel probleem mee en nog lekker ook Lachen

Ik weet wat ik doe, ik weet waarom ik het doe, het maakt niet zoveel uit hoe het heet en aan uitleggen ben ik inmiddels wel gewent..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:23

Ach,IMO zijn er honderd en 1 soorten vegetarisme.
Net als met het geloof.
De 1 is christelijk,maar doet er weinig mee.Een ander gaat elke zondag naar de kerk.En weer een ander doet drie gebeden op een dag. En ze zijn allemaal christelijk,op een andere manier,die voor hen werkt.

Ik eet vegetarisch,en zo noem ik het.
Ik heb overigens nooit geweten dat je met kaas eten geen vegetariër bent Bloos

Ik eet vegetarisch in de zin van; ik eet geen lap vlees,en ook geen vis.
Maar ik doe niet moeilijk als mijn burger is omgedraait met dezelfde vork als een biefstuk.
Dat moet ieder voor zich weten,maar zo doe ik het.

Ik eet overigens geen vlees omdat ik het niet lúst,en niet omdat ik het zo zielig vind.
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 08-10-08 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:25

Elise: dus je bent eigenlijk geen vegetariër. Je eet op dat moment vegetarisch.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:25

knuppel in het hoenderhok werpende;
stel;iedereen eet geen vlees/vis/kip meer.
a-zijn heleboel mensen werkeloos
b-dan worden de resterende koeien/schapen/varkens/kippen vernietigd, want het houden ervan dient geen enkele nut meer.en dan?
c- komt er veel meer industrie(vervuiling!!,en minder natuur)om in chemische fabrieken al t kunststof te maken, om leer, wol,lijm, gelatine e.d. te vervangen...
brand maar los Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:31

Je kan beter zeggen dat je geen vlees eet.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:33

Angela schreef:
Ik ben zelf een semi-vegatarier. Ik eet ongeveer 2 keer in de week vlees. Indien mogelijk is dat biologisch, maar dat ga ik andere mensen niet "opleggen", en ook met het uit eten gaan let ik daar niet op.

Veel mensen vinden dat maar raar. Niet vegatariers hebben zoiets van "waarom zou je die overige dagen geen vlees eten.. als je het toch eet, dan maakt het toch geen verschil?" en vegatariers hebben vaak zoiets van "waarom eet je op die 2 dagen nog wel vlees? Dat is toch nergens voor nodig?"

Om heel eerlijk te zijn: Ik vind vlees te lekker om het niet te eten, maar vind het totaal niet nodig om het dagelijks te eten. Het moet iets bijzonders zijn, waar ik dan ook echt van geniet. Dus niet eten om te eten, maar alleen om er ook van te genieten.

En zo heeft ieder zijn eigen ding Ja

Precies hetzelfde bij mij!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:33

Wat ik me nu afvraag...

Als vegetariërs bij iemand gevraagd worden om te eten, wordt er verwacht dat ze geen vlees/vis/gevogelte/... voorgeschoteld krijgen (en terecht... ik vind dat je ieders overtuiging moet respecteren. Zelf serveren we bv. ook geen varkensvlees, als er moslim-vrienden komen)...

maar - en nu komt de vraag -
Krijgen niet-vegetariërs, als ze bij vegetariërs komen eten, wel een stuk vlees/vis/gevogelte/... ?
Want vaak is het voor niet-vegetariërs toch zo dat een maaltijd niet compleet is, als er een 'goed stuk vlees' ontbreekt...

Zelf val ik in geen enkele categorie. Ik eet meestal gevogelte/vis, maar kan ook genieten van een vegetarische maaltijd of een stukje vlees

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:34

Ach ik maak me er niet zo druk om of ik een dagje geen vlees krijg. Eet vaak genoeg zonder vlees.
Elke dag vlees vind ik ook maar zo zo.. In Bulgarije zijn ze echt vleeseters.. Na 2 á 3 dagen ben ik gillend naar een vegetarisch restaurant gerend Haha!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:35

YWC schreef:
Wat ik me nu afvraag...

Als vegetariërs bij iemand gevraagd worden om te eten, wordt er verwacht dat ze geen vlees/vis/gevogelte/... voorgeschoteld krijgen (en terecht... ik vind dat je ieders overtuiging moet respecteren. Zelf serveren we bv. ook geen varkensvlees, als er moslim-vrienden komen)...

Krijgen niet-vegetariërs, als ze bij vegetariërs komen eten, wel een stuk vlees/vis/gevogelte/... ?
Want vaak is het voor niet-vegetariërs toch zo dat een maaltijd niet compleet is, als er een 'goed stuk vlees' ontbreekt...

Zelf val ik in geen enkele categorie. Ik eet meestal gevogelte/vis, maar kan ook genieten van een vegetarische maaltijd of een stukje vlees

Ja.Mijn vleesetende gasten krijgen gewoon een stuk vlees op hun bord.
Ik vind het niet nodig om aan hen mijn overtuiging op te dringen.
De meeste mensen vragen overigens wel of ze het mogen proeven,mijn vega-eten. Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:36

spicegirl schreef:
knuppel in het hoenderhok werpende;
stel;iedereen eet geen vlees/vis/kip meer.
a-zijn heleboel mensen werkeloos
b-dan worden de resterende koeien/schapen/varkens/kippen vernietigd, want het houden ervan dient geen enkele nut meer.en dan?
c- komt er veel meer industrie(vervuiling!!,en minder natuur)om in chemische fabrieken al t kunststof te maken, om leer, wol,lijm, gelatine e.d. te vervangen...
brand maar los Knipoog

Je moet het ook niet helemaal willen uitbannen, dat is nog nooit zo geweest. Maar tegenwoordig zijn dieren geen dieren meer. Maar euro's, die zoveel mogelijk en zo snel mogelijk vet moeten worden en geld moeten opbrengen. Bio industrie en varkensflats. Dieronterende veetransporten, en daar moeten we vanaf. En dat je dan zo nu en dan een verantwoord biefstukje eet is niks mis mee....

Maar als je vleeseten verminderd met zijn allen dan levert dat het volgende op, o.a.:

Minder uitstoot van broeikasgassen
Meer eten voor derdewereldlanden (veel diervoeders word graan, mais etc. voor gebruikt)
Meer dierenwelzijn

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:38

YWC schreef:
Wat ik me nu afvraag...

Ja hoor. Als wij barbequen staat er gewoon vlees bij voor de anderen. En ik maak ook altijd bij "gewone" maaltijden wel vlees. Mijn vriend eet wel vlees dus tja, dan moet je wel. Maar mijn vriend eet ook vaak vegetarisch en ik hoor hem nooit klagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:42

Linda_E schreef:

Bij mij zullen niet-vegetariërs geen vlees krijgen, simpelweg omdat ik geen vlees bereid en ook een beetje omdat ik geen vlees in mijn pannen wil hebben. Als mensen bij mij komen eten, probeer ik ze wel altijd een complete, lekkere, voedzame, vegetarische maaltijd voor te zetten (zonder nep-vlees-burger-dingen enzo, die eten ze toch niet) zodat ze 't vlees niet eens zullen missen.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:47

Sinds januari noem ik mijn eigen vegetariër. Ik eet geen vlees/vis, alleen biologische yoghurt en eieren. En leer gebruik ik zoveel mogelijk voor langdurige producten (zoals mijn laarzen, zadel en hoofdstel). Kaas let ik eigenlijk niet op, omdat ik eigenlijk helemaal niet weet dat stremsel (wat ik begrijp) van dieren is ofzo? Ga ik toch eens opzoeken aangezien ik veel kaas eet en van kaas hou Bloos

De mensen waar ik eventueel ga eten weten het, dan kopen ze zo'n burgertje ofzo. Die bij ons komen eten, weten het ook. Meestal maken we lasagne met van die fijne soja gehakt of pannekoeken. Nog nooit iemand horen klagen Vork

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:47

YWC schreef:
Wat ik me nu afvraag...

Nee bij mij niet, ik zorg ervoor dat er vervangers zijn die dan zo goed smaken dat mensen het niet eens missen. Bij feestjes wil ik bijv. wel eens een stukje pathé halen, maar voor de rest ook niet. Vooral omdat ik het sonde vind als het dan niet opgaat als ik het haal. En eigenlijk alle mensen die bij mij komen eten, zijn óf zelf ook vegetarisch (of hoe je het ook noemt: ze eten iig geen vlees), óf eten zelf regelmatig ook geen vlees, óf willen juist wel eens proeven wat ik als vega dan wel eet.

Overigens ben ik zelf totaal geen strenge vega, ik vis de balletjes uit de soep (maar eet geen kippensoep, zonder ballen wel tomaten soep, maar zonder kip geen kippensoep Knipoog ), eet wel jus, kaas, gelatine, enz. Sinds kort eet ik ook wel weer vis. Het gaat mij puur om de massaproductie/consumptie van vlees tegenwoordig (kijk eens naar de gemiddelde man, hoeveel vlees die in een week eet....).

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:52

balli schreef:
YWC schreef:
Wat ik me nu afvraag...

Nee bij mij niet, ik zorg ervoor dat er vervangers zijn die dan zo goed smaken dat mensen het niet eens missen. Bij feestjes wil ik bijv. wel eens een stukje pathé halen, maar voor de rest ook niet. Vooral omdat ik het sonde vind als het dan niet opgaat als ik het haal. En eigenlijk alle mensen die bij mij komen eten, zijn óf zelf ook vegetarisch (of hoe je het ook noemt: ze eten iig geen vlees), óf eten zelf regelmatig ook geen vlees, óf willen juist wel eens proeven wat ik als vega dan wel eet.

Overigens ben ik zelf totaal geen strenge vega, ik vis de balletjes uit de soep (maar eet geen kippensoep, zonder ballen wel tomaten soep, maar zonder kip geen kippensoep Knipoog ), eet wel jus, kaas, gelatine, enz. Sinds kort eet ik ook wel weer vis. Het gaat mij puur om de massaproductie/consumptie van vlees tegenwoordig (kijk eens naar de gemiddelde man, hoeveel vlees die in een week eet....).

Maar als je tomatensoep koopt waar vlees in zit, dan is daar wel een dier voor doodgemaakt.... ook al vis jij ze eruit, het kwaad is dan al geschied Knipoog

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:54

Ik heb niet alles doorgelezen hoor, maar ik wist dus ook niet van het bestaan van het woord 'pescotarier'
Vriendin van mij eet geen vlees, maar wel vis en zuivel. Ik noem dat ook gewoon vegetarisch, lijkt me niet echt een probleem toch?!
Overigens vond ik het bij een aflevering van 'Smaken verschillen' heel typisch dat een vrouw die vegetarisch eet, bij de anderen geen vlees voorgeschoteld kreeg, wel zo netjes. Diegene kookte voor iedereen een maaltijd met vlees en speciaal voor haar iets anders, maar andersom werd niet gedaan. Zij maakte voor iedereen een vegetarische maaltijd, toen dacht ik,maar wat nou als iemand per se vlees bij zijn maaltijd wilt? daar wordt dus andersom geen rekening mee gehouden en wordt er een vegetarische maaltijd 'opgedrongen'.....

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:57

Kijk, vegetariërs eten geen vlees omdat ze dat niet willen/lusten, maar omnivoren eten weigeren toch niet om geen niet-vleesbevattende producten te eten?

Ikzelf ben al blij als er iets tussen zit dat geen vlees bevat en dat ook niet in contact is gekomen met vlees. Voor één keer eet ik dan maar eens een 'onvolwaardige' maaltijd.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:58

@ Tivoli en Linda_E
Respect, omdat je rekening houdt met de eetgewoonten van jullie gasten.

@Nouks & Balli
Respect, omdat jullie zo achter jullie overtuiging staan.
Ik ben ervan overtuigd dat jullie zeker jullie best zouden doen om een heerlijke, evenwichtige en voedzame maaltijd te maken , waarvan ik zeker zou geniet ...

maar vinden jullie het niet een beetje krom dat - en dit gaat misschien een beetje respectloos klinken, maar is niet zo bedoeld - 'een minderheid met een afwijkend eetpatroon van de gemiddelde Nederlander/Belg' verwacht dat men rekening houdt met zijn/haar eetgewoonten, terwijl ze dit zelf niet doen met de eetgewoonten van iemand anders.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:59

Vraagje aan de vegetariers in dit topic die wél zuivelproducten eten: Beseffen jullie je dat melkproduktie zonder kalverslacht niet mogelijk is?
N.B.Uiteraard alleen relevant voor diegenen die vegetarier zijn omdat ze tegen het doden van dieren voor voedselproduktie zijn.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:02

Ik vraag toch niet dat mijn gastheer/vrouw speciaal een vegetarische maaltijd voorziet? Als ik naar een georganiseerd feest ga (restaurant/catering), dan verwacht ik wel een aparte maaltijd.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:03

Leonie schreef:
Kijk, vegetariërs eten geen vlees omdat ze dat niet willen/lusten, maar omnivoren eten weigeren toch niet om geen niet-vleesbevattende producten te eten?

Ikzelf ben al blij als er iets tussen zit dat geen vlees bevat en dat ook niet in contact is gekomen met vlees. Voor één keer eet ik dan maar eens een 'onvolwaardige' maaltijd.

Alle begrip voor je overtuiging.
Maar wat als iemand geen maaltijd wil eten als er geen vlees in zit of als het met 'vleesvervangers' gemaakt is ?
(Ik heb er zo eentje thuis).

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:03

Leonie schreef:
Elise: dus je bent eigenlijk geen vegetariër. Je eet op dat moment vegetarisch.

Ik weet wel dat ik het niet ben volgens de officiële termen, maar als iemand op een feestje of waar dan ook vraagt "Ow, ben je dan vegetariër?" dan ga ik NIET een heel verhaal ophangen, maar zeg ik gewoon ja. (tenzij men graag hoort waarom hoe en wat, dan sta ik open voor discussie uiteraard)
Kan best begrijpen dat het voor 'leken' in deze wereld lastig is om te gebrijpen wie nu wat wel of niet eet, tja so be it.