Klein bedrag pinnen mag, Yeah right

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Re: Klein bedrag pinnen mag, Yeah right

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:21

Bij ons in het dorp moet je ook 20 cent extra betalen, daarom zeggen wij meestal: oh nou dan kom ik zo even terug, ga eerst wel even pinnen.. en dan kan het opeens wel.. Nors opkijken

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:22

Omg,,, zelfs ík weet dat dat niet zo is! Je bedaalt MAXIMAAL 5 cent meer, en dat is meestal bij bedragen ONDER de 5 euro, en ze zijn verplicht om dat te zeggen in de winkel duss eeuu NEE! Knipoog

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:22

fokfanaat schreef:
xxelviraxx schreef:
Ondernemers moeten aan de bank betalen als er gepint wordt. Dus elke keer als er bij hun gepint wordt kost hun dat geld. Vandaar dat ze meestal bij een klein bedrag die 25 cent vragen.

nee hoor, ze betalen een vast bedrag, niet per transactie.

Dat is niet overal zo hoor Knipoog. Bij bepaalde pinapparaten/leveranciers moet er nog wel per transactie een klein bedrag betaald worden...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:25

Betalen voor betalen met PIN is niet terecht
PIN, dat staat voor ‘Persoonlijk Identificatie Nummer’, is sinds 1990 echt in zwang geraakt in ons land en is niet meer weg te denken (zie voorbeeld). In sommige winkels moet je echter betalen voor het betalen met PIN voor kleine bedragen. Dat mag weliswaar, mits het van te voren duidelijk wordt aangegeven. Maar waarom zou je er eigenlijk voor moeten betalen? Zijn de kosten die in rekening worden gebracht wel reëel?

Het betalingsverkeer kost nou eenmaal veel geld. Maar wat veel mensen niet weten, is dat PINnen en contant betalen tegenwoordig echter even duur zijn*.

- Een PINtransactie kost als je alles optelt gemiddeld € 0,19. Dat bestaat uit € 0,05 bankkosten en de rest is voor de infrastructuur, dus de breedbandverbinding, datacommunicatie, apparatuur ed. Vroeger moest er per transactie worden ingebeld en rekende de bank veel hogere tarieven maar dat is nu allemaal niet meer het geval.

- Cash betalen kost gemiddeld € 0,18. Dat is onder andere voor het afstorten, tellen en bewaren van het geld, administratie, geldtranport en veiligheidsmaatregelen, allemaal intensieve menselijke handelingen.

Extra geld vragen voor PINnen onder een bepaald bedrag is klantonvriendelijk en slaat dus nergens op. PINnen is voor de ondernemer zelfs veel veiliger en sneller, kortom efficiënter. De kosten voor PINnen zijn alleen veel zichtbaarder dan die voor contact betalen, dus vandaar dat sommige ondernemers dat niet weten. En in de toekomst wordt cash betalen zeker een stuk duurder dan PINnen. We kunnen dus geld besparen als we minder cash heen en weer slepen en hoe meer we gaan PINnen, hoe voordeliger het wordt.

Currence, toezichthouder op de elektronische betaalmogelijkheden en eigenaar van onder meer PIN en de Chipknip, heeft berekend dat meer PINnen de maatschappij uiteindelijk al 10 miljoen euro heeft opgeleverd. Een deel van de kosten van contant betalen komt namelijk voor rekening van de maatschappij, zoals bepaalde veiligheidsmaatregelen of trauma na een overval. Hoe meer we pinnen, des te minder papier er nodig is voor bankbiljetten en des te minder geldauto’s er hoeven te rijden.

* Zie `Het toonbankbetalingsverkeer in Nederland. Kosten en opbrengsten van toonbankinstellingen in kaart gebracht - 21 december 2007` van onder andere Het Platform Detailhandel Nederland, De Nederlandse Bank en Currence.

Platform Detailhandel Nederland
Ilya Bruggeman van het Platform Detailhandel Nederland heeft toelichting gegeven in Kassa. Het platform ziet liever dat er in winkels geen extra geld wordt gevraagd voor PINnen, vanwege de vele voordelen boven contact betalen. Ook onderschrijft het platform de campagne `klein bedrag, PINnen mag`.

Onwetende winkeliers worden voor zover mogelijk van de juiste informatie voorzien en er worden nog allerlei andere initiatieven genomen om PINnen te stimuleren, bijvoorbeeld door het aanbieden van aantrekkelijk geprijsde Slimme PIN-paketten en mobiele PIN-terminals. Voor alle winkeliers is € 0,01 korting bedongen bij de bank voor de PIN-transactiekosten. Verder zou PINnen onder de € 10,- bij banken gratis moeten worden voor ondernemers want dan zullen er veel meer PIN-transacties plaatsvinden waardoor het betalingsverkeer nog efficiënter en goedkoper zal worden.

De verhoudingen in het betalingsverkeer zijn momenteel: PIN ca. 32%, contant ca. 62%, chipknip ca. 4%. Andere betaalmogelijkheden, bijvoorbeeld via diverse kaarten (tank- en winkelpassen, creditcards) ligt op ca. 2%.

Het is alleen nog wachten op een veiliger PINpas. De magneetstriptechnologie van onze pasjes is verouderd en zou snel vervangen moeten worden door een chip (we zijn daarmee een van de laatste landen binnen Europa), maar helaas werken lang niet alle banken daar aan mee. Verder komt er een uniform Europees betalingsverkeer SEPA = Single European Payment Area.

Credit Card
Betalen met een creditcard kost gemiddeld 50 maal zoveel dan PINnen, aangezien de ondernemer een vrij hoog percentage over de transactie moet betalen. Afgelopen jaar vonden er 50 tot 60 miljoen creditcard betalingen plaats tegen bijna 1,6 miljard PIN-transacties, maar het heeft evenveel gekost. De bank verdient er het meest aan. Dat de consument moet bijbetalen is dus wel logisch. Het voordeel voor de consument van het gebruik van een creditcard is wel de verzekering van de aankopen. Maar er moet ook fors worden betaald voor een creditcard, al zit het tegenwoordig wel vaak in een totaalpakket van banken.

Chipknip
De kosten van een PINpas en Chipknip zijn ongeveer gelijk (€ 0,05 tot € 0,06 aan de bank), maar de detailhandel vindt de Chipknip overbodig en ziet het gebruik liever verdwijnen in winkels nu PINnen veel goedkoper is geworden. Met de Chipknip kan je wel prima terecht voor het betalen van parkeren, automaten en catering. In 2007 vonden er toch nog ruim 170 miljoen chipkniptransacties plaats.

iDEAL voor online betalen
iDEAL voor online aankopen (ook van Currence) is de laatste tijd zeer in opkomst. Het is een vorm van betalen op internet via je eigen bank, snel en veilig dus. En voor de ondernemer is het een gegarandeerde betaling. Deze vorm van betalen kost de internetondernemer in totaal € 0,30 tot € 0,70 (afhankelijk van wat de bank rekent). In 2007 werd er al 15 miljoen maal met iDEAL betaalt op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:33

fokfanaat schreef:
- Een PINtransactie kost als je alles optelt gemiddeld € 0,19. Dat bestaat uit € 0,05 bankkosten en de rest is voor de infrastructuur, dus de breedbandverbinding, datacommunicatie, apparatuur ed. Vroeger moest er per transactie worden ingebeld en rekende de bank veel hogere tarieven maar dat is nu allemaal niet meer het geval

Nee, hallo, in de grotere winkels en supermarkten niet nee. De kleine ondernemers worden de dupe van zo'n slogan, die alleen op de grotere winkels van toepassing is.
Ik heb nog steeds een 'ouderwetse' pin die bij elke transactie apart belt, duurt dus ook eventjes(20 sec). Zoveel transacties heb ik namelijk niet op een dag dat het uitkan om een vaste verbinding te hebben zoals de supermarkt bijvoorbeeld.

Wat ik echt belachelijk vind is dat mensen willen pinnen voor een bedrag van 2 euro. Ieder normaal mens heeft toch een paar centen op zak? Wat ik erop verdien ben ik dan zowat aan pinkosten kwijt als ik die 20 cent niet vraag.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:14

Twinklebel schreef:
Daar moet ik altijd wel om lachen, vind het best, hoe meer omzet hoe beter....

Maar krijg wel wat van die mensen die binnenkomen: Doe maar zo'n zakje krentenbollen van de reclame van 95 cent, wil het graag pinnen en kan er een tasje om? Kan je het net zo goed gratis weg geven....

Of ook een goede: Ik wil morgen vier gebakjes, kunt u het bezorgen want ik kan het niet zelf halen, ben zo slecht ter been.....
Ja hoor mevrouw, dat kan, bezorgkosten zijn 4,50 euro.
Oh, dna komt mijn hulp wel even, die komt hier toch langs.....
Hoe bedoel je, mensen zijn erg makkelijk......

Dit is zo herkenbaar Bloos Wat te denken van mensen die een klein bedrag willen pinnen, en als je ze uitlegt dat er dan 0,25 cent aan transactiekosten bijkomt, toch opeens contant kunnen betalen.. Clown

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:44

Zulke dingen heb je altijd. Ook met contant geld betalen. Daar erger ik me veel meer aan. Haha!
geven 50 euro en zeggen sorry heb niet kleiner, en als je er niet van terug kan geven, is er ineens losgeld in hun portomennee getoverd... Clown
Zulke dingen blijf je toch wel houden!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:46

Nathalie schreef:
Zulke dingen heb je altijd. Ook met contant geld betalen. Daar erger ik me veel meer aan. Haha!
geven 50 euro en zeggen sorry heb niet kleiner, en als je er niet van terug kan geven, is er ineens losgeld in hun portomennee getoverd... Clown
Zulke dingen blijf je toch wel houden!

Zo 1 had ik er vandaag, iets van 1,30 met vijftig betalen, nee ze had het echt niet kleiner....Toen ik twintig euro aan 2 eurostukken begon uit te tellen had ze "opeens" toch nog een tientje.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:09

MoonChloe schreef:
Heb je wel eens je rekeningafschriften goed bekeken??
Ik pin zeer vaak voor 4 euro voor sigaretten. Er is nog nooit 25 cent extra eraf gehaald.

Kom je bij mij aan de kassa, krijg je er 34 cent bij Ja
Mijn baas draagt elke maand meer af aan het pinnen dan dat er gepind wordt.. dus onder de 5 euro 34 cent erbij en onder de 10 euro 10 cent vind ik niet meer dan logisch Lachen

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:33

Bij ons in de winkel kan je zelfs pinnen voor iets van 3 euro ofzo (niet dat je iets kan kopen bij ons van dat bedrag) zonder dat er iets bijkomt? Is wel in België.. Heb wel al winkels bij ons geweten waar je moet bijbetalen als je een klein bedrag pint maar bij ons in de winkel niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 00:50

fokfanaat schreef:
*knip*

Het betalingsverkeer kost nou eenmaal veel geld. Maar wat veel mensen niet weten, is dat PINnen en contant betalen tegenwoordig echter even duur zijn*.

- Een PINtransactie kost als je alles optelt gemiddeld € 0,19. Dat bestaat uit € 0,05 bankkosten en de rest is voor de infrastructuur, dus de breedbandverbinding, datacommunicatie, apparatuur ed. Vroeger moest er per transactie worden ingebeld en rekende de bank veel hogere tarieven maar dat is nu allemaal niet meer het geval.

- Cash betalen kost gemiddeld € 0,18. Dat is onder andere voor het afstorten, tellen en bewaren van het geld, administratie, geldtranport en veiligheidsmaatregelen, allemaal intensieve menselijke handelingen.

*knip*

Het grote probleem is dat dit gemiddelden zijn, een kleine winkelier is vaak meer aan het pinnen kwijt en minder aan cashbetalingen. Ze hebben een slechter contract met de leverancier van de apparaten, een slechter contract met de bank en vaak nog een inbelverbinding. Dan redt je het echt niet voor die 19 cent.
Tegelijkertijd brengen ze zelf het geld naar de bank, waardoor er geen transporteur betaald hoeft te worden, nemen ze wel de moeite om het geld te koppen, omdat ze dan weer wat korting krijgen etc. en zijn dus goedkoper uit dan die 18 cent.

Pinnen wordt gewoon heel sterk gepusht door het grootwinkelbedrijf, omdat het voor hun voordeliger is, bij hun zijn de kosten van pinnen lager dan die gemiddelde 19 cent en van cashen hoger dan die 18 cent. En de productschappen doen wel mee met die grootwinkelbedrijven.

Het probleem zit hem vooral in de kleinwinkelbedrijven met kleine transacties met lage marges, zoals die bakker met een zak krentebollen voor 95 cent. Die houdt geen marge over als hij die pinkosten niet ergens doorberekent. Dus is het logisch dat die het pinnen bij dit soort kleine transacties ontmoedigt en ik kan me daar alles bij voorstellen.

Mrtien_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:11

Bij ons kun je ook pinnen zonder ervoor de betalen, ook voor de kleinste bedragen.
Creditcard kost wel wat extra geld.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:17

Ik ben zelf een kleine onderneming. En wij rekenen ook 25 cent voor bedragen onder de 10 euro.
Bij ons gaat het pinnen ook via inbellen en voor iedere seconde betaal je daarvoor geld. Bij ons duurt het soms wel een halve minuut voordat het pin apparaat klaar is tot het accoord. En dat kost dus behoorlijk wat geld. Bedragen onder de 10 euro zijn voor ons dan dus niet rendabel om te laten pinnen.

De vorige eigenaar had helemaal geen pin apparaat en mijn klanten zijn allang blij dat ze kunnen pinnen! Dat ze niet meer naar de overkant hoeven lopen om geld te halen.

We zijn wel bezig met iets snellers maar dat is bij ons niet echt makkelijk aan te leggen.

Een onderneming als ik verdient echt helemaal niks op dat 25 cent meer dat is om de extra kosten te onderdrukken. Als mijn pin een stuk sneller zou zijn en het niet meer als een paar cent zou kosten zou ik het gewoon gratis houden.

Alle grote bedragen worden gepint en het meeste is hier toch boven de 10 euro dus met veel contanten zitten we nooit. De contanten die we hebben brengen we inderdaad 1 keer in de zoveel tijd zelf weg.