Stappen jullie over qua bank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suomi

Re: Stappen jullie over qua bank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:07

Marije_jiplover schreef:
Apple schreef:
Overstappen vind ik persoonlijk nogal paniekvoetbal. Als je dan wilt overstappen kun je nog het beste naar Fortis gaan, dat is nu deels in handen van de staat dus daar is je spaargeld veilig Clown Haha!

Bij elke Nederlandse bank is je spaargeld veilig tot ongeveer 40.000 euro. De eerste 20.000 euro is sowieso verzekerd door de Nederlandsche Bank en de tweede 20.000 euro betaal je wel 1% rente, daar krijg je dan in totaal 18.000 euro van terug.
Dus van 40.000 euro spaargeld is het zeker dat je 38.000 euro gewoon terug hebt.

Kleine nuancering:
Het depositogarantiestelsel houdt in dat, indien een bank waarop het depositogarantiestelsel van toepassing is, niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, bijvoorbeeld omdat zij failliet is verklaard, de rekeninghouders gegarandeerd de eerste € 20.000,= van hun tegoeden op hun betaal- of spaarrekening terug krijgen. Voor de volgende € 20.000,= geldt dat zij hiervan negentig procent terug krijgen. Voor het deel van de betaal- of spaarrekening tussen de € 20.000,= en € 40.000,= geldt derhalve een eigen risico van tien procent. Dit depositogarantiestelsel garandeert aldus dat per rekeninghouder maximaal € 38.000,= wordt uitgekeerd indien een saldo van minimaal € 40.000,= op de betaal- of spaarrekening staat.
Dit depositogarantiestelsel is enkel van toepassing op banken die over een vergunning van De Nederlandsche Bank (‘DNB’) beschikken, alsmede op banken waarop het Nederlandse depositogarantiestelsel van overeenkomstige toepassing is verklaard. Bijkantoren van banken uit andere lidstaten van de Europese Unie die geen vergunning van DNB hebben, vallen onder de garantieregeling van het land van herkomst.
In het register kredietinstellingen dat door DNB wordt bijgehouden vind je de vergunninghoudende ondernemingen terug. Dit register kun je inzien via de website van DNB. Banken die bijvoorbeeld onder het depositogarantiestelsel vallen zijn onder meer de Rabobank, ABN Amro Bank N.V., Amsterdam Trade Bank N.V., ING Bank N.V. en Postbank N.V.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:21

Sophie_midas schreef:
Rabobank vind ik een goede bank Ja. Heb daar een rekening, en ook bij de ABN en ben over beide banken tevreden. Goede service, nooit problemen gehad! Lachen

Ik vind het raar dat mensen zeggen dat overmaken bij de postbank snel gaat, want mijn ervaring is heel anders.. M'n vriend zit bij de postbank en als hij geld naar mij overmaakt duurt het gemiddeld een week voor het er eindelijk eens opstaat.. Bij de rabo en abn staat het er altijd gelijk op.

Dat is ook mijn ervaring en daarom valt de postbank ook af bij mij Haha!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:14

Naast dat het geld gegarandeerd is, is er een hele kleine kans dat een grote bank in Nederland om zal vallen. Aangezien het garantiestelsel dan gefinancieerd moet worden door de andere banken en deze zullen dat ook niet kunnen betalen. En dan zullen er meerdere banken over de kop gaan. Ik ben ervan overtuigd dat het nooit zo zal ver zal komen, want dan zal de overheid zeker ingrijpen Ja

Daarnaast begrijp ik ook niet, waarom je juist nu zou overstappen, de bank blijft bestaan, op dit moment gebeurt er niks en is het nog afwachten wie Abn Amro gaat overnemen Vork

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:27

MysticTinker schreef:
Kieffer schreef:
Ik zit bij Postbank en ben daar wel tevreden over. Behalve de passen, die zijn niet echt sterk...

De passen vind ik helemaal geweldig, ik heb dr twee met foto's van mijn paard erop Go jij! Go jij! Haha
Verder vind ik Postbank ook prima. Het enige nadeel vind ik dat het soms zo lang duurt voordat een bedrag is overgeschreven naar een bankrekening en andersom.
Benieuwd wat er gaat veranderen als het ING gaat worden, dan zie ik wel of ik overstap op een andere bank.
Eigenlijk vreemd dat de naam verandert in ING in plaats van Postbank, want ik heb toch altijd het idee gehad dat de postbank de grotere is van de twee, bijna iedereen die ik ken heeft postbank rekeningen, terwijl ik van ing vroeger nooit erg veel hoorde, en ze hebben ook zo'n klein kantoortje in onze stad enzo..

De ING is inderdaad een grote zakenbank. Het was zo dat de Postbank met name meer de particulieren bediende (en o.a. nutsbedrijven) en de ING was vooral aantrekkelijk voor bedrijven, divisie ING Bank NV bediende dus met name bedrijven. De ING wordt niet voor niets de Bank voor Bedrijven genoemd in het buitenland.

ING is trouwens wereldwijd actief, Postbank is alleen in Nederland bekend. Dat de Postbank samengevoegd gaat worden met ING is trouwens onvermijdbaar, met het oog op kostenbesparing en efficientie. Alle bedrijven zijn toe aan vernieuwing, ook de banken...
Sommige reacties zijn een beetje overtrokken, de Postbank is altijd een onderdeel geweest van de ING. Behalve een naamswijziging verandert er niks. Behalve voor de werknemers dan, de systemen worden samengevoegd, wat betekent dat niet iedereen mag blijven. Zowel bij de ING als bij de Postbank zullen er banen worden geschrapt.

Mensen die nu bij de Fortis zitten, hoeven niet bang te zijn, de bank wordt nl. financieel gesteund door de oa Nederlandse en Belgische overheid. Komt er nog bij dat de Fortis een kapitaalinjectie van de ING en KBC heeft gehad. Fortis zal dus niet omvallen, aangezien het 49% staatsbank is. ING en Rabo staan nog steeds sterk. ABN Amro zal het denk ik ook redden, aangezien de Deutsche Bank nu de mogelijke kandidaat is voor het overnemen van ABN.

Ik blijf de komende maanden bij de ABN totdat ik afgestudeerd ben en niet langer gebruik kan maken van een studentenrekening. Hierna stap ik waarschijnlijk over naar de ING.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:36

Kieffer schreef:
Ik zit bij Postbank en ben daar wel tevreden over. Behalve de passen, die zijn niet echt sterk...

Nee dat klopt! Ik slijt er zo'n beetje 1 per jaar ROFL
Heb al een paar passen weg kunnen gooien omdat ze het om een of andere reden gewoon niet meer deden Vork
Verder heb ik er ook al een stuk of 2 gebroken omdat ik ze heel even in m'n broekzak gestopt had Knipoog

Maar daarbuiten ben ik een behoorlijk tevreden postbankklant...

TS: misschien ook maar eens kijken naar de ING? Volgens mij hanteert de ING namelijk geen giro, en das volgens mij de reden dat de postbank kennelijk wel eens traag schijnt te zijn...

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:41

Roskur schreef:
Sophie_midas schreef:
Ik vind het raar dat mensen zeggen dat overmaken bij de postbank snel gaat, want mijn ervaring is heel anders.. M'n vriend zit bij de postbank en als hij geld naar mij overmaakt duurt het gemiddeld een week voor het er eindelijk eens opstaat.. Bij de rabo en abn staat het er altijd gelijk op.

Is het dan niet ook zo dat als jij naar hem geld overmaakt, het lang duurt voor het erop staat...? Dan werkt het dus ook andersom, is dus niet zozeer een probleem van postbank maar gewoon van postbank naar rabo/abn en andersom, volgens mij. Knipoog Overigns heeft het bij mij nooit een week geduurd, meestal 2 dagen.

Ik vind het idd wel handig zelfde te hebben als m'n vriend, want dan kan je snel geld overmaken als het nodig is. Ja

Overigens is het overmaken van een postbankrekening naar een andere postbankrekening dezelfde dag verwerkt (afhankelijk van de aanlevertijd). Het overmaken van een giro naar een bankrekening mag hooguit twee dagen duren (daar praten we over een werkweek, zaterdag en zondag zijn geen werkdagen. Opdrachten aangeleverd op bijv zaterdag - bv. per IB -worden pas de eerstvolgende werkdag verwerkt. Maandag dus. Ook op vrijdagavond worden opdrachten pas maandag verwerkt, denk dus aan de aanlevertijden).

Als je een opdracht wel op tijd en op een werkdag verstuurd hebt, is het ook nog eens afhankelijk van de aanleverwijze. Is het per acceptgiro, dan snap je natuurlijk wel dat de post eerst op de juiste afdeling terecht moet komen alvorens verwerkt te kunnen worden. Per IB gaat het uiteraard sneller, alles wordt dan elektronisch aangeleverd en is het in principe gefiatteerd worden door de bank. Heb je niet alle gegevens correct of volledig vermeld, kan je ook vertraging verwachten. Dubbele controles worden uitgevoerd om fraude uit te sluiten.

En over de passen: er is geen enkele pas die gegarandeerd lang heel blijft. De Rabo, ABN hebben ook de zelfde problemen. Ik heb in 1,5 jaar al 6X (!!!) een nieuwe aan moeten aanvragen ivm defecte kaart... Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:16

_Anke_ schreef:
Naast dat het geld gegarandeerd is, is er een hele kleine kans dat een grote bank in Nederland om zal vallen. Aangezien het garantiestelsel dan gefinancieerd moet worden door de andere banken en deze zullen dat ook niet kunnen betalen. En dan zullen er meerdere banken over de kop gaan. Ik ben ervan overtuigd dat het nooit zo zal ver zal komen, want dan zal de overheid zeker ingrijpen Ja

Daarnaast begrijp ik ook niet, waarom je juist nu zou overstappen, de bank blijft bestaan, op dit moment gebeurt er niks en is het nog afwachten wie Abn Amro gaat overnemen Vork

Als je goed gelezen had, had je terug kunnen vinden dat er veel meer speelt. Allemaal kleine dingen die in de loop van de jaren gebeurde waar ik niet blij mee was oa bij een hypotheekaanvraag waar ze gewoon discrimineren. Nu dit er ook nog bij is het voor mij de bekende druppel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:19

Ik ben van de ABN naar de Rabo gegaan. ABN deed vaak moeilijk en heb er heel wat problemen mee gehad. Dat heeft maanden geduurd en uiteindelijk ben ik overgestapt. Bij de Rabo wordt ik altijd vriendelijk geholpen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:22

ondanks wat kleine probleempjes bij de rabobank ben ik toch blij dat ik er nog steeds mijn rekeningen heb Clown

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:22

Roskur schreef:
Sophie_midas schreef:

Is het dan niet ook zo dat als jij naar hem geld overmaakt, het lang duurt voor het erop staat...? Dan werkt het dus ook andersom, is dus niet zozeer een probleem van postbank maar gewoon van postbank naar rabo/abn en andersom, volgens mij. Knipoog Overigns heeft het bij mij nooit een week geduurd, meestal 2 dagen.

Ik vind het idd wel handig zelfde te hebben als m'n vriend, want dan kan je snel geld overmaken als het nodig is. Ja

Het is een probleem van de postbank... Want als ik van de rabo naar de abn overmaak staat het er gelijk op. Naar of van postbank overmaken duurt altijd lang! Dus probleem van de postbank.. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:24

Youko schreef:
En over de passen: er is geen enkele pas die gegarandeerd lang heel blijft. De Rabo, ABN hebben ook de zelfde problemen. Ik heb in 1,5 jaar al 6X (!!!) een nieuwe aan moeten aanvragen ivm defecte kaart... Knipoog

Ik vraag me af wat mensen dan met hun kaarten doen. Los in je broekzak ofzo?

Een defecte magneetstrip kan ik me nog wel iets bij voorstellen, die dingen zijn gewoon te gevoelig. Maar een breuk? Dan moet je er wel heel onhandig mee omgaan. Mijn pas zit altijd in een stevige portemonnee. En zit-ie een keer in een slappere portemonnee (bijvoorbeeld met uitgaan) dan blijft-ie ook echt wel heel. Zelfs van die enkele keer dat ik 'm in mijn broekzak stop. Wel in mijn achterzak, pasjes in je 'gewone' broekzakken blijven niet heel, dat is nu eenmaal een buigpunt dat daar zit en daar zijn pasjes niet voor gemaakt. In de ruim twintig jaar dat ik nu een pinpas heb, heb ik echt nog nooit een gebroken pas meegemaakt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:26

Hoeft niet eens een breuk te zijn, mijn moeder heeft het probleem dat ze niet in elke winkel kan pinnen omdat die pas niet geaccepteerd wordt. De pas is niet stuk oid

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:27

ik krijg altijd eens in de zoveel jaar een nieuw pasje van de bank omdat het moet Clown niet omdat ie het niet meer doet ofzo

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:27

Ik zit bij de Rabo. Internetbankieren vind ik goed. Wat ik een voordeel vind is dat het cooperatie is en dus niet beurs genoteerd. Leden beslissen dus over de bank.
Service kan bij sommige banken beter, maar dat is de Rabo. Alle filialen zijn zelfstandig. Dus bij de een is het beter als de ander.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:28

Daarom noem ik de magneetstrip ook. Ik krijg ook wel eens te zien 'pas ongeschikt, betaal anders' maar dat is altijd opgelost door de pas nog een (paar) keer door het apparaat te halen. Lang lang geleden maar één keer gehad dat ik een pasje moest vervangen en dat was bij de Postbank (en dan hebben we het over 15 jaar geleden). Constructiefout.

Zo'n magneetstrip is gewoon gevoelig, maar blijkbaar is er nog geen goed alternatief, anders was dat allang toegepast.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:28

Ik zit bij de ABN en ga niet over stappen. Als iedereen dat doet gaat de bank zeker over zijn kop, lijkt me..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:30

Weleens te zien krijgen is niet zo erg, maar wanneer je pas het gewoon helemaal niet doet word dit een ander verhaal. Je kunt er geen peil op trekken waar de pas het wel of niet doet. De AH is iig een groot probleem daar doet die pas het niet. Overigens heb ik ook al heel wat passen van de abn gehad om het over de e.dentifier maar niet te hebben die is helemaal van slechte kwaliteit.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:31

nikkigioa schreef:
Ik zit bij de ABN en ga niet over stappen. Als iedereen dat doet gaat de bank zeker over zijn kop, lijkt me..

Een bank helpt jou ook niet hoor als je falliet gaat Vork

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:31

Mocht er in Nederland een bank failliet gaan is de Nederlandse bank verplicht ieder huishouden 20000 euro uit te betalen. Heb je dus minder spaargeld is er niks aan de hand, krijg je dat terug. Heb je meer spaargeld is het verstandig om dit te verdelen bij verschillende banken. Dan heb j eminder risico

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:33

Mistral94, heeft je moeder al eens een nieuwe pas aangevraagd? Het is natuurlijk wel makkelijk om de 'schuld' af te schuiven op de apparaten, maar dan zou iedereen problemen moeten hebben met diezelfde apparaten. Kan best zijn dat de magneetstrip van het pasje gewoon niet goed (meer) is en dat is simpel op te lossen door een nieuwe aan te vragen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:34

Karin schreef:
Mistral94, heeft je moeder al eens een nieuwe pas aangevraagd? Het is natuurlijk wel makkelijk om de 'schuld' af te schuiven op de apparaten, maar dan zou iedereen problemen moeten hebben met diezelfde apparaten. Kan best zijn dat de magneetstrip van het pasje gewoon niet goed (meer) is en dat is simpel op te lossen door een nieuwe aan te vragen.

Die heeft al tig keer een nieuwe pas gekregen maar het schijnt met bepaalde pinapautomaten die net via een andere "baan" oid loopt waardoor het moeilijkheden zijn. Volgens de winkeliers waren er meer mensen met die problemen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:37

Zolang er nog geen veilig en praktisch alternatief is voor de magneetstrip zullen we tegen dit soort problemen blijven aanlopen, vrees ik. Ik neem aan dat er wel aan gewerkt wordt.
Laatst bijgewerkt door Karin op 02-10-08 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:37

De magneetstrip is inderdaad heel gevoelig. Zo hebben wij het bij de kapper. Het ligt en aan het apparaat en aan de pas. Maar daar kun je de bank eigenlijk niet de schuld van geven. Het enige waar je dan last van kan krijgen is de service. Maar de medewerkers weten niet altijd waar het aan kan liggen. Helaas kunnen pinpassen niet praten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 09:38

Nou ja waar het ook aan mag liggen feit blijft dat ik klaar ben met de ABN maar nu een bank moet vinden waar ik me wel goed bij voel Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:40

Mijn (postbank)pas weigert altijd eerst een paar keer op apparaten van het postkantoor. In geen enkele winkel heb ik verder problemen, ook niet bij pinautomaten voor contant geld.
Alleen bij die van verschillende postkantoren. Zou dat zijn omdat de post en postbank nu daadwerkelijk uit elkaar gaan? Knipoog