alles goed? alles kán niet goed gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

K1MmEl

Re: alles goed? alles kán niet goed gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:02

haha dat denk ik ook wel eens.. dan denk ik, nja eik gaat niet goed, maar zeg altijd maar: ja gaat wel hoor! maar dan krijg je vaak meteen de vraag van wat gaat er niet goed dan..
en dan denk ik.. pff gaat je niks aan Tong uitsteken
vraag zelf liever: hoe gaat het? dan zijn ze er vrij in om het te vertellen Knipoog

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:04

het ligt eraan wie de vraag stelt. soms zeg ik het wel eerlijk. maar tegen andere antwoord ik sociaal wenselijk.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:35

@ Meikje, volgens mij denkt die persoon net zo over die vraag hihi, die vat hem ook lekker letterlijk op Ja

Natasja91 schreef:
Alwiene, dat is met zoveel vragen zo.
"Ben je weer beter?"
"Ben je naar de kapper geweest?"
"Heb je nieuwe schoenen?"
Terwijl 9 van de 10 keer het antwoord overduidelijk is.
Maar is dat niet ook een stukje beleefdheid?
Net zoals "alles goed" inderdaad meer een groet is geworden dan een vraag.

Toch is dat niet hetzelfde, dat zijn meer een soort retorische vragen. Niet helemaal, maar lijkt er wel meer op. In al jouw vragen kan het antwoord gewoon ja zijn, het antwoord kan ook gewoon nee zijn. Het is niet zo dat het antwoord onmogelijk ja kan zijn zoals bij de vraag alles goed?.

Het doet me meer denken aan dat mensen zeggen bv over trouwen van 'Het is echt de mooiste dag van je leven'. Dat zou best kúnnen dat dat zo is, maar tenzij je zeker weet dat je diezelfde avond nog dood gaan kan je het onmogelijk met zekerheid zeggen. Er komen vaak nog zoveel dagen en je weet niet wat die brengen dus je wéét niet of die dag de móóiste van je leven is

Nogmaals, het is níet zo dat ik niet snap wat mensen met die vraag bedoelen, ik snap best wat ze ermee bedoelen (en nog vaker bedoelen ze er eigenlijk helemaal niks mee) maar als je die wetenschap even negeert en heel feitelijk naar de vraag gaat kijken, dan kan je eigenlijk alleen tot de conclusie komen dat het antwoord ja niet mogelijk is. Haha!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:40

K1MmEl schreef:
haha dat denk ik ook wel eens.. dan denk ik, nja eik gaat niet goed, maar zeg altijd maar: ja gaat wel hoor! maar dan krijg je vaak meteen de vraag van wat gaat er niet goed dan..
en dan denk ik.. pff gaat je niks aan Tong uitsteken
vraag zelf liever: hoe gaat het? dan zijn ze er vrij in om het te vertellen Knipoog

Wat is het verschil dan?
Als iemand vraagt 'hoe gaat het?' en het gaat niet zo, dan geef je toch ook als antwoord 'gaat wel'?

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:13

Jaa het is echt een standaard vraag..
Waar op ik altijd zeg ; Goed met jou?
En ik zeg het eigenlijk al automatisch zonder te denken of het wel echt goed gaat.
Laatst was ik echt ziek, zeg ik met mijn domme kop jaa goed met jou Haha! ?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 00:44

"alles goed" is een beetje een standaard vraag.. Is iets van beleefdheid. Frases als "what's up" "alles goed" enzo, das toch meer een soort van begroeting. Meeste mensen verwachten toch dat je met ja antwoord.. Semi-beleefdheid Knipoog
En als je niet wilt dat mensen gaan vragen of dat er iets met je aan de hand is antwoord je toch ook gewoon "ja hoor"??
Ik zeg zelf meestal "hoe ist?" maar dan verwacht ik ook niet dat mensen hun hele levensverhaal op tafel gooien. Tis gewoon interesse veinzen Knipoog

Verder: Wat mij betreft gáát alles ook goed op het moment. Woon samen met een supervent in een superhuisje, heb een superleuke opleiding waar ik nou 4 weken mee bezig ben waar ik het echt ontzettend naar m'n zin heb, heb een leuke klas en met het project gaat ook alles naar wens, leuk werk, ALLES gaat gewoon goed Tong uitsteken

Dus het kán wel Tong uitsteken

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 00:46

ja altijd van die standaart gesprekken heb ik zo hekel aan:

Heey
Heey
Alles goed?
Ja met jou?
Ook goed,
nog wat te vertellen?
Nee? Jij?
Ook niet,
Ik ga weer doei,
doei Boos!

lekker nutteloos.
maar idd, alles kan niet goed gaan!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 00:49

Soms vind ik eigenlijk dat alles wel goed gaat met mij.. Bloos
Én, ik irriteer me niet aan die vraag.. vind het altijd wel leuk als mensen een beetje intresse in je tonen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 02:24

Is gewoon een vraag uit beleefdheid, maar aan sommige mensen vraag ik het niet meer Haha!

Ik geef doorgaans 'super!' als antwoord. Ook toen ik net uit het ziekenhuis kwam en mijn bazin aan de telefoon vroeg hoe het met me ging (had me nog nooit zo verrot gevoeld, maar goed) Clown

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:27

alles goed?

ja het gaat goed

Simpel antwoord toch als je het woord 'alles' niet wilt gebruiken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:33

ik vind het ook meer een standaard vraag die ik bij iedereen anders beantwoord...
ik zeg 9 van de 10 keer dat alles gewoon goed is Clown en als ik wel wat kwijt wil zeg ik dat niet alles goed is of dat het redelijk gaat ofzo Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:29

Mijn antwoord is eigenlijk altijd; goed. Ook al voel ik mij op dat moment klote. Ligtr ook aan wie het vraagt en om welk tijdstip. En hoe meer ik volhoud dat het goed met mij gaat, hoe eerder ik dat ook zelf ga geloven Knipoog

Vind het altijd zo'n standaard vraag. Eigenlijk net als; How are you, als je in het buitenland bent. Meer gewoon een beleefde vraag, eigenlijk allene de betekenis: Hallo. En wordt neit echt een antwoord op verwacht of een praatje verwacht. Gewoon beleefdheid. Erg oppervlakkige vraag.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:05

Ik doe niet meer aan die openingszinnen (vooral niet op msn). Als ik iets te melden heb, gooi ik het er gewoon uit, en zo niet, dan hou ik m'n mond Haha! Heb geen zin meer in die standaard gesprekjes, reageer er ook vaak niet op als ik alleen maar "hey, alles goed?" zie staan. Als ik van een vriend(in) wil weten hoe het gaat, vraag ik dat wel gerichter » bijv. "hoe is het nu met je zere voet" Clown

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:07

Als iemand zo een gesprek met mij begint reageer ik niet eens Huilen van het lachen
Bij sommigen mensen reageer ik dan wel maar bij de meeste gewoon niet.
Ze moeten maar iets interessants te melden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:11

Ik zeg altijd 'alles goed?' Gesprek begint meestal met 'Hey' en 'hey' terug. En dan vraag ik altijd 'alles goed?'. Automatisch. Huilen van het lachen Haha, ik dacht er laatst toevallig ook aan. Maar ik vat internetgesprekken nooit te lettelijk op. Lachen