Opa/ Oma nooit gekend?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miky

Re: Opa/ Oma nooit gekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:51

Ik heb allebei mijn opa's nooit gekend, vind ik echt verschrikkelijk jammer.
De moeder van mijn vader is toen ik ongeveer een jaar of 6 was overleden..
De moeder van mijn moeder is er gelukkig nog

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:09

Ik ken maar 1 van mijn grootouders, de moeder van mijn moeder. Supermens, al in de 80 maar ontzettend fit, wandelt elke dag naar d'r bridgeclubs en heeft meer sociale contacten dan ik Knipoog Mijn opa van die kant is al 20 jaar geleden overleden ofzo, vlak voor of na mijn geboorte.
De ouders van mijn vader heb ik nooit gekend, zijn moeder is overleden in de oorlog en zijn vader heeft vervolgens nooit meer naar het gezin omgekeken, hij is wel in de 90 geworden maar ik heb hem dus nooit gekend.

Soms vind ik het wel jammer dat ik die mensen niet ken. Vooral zou ik het gevoel van 'een opa hebben' wel eens willen kennen, ik ken alleen maar hoe een oma doet. Mijn vaders moeder had ik ook wel willen leren kennen, omdat ik naar haar vernoemd ben (ook naar m'n andere oma, maar die ken ik al Haha!), en schijnbaar op haar lijk.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:36

De ouders van mijn moeder zijn uit elkaar gegaan dat mijn moeder 17 was. Sinds dien hebben ze geen contact meer gehad. Ik heb dus mijn ''opa'' nooit gekend. Vind het dus ook geen opa voor mij, het is de vader van mijn moeder en meer ook niet.. Mijn oma is verder altijd alleen met haar kinderen geweest. Dus ik weet het eigenlijk ook niet beter Knipoog

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:49

Ik ben geboren in 1992, mijn moeders vader is overleden in 1980.
Mijn moeders moeder is overleden in 1997, dus die heb ik nog wel gekend.
Mijn vaders vader is denk ik 5 jaar terug overleden ongeveer, maar die heb ik ook niet echt gekend. Ik heb foto's gezien dat hij mij vast hield als baby, maar heb hem nooit echt gekend. We gingen nooit naar hun toe, geen idee waarom niet eigelijk. Volgens mij gaat het ook een beetje om geld, maar dat weet ik allemaal niet, ik hoef het ook niet te weten. Maar toen mijn opa overleed, gingen wij vaker naar de moeder van mn vader toe.
Vaker en vaker, en dat leek ook een normale oma te worden. Maar toen kreeg ze een hersenbloeding, en ik denk niet dat ze me echt kent. Ze weet wel dat ze kleinkinderen heeft, maar we waren laatst daar, en ze had een familiefoto gekregen, en toen wees ze mij aan en vroeg ze wie dat was.
En voor die hersenbloeding was ze altijd blij me te zien, werd helemaal geknuffeld, maar nu is het zo van hoi, en dan kijkt ze me een beetje raar aan, en daar blijft het bij, net alsof ze niet weet wie ik ben, ze weet mn naam ook niet meer.
Nu zit ze in een tehuis, ik zie haar denk ik 1 x in de 2 maand.
Mijn opa's en oma zijn trouwens allemaal overleden aan kanker.

Het meest weet ik nog van mijn moeders moeder. En toen was ik pas 5, maar zij was de échte oma, waar we vaak heen gingen,
en als we weggingen kregen we allemaal een dikke kus en een sinaasappel mee naar huis *LOL*

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:54

ik heb bijde opa's nooit echt gekend, ja toen ik 2/3/4 was ofzo??
Maar daar herinner ik me niks van!
Wel jammer natuurlijk..
Ik heb nog wel bijde oma's maar een is een beetje 'gek' en die ander woont in duitsland en heeft mijn vader (haar zoon) ruzie mee, maar ik mag er wel gewoon contact mee hebben zegt mijn vader maar ik hoef het niet.
Ze heeft nooit interesse getoont in mij en mijn broers..

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:58

Mijn oma van mijn vaders kant is overleden toen ze 43 was aan kanker, mijn vader was toen 18 en had net mijn moeder leren kennen. Mijn moeder heeft haar maar een paar keer gezien, ze was toen al terminaal. Ik vind het erg jammer dat ik haar nooit heb leren kennen Boos!
Mijn opa van mijn vaders kant leeft gelukkig nog.
Mijn opa van mijn moeders kant is overleden toen ik 10 jaar was, 15 dagen na mijn 10de verjaardag. Ik kan me hem gelukkig nog goed herinneren, maar hij was pas 68, dus nog veel en veel te jong. (overleden aan kanker)
Mijn oma van mijn moeders kant is overleden toen ze 72 was, ik was toen 18 en kan me alles nog heel goed herinneren. Ze is overleden aan de gevolgen van Alzheimer en het was heel naar.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:04

Mijn opa's zijn lang voor mijn geboorte overleden. De tweelingbroer van mijn vader ook en dat vind ik helemaal jammer. Ik schijn nl. heel veel op hem te lijken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:08

Ik heb maar één oma echt gekent, die van mijn vader. Een echte ouderwetse indische oma met pepermuntjes, kadootjes en indische hapjes, uitspraken en gewoonten. Zij overleed toen ik 14 was.
Mijn vaders vader overleed toen hij nog een kind was, die ken ik alleen maar van plaatjes.

Mijn moeders moeder overleed vlak nadat ik geboren was. Op zich wel een mooi verhaal, ze wilde persé bijblijven totdat ze me gezien had. Nadat mijn moeder me eens had meegenomen is ze overleden.
De vader van mijn moeder is ook een verhaal apart. Hij wilde jarenlang niet weten dat hij ouder werd ofzo, dat is nooit helemaal duidelijk geworden. Iig wilde hij maar amper contact met zijn kinderen en al helemaal niet met zijn kleinkinderen. Na de begravenis van mijn vader hebben mijn neven nog staan 'opscheppen' over hoeveel minuten zij hun opa hadden gezien. Mijn oudste neef had gewonnen met wel een heel kwartier.
Een maand later was ik recordhouder met wel twee uur, toen mijn opa ineens besloten had om zijn dochter op te zoeken. Helaas is hij ook alweer een aantal jaar terug overleden.

Dat maakt mij nu dus officieel opa en omaloos... Verdrietig

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:10

Mijn opa van mijn moeders' kant heb ik nooit gekend, hij overleed voordat ik was geboren aan een zware astmatische aanval. Mijn moeders' biologische moeder ken ik niet, zij leeft nog wel, maar ik kan haar niet beschouwen als mijn oma. Ik heb haar wel een paar keer ontmoet, maar zij beschouwt ons ook niet als haar kleinkinderen. Mijn oma van mijn moeders' kant is degene die mijn moeder heeft grootgebracht. Ik was helemaal gek op haar, maar zij is helaas overleden. Gelukkig heb ik nog 1 oma over, van mijn vaders' kant. Ik hoop dat zij nog lang mag leven Lovers

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:12

Ik heb alleen de opa en oma van mijn moeders kant gekend. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik nog baby was, en al het contact met mijn vader is verbroken en zelfs door de rechter verboden. Ik heb met zijn ouders dan ook nooit contact gehad. Om heel eerlijk te zijn, kan ik daar niet mee zitten. Ik weet niet beter. Het contact met mijn opa en oma van mijn moederskant was wel goed, en daar heb ik genoeg aan gehad Lachen

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:17

ik heb mijn oma van moeders kant nooit gekend.. Mijn opa en oma zijn van vaders kant allebei toen ik 11 was overleden, als ik over mijn opa en oma praat heb ik het er nogsteeds wel moeilijk mee. Mijn andere opa leeft nog wel, maar een echte band heb daar niet mee omdat het al best oud is en hem dan niet meer versta en hij komt ook bijna nooit bij ons over de vloer tewijl hij lang ons woont, hij heeft komantaar of vanalles en nog wat.En als ik andere mensen zie die een goede band hebben met hun oma of opa dan zou ik dat ook wel willen. Maarja soms is het niet anders

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:09

Ik heb m'n Oma & Opa van m'n moeders kant nooit gekend.
En m'n Opa van m'n vader's kant nooit gekend..

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:13

Heb mijn opa nooit gekend door familieruzie, is inmiddels al overleden. Ik mis verder ook niks van hem, vind het wel best zo. Mijn ouders hebben het beste met me voort, ze zullen niet voor niks de familie aan mijn vaders kant bij mij weghouden.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:22

Mijn opa langs vaders kant heb ik nooit gekend. M'n moeder volgens mij ook niet..
Weet niet waar hij aan overleden is, maar hij was al vrij oud (geboren in 1900)
Op de bureau staat een foto van mijn vader als klein kindje met zijn vader, lijkt me een heel zachtaardige en lieve man Ja

Mijn oma is aan ouderdom overleden toen ik een jaar of 6 was denk ik.
Zij woonde toen bij ons in dus ik heb ze wel goed gekend, maar het is allemaal vaag he, ik was nog zo klein.
Daar vertelt m'n moeder wel vaak verhalen over, dat dat echt geen makkelijk mens was haha Haha!

M'n andere grootouders leven nog beide.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:25

Mijn opa is doodgegaan toen m'n vader nog jong was.
Met m'n oma (vaderskant) hebben me ouders gebroken.
M'n moederskant hebben we jarenlang ook geen 'echt' contact mee gehad. M'n opa daarvan heb ik nooit gekent, daar hadden we ook mee gebroken. M'n oma kwam af en toe eens langs, ik zie haar alleen totaal niet als een oma. Weet ook totaal niet wat ik me bij een oma moet voorstellen... Nagelbijten / Gniffelen

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:33

Van mijn moederskant heb ik mijn oma nooit gekend, zij is overleden voordat ik geboren werd. Mijn opa is overleden toen ik veertien was. De moeder van mijn vader leeft geloof ik nog wel, maar daar heeft mijn vader jaren geleden mee gebroken dus die heb ik nog nooit gezien. Zijn vader heb ik wel een paar keer gezien, maar hij is een aantal jaar geleden ook overleden.

Van mijn vaderskant vind ik het niet erg dat ik zijn moeder (en eigenlijk zijn vader ook niet) gekend heb. Mocht zij ooit nog contact zoeken heb ik daar ook absoluut geen behoefte aan. Van mijn moederskant daarentegen vind ik het heel erg dat ik mijn oma nooit gekend heb en mijn opa mis ik ook nog steeds. Af en toe ben ik stiekem ook best jaloers op mensen waarvan hun grootouders nog wel leven.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:38

miky schreef:
Ik heb allebei mijn opa's nooit gekend, vind ik echt verschrikkelijk jammer.
De moeder van mijn vader is toen ik ongeveer een jaar of 6 was overleden..
De moeder van mijn moeder is er gelukkig nog

hier precies hetzelfde.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:00

De vader van mijn moeder was al overleden toen ik nog niet geboren was.
De ouders van mijn vader staan 1 x op de foto met mij als baby, maar ik heb hun nooit gekend.
En de moeder van mijn moeder is overleden toen ik 5 was. Ze was toen ook dement...dus daar weet ik nauwelijks nog wat vanaf. De avondwake kan ik me nog wel herrinneren...en ook dat ze wel eens aan het mopperen was Clown
Heb nu bijna 3 jaar verkering en mijn vriend heeft nog 1 oma...die zie ik nu ook als mijn oma..dus dat is wel weer leuk...heb er een oma bij Clown

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:05

Heb geen van mn opa's of oma's ooit gekend en moet eerlijk zeggen, ik vind het niet erg.
Wat je niet hebt kan je niet missen..
Mn broer en zus hebben het hetzelfde, ook geen gemis (ik ben 23 mn broer 26 me zus 28)

En als ik heeeeeel eerlijk bent was ik als kind zijnde blij dat ik niet naar n oma of opa hoefde maar gewoon zondags hele dag buiten mocht spelen of met mn ouders wat leuks doen, vriendjes en vriendinnetjes moesten altijd naar hun opa en oma waar ze altijd om mopperden.Ik kon als kind zijnde de hele dag bij de paardjes rond hangen wat ik zo leuk vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:08

Mijn ene opa is overleden toen ik 3.5 jaar oud was. Ik ben de oudste van de kleinkinderen en de enigste die zich kan herinneren dat hij altijd gekke bekken trok. Maar dat is ook maar 1 beeld die ik nog weet. Verder ook niets

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:26

Ik heb al mijn grootouders wel gekend.. Bij de grootouders langst moeders kant ben ik vroeger ook altijd veel geweest, opa is gestorven toen ik elf was, oma toen ik 16 was. Langst vaderskant is het nooit zo geweldig geweest, het contact. Mijn 'opa' is gescheiden van mijn oma, en later hertrouwt met de ex-vrouw van één van zijn zonen.. Je kan dus begrijpen dat 'opa' niet echt zo geliefd was in de familie, en we er ook heel weinig kwamen. Hij is vorig jaar gestorven, maar ik heb er niet echt over gepiekerd. Hij kende zelfs mijn naam niet... Wist maar net dat ik "één van zijn kleinkinderen" was. Mijn oma langst vaderskant is dus de enige die nog wel leeft, maar waar ik héél weinig contact mee heb. Mijn moeder neemt me dat soms wel eens kwalijk, met de woorden "'t is wel u grootmoeder hé!". Ik heb met haar echt geen band, zolang ik haar ken heb ik haar nog niets anders weten doen dan zagen en klagen (gaande van pijn/hond die niet luistert/slecht weer/...), ik heb bij haar ook helemaal geen 'oma-gevoel'... Ergens wel jammer misschien.

Het enige wat ik jammer vind, is dat ik mijn oma langst mijn moeder haar kant, nooit écht écht heb kunnen leren kennen. Toen mijn moeder 18 was, heeft mijn oma een zware hersenbloeding gehad, waardoor haar rechterarm verlamd was, linkerbeen verlamd was, en haar spraak zwaar aangetast was. Ik heb haar dus altijd in een rolstoel gekend, nooit echt uit haar woorden komende... Ik vind het jammer dat ik haar niet in haar 'glorietijden' heb gekend, want naar de verhalen die ik gehoord heb, was het écht een pracht van een vrouw...

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:41

Van de opa en oma aan m'n vaders kant heb ik alleen de oma nog. Opa is gestorven toen ik 2 of 3 was, er wordt ook nooit over hem gesproken. Dus eigenlijk weet ik nagenoeg niets van die man.
Van m'n moeders kant ken ik mijn biologische oma, hoewel ze nu erg dement is en ons niet meer herkent. Ze is wel een hele lieve oma geweest, probeerde ons altijd vol te proppen met eten en met cadeautjes Haha! Mijn biologische opa heb ik nooit gekend, maar aangezien hij de reden was waarom mijn mam geadopteerd moest worden, is dat niet zo gek. We hebben wel zijn overlijdensbericht gekregen, maar niemand van de familie is gegaan. Over hem heb ik dus alleen maar slechte verhalen gehoord en ik hoef verder ook niets te weten Knipoog
Mijn mam is geadopteerd door een geweldige man en zijn vrouw. Mijn adoptie oma overleed aan leukemie toen mijn moeder nog maar 15 was. Mijn adoptie opa is voor mijn gevoel dan ook mijn échte opa en was een ontzettend lieve opa. Wij zaten dan ook altijd te zeuren dat we naar opa wilde! Helaas overleden aan een hartaanval, maar ik ben ontzettend dankbaar dat ik hem mocht kennen!

Ik vind het vooral jammer dat ik bijna geen foto's heb van al mijn opa's en oma's. Toch heb ik via mijn vorige werk (in de thuiszorg) het nichtje van mijn adoptie opa leren kennen (ja, was echt een stom toeval). En zo heb ik wel weer foto's van mijn opa en oma gezien toen ze nog jong waren. Dat is dan wel weer erg leuk en dan ook al die verhalen erbij, heerlijk.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:51

Mijn vader heeft geen contact (meer) met zijn ouders, die kant van de familie hebben we uberhaut weinig/geen contact mee.De vader van mijn moeder is vorig jaar overleden op 92 jarige leeftijd, was echt mijn opa, zag hem bijna iedere week Ja.
Mijn opa zijn eerste vrouw is overleden toen ik nog niet geboren was, hij is hertrouwd en zijn vrouw zie ik als mijn 'echte/enige' oma.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:55

van mijn vaders kant heb ik noch mijn opa noch mijn oma gekent.
Mijn opa heeft zichzelf opgehangen en zijn vrouw met 11 kinderen achter gelaten. mijn oma is inmiddels ook overleden, waar die aan overleden is is mij noch onbekend. nu heb ik sowieso niet tot zeer weinig contact met mijn vader en zijn kant.

van mijn moeders kant heb ik alleen mijn oma nog, mijn opa is 11 jr geleden overleden. een bloedvat bij zijn hersens is geknapt een paar dagen nadat hij een hersenbloeding gehad heeft.

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:24

Mijn opa is overleden toen hij 41 was, mijn moeder heeft het er soms nog best moeilijk mee omdat nadat hij is overleden de verhoudingen in huis een beetje scheef getrokken zijn... mijn moeder was overigens 9 jaar, en het heeft erg veel impact op d'r gehad en ze herinnert zich nog veel...

Mijn oma is daarna opnieuw getrouwd, ik heb mijn opa dus nooit gekent en zeg tegen mijn 'stief-opa' dus ook gewoon opa, hij ziet mij als z'n kleindochter...

Ik vind het erg dat ik hem nooit gezien heb, op foto's na dan... ik kan dus ook niet zeggen wie er op 'm lijkt of dat ik iets van hem zou hebben, alleen het paardenvirus, dat is duidelijk.,...

Mijn andere opa is in 2001 op een verschrikkelijke manier overleden, het heeft heel lang geduurt voor ik er over na kon denken en erover sprak, ik ben daarvoor ook in behandeling geweest... ik vind het nog steeds erg dat ik niet snel genoeg op die plaats was om 'm nog levend te zien... ik heb er dus voor gekozen hem ook niet meer dood te willen zien... bang voor het beeld denk ik...

Mijn andere oma is overleden in 2000, ging het ziekenhuis in voor het gips (brak haar heup na val van trapje, vraag niet wat je dan met gips moet, ze was enorm helder nog maar zei dat ze gips moest, ook voor haar arm, die brak ze ook..) en vervolgens is ze er niet meer uitgekomen, ze ging hard achteruit en had nooit gedacht op de IC terecht te komen... uiteindelijk overleed ze doordat haar darm scheurde en daardoor liep er bloed in de buikholte... ze is huilend overleden, weer waren we onderweg toen het over was...

oma: donderdag 29 juli 2000 om 8.20
opa: zaterdag 17 februari 2001 om 19.40

zo goed weet ik het nog...