Moeders hebben vaak minder goede band met oudste kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xingridx

Re: Moeders hebben vaak minder goede band met oudste kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:30

ben wel de oudste thuis maar herken het niet echt Lachen heb een prima band met mn moeder, zeker de afgelopen jaren!
Goed, het is wel eens een beetje anders geweest, heb best wel eens met d'r in de clinch gelegen, maar dat lag af en toe ook wel aan mezelf Lachen eigenlijk sinds ik zo'n beetje ben gaan studeren is eht alleen maar beter geworden, en sinds ik een halfjaar in het buitenland heb gezeten is het helemaal prima!

had vroeger wel altijd het idee dat ze wat dat betreft liever mn zusje had dan mij (makkelijker, socialer, etc) maar goed, daar heb ik verder niets aan overgehouden, en weet ook dat ze mn zusje wat dat betreft ook wel eens heeft verwenst, dus dan zitten we weer ongeveer gelijk Knipoog

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:36

ik ben de jongste thuis, maar wij hebben geen van allen contact meer met mijn oudste broer, dus misschien klopt het verhaal wel.
Al zie ik ook veel gezinnen waar ik dit niet in terugzie...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:37

Mijn moeder heeft juist een hele goede band met mijn oudere broer..
Misschien ook mede omdat hij opzich zelf al 4 jaar woont, en dus niet constant
zijn moeder op z'n lip heeft...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:39

Ik weet wel zeker dat mijn ouders een veel betere band hebben met mijn oudere zus.
Maar dat is ook een totaal ander mens dan ik, en ik vind het ook niet zo erg dat ze mij wat meer met rust laten. Lachen

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:40

Mijn moeder heeft met mijn oudere zus en met mij een even goed band denk ik, alleen anders. Vroeger was het verschrikkelijk haha Haha! nou ja ze hield en houdt wel van ons allebei evenveel, maar tussen ons was het vaak enorm moeilijk omdat ik kwa karakter een exacte kopie ben van mijn moeder. Nu ik ouder ben gaat het prima. Mijn zus was al erg jong het huis uit, maar toen ik ging vond ze het toch wel wat minder, ook omdat ik eigenlijk toch stiekem het "kleine" zusje was Haha! Maar ook al zijn we beide het huis uit, onze band is enorm sterk. Ook met mijn vader trouwens hoor haha, hoewel hij regelmatig zegt: "nee daar wist ik niks van, mij wordt nooit iets verteld" Haha!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:48

Ben thuis de jongste van 2. Heb met mijn moeder een heel andere band dan mijn zus met haar heeft. Maar beide wel goed. Al kan mijn moeder tegen mij echt ales zeggen en tegen mijn zus niet (wordt ze boos).

Heb zelf 2 kinderen, maar hou toch echt van allebei even veel. Ze zijn nu 3 en 6 dus misschien verder nog weinig over te zeggen. En onze oudste IS in sommige opzichten moeilijker door zijn lichamelijke beperking met bijbehorend gedrag (snel gefrustreerd doordat zijn lichaam niet altijd doet wat ie wil) maar ik heb een prima band met hem. En ook met mijn dochter. Die ook moeilijk kan zijn hoor (echte diva!).

Dus op dit moment zie ik niet dat ik met mijn oudste een minder goede band zal hebben dan met mijn jongste.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:51

Citaat:
Moeders kunnen maar moeilijk een band krijgen met hun oudste kind, omdat de ervaring moeder te worden te overweldigend is of zelfs traumatisch kan zijn.

Eén op zes moeders bekende meer van het ene kind te houden dan van het andere. De favoriete kinderen zijn meestal degene die de minste problemen opleveren, of met wie moeder het makkelijkst een band opbouwt. Het oudste kind is bijna nooit favoriet.

Dus de andere 5 hebben het minst met : of hun jongste kind, of het middelste of geen een van de kinderen.
Eigenlijk best wel een vaag onderzoek

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:56

ik ben de oudste en heb dat idee ook,mijn moeder ontkent het overigens glashard,mijn vader ziet het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:01

Moon schreef:
Citaat:
Moeders kunnen maar moeilijk een band krijgen met hun oudste kind, omdat de ervaring moeder te worden te overweldigend is of zelfs traumatisch kan zijn.

Eén op zes moeders bekende meer van het ene kind te houden dan van het andere. De favoriete kinderen zijn meestal degene die de minste problemen opleveren, of met wie moeder het makkelijkst een band opbouwt. Het oudste kind is bijna nooit favoriet.

Dus de andere 5 hebben het minst met : of hun jongste kind, of het middelste of geen een van de kinderen.
Eigenlijk best wel een vaag onderzoek

Inderdaad.

Ik vraag me ook af in hoeverre het echt gaat om het feit dat het kind de oudste is. Ik denk dat het karakter ook heel veel doet, dat kan met het ene kind nou eenmaal meer botsen dan met het andere. En dat is niet te toetsen Knipoog

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:12

Ik ben de oudste thuis en heb een jongere broer. En ik merk er niets van dat een van ons tweeën een betere band heeft met mijn moeder. Mijn ouders hebben nooit iemand voorgetrokken en zijn eigenlijk altijd eerlijk.

Citaat:
Inderdaad.

Ik vraag me ook af in hoeverre het echt gaat om het feit dat het kind de oudste is. Ik denk dat het karakter ook heel veel doet, dat kan met het ene kind nou eenmaal meer botsen dan met het andere. En dat is niet te toetsen

Hier sluit ik me bij aan Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:14

ja jullie hebben gelijk dat het niet perse gaat om het feit van de oudste(in mijn geval is het wel opvallend)maar ik vind het wel erg dat je als ouder zo duidelijk je voorkeur hebt.
bij mij thuis iig wel,en dat is echt een rotgevoel.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:15

Ik heb juist het idee dat mijn band met mijn moeder beter is dan die tussen haar en mijn broertje. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:20

Mijn moeder heeft duidelijk een betere band met mijn oudere zus dan met mij.
Nou moet ik wel toegeven dat zij beter in hun leven past dan ik *LOL* Ik was altijd een ruziemakertje, had veel discussies met ze en maakte van alles een probleem. Zo was/is mijn zus absoluut niet Knipoog

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:35

Snoevie schreef:
ja jullie hebben gelijk dat het niet perse gaat om het feit van de oudste(in mijn geval is het wel opvallend)maar ik vind het wel erg dat je als ouder zo duidelijk je voorkeur hebt.

Ja, ik heb hetzelfde. Vooral als ze dan gezellig zitten te praten, tv kijken of wat dan ook en dan zit ik er maar een beetje bij.. daarom kijk ik ook liever geen tv meer samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:00

Ik was een rotkind vroeger, toen trok ze inderdaad meer naar mijn zusje toe.
Nu ik wat ouder ben heb ik een betere band met mijn moeder dan zij met mijn zusje heeft.
Maar dat is denk ik ook weer omdat mijn zusje nu in de puberteit zit en niks moet hebben van familie. Huilen van het lachen
Maar bij ons thuis wordt gelukkig niemand voorgetrokken ofzo. Lovers

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:07

Mango_ schreef:
Snoevie schreef:

Ja, ik heb hetzelfde. Vooral als ze dan gezellig zitten te praten, tv kijken of wat dan ook en dan zit ik er maar een beetje bij.. daarom kijk ik ook liever geen tv meer samen.

jee zo is het bij mij ook,precies zo met dat tv kijken........dan ga ik ook maar naar boven als mijn moeder met mijn zusje tv kijkt

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:07

Dat heb ik juist nou helemaal niet. Ik heb een hele goede band met mijn moeder.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:08

Daar ben ik t mee eens!!! mijn moeder en ik kunnen lang niet altijd door 1 deur en met mn broertje heeft ze nooit een probleem

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:09

Ik ben ook de oudste van 3 kinderen en ik heb zeker weten de slechtste band met mijn moeder. Het is zelfs zo erg dat ik en mijn moeder ervoor in thearpie zijn geweest omdat we iedere dag ruzie hadden..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:11

Mijn moeders oudste kind is gestorven... Het volgende kind is haar zoon, dus mijn broer, en daar horen we zelden tot nooit iets van. Ik merk het wel dat de jongste drie veel meer gedaan krijgen dan ik vroeger toen ik klein was. En ja, dat knelt soms wel, maar ja...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:13

Ik ben de oudste thuis en ik denk dat ik de beste band met
mijn moeder heb eigenlijk Lachen

Niet dat mijn moeder nou iemand voortrok of zo, maar toch denk ik
dat de band tussen mijn moeder en mij sterker is dan die tussen mijn broer of zus
en mijn moeder.

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:18

thuis ben ik de jongste en mijn broer de oudste daar tussen in zitten nog 2 zussen maar
mijn moeder heeft met ons allemaal een goede band en een favoriet heeft ze volgens mij niet

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:24

Bij mij is het overduidelijk dat mijn moeder op zich meer kan met mijn zusje, echt twee handen op 1 buik. Nu mijn zusje aan het puberen is, neemt het wat af. Ook nu ik uit huis ben vraagt ze vaak om advies over mijn zusje. Het flauwe eraan is dat ik met mijn vader 2 handen op 1 buik was, maar helaas is hij overleden.
Overigens ontkend mijn moeder ook glashard dat ze mijn zusje voortrekt. Maar de buitenwereld ziet het ook.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:33

Ik ben de tweede van 5 kinderen. Ik dnek niet dat het voor ons op gaat, wij hebben allemaal een goede band met onze ouders, en allemaal weer op een andere manier. Wij hebben 3 jongens en 2 meisjes. Mijn moeder is ook gek op mijn jongere zusje, maar weer heel anders als bij mij, zij is een ebetje haar zorgenkindje... Met mijn broer heeft ze ook wel een goede band, die is alleen wat dwars af en toe mede door zijn ADHD, maar ze is echt neit minder gek met hem, en heeft zeker een goede band met hem, ze gaan regelmatig gezellig samen ergens wat eten ofzo.

Mijn moeder is vooral ook helemaal gek met mijn jongere broertjes, maar die wonen ook thuis. Dus wij hebben ook een goede band met mijn moeder allemaal, maar voor ons hoefd ze neit meer zo te zorgen, wij doen vooral leuke dingen met elkaar.. De leeftijden volgen elkaar ook gewoon mooi op: 22, 19, 17, 13 en 8.

Wel vind ik dat ik van al mijn broers en zussen de beste band heb met mijn kleinste broertje..

Maar nu ik er zo over na dacht bij dit topic: nee, volgens mij hebben wij allemaal een goede band met mijn ouders, en allemaal weer op een andere manier, maar niet de een minder als de ander ofzo, en mijn ouders hebben ook gewoon een super band met mijn broer..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:38

Ik herken me wel in het onderzoek, ja. Ik ben de oudtse thuis en heb een jongere zus.
Met mijn moeder heb ik op zich wel een redelijk goede band, maar staat niet in vergelijking
met de band die ik met mijn vader heb. We zijn echt twee handen op één buik, zelden ruzie,
zelfde humor en interesses Lachen
Met mijn moeder heb ik dat allemaal niet, we begrijpen elkaar gewoon niet zo goed en ik kan
me erg irriteren aan haar 'moeilijke' gedrag af en toe Tong uitsteken
Mijn zusje heeft weer een betere band met haar dan ik, al botsen die twee ook weleens Knipoog

Ze heeft in ieder geval veel minder ruzie/discussie met mijn moeder als ik toen ik haar leeftijd had