Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:14

Hier een oude (2020) met een vrij kleine test-groep:
„From the time of symptom onset, the median and 90th percentiles were 24 days and 33 days respectively.“
Dus met ongeveer een maand moet je wel rekenen voor de zekerheid, soms langer met extreme uitschieters.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3220302195

Edit:
Hier een nieuwere met ongeveer gelijke uitkomsten. Echter zie ze daar dat je sneller negatief bent op jonge leeftijd dan op oude leeftijd. In deze studie stoppen ze echter met meten na 39 dagen.
Hun belangrijkeste uitspraak is dat je meestal na 10 dagen geen actief virus meet hebt:
„Although most patients were positive for SARS-CoV-2 for ≥10 days after symptom onset, our findings suggest that individuals with mild to moderate COVID-19 are unlikely to be infectious ≥10 days after symptom onset.“
https://academic.oup.com/jid/article/224/8/1362/6154064

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 04:27

Om nog terug te komen op de "verborgen kosten" van lockdowns die nauwelijks meegenomen worden in kosten/baten analyses:

Lockdowns zorgen voor een lager IQ in kinderen en "sociale hersenschade".

Dr Mark Mcdonald - Brown University schreef:
children born during the pandemic have significantly reduced verbal, motor, and overall cognitive performance compared to children born pre-pandemic
(...)
Teenagers, on the other hand, come out of lockdown restrictions being “so wrapped up in social media and phones and Zoom school because they’ve been trained for the last year and a half, that they do not even want to go out anymore,” he said.

Prof. Carl Henegan - Oxford University schreef:
eight out of 10 children and adolescents report worsening of behavior or any psychological symptoms or an increase in negative feelings due to the COVID-19 pandemic.
(...)
Deteriorating mental health was found to be worse in females and older adolescents

CDC Dec 20 study schreef:
mental health-related visits in 2020, when pandemic restrictions were first imposed, increased by 24 percent in 5- to 11-year-olds and 31 percent in 12- to 17-year-olds, compared to 2019 data

(Links lukken even niet want ik zit op mijn mobiel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 04:56

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 08:46

Dit schrijft van Van Ranst op Twitter:

Franse cijfers tonen dat je met een booster veel minder risico loopt om gehospitaliseerd te worden dan niet-gevaccineerden:

20-39 jaar: 15 keer minder
40-59 jaar: 25 keer minder
60-79 jaar: 30 keer minder
+ 80 jaar: 29 keer minder

Laat je vaccineren en kies voor een booster!

nikkel

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:43

Enzino, je bent een ster ( net zoals ) om de zaken even om te draaien, zodat het jou beter uitkomt. Maar dat is al een tijdje geen nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:47

Dank je wel. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:50

mysa schreef:
Ik ook. Maar in onderstaande (serieuzere) link kun je wel lezen wat de valkuilen zijn die sommigen zien. Edit: dit zijn dus niet de valkuilen waarover de complotdenkers denken zich zorgen te moeten maken.

https://spectator.clingendael.org/nl/pu ... omic-forum

Dank je wel mysa voor het plaatsen. Ik heb het artikel gelezen en de link opgeslagen om te her lezen. Want dit gaat echt wel ergens over en Clingendael is natuurlijk niet de eerste en beste (integendeel).
Het is een heel omvattend stuk en ook herkenbaar de ontwikkelingen die worden beschreven en ook heel ingrijpend.
Nu ga ik weer verder met bijlezen, maar dit is een pareltje.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:56

Graag gedaan, Pien. Dit is ook het enige artikel wat ik over de reset heb gelezen waar ik me wel enigszins in kan vinden. De rest komt uit de complothoek.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:58

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
Dit is toch een onderzoek naar effectiviteit van twee prikken tegen de omikron variant ?
En dat de booster de immuniteit weer de lucht in jaagt?

Ah, dáár is wel wetenschappelijke zekerheid over.

Nee Loretta, dat kan wel zo líjken maar dat is pas een week zo en nog niet voldoende onderbouwd :+

Nee, serieus, omicron is al een maand goed nieuws doch dat kan niet onomwonden gemeld worden want dan leidt ontspanning van gedrág tóch tot meer opnames. Maar ja, het is dubbel goed nieuws!

Het is nu oppassen dat we de boot naar endemisch niet missen. Er moet niet téveel afgeremd worden. Reken maar uit voor NL. Er zijn zeg 10 miljoen herstelden nodig voor een basisresitentie. Je weet wel die welke volgens sommigen hier niet bestaat. Maar goed 10 miljoen. Reken nu maar uit hoeveel besmettingen per dag er nodig zijn om kerst 2022 niet weer de boel dicht te moeten gooien om de kwestbaren uit de ziekenhuizen te houden.

De grote vraag is wat het doel is. Het ´grotere belang´. Dat we van beperkingen, verplichte pas afkomen of juist niet?

Deze post zette mij wel aan het denken! Straks werken de maatregelen juist tegen een uitweg. Het is al bekend dat je immuunsysteem zich in isolatie gaat richten op bacteriën omdat er minder virus gevaar is zonder mensen om je heen en je eerder gevaar loopt door bijvoorbeeld een wondinfect. Super knap en intelligent van je lichaam, maar nu juist iets dat je niet wilt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:02

Alweer goed nieuws ! :D

Citaat:
Een recente studie van het UK Health Security Agency (UKHSA) toont aan dat, alvast in het Verenigd Koninkrijk, de omikronvariant van corona ons veel minder ziek maakt. Volgens de studie maak je na besmetting tot 70 procent minder kans om in het ziekenhuis te belanden. “Goed nieuws, maar we moeten wel een slag om de arm nemen.”

De boosterprikken verliezen na 10 weken een deel van hun werking stond er nog in een ander artikel. Dat is dan weer iets minder goed nieuws.
Maar onze Steven Van Gucht zegt dat we toch niet gaan blijven prikken. Wat dan wel, kon ik niet meer lezen :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:45

Electra63 schreef:
Laat je vaccineren en kies voor een booster![/i]

en weer dat beperkte focus.

We moeten echt zélf meer doen met ons lichaam. Zowel meer weerstand door gezond leven als door meer eígen afweersysteem.

Straks worden we nóg meer volvette kasplantjes met wie wel gezond is verplicht vanalles om de ´kwestbaren´ te beschermen 8)7

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:50

Ja, óók een goed idee. En van mij mag de overheid daar ook zeker meer aan doen (maar ja, geld ofzo, gezondere producten goedkoper maken en een vet- en suikertax zijn niet populair) maar dat heeft even geen drol te maken met hoe we zo snel mogelijk uit de huidige pandemie komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:56

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

We moeten echt zélf meer doen met ons lichaam. Zowel meer weerstand door gezond leven als door meer eígen afweersysteem.

Straks worden we nóg meer volvette kasplantjes met wie wel gezond is verplicht vanalles om de ´kwestbaren´ te beschermen 8)7

Dit Twitter bericht van Van Ranst, gaat over de nu bekende cijfers m.b.t. de Omikron-variant en het nut van vaccineren/boosteren.

Niets meer en niets minder.
Natuurlijk zijn andere maatregelen/adviezen ook belangrijk.
Maar daar gaat het in dit bericht niet over. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:59

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Hou er eens mee op, iedereen weet zo langzamerhand wel dat volvette kasplantjes niet gezond zijn. Dat hoeft niet bij elke opmerking over vaccineren aangehaald worden toch?
Het is net of sommigen de heilige graal hebben gevonden. Ja je immuunsysteem is absoluut belangrijk en wanneer elk mens een top werkend immuunsysteem had en super goed op gewicht was dan was het beter.
Daarnaast is vaccineren tot virussen muteren naar een minder ziekmakende variant de beste oplossing om een totale instorting van de zorg te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:03

Iedereen die te overtuigen is dat vaccineren helpt heeft zijn vaccinaties al wel gehad nu. Kunnen we die oproep ook bannen in dit topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:08

Sheran schreef:
maar dat heeft even geen drol te maken met hoe we zo snel mogelijk uit de huidige pandemie komen.

Nog stééds niet?
Dat argument is achterhaald door de tijd.
We zijn nu anderhalf jaar NA de panieksituatie.
Nog steeds alleen ´ja maar nú dan???´
Nee, nu is het bekijk het maar als je nu nog steeds te dronk, te rook, te vet bent.
Toén voelde ik me geroepen om me ´voor de kwestbaren´ veilig te gedragen, een jaar later nog zelfs te laten vaccineren. Heb ook nog een booster maar hallo zeg, dat houdt wel een keer op.
Zonder het hand in eigen boezem steken bñíjven we in dezelfde ongezonde situatie. Nee, ´ja maar, nú dan...´ is geen enkel argument meer voor veroordelen van de hele samenleving.
Nu is het meer dan hoog tijd om daar eens op te wijzen.

En sterker nog Enzino, ook met 95% gevaccineerd (Denemarken, Spanje) is de boel wéér op slot.
Gaan we dat nóg een jaar doen?
Daar had Einstein een goede over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:12

enzino schreef:
Iedereen die te overtuigen is dat vaccineren helpt heeft zijn vaccinaties al wel gehad nu. Kunnen we die oproep ook bannen in dit topic.

Nieuwe variant Omikron en boostercampagne, lijkt me prima in dit topic passen.

Tenslotte muteert het virus en zullen de vaccinaties of de frequenties aangepast moeten worden.

Zeker als we nog steeds hier een overbelasting van de zorg hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:17

bigone schreef:
Daarnaast is vaccineren tot virussen muteren naar een minder ziekmakende variant de beste oplossing om een totale instorting van de zorg te voorkomen.

Daar is de zorg weer :roll:
Borstoperatie gaan/gingen gewoon door.
Jee wat een tekort aan zorg....

Nee Bigone, het is níet passé om op meer dan vaccineren te wijzen. Dat muntje valt niet blijkbaar. Erg grappig dat net jij daar zo tegen ageert. Jij bent nota bene degene die op geen/minder dood/dor hout in Z.A. en de eigen weerstand daar wees. Let wel; geen vaccins daar, wel mild verloop van omicron. Rara :)*

Nogmaals wát willen we nu eigenlijk?
Een gezonde samenleving met vaccineren van de risicogroepen of iedereen verplicht en elk jaar beven voor oeioeioei-mutáties -O-
Alleen maar op vaccineren blijven hameren en verder niet komt neer op de hele samenleving veroordelen tot ´beschermen van de kwestbaren en de zorg´.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:21

Electra63 schreef:
enzino schreef:

Nieuwe variant Omikron en boostercampagne, lijkt me prima in dit topic passen.

Tenslotte muteert het virus en zullen de vaccinaties of de frequenties aangepast moeten worden.

Zeker als we nog steeds hier een overbelasting van de zorg hebben.

Alleen voor wie met oogkleppen op vast zit in één spoor.

Ík zie in omicron de weg naar een normalere maatschappij met eigen weerstand tegen covid19 varianten.
Daar hebben we besmettingen voor nodig. VEEL!!!

Jij wil blíjven oproepen tot alleen vaccineren en alles dicht voor het beschermen van de risicogroepen opdat die de zorg niet overstromen.
Ík wil (als lid van de bejaarden-mannen-risicogroep) oproepen tot meer (gevaccineerd en al) besmettingen om de toekomst van de samenleving te beschermen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:28

Jij bent diegene die maar blijft hameren op overtollig vet enz.
En ondertussen jezelf bijna heilig maken met je maatregelen, met je vaccinaties en met je groenvoer. Het is niet of/of maar en/en.
Dor hout zijn ouderen, die bij bosjes omvielen voor er vaccinaties waren . En deze kreet haalde ik aan mbt South Afrika, daar was/is bijna geen dor hout meer aangezien de meesten al dood zijn en de levensverwachting daar 65 jaar is zodat je de mildheid van omikron niet één op één kon vertalen naar de situatie in andere landen waar de levensverwachting 20 jaar hoger is.
Op het moment dat is gebleken dat omikron inderdaad ook voor deze groep , 60 + net zo mild is heb je gelijk maar zolang dat niet duidelijk is is een pas op de plaats en boosteren verstandiger.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:29

Wat zeg je dat netjes Bigone: bijna heilig...........:-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:35

Ik hoop wel dat de contactberoepen weer snel open mogen.
Mijn rug gaat weer protesteren en de masseuse doet het stukken beter dan een fysio...
Ego post uit

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:48

Goedemorgen, hier iemand die laaaaaang geleden veel op bokt heeft gezeten (Ha Peter en Morrie!) en die voor het werk veel op zoek is naar informatie naar Corona. Ik kom steeds weer op bokt uit :D.

Ik heb zelf een heilig ontzag voor deze ziekte, aangezien ik vorig jaar met toen nog de oorspronkelijke Wuhan versie 5 weken plat heb gelegen. Geen idee waarom ik ziek ben geworden, want:
- ik ben nog geen 60
- ik heb geen overgewicht
- ik heb geen onderliggende aandoeningen
- ik slik geen medicijnen
- ik sport heel veel
- ik heb geen hoge bloeddruk
- ik eet heel erg gezond, niets komt bij ons uit pakjes en zakjes en er wordt niets afgehaald of bezorgd
- ik slik dagelijks vitamine C en kalium bij en in de wintermaanden ook nog vitamine D
- ik rook niet en drink geen alcohol, mijn hele leven nooit gedaan ook
- ik heb me aan alle maatregelen gehouden die toen golden (mondneusmaskers hoorden daar toen nog niet bij)

En toch werd ik ziek, en niet zo'n beetje ook. Gezond zijn is helaas geen garantie, vandaar dat ik blij ben dat ik a.s. donderdag een booster kan gaan halen. Ook dat is geen garantie, maar voor mijn werk (veiligheidskundige) doe ik niets anders dan risico-inschattingen maken, en nu is de inschatting dat de booster beter wel dan niet gehaald kan worden :)

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:50

Lees dit topic al een poosje mee, maar worden jullie niet moe van om elkaar constant te moeten overtuigen van jullie gelijk.

Het zijn zulke overloze discussie's , je gaat de ander toch niet meer overtuigen

Agree to disagree

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:59

Het gehamer op vaccineren en tegelijkertijd op het niet mogen noemen van meer want ´ja maar nú...´ is voortschreiend inzicht _O-

@prompter dat was ongevaccineerd.

Nu, wel gevaccineerd/booster en omicron, dáár heb ik het over.

Ik ageer níet tegen vaccineren/booster. Wel tegen hameren op verder niets. Dat leidt tot weer sluiting winter 2022.
We hebben imo nu een gouden kans op een uitweg naar weerstand bij de bevolking; gevaccineerd de besmettingen laten oplopen.