Myfairytale schreef:We hebben heel veel stoofpeertjes aan onze boom. Hartstikke leuk en lekker, maar hoe op te slaan? Volgens vriend moet alles eraf, maar we weten niet hoe we dit lang goed kunnen houden.
Edit: ergernis is dus vriend en niet weten hoe de peertjes te bewaren.
Om te beginnen: niet alles hoeft er gelijk af. Ik pluk eigenlijk nooit mijn appels / peren. Ze vallen er vanzelf ook wel af. Nadeel daarvan is dat het fruit beurse plekken krijgt en minder goed te bewaren is.
In december/januari de boom controleren op achtergebleven vruchten en die weghalen. Daar kan ziekte in zitten wat de oogst voor volgend jaar kan aantasten.
Eigen gekweekt geplukt fruit het beste bewaren in lage kratjes. Het moet wel kunnen ademen.
Koel en donker weg zetten, bijvoorbeeld in de kelder als je die hebt.
Valfruit en fruit met plekken en beschadigingen niet opslaan, die rotten het eerst en steken de rest aan.
Keukenfruit heeft meestal wat steviger vruchtvlees dan handfruit en kan wat langer bewaard worden. Wel wekelijks controleren en de lelijke exemplaren er tussen weg halen.
Het is wat afhankelijk van het ras en de omstandigheden, maar tot 2 maanden bewaren moet haalbaar zijn.
Zo leuk, eigen fruitbomen

. Mijn stoofpeer is nog een jonge boom en draagt dit jaar voor het eerst echt vrucht. Ben zo benieuwd hoe die is (oud ras wat je niet in de winkel koopt).