Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:30

Maden zijn smerig maar op de huid en in vulva laten zich over het algemeen wel goed verwijderen en de wonden laten zich goed verzorgen en genezen goed. Het ziet er alleen een tijdje raar uit bij ons omdat we de wol zo kort mogelijk knippen rondom de infectieplekken.

Gezien de zwakte van het lam zou die maden infectie me nog het minste zorgen baren. Het lijkt alsof hij het zelf al opgegeven heeft en dat is bij schapen heel erg moeilijk omkeerbaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:32

Het zit je niet mee Molenhoek. Ik hoop dat ze er allemaal bovenop komen.
Wij hebben óók een verpleeg schaap in de stal liggen, op haar rug gevonden, en had al vrij lang zo gelegen ( nadeel van free range, je kunt ze niet checken...). Goddank niet zulke vliegen hier.
We zijn voorzichtig optimistisch dat we haar weer in de benen krijgen, ze staat nog niet, maar ze eet en drinkt redelijk, en ligt goed met haar hoofd omhoog. De tijd zal het leren....

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 14:33

Ik vind het wel dapper dat jullie met hem doorzetten DMH. Het feit dat hij zelf zo blijft liggen is wel een beetje eng... Dat doen ze niet snel. Ik duim heel erg voor jullie. Als hij het nu niet zou redden dan zou het nog extra zuur zijn. Hoe is het met de andere 3?
Bleh ik snap wel dat je er nu even doorheen zit... Ik wou dat ik iets voor jullie kon betekenen :knuffel:

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:38

Kuggur schreef:
Het zit je niet mee Molenhoek. Ik hoop dat ze er allemaal bovenop komen.
Wij hebben óók een verpleeg schaap in de stal liggen, op haar rug gevonden, en had al vrij lang zo gelegen ( nadeel van free range, je kunt ze niet checken...). Goddank niet zulke vliegen hier.
We zijn voorzichtig optimistisch dat we haar weer in de benen krijgen, ze staat nog niet, maar ze eet en drinkt redelijk, en ligt goed met haar hoofd omhoog. De tijd zal het leren....

Hier hangen we ze nog wel eens een aantal keer per dag in lakens om de bloedsomloop naar de poten te stimuleren. Zoiets een optie voor jullie?

Wij vonden gisteren een drachtige ooi op de rug (minder dan 24 uur gelegen maar hoe lang precies geen idee) die staat inmiddels gelukkig weer en scharrelt wat rond op stal. Maar soms is het ook gewoon geluk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:41

Bedankt Tamary. Ik tip het ook even bij de dierenarts :)

Lizy: Hij is inderdaad zeer zwak. Ik hou hoop aangezien hij nu op de best mogelijke plek is en hij 4 dierenartsen rond hem heeft. Vanavond rond 17.45 kan ik al weer even bellen om te horen hoe het gaat.

Veel succes ermee Kuggur! Hoop dat zij het red. Eten is allersinds een goed teken :)

Moonfight: De andere 3 zijn goed. Ik heb ze ook nooit echt ziek gevonden. Meer van: Hmmm, ze verliezen wat gewicht en hebben wat diarree, niets ernstig. Nu bleken zij zieker te zijn dan gedacht maar ik was er vroeg bij. Zij aten nog goed en vandaag gedragen zij zich als vanouds. Dit lam was er het slechtste aan toe en was ook flink afgevallen op een week (van +- 30 naar 21 nu) dus die heeft natuurlijk dubbel pech.

Het neerliggen en niet bewegen staat mij ook niet aan. Maar wij zijn nu zo ver. Hadden ze het over €250/300 gehad dan was het voor ons ook gestopt. Maar voor €60 en nog wat nazorgkosten neem ik de gok graag.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 14:50

lizy29 schreef:
[
Hier hangen we ze nog wel eens een aantal keer per dag in lakens om de bloedsomloop naar de poten te stimuleren. Zoiets een optie voor jullie?

Wij vonden gisteren een drachtige ooi op de rug (minder dan 24 uur gelegen maar hoe lang precies geen idee) die staat inmiddels gelukkig weer en scharrelt wat rond op stal. Maar soms is het ook gewoon geluk hebben.

We hebben jaren geleden een soortgelijk geval gehad (die was er erger aan toe) en die heeft het gered.
In beide gevallen inderdaad zulke "fysiotherapie" toegepast . Ik ben vrij optimistisch gezien ze door de stal kruipt.

palousa_boy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:11

Laatst hadden we er ook een maar die was met geen mogelijkheid rechtop te krijgen, zelfs gewoon recht liggen was geen optie want ze gooide zich gewoon weer om. Die heb ik na 3 dagen proberen en medicatie maar afgemaakt want daar zat geen toekomst meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:48

Ondertussen staat hij recht en is alert :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 21:05

Wat goed! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:49

Dierenarts was positief gestemd :j Hij wordt er wel verwend met 5 vrouwen rond hem :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:29

Jeetje DMH, wat een tegenslag weer. Maar gelukkig gaat het de goede kant op!

Ik heb hier niet meer echt meegelezen. Wij hebben een huis gekocht met grotere tuin (114m2 ipv 35m2), maar niks wat echt voldoende is voor een beetje meer productie.
Er staan wel al bloemenbedden en 8/9 druivenplanten, maar de helft is teras. Dus had zo een beetje een meh gevoel...MAAR...ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en me ingeschreven bij de volkstuinvereniging *\o/* Als ik geluk heb, krijg ik volgend jaar al een plekje.
Verder ben ik druk bezig mij in te lezen in Permacultuur etc.
Ik heb er dus zin in.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 14:45

Wat leuk! Met een volkstuin kan je ook al heel veel! Let wel op dat veel verenigen niet blij zijn met sommige permacultuur praktijken zoals mulchen. Ik hoop dat ze snel een plekje voor je hebben!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:59

Nou ik had ze al erover gesproken. Het enige wat dus niet mag zijn dieren houden, bomen te dicht bij de buurman zetten en een zooitje van maken (bouwmateriaal opslaan etc) Permacultuur en mulchen vonden ze wel interessant en er zijn al een of twee tuinen die in die richting gaan. Dus vond ik wel positief.
Het zou dan een tuintje van 150m2 meters worden. Met 50 van mijn eigen tuin komen wij op 200 uit. Denk dat wij daar wel wat mee kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:35

Veriye schreef:
Jeetje DMH, wat een tegenslag weer. Maar gelukkig gaat het de goede kant op!

Ik heb hier niet meer echt meegelezen. Wij hebben een huis gekocht met grotere tuin (114m2 ipv 35m2), maar niks wat echt voldoende is voor een beetje meer productie.
Er staan wel al bloemenbedden en 8/9 druivenplanten, maar de helft is teras. Dus had zo een beetje een meh gevoel...MAAR...ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en me ingeschreven bij de volkstuinvereniging *\o/* Als ik geluk heb, krijg ik volgend jaar al een plekje.
Verder ben ik druk bezig mij in te lezen in Permacultuur etc.
Ik heb er dus zin in.

Wat leuk zeg! 200 m2 is wel al erg flink hoor :D Zo groot is het hier zelfs niet :=

Net de dierenarts nog eens gebeld. Het was de assistente dus wordt straks nog terug gebeld. Hij mag mogelijks vanavond al naar huis *\o/*

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:19

Ach dat zou zo mooi zijn DMH als hij vanavond al naar huis mag! Ik duim mee!

200m2 zou wel voldoende zijn inderdaad. Ben nu al lekker een lijstje aan het maken met wat er in de eigen tuin komt en wat ik nog graag zou willen hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:38

DMH balen met de schapen.
Veriye lekker hoor volkstuin.

Ben zelf heel blij met mijn ongeveer 280 M2, maar heb een bomen/struiken stuk met kippen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:20

Leuk Veriye, gefeliciteerd. Maar ook in je achtertuin kun je meer als je denkt, kipjes (goed schoonhouden en geen haan), verticaal tuinieren, moestuin evt in bakken etc. Ook in een voortuin kun je best iets laten groeien, als je vooraf al accepteert dat er misschien ongewild iets gedeeld wordt :)

DMH, hopelijk komt het goed.

Wij gaan dit weekend lekker in het voedselbos aan de slag, de hugelbedden rond de vuurkuil waren één groot frambozen en vlinderstruiken oerwoud geworden. De frambozen zijn nu grotendeels verplaatst om als wind en zon filter voor de kleine pawpaws te dienen. Op de heuvels kwamen we wel nog een mooie verrassing tegen, vorig jaar of het jaar ervoor hadden we daar een spriet geplant, ik denk een persimoen, en niet gedacht dat die het zou halen, maar die stond er prachtig bij! Leuke verrassing.

Ook zijn we laatst naar Country Winery geweest, en hebben we eindelijk de pawpaw vrucht kunnen proeven. We hadden al 8 hele kleine plantjes, hebben nu nog 1 grote en een middelgrote meegenomen, hopelijk volgend jaar al vruchten *\o/*

Als jullie nog planten willen bestellen, kan ik hem aanraden. Betere (vooral ook grotere) planten als de Zoetewei, en uiteindelijk denk ik iets goedkoper.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 08:46

Prairy schreef:
Leuk Veriye, gefeliciteerd. Maar ook in je achtertuin kun je meer als je denkt, kipjes (goed schoonhouden en geen haan), verticaal tuinieren, moestuin evt in bakken etc. Ook in een voortuin kun je best iets laten groeien, als je vooraf al accepteert dat er misschien ongewild iets gedeeld wordt :)

Bedankt voor de leuke tips!
Ik heb nu 35m2 en je kunt inderdaad meer dan je denkt. De kippen hebben de helft ongeveer. Dan heb ik nog 3 frambozen, 2 bosbessen, 7 boompjes waarvan 2 in potten en 3 druivenstruiken. Vind dat best netjes haha.
De kippen gaan wel weg, helaas:( vriendlief wil ze niet meer in de mooie nieuwe tuin hebben.

Dmh, mocht de kleine man weer naar huis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:44

Ik zit as we speak bij de dierenarts en hij zit al de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:30

Oh nee.. wat een pech met de schapen! Sterkte!

Prairy, heb jij tips voor pawpaws? Hier lijken ze niet aan te slaan -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:09

Handige tip Prairy!

Hij is thuis. Ben op 3 uur tijd al 7 keer gaan kijken. Hij is enorm zwak en ligt eigenlijk constant. Hij gaat wel regelmatig ergens anders liggen wat ik positief vind. Hij viel ook aan op zijn korrels dus eetlust is er wel :) Ik heb zijn vriendje bij hem gezet.

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:02

Arm ding. Hoop dat hij het redt! <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:50

idinn schreef:
Oh nee.. wat een pech met de schapen! Sterkte!

Prairy, heb jij tips voor pawpaws? Hier lijken ze niet aan te slaan -O-

Ik weet dat ze niet van volle zon op de bast houden, wij hebben er nu frambozen voor gezet, ze hadden er al een plant koker rond. Sowieso schijnen ze niet zo hard te groeien. En beschermen tegen late nachtvorst als ze nog jong zijn. Misschien dat je ze beter op een plaats met iets meer schaduw kunt zetten als je die hebt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:29

afgelopen week is hier een tweeling kuiskalfjes te vroeg geboren. Ze zijn echt ienieminie, maar ze doen het goed. Drinken super en zijn heel fit en vrolijk. In het reguliere circuit ga ik ze niet kwijt kunnen want ze zijn te licht. Aanhouden is helaas ook geen optie. Ik moet dus op zoek naar een alternatief adres voor deze kalveren. Heeft iemand hier misschien interesse? UBN nummer is verplicht.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:39

Als je toch eens niet zo ver weg woonde....