Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:59

Bedankt voor de uitleg Janneke. Ik zou het liefst iets zien dat werk van gelijke opleiding ongeveer gelijk betaald wordt. De studie is toch ook een grote investering. Logisch dat een studie van 10 jaar beter betaald wordt dan één van 4. Maar sommige verschillen zijn echt niet te rechtvaardigen.
Bovendien hoop ik dan dat mensen meer de van kiezen waar ze hart voor hebben en waar ze goed in zijn.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:07

Tuurlijk doe ik het omdat het mooi werk is. Het levert me veel voldoening op. Ik kan veel klinisch redeneren en mijn werk doet er toe.

Maar met voldoening kan ook ik de rekeningen niet betalen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:08

raket schreef:
Tuurlijk doe ik het omdat het mooi werk is. Het levert me veel voldoening op. Ik kan veel klinisch redeneren en mijn werk doet er toe.

Nee snap ik volledig, zit zelf in het onderwijs _O- Maar bij ons is dat bijna de enige reden dat we het doen. Bij jullie dus ook?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:10

Ik zeg altijd dat ik het Stockholmsyndroom heb. {:}

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:13

Sheran schreef:
Ik zou het liefst iets zien dat werk van gelijke opleiding ongeveer gelijk betaald wordt. De studie is toch ook een grote investering. Logisch dat een studie van 10 jaar beter betaald wordt dan één van 4. Maar sommige verschillen zijn echt niet te rechtvaardigen.

...als iemand die voor haar lol studeert: ik zie niet in waarom ik meer betaald zou moeten krijgen dan de loodgieter.

Studie is leuk, en "toen oma nog jong was" werd je gewoon door de overheid betaald voor je werk als zijnde student, omdat 'heel Nederland' er iets aan heeft als degenen die dat willen iets met hun hersens doen.
Net zo goed als dat we allemaal baat hebben bij onze loodgieters.
(En wat het ministerie van onderwijs de laatste jaren aan strapatsen heeft uitgevoerd om de beurzen af te schaffen: verschrikkelijk.)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:23

Wat studeer je dan Janneke? De meeste studies duren 4 jaar (geen idee voor een loodgieter) maar waarschijnlijk loopt dat dus niet eens zover uiteen :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:32

Wat een fijn nieuws pien!

Niemand weet hoe het verder met chiren gaat?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:37

Sheran schreef:
raket schreef:

Nee snap ik volledig, zit zelf in het onderwijs _O- Maar bij ons is dat bijna de enige reden dat we het doen. Bij jullie dus ook?

herkenning, werken vanuit een roeping/levenswijze. Wij als boer zitten ook een beetje hetzelfde daarin. Veel werk voor weinig, maar wel met voldoening.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:39

pien_2010 schreef:
Raket je verhaal is 100% waar. Dit geldt zowel als het gaat om de ziekenhuizen als dat het gaatom de zorg in de intramurale settingen. Ooit was ik bij een bank en mijn heer vertelde me zeer blij en trots dat hij een bonus had gekregen, en wat voor een.....want hij had zo hard gewerkt.
Hard gewerkt vroeg ik?
Dus als u op uw werk komt, dan is het gauw staande een kopje koffie drinken, binnen paar minuten de overdracht doen, en in klein loopdrafje alle kamers langs gaan. De pauze van 10 uur wordt vaak maar overgeslagen want is geen tijd voor. U moet niet alleen veels te veel mensen wassen, toiletbeurt geven en medische zorg geven, maar die mensen willen vaak allemaal als eerste dus je rent je rot. Ik had nog een hele waslijst van het hoge tempo, het harde werken, het terug geroepen worden bij ziektes, diensten die veranderen constant, vaak het gebrek aan privéleven, de hoge deskundigheid en verantwoordelijkheid die nodig is voor dit werk, het alsmaar alles noteren en registreren vanwege allerlei controles en de studie want kennis is hiervoor nodig tegen het idioot lage salaris.
Ik heb teon het salaris genoemd dat mijn vriendin, hoofd notabene van de afdeling die minimaal 40 uur werkte, genoemd. De goede man wist niet wat hij hoorde.
Eindconclusie was van hemzelf _O- en ik was het volkomen met hem eens, het was ontzettend tof dat hij die bonus had gekregen, maar het "harde werken" viel wel heel erg mee als je het afzette wat er toen al in de zorg zich afspeelde aan hard werken en wegbezuinigd worden tegenover het te lage salaris.

Ach hou op, ook mensen buiten de zorg kunnen zich te buiten werken en een bonus verdienen. Dat er in de zorg iets moet veranderen staat buiten kijf, maar ik vind dit een beetje een idiote reactie.

Voordat er reacties komen dat ik niet weet waar ik over praat: ik ken ontzettend veel mensen die in de zorg werken. O.a. mijn zus die in Eindhoven in het ziekenhuis werkt. Mensen van ouderenverpleging naar hv-verpleegkundigen etc. Heb ontzettend veel respect voor die mensen en diegene die ik ken doen hun vak met alle liefde. Die motivatie en dat harde werken mag inderdaad eerlijker beloond worden. Maar laten we niet doen alsof mensen buiten de zorg niet hard werken omdat mensen in de zorg te weinig betaald krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:51

Sheran schreef:
Wat studeer je dan Janneke? De meeste studies duren 4 jaar (geen idee voor een loodgieter) maar waarschijnlijk loopt dat dus niet eens zover uiteen :)

... momenteel per computer een bijscholing rondom chronische ontsteking.
Van origine ben ik (medisch) bioloog. (Destijds: de opleiding tot 'drs.' duurde 6 jaar.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-05-20 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:02

De zorg vind ik inderdaad schandalig.
Mijn man is er net uitgestapt (arts) omdat het je gewoon letterlijk kapot maakt als je 14 uur achterelkaar ploetert en dat vooral op koffie doet, tijd om even normaal te eten is er niet.
Als ik dan zie dat ik met een 40 uur contract hetzelfde verdien(de) als hij met een 50 uur contract, dan maakt me dat boos. Nu heb ik ook niet bepaald het meest relaxte baantje maar als ik een fout maak gaat er niemand dood.

Anderzijds keek ik altijd jaloers naar de salarissen in het onderwijs toen ik nog onderzoek deed. Dus alles is relatief.

De wereld hoeft niet gelijk te zijn en er mag best winst gemaakt worden maar essentiele beroepen moeten attractief genoeg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:04

Een vriendin van mij is zelfstandig IC verpleegkundige. Ze heeft vrijheid, ze werkt waar ze wil, ze heeft vakantie wanneer zij wil en ze krijgt er een heel behoorlijk inkomen voor.

Maar dat ze dat zo kan doen heeft er alles mee te maken dat er een tekort is. En dat komt omdat loondienst zo verdomd onaantrekkelijk is.

Dat mensen binnen de zorg nu keihard werken mag gezegd worden. Dat mensen buiten de zorg niet hard zouden werken is natuurlijk onzin van de bovenste plank. Ik werk nu keihard in de crisis. Mijn man werkt ook gewoon keihard, buiten de crisis. We zijn allebei even moe als we thuiskomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:18

Citaat:
worden. Dat mensen buiten de zorg niet hard zouden werken is natuurlijk onzin van de bovenste plank. Ik werk nu keihard in de crisis. Mijn man werkt ook gewoon keihard, buiten de crisis. We zijn allebei even moe als we thuiskomen.

Klopt alleen wordt de zorg zwaar onderbetaald, zie heldere post Sizzle en daarbuiten wordt het wel goed betaald.
En ik blijf erbij er is een verschil tussen hard werken en hard werken als ik kijk maar MIJN werk id profit sector en in de non profit.
Mijn collega's in de profit sector vonden dat ze erg hard werkten en het was ook niet zo dat we in onze neuzen zaten te peuteren, maar IK vond dat dat harde werken niets was vergeleken met het harde werken dat mijn collega's en IK in de zorg deden. Dat is een mening vanuit MIJN ervaring.

In de zorg hield het nooit op, we holden altijd achter de feiten aan, en we werden slecht betaald. Er kon niet eens een werkster vanaf. In de profit sector maakten we veel uren en had ik daarom een werkster zodat vrij ook echt vrij was en dan hield ik nog echt veel geld over.

Het enige dat ik met mijn post wil zeggen is dat ik de hoop uitspreek dat na de corona crisis er een herverdeling zal komen van gelden en middelen als het gaat om ook de essentiële publieke sector een goed salaris te geven ipv een schijntje.
Alleen vrees ik dat dit ijdele hoop is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:31

Het is hard werken, maar op een andere manier (fysiek vs mentaal). Dat maakt imo nog niet dat het ene wel een bonus verdient/hard werkt en de andere niet 'want ze werken minder hard'. Mijn vader (logistiek management) werkt heel vaak weken van 70-80 uur per week. Uren waar flink wat druk op zit want er is ontzettend veel van afhankelijk dat hij zijn werk goed doet. Ook avonden. Ook weekenden. Zelfs als we op vakantie waren heeft hij vaak nog moeten werken. En hij zou dan geen bonus verdienen omdat hij 'niet zo hard werkt vergeleken met mensen in de zorg'? Kom op nou.

Dat gezegd hebbende deel ik je hoop wel. Linksom of rechtsom mag er best meer waardering naar de zorg: betere voorwaarden, beter salaris, wellicht de studies voor verpleegkundigen aantrekkelijker maken (bijv wel studiefinanciering bieden bij zo'n opleiding).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:33

Misschien zou niemand een bonus verdienen, maar wel salarissen van de onderbetaalde omhoog.
Daar kan dat geld ook naartoe :)*
Want waarom een bonus voor een topman, die al een dik salaris heeft, maar de mensen op de werkvloer voor 14 euro bruto laten werken.
Zonder die mensen, is de topman ook uitgekakt hoor.
En dat is ook in de zorg nogal verkeerd verdeeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:36

IMANDRA schreef:
Het is hard werken, maar op een andere manier (fysiek vs mentaal). Dat maakt imo nog niet dat het ene wel een bonus verdient/hard werkt en de andere niet 'want ze werken minder hard'. Mijn vader (logistiek management) werkt heel vaak weken van 70-80 uur per week. Uren waar flink wat druk op zit want er is ontzettend veel van afhankelijk dat hij zijn werk goed doet. Ook avonden. Ook weekenden. Zelfs als we op vakantie waren heeft hij vaak nog moeten werken. En hij zou dan geen bonus verdienen omdat hij 'niet zo hard werkt vergeleken met mensen in de zorg'? Kom op nou.

Dat gezegd hebbende deel ik je hoop wel. Linksom of rechtsom mag er best meer waardering naar de zorg: betere voorwaarden, beter salaris, wellicht de studies voor verpleegkundigen aantrekkelijker maken (bijv wel studiefinanciering bieden bij zo'n opleiding).

Het klinkt mij in de oren als dat de werkgever van je vader er een slaatje uit slaat: 1 salaris, 1 werknemer - maar werk voor 2.
(En nu maar hopen dat je vader dit moordende tempo bijhoudt tot zijn 67ste. Brrr....)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:38

Ik heb een oprechte hekel dat ‚waar doet ie ‚t van‘ praat en wedstrijdje wie het hardste werkt.
Ik weet behoorlijk zeker dat mijn belasting meneer meer binnenharkt dan ik en die heeft een goede work-life balance: good for him!
Blijkbaar weet hij zijn bedrijfje goed te managen en zijn mensen bereid hem daarvoor te betalen. Theoretisch kan ik het waarschijnlijk ook gewoon zelf invullen. Zelfs al zou hij het 4 dubbele verdienen dan ik, ik krijg haat al het invullen van mijn eigen boekhouding laat staan dat ik het voor een ander zou doen. Als ik zijn werk zou doen heb ik binnen een week een burn-out :+

De zorg moet beter, maar dat gevingerwijs en op weegschaaltjes leggen :n

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:41

Janneke2 schreef:
IMANDRA schreef:

Het klinkt mij in de oren als dat de werkgever van je vader er een slaatje uit slaat: 1 salaris, 1 werknemer - maar werk voor 2.
(En nu maar hopen dat je vader dit moordende tempo bijhoudt tot zijn 67ste. Brrr....)

Nee, dit hoort bij zijn functie. Bij andere bedrijven is dat niet anders. Het scheelt qua stress etc. dat hij die 'overuren' wel gewoon thuis kan werken. Het scheelt ook heel erg dat hij zijn werk leuk en uitdagend vindt, dus hij werkt die uren met alle liefde.

Ik ben overigens niet per se voor om topmannen (of topvrouwen) nooit een bonus meer te geven. Dat zijn mensen die óók hard werken bovendien ook vaak PR-risico lopen omdat ze het gezicht zijn van het bedrijf. Ze zijn niet voor niks topmannen (of topvrouwen) geworden. Daar hebben ze ook hard voor gewerkt. Dat hoge salaris is ook niet voor niks. Maargoed, dat is een andere discussie.

Maar die bonus/dat salaris mag natuurlijk niet ten koste gaan van mensen bijv. op de werkvloer. Dus een goede verdeling vind ik idd ook belangrijk.

@Sizzle: eens!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:43

Wat een mooie gesprekken hier
Als jullie het goed vinden voeg ik vanavond nog wat toe.
Heb nu geen tijd, ben aan het werk. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:44

Van mij mogen er gewoon normale goede salarissen zijn overal en die bonussen mogen weg. Gewoon mensen goed betalen voor wat ze doen en dan zijn die bonussen niet nodig. Ik zie er helemaal niets in en ik erger mij er ook aan.
Kijk met zijn allen hebben we banken mee overeind gehouden, laat de banken maar eens iets terug doen nu de gewone hardwerkende mensen om dreigen te vallen. Maar dat zal niet gebeuren.

Mijn zoon is gevraagd door zijn werkgever on in te leveren (bv vakantie geld). Mijn zoon gaf aan voordat gesprek open te staan MAAR dat dan wel opgenomen moet zijn dat als de zaken weer toppie gaan hij dan ook extra uitgekeerd krijgt. Want als we dan solidair zijn, dan over en weer.
Toen werd het erg stil aan de overkant vd tafel. Maar hij heeft wel gelijk.

Als de Corona crisis bewustzijn zou geven over te laag betaalde publieke sector dan is dat winst.
Maar ik moet het nog zien gebeuren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:45

Geen idee of het idealisme was, ik wilde graag psychologie studeren maar daar was destijds geen werk in. Buiten dat leek een meer praktijk gerichte opleiding me beter, omdat ik best op mezelf was en vond dat ik meer onder de mensen moest komen. Ik heb iets gezocht waar ook een stukje psychologie in zat, en waarin ik met groepen mensen kon gaan werken. Ben eigenlijk per toeval (al geloof ik zelf dat alles een reden heeft) de gehandicapten zorg in gerold door mijn eerste stage.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:46

IMANDRA schreef:
Citaat:

Nee, dit hoort bij zijn functie. Bij andere bedrijven is dat niet anders. Het scheelt qua stress etc. dat hij die 'overuren' wel gewoon thuis kan werken. Het scheelt ook heel erg dat hij zijn werk leuk en uitdagend vindt, dus hij werkt die uren met alle liefde.

Ik ben overigens niet per se voor om topmannen (of topvrouwen) nooit een bonus meer te geven. Dat zijn mensen die óók hard werken bovendien ook vaak PR-risico lopen omdat ze het gezicht zijn van het bedrijf. Ze zijn niet voor niks topmannen (of topvrouwen) geworden. Daar hebben ze ook hard voor gewerkt. Dat hoge salaris is ook niet voor niks. Maargoed, dat is een andere discussie.

Maar die bonus/dat salaris mag natuurlijk niet ten koste gaan van mensen bijv. op de werkvloer. Dus een goede verdeling vind ik idd ook belangrijk!

Aangezien de werkgever de functieomschrijving vaststelt: het zal best bij deze functie horen,
maar ik vind het een asociale manier van doen.

En dat 'moordende tempo' is letterlijk bedoeld |( |( |( en gebaseerd op statistieken.
Er zijn maar erg weinig werknemers die gezond de 67 halen na jarenlang twee banen gehad te hebben.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-05-20 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:46

Citaat:
Mijn zoon is gevraagd door zijn werkgever on in te leveren

Hier heel voorzichtig in zijn.
Geef geen dagen op of per uur minder.
Valt het bedrijf toch om geeft het UWV uitkering op basis van laatst verdiende loon.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:48

Lees net op NOS.nl dat NS mensen oproept niet meer naar Zandvoort te reizen. Snap je toch niet....

Edit: bedoel natuurlijk dat die mensen blijkbaar massaal de trein pakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:52

_Penotti schreef:
Citaat:
Mijn zoon is gevraagd door zijn werkgever on in te leveren

Hier heel voorzichtig in zijn.
Geef geen dagen op of per uur minder.
Valt het bedrijf toch om geeft het UWV uitkering op basis van laatst verdiende loon.

Dat is hij zeker. Het zal enkel gaan om later uit betalen van vakantie geld als dit al gaat gebeuren. Mijn zoon is echt niet gek. Dat bedrijf zal niet omvallen maar dan nog.