Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
raket schreef:Tuurlijk doe ik het omdat het mooi werk is. Het levert me veel voldoening op. Ik kan veel klinisch redeneren en mijn werk doet er toe.
Maar met voldoening kan ook ik de rekeningen niet betalen.
Sheran schreef:Ik zou het liefst iets zien dat werk van gelijke opleiding ongeveer gelijk betaald wordt. De studie is toch ook een grote investering. Logisch dat een studie van 10 jaar beter betaald wordt dan één van 4. Maar sommige verschillen zijn echt niet te rechtvaardigen.
Sheran schreef:raket schreef:Tuurlijk doe ik het omdat het mooi werk is. Het levert me veel voldoening op. Ik kan veel klinisch redeneren en mijn werk doet er toe.
Maar met voldoening kan ook ik de rekeningen niet betalen.
Nee snap ik volledig, zit zelf in het onderwijsMaar bij ons is dat bijna de enige reden dat we het doen. Bij jullie dus ook?
pien_2010 schreef:Raket je verhaal is 100% waar. Dit geldt zowel als het gaat om de ziekenhuizen als dat het gaatom de zorg in de intramurale settingen. Ooit was ik bij een bank en mijn heer vertelde me zeer blij en trots dat hij een bonus had gekregen, en wat voor een.....want hij had zo hard gewerkt.
Hard gewerkt vroeg ik?
Dus als u op uw werk komt, dan is het gauw staande een kopje koffie drinken, binnen paar minuten de overdracht doen, en in klein loopdrafje alle kamers langs gaan. De pauze van 10 uur wordt vaak maar overgeslagen want is geen tijd voor. U moet niet alleen veels te veel mensen wassen, toiletbeurt geven en medische zorg geven, maar die mensen willen vaak allemaal als eerste dus je rent je rot. Ik had nog een hele waslijst van het hoge tempo, het harde werken, het terug geroepen worden bij ziektes, diensten die veranderen constant, vaak het gebrek aan privéleven, de hoge deskundigheid en verantwoordelijkheid die nodig is voor dit werk, het alsmaar alles noteren en registreren vanwege allerlei controles en de studie want kennis is hiervoor nodig tegen het idioot lage salaris.
Ik heb teon het salaris genoemd dat mijn vriendin, hoofd notabene van de afdeling die minimaal 40 uur werkte, genoemd. De goede man wist niet wat hij hoorde.
Eindconclusie was van hemzelfen ik was het volkomen met hem eens, het was ontzettend tof dat hij die bonus had gekregen, maar het "harde werken" viel wel heel erg mee als je het afzette wat er toen al in de zorg zich afspeelde aan hard werken en wegbezuinigd worden tegenover het te lage salaris.
Sheran schreef:Wat studeer je dan Janneke? De meeste studies duren 4 jaar (geen idee voor een loodgieter) maar waarschijnlijk loopt dat dus niet eens zover uiteen
Citaat:worden. Dat mensen buiten de zorg niet hard zouden werken is natuurlijk onzin van de bovenste plank. Ik werk nu keihard in de crisis. Mijn man werkt ook gewoon keihard, buiten de crisis. We zijn allebei even moe als we thuiskomen.
IMANDRA schreef:Het is hard werken, maar op een andere manier (fysiek vs mentaal). Dat maakt imo nog niet dat het ene wel een bonus verdient/hard werkt en de andere niet 'want ze werken minder hard'. Mijn vader (logistiek management) werkt heel vaak weken van 70-80 uur per week. Uren waar flink wat druk op zit want er is ontzettend veel van afhankelijk dat hij zijn werk goed doet. Ook avonden. Ook weekenden. Zelfs als we op vakantie waren heeft hij vaak nog moeten werken. En hij zou dan geen bonus verdienen omdat hij 'niet zo hard werkt vergeleken met mensen in de zorg'? Kom op nou.
Dat gezegd hebbende deel ik je hoop wel. Linksom of rechtsom mag er best meer waardering naar de zorg: betere voorwaarden, beter salaris, wellicht de studies voor verpleegkundigen aantrekkelijker maken (bijv wel studiefinanciering bieden bij zo'n opleiding).
Janneke2 schreef:IMANDRA schreef:Het is hard werken, maar op een andere manier (fysiek vs mentaal). Dat maakt imo nog niet dat het ene wel een bonus verdient/hard werkt en de andere niet 'want ze werken minder hard'. Mijn vader (logistiek management) werkt heel vaak weken van 70-80 uur per week. Uren waar flink wat druk op zit want er is ontzettend veel van afhankelijk dat hij zijn werk goed doet. Ook avonden. Ook weekenden. Zelfs als we op vakantie waren heeft hij vaak nog moeten werken. En hij zou dan geen bonus verdienen omdat hij 'niet zo hard werkt vergeleken met mensen in de zorg'? Kom op nou.
Dat gezegd hebbende deel ik je hoop wel. Linksom of rechtsom mag er best meer waardering naar de zorg: betere voorwaarden, beter salaris, wellicht de studies voor verpleegkundigen aantrekkelijker maken (bijv wel studiefinanciering bieden bij zo'n opleiding).
Het klinkt mij in de oren als dat de werkgever van je vader er een slaatje uit slaat: 1 salaris, 1 werknemer - maar werk voor 2.
(En nu maar hopen dat je vader dit moordende tempo bijhoudt tot zijn 67ste. Brrr....)
IMANDRA schreef:Citaat:
Het klinkt mij in de oren als dat de werkgever van je vader er een slaatje uit slaat: 1 salaris, 1 werknemer - maar werk voor 2.
(En nu maar hopen dat je vader dit moordende tempo bijhoudt tot zijn 67ste. Brrr....)
Nee, dit hoort bij zijn functie. Bij andere bedrijven is dat niet anders. Het scheelt qua stress etc. dat hij die 'overuren' wel gewoon thuis kan werken. Het scheelt ook heel erg dat hij zijn werk leuk en uitdagend vindt, dus hij werkt die uren met alle liefde.
Ik ben overigens niet per se voor om topmannen (of topvrouwen) nooit een bonus meer te geven. Dat zijn mensen die óók hard werken bovendien ook vaak PR-risico lopen omdat ze het gezicht zijn van het bedrijf. Ze zijn niet voor niks topmannen (of topvrouwen) geworden. Daar hebben ze ook hard voor gewerkt. Dat hoge salaris is ook niet voor niks. Maargoed, dat is een andere discussie.
Maar die bonus/dat salaris mag natuurlijk niet ten koste gaan van mensen bijv. op de werkvloer. Dus een goede verdeling vind ik idd ook belangrijk!
_Penotti schreef:Citaat:Mijn zoon is gevraagd door zijn werkgever on in te leveren
Hier heel voorzichtig in zijn.
Geef geen dagen op of per uur minder.
Valt het bedrijf toch om geeft het UWV uitkering op basis van laatst verdiende loon.