Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:59

poes schreef:
Janine1990 schreef:
Daar zeg je wat Dees_Daan, ik zie dat wij even oud zijn... Ik mocht het inderdaad ook niet met handrem leren. Dit was te makkelijk en slecht voor de auto als ik me niet vergis.
Mijn ouders hebben het wel met handrem geleerd, maar doen het nooit want het is gewoon poedersuiker dan gewoon met voetrem.

Tot je eens op een echte helling staat op slecht terrein. Je hebt je oordeel wel klaar zeg. Het is al rottig genoeg als het iemand even niet lukt met een nieuwe auto.

Ik denk dat ik me redelijk kan redden, hetzij met mijn auto hetzij met mijn hulpvraag... Ik zou er niet over piekeren om zoiets op Bokt te vragen, nadat er iets is gebeurd.

Dat een nieuwe/oudere auto even wennen is, prima... Maar dan neem je eerst een keer een ervaren bestuurder mee om af te tasten. Been there, done that, got the t-shirt...
Voordat ik de pick up voor het eerst mee mocht met trailer er achter, hebben we ook ff een rondje zonder trailer gereden om de auto te leren kennen. Ik vind dat persoonlijk vrij normaal en kennelijk meerdere mensen om mij heen...

Het gaat hier om autorijden, waarmee je niet alleen verantwoordelijkheid hebt over je auto, jezelf en eventuele inzittenden... }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:05

Janine1990 schreef:
Daar zeg je wat Dees_Daan, ik zie dat wij even oud zijn... Ik mocht het inderdaad ook niet met handrem leren. Dit was te makkelijk en slecht voor de auto als ik me niet vergis.
Mijn ouders hebben het wel met handrem geleerd, maar doen het nooit want het is gewoon poedersuiker dan gewoon met voetrem.

Slecht voor de auto was bij mij de reden ook inderdaad, of het makkelijker is of niet weet ik niet want ik durf het niet met de handrem te proberen. :') Ik weet dat ik het kan op de andere manier en vind het idee dat je eerst de handrem er af moet halen gewoon omslachtig ofzo dus ik houd het mooi bij mijn voet op de rem, dat voelt logischer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:15

dees_daan schreef:
Janine1990 schreef:

Slecht voor de auto was bij mij de reden ook inderdaad, of het makkelijker is of niet weet ik niet want ik durf het niet met de handrem te proberen. :') Ik weet dat ik het kan op de andere manier en vind het idee dat je eerst de handrem er af moet halen gewoon omslachtig ofzo dus ik houd het mooi bij mijn voet op de rem, dat voelt logischer.

Ik sta wel eens voor een brug te wachten, dan zet ik m'n auto uit gewoonte op de handrem. Als ik dan niet op een helling sta (ik kom bij bruggen met en zonder helling) dan vergeet ik die handrem en wil ik gaan rijden. Gewoon dommigheid natuurlijk, maar het voelt inderdaad ook raar.
Als ik op een helling sta, dan doe ik eerst mijn auto van de handrem, terwijl ik de voetrem intrap en dan ga op die manier de hellingproef doen. Vind het trouwens een dom woord... Je rijdt gewoon bij een helling op, meer is het niet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:18

Wie zegt dat dat mijn verdere rijden beïnvloed , jullie hebben ook moeten leren rijden. Vrienden heb ik niet , is mijn pa zijn oude auto daar verwacht en wil ik geen hulp van . Van een december 2018 auto naar een oktober 1998 auto is gewoon een heel verschil. Geen stuurbekrachtiging en ik rol nog de ramen omlaag , door pa ziet hij er niet uit en is hij bijna sloopwaardig maar ook een perfecte leermeester , bedankt voor de gebruiksaanwijzing van een gewone handrem ik ga van de week stoeien ermee ergens afgelegen :)

Het is niet dat ik niks geleerd heb die 50 lessen , ben onzeker en kan het niemand anders vragen

chantalboes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:25

Ik moest ook even wennen aan mijn eerste auto'tje! Zeker een hellingproef of de koppeling op laten komen in de eerste versnelling is even een ander gevoel dan de 'nieuwe' lesauto! Lekker veel kilometers maken dan leer je het beste rijden :)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:25

is het

I own a stable of 35 horses
of
I own a stable with 35 horses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:44

Rebecca schreef:
Wie zegt dat dat mijn verdere rijden beïnvloed , jullie hebben ook moeten leren rijden. Vrienden heb ik niet , is mijn pa zijn oude auto daar verwacht en wil ik geen hulp van . Van een december 2018 auto naar een oktober 1998 auto is gewoon een heel verschil. Geen stuurbekrachtiging en ik rol nog de ramen omlaag , door pa ziet hij er niet uit en is hij bijna sloopwaardig maar ook een perfecte leermeester , bedankt voor de gebruiksaanwijzing van een gewone handrem ik ga van de week stoeien ermee ergens afgelegen :)

Het is niet dat ik niks geleerd heb die 50 lessen , ben onzeker en kan het niemand anders vragen

Geeft toch helemaal niks? Gewoon even opletten wat je voelt als je wegrijd, zodat je het punt dat ie m pakt kent en dan idd gewoon lekker rustig gaan oefenen waar er niemand op je vingers kijkt inderdaad.
Ik heb ook een oudere auto waarvan ik de ramen nog naar beneden moet rollen trouwens, dat maakt al helemaal niets uit, als hij maar rijd, je droog kan zitten en een radio hebt dan is het prima toch?

Janine1990, als ik moet wachten zet ik de handrem er wel op inderdaad, ik zet de auto dan ook gewoon uit maar verder doe ik het ook zo, dan is de handeling verder in ieder geval nog hetzelfde en staat de handrem er alleen op omdat ik mijn voet dan van de rem kan halen.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:49

Trui schreef:
is het

of

Ik zou zeggen 'of', want 'with' kan je ook opvatten alsof de paarden mede-eigenaren zijn :))

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:00

Rebecca schreef:

Vergeet ook niet dat er een groot verschil zit tussen diesel en benzine qua wegrijden. Een diesel begint te rollen als je de koppeling op laat komen zonder dat je gas hoeft te geven, een benzine niet. Dat was voor mij ook enorm wennen toen ik mijn rijbewijs had gehaald.
Ik denk dat je genoeg advies hebt gehad, ik hoop dat je er handigheid in krijgt. Ik vond het eerst ook best lastig, maar tegenwoordig heb ik er geen enkele moeite meer mee.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:02

Merula123 schreef:
Trui schreef:
is het

of

Ik zou zeggen 'of', want 'with' kan je ook opvatten alsof de paarden mede-eigenaren zijn :))

Ik zou juist with zeggen, omdat ik dat logischer vind klinken als je het vertaald naar het Nederlands. Ik ben eigenaar van een stal met 35 paarden, ik ben eigenaar van een stal van 35 paarden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:05

Independence schreef:
Vergeet ook niet dat er een groot verschil zit tussen diesel en benzine qua wegrijden. Een diesel begint te rollen als je de koppeling op laat komen zonder dat je gas hoeft te geven, een benzine niet. Dat was voor mij ook enorm wennen toen ik mijn rijbewijs had gehaald.
Ik denk dat je genoeg advies hebt gehad, ik hoop dat je er handigheid in krijgt. Ik vond het eerst ook best lastig, maar tegenwoordig heb ik er geen enkele moeite meer mee.

Is dat echt nog steeds zo?

Ik heb zelf alleen maar benzines gehad, mijn ouders hebben pas sinds een paar jaar weer benzine.
Maar ik vind het verschil met diesel heel klein qua wegrijden. Mijn vader zei altijd dat het aan de motor ligt (inhoud + vermogen). Maar misschien heb ik alleen auto's gehad die al behoorlijk km's (120k+) hebben gehad... Ze reden allemaal makkelijk weg, met uitzondering van de 1300 die ik ooit had.
Met name mijn huidige auto rolt zonder gas...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:07

Janine: al eens een steile helling opgereden met een kleine motor maar zware auto op een zwaar gehavend onverhard weggetje? Dat zie ik echt niemand voor elkaar krijgen op de gewone rem en het doodt je remschijven. Ik vind je echt een beetje arrogant overkomen eigenlijk? Er zijn genoeg mensen die dit pittig vinden hoor, juist daarom hebben nieuwe auto’s dus de functie dat de auto zelf voor je remt.

Mijn vorige bmw ging rollen zodra de rem losliet, die erna moest toch gas hebben. Verschilt idd :j waren beide nieuwe auto’s overigens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:12

Ik vraag me ook wel af of je de hellingproef al eens gedaan hebt op een slecht onderhouden extreem steil parkeerterrein in Tsjechië. En dan wel zonder handrem in een zware benzine auto. :=

Kon ter plekke trouwens aan die vriendin uitleggen hoe de hellingproef moest echt relaxed.:+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:14

Ik heb ook op zo’n helling in Afrika geleerd hoe het nu moest met de handrem :D wel erg chill haha. Rij nu automaat dus niet nodig en wij hebben ook gewoon geen echte hellingen bijna tenzij bij inritjes of zo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:19

Ik had op rijles nooit met de handrem geleerd, maar in Italië kwam ik daar niet goed meer mee weg (die lui achter je houden helemaal geen rekening met een zielig geel nummerplaat je dat niet gewend is aan de bergen _O-). Ook fileparkeren op hellingen doe ik meestal toch met de handrem.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:20

Ik had op rijles nooit met de handrem geleerd, maar in Italië kwam ik daar niet goed meer mee weg (die lui achter je houden helemaal geen rekening met een zielig geel nummerplaat je dat niet gewend is aan de bergen _O-). Ook fileparkeren op hellingen doe ik meestal toch met de handrem.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:29

poes schreef:
Janine: al eens een steile helling opgereden met een kleine motor maar zware auto op een zwaar gehavend onverhard weggetje? Dat zie ik echt niemand voor elkaar krijgen op de gewone rem en het doodt je remschijven. Ik vind je echt een beetje arrogant overkomen eigenlijk? Er zijn genoeg mensen die dit pittig vinden hoor, juist daarom hebben nieuwe auto’s dus de functie dat de auto zelf voor je remt.

Mijn vorige bmw ging rollen zodra de rem losliet, die erna moest toch gas hebben. Verschilt idd :j waren beide nieuwe auto’s overigens.

Ik zie niet in hoe ik online kan bewijzen dat ik mijn eigen sterktes en zwaktes ken? Als het niet voldoende is om te zeggen dat ik me redelijk kan redden met mijn auto dan wel mijn hulpvraag...

Er zijn meer situaties dan jij en MarlindeRooz aangeven, als je het niet erg vind ga ik niet mijn hele auto-cv hier plaatsen want ik zie niet in hoe het relevant is of ik een helling in Afrika heb genomen, of met een grote auto met kleine motor (ik neem maar aan dat de turbo kapot was, of een cilinder ermee ophield, want anders zie ik niet in hoe een grote auto een kleine motor heeft). Ik maak me vooral zorgen op de manier waarop een hulpvraag (te laat) wordt ingezet.
Als iets lastig is, dan zorg ik gewoon dat de juiste persoon mij instrueert. Ik schroom niet om mijn oude instructeur te vragen, of mijn vader, of de garage waar mijn auto in onderhoud is. Want ook mijn ervaring in de onderdelenbranche is niet altijd afdoende.

Als het dan arrogant is om je daar zorgen over te maken en dit geschrokken te uiten, so be it... Het is maar internet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:36

Oja organiseren we gezellig een ‘om ter eerst de helling op’ met een barbecue deze zomer :D en dan met zoveel mogelijk verschillende auto’s haha. Lijkt me nog wel lachen. Ik had het over een Ford Tourneo overigens. Die motor was echt niet geschikt om veel hellingen mee te nemen.

Ik snap wel dat jij ervaren mensen rond je hebt maar niet iedereen heeft dat. Niets mis mee om dan op zijn minst rond te vragen vind ik!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:57

poes schreef:
Oja organiseren we gezellig een ‘om ter eerst de helling op’ met een barbecue deze zomer :D en dan met zoveel mogelijk verschillende auto’s haha. Lijkt me nog wel lachen. Ik had het over een Ford Tourneo overigens. Die motor was echt niet geschikt om veel hellingen mee te nemen.

Ik snap wel dat jij ervaren mensen rond je hebt maar niet iedereen heeft dat. Niets mis mee om dan op zijn minst rond te vragen vind ik!

Nee zeker niets mis mee, maar doe dat voor je de auto in stapt. Een auto van welk jaar ook is geweldig, mits goed en veilig geschikt voor de weg... Maar kan ook een moordwapen zijn. Nu stond er een boom achter. Als ik voor de brug wacht sochtends op een helling staat er misschien een kind achter me.

Overigens ben ik wel in voor behendigheidsdingetjes hoor :D BBQ dan wel zonder varkensvlees :') maar dat is niet zo moeilijk lijkt me.

Model zegt trouwens weinig over de motor. Je hebt 1 liter 3 cilinders en 1.8 liter 4 cilinders... Misschien zit op die 1 een turbo en de 1.8 niet...
Ik heb nu een 1.6, mijn ouders een 1.4 turbo... Nou dat wil ik ook. Zuiniger en sportiever en zelfs meer trekkracht. Kracht he, niet eigen gewicht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:05

Het was alleszins niet genoeg :D

Ik eet geen vlees dus als ik de bbq organiseer word je wens ingewilligd! :j

En ach veel mensen rollen wel eens achteruit tegen een slakkengangetje. Tegen een boompje of (ja die keer met een dikke bmw330 die niks kon met sneeuw en ijzel op een brug) tegen een klein autootje achter je die je vriendelijk het nodige duwtje vooruit geeft om weer te kunnen vertrekken :D ik vind andere zaken belangrijker: stabiele wegligging, profiel op je banden, etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:08

poes schreef:
Het was alleszins niet genoeg :D

Ik eet geen vlees dus als ik de bbq organiseer word je wens ingewilligd! :j

En ach veel mensen rollen wel eens achteruit tegen een slakkengangetje. Tegen een boompje of (ja die keer met een dikke bmw330 die niks kon met sneeuw en ijzel op een brug) tegen een klein autootje achter je die je vriendelijk het nodige duwtje vooruit geeft om weer te kunnen vertrekken :D ik vind andere zaken belangrijker: stabiele wegligging, profiel op je banden, etc.

Het een sluit het ander niet uit... Die laatste zaken zijn voor mij vanzelfsprekend en onderdeel van een veilig uitgeruste en voor de weg geschikte auto.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:10

Ok. Voor zover ik weet gebeuren ongevallen met kids bij achteruit rijden meestal op de eigen oprit toch? Inmiddels vrij goed opgelost met camera’s en sensors. Volgens mij tikken weinig mensen levende have aan bij achteruit rollen op een helling?

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:41

Nav een aflevering van Team parate eenheid: wat is dat toch met hooligans? Is dat puur alcohol, of is dat een steekje los?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:54

Independence schreef:
Nav een aflevering van Team parate eenheid: wat is dat toch met hooligans? Is dat puur alcohol, of is dat een steekje los?

Ik denk eerder bij het clubje willen horen en net iets meer doen zodat je opvalt en hoger aanzien krijgt? Nee, geen idee. Gelukkig.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 02:58

Trui schreef:
is het

of

Volgens mij ligt het eraan wat je wilt zeggen. 'Of' gebruik je naar mijn weten als je de stal bezit inclusief de paarden erin, 'with' als je de stal bezit maar er is plaats voor 35 die eventueel niet van jou hoeven te zijn