Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:26

Es_ther: sein vooral ook de provincie en je gemeenteraadsleden in. (Het is een taak van de provincie, maar de gemeente heeft er meer belang bij dat het goed geregeld wordt.)

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:18

Dat je de trein inloopt en denkt een plekje te hebben gevonden in een vierszit, zit er een vrouw met haar blote voeten op de stoel voor haar. :\

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:31

Verklaard gelijk waarom er plek is :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:25

DeEenhoorn schreef:
Eeeen dan komt er een vrouw naast me zitten die al een tijdje niet meer in maatje 40 past. Niks mis met te zware mensen maar wel als je dan 1,5 stoel inneemt. Ik wil ook zitten

Ik pas ook niet in maatje 40. Moet ik dan maar blijven staan?

Edit: tegenover mij zit iemand met een grotere broekmaat. Kruipt nog net niet in t raam zodra er iemand naast dr gaat zitten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:50

Marjoow schreef:

Dat ligt eraan. Als je zodanig niet in maatje 40 past dat je ook ruim meer dan één stoel nodig hebt, dan lijkt mij dat wel netjes. Dat, of gewoon twee kaartjes kopen/met twee chipkaarten tegelijk inchecken natuurlijk.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:53

Moeten alle mannen die zodanig breed zitten dat dan ook maar doen? Is toch van de zotte := Dan ga je maar lekker ergens anders zitten. En ja, ik pas wel in een maatje 40 dus ik voel me niet aangesproken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:00

goldenarrow schreef:
Moeten alle mannen die zodanig breed zitten dat dan ook maar doen? Is toch van de zotte := Dan ga je maar lekker ergens anders zitten. En ja, ik pas wel in een maatje 40 dus ik voel me niet aangesproken.

Heel simpel, als je veel meer dan één plek bezet houdt (op een traject/tijdstip waar daar eigenlijk geen ruimte voor is), dan moet je misschien op een andere manier of een ander moment reizen.
Overigens kan het mij dan eigenlijk bijzonder weinig schelen of dat ruimtegebruik komt door teveel lichaamsvet, bagage voor twee wereldreizen of gewoon een te grote balzak tussen je benen. Die oorzaak is jouw probleem, maar wat je er vervolgens mee doet zou niet het probleem van je medereiziger moeten worden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:01

oomens schreef:
Marjoow schreef:

Dat ligt eraan. Als je zodanig niet in maatje 40 past dat je ook ruim meer dan één stoel nodig hebt, dan lijkt mij dat wel netjes. Dat, of gewoon twee kaartjes kopen/met twee chipkaarten tegelijk inchecken natuurlijk.

Ja tuurlijk. Kom op zeg doe niet zo bekrompen ;)
Met maatje 42 kom je nog niet eens in de buurt van de split. Daarvoor moet je wel heel erg veel overgewicht hebben en die mensen zie je niet veel.
En daarbij weet jij niet waarom zo iemand zo'n lichaam heeft.

Bah.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:06

Marjoow schreef:
Met maatje 42 kom je nog niet eens in de buurt van de split. Daarvoor moet je wel heel erg veel overgewicht hebben en die mensen zie je niet veel.

Bah.
Dat 'groter dan maat 40' in jouw geval 42 betekent en niet 52, dat is natuurlijk niet te ruiken. Vandaar ook mijn "dat ligt eraan".

Verder weet ik inderdaad niet waarom iemand een bepaald lichaam heeft, en dat kan mij eerlijk gezegd ook weinig schelen. Wat vooral uitmaakt is of dat lichaam het reizen van anderen dan alleen de bewoner ook beperkt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:09

oomens schreef:
Marjoow schreef:

Bah.
Dat 'groter dan maat 40' in jouw geval 42 betekent en niet 52, dat is natuurlijk niet te ruiken. Vandaar ook mijn "dat ligt eraan".

Verder weet ik inderdaad niet waarom iemand een bepaald lichaam heeft, en dat kan mij eerlijk gezegd ook weinig schelen. Wat vooral uitmaakt is of dat lichaam het reizen van anderen dan alleen de bewoner ook beperkt.

Gelukkig betaal je bij de NS voor je reis en niet voor een zitplek.

Bah wat jammer dat er zulke bekrompen gedachten bestaan. Zulke mensen zitten vaak al met elkaar in de knoop. Krijg je ook nog van zulke oordelen over je heen.

Groter dan maat 40 is alles boven maat 40. En maat 40 is een vrij gangbare maat in Nederland ;)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:14

In vliegtuigen is het normaal dat een 'dik' iemand 2 vliegtuigstoelen koopt. Waarom is het opeens beledigend om te vinden dat die persoon in de trein niet zomaar 2 stoelen kan gebruiken voor de prijs van 1?

Ik vind het heel raar dat mensen vinden dat wij rekening moeten houden met deze mensen, en hierdoor onze eigen comfort maar moeten opgeven. Ik vind het oprecht heel vervelend voor ze dat ze zich rot en onzeker voelen over hun postuur. Maar heel eerlijk gezegd is dat op geen enkele manier 'mijn probleem'.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 09:23

In het vliegtuig koop je een ticket voor een stoel. In de trein voor een traject, niet voor je zitplek... bah..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:27

Stoppen bij een halte waar die niet hoeft te stoppen. Als het snelle passagiers waren prima, maar deze hadden nog een oliebol aan bagage mee :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:38

Alleen ligt die grens in het vliegtuig wel iets hoger als "niet meer in maat 40" zoals hier boven geopperd :D hoop ik dan toch. Anders blijf ik voortaan ook maar staan :+

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:47

Gelukkig is het idd zo dat je betaald voor je reis en niet voor je plek. Daarbij, 9 vd 10 keer is er nog plek zat in de trein, maar moet je alleen even een stukje verder doorlopen.

Voor iedereens informatie, met een maat 44 pas je nog helemaal prima op de stoelen in de trein. Dus denk dat het pas vanaf maat 50 echt een probleem gaat zijn. Maar goed, maat 50 krijgt niemand voor z'n lol of door enkel slecht te eten. Daar zit eigenlijk altijd meer achter, al dan niet psychisch, dus ja als de enige plek in de hele trein naast iemand met maatje 50 of meer is dan blijf ik met liefde staan. Kan ik mooi kcal verbranden om van mijn maatje 44 naar een 38 te komen :)
Maar zovaak kom ik zulke mensen niet tegen en dan leg ik heel wat uren af in de trein :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:53

Zullen we deze discussie verder lekker laten voor wat het is?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:17

Weet iemand wat dit is?

Ik zit in de trein en er is een gruwelijk irritante piep die maar aan blijft houden.
Een aantal weken terug ook al last van.. En nee het zit niet in mijn hoofd want zodra ik uitstap/naar een andere coupe ga is het geluid weg :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:21

Een virm (dubbeldekker) zeker? Ik had laatst ook 2x het genoegen en m'n vriend ook... En dan in de coupe waar naast de deur zo'n stuk wand doorloopt waar dan denk ik de elektrische installatie achter zit ofzo? In ieder geval zit er dan zo'n soort luikje in die wand. Hoorde het buiten iig al door zo'n roostertje heen :+

En zo hoog dat als je je hoofd dan draait je m alweer anders hoort. Heel interessant. En irritant :')

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:23

Ja! Precies dat ja. Als je met je hoofd draait enz.
Volgens mij is het een virm dubbeldekker ja. Zon trein die in [***] rijdt haha.
Achter mij zit volgens mij die installatie. Dan komt het daar van denk ik.
Ga dus nooit meer daar zitten :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:21

Uiteindelijk is die af en toe een extra stoel nauwelijks iets dat uitmaakt, want als het echt zo druk is dat er geen andere plek is in de trein, dan is de kans heel groot dat die ene extra stoel op de paarhonderd allang al ingepikt was door iemand anders.

En als er wel een andere plek is, is het geen probleem.

Oftewel: stel dat in een coupé, waar toch al zo'n 60 mensen kunnen zitten volgens mij, 1 stoel niet beschikbaar is. Er zitten dus 59 mensen ipv 60. Dan wordt er dus slechts 1,6% ruimte 'verspild'. Da's niet echt veel.
Ten tweede krijg je dan het effect dat er bv 10 mensen langslopen op zoek naar een plekje, en er 10 mensen zich ergeren aan die verspilde plek. Maar er had toch echt maar 1 persoon kunnen zitten - die andere 9 hadden nog steeds geen zitplaats gehad.

Dan heb je nog het punt dat het niets oplost als mensen meer betalen. Dat zie je namelijk niet. In diezelfde coupé zitten mensen met allerlei verschillende kaartjes: gratis, 40% korting, trajectabo's, volle prijs, gratis reizen-dag, kruidvat-aanbieding, en jij hebt geen idee wie wat precies betaalt. Het maakt voor jou ook niet uit. Als iemand dus meer betaalt voor twee zitplaatsen, dan kom jij dat niet te weten, en dus kan het je ergernis niet oplossen.

Dus uiteindelijk is het vooral iets om een negatief gevoel mee te versterken, met een extra sausje van negatief zijn over dikke mensen.

En dat is ook vrij specifiek, want hier in de buurt is de parkeerruimte wat aan de krappe kant, en staan er toch wat extra grote auto's. Toch betalen die niet meer aan de gemeente om de parkeerplekken te voorzien dan ik. Zelfs als betaald parkeren ingevoerd wordt, betaal je niet per strekkende meter. Oh nee! Da's niet eerlijk! Hoe durven ze! Maar weet je? Misschien moeten we niet de hele tijd zo vreselijk bang zijn dat je een keertje ergens nadeel van zou hebben. Want dat tot de millimeter bekijken of de auto's wel binnen hun lijntjes passen en de mensen wel op hun stoel - daar wordt het leven niet bepaald leuker van. Het levert een kleinzielige wereld op, maar geen extra zit- of parkeerplekken. Dus eh, deal with it?

En mensen die wat extra ruimte nodig hebben: gewoon nemen. Puh!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:37

xTammyy schreef:
Ja! Precies dat ja. Als je met je hoofd draait enz.
Volgens mij is het een virm dubbeldekker ja. Zon trein die in zeeland rijdt haha.
Achter mij zit volgens mij die installatie. Dan komt het daar van denk ik.
Ga dus nooit meer daar zitten :+

Zal wel dezelfde trein zijn :')

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:38

Shadow0 schreef:
Uiteindelijk is die af en toe een extra stoel nauwelijks iets dat uitmaakt, want als het echt zo druk is dat er geen andere plek is in de trein, dan is de kans heel groot dat die ene extra stoel op de paarhonderd allang al ingepikt was door iemand anders.

En als er wel een andere plek is, is het geen probleem.

Oftewel: stel dat in een coupé, waar toch al zo'n 60 mensen kunnen zitten volgens mij, 1 stoel niet beschikbaar is. Er zitten dus 59 mensen ipv 60. Dan wordt er dus slechts 1,6% ruimte 'verspild'. Da's niet echt veel.
Ten tweede krijg je dan het effect dat er bv 10 mensen langslopen op zoek naar een plekje, en er 10 mensen zich ergeren aan die verspilde plek. Maar er had toch echt maar 1 persoon kunnen zitten - die andere 9 hadden nog steeds geen zitplaats gehad.

Dan heb je nog het punt dat het niets oplost als mensen meer betalen. Dat zie je namelijk niet. In diezelfde coupé zitten mensen met allerlei verschillende kaartjes: gratis, 40% korting, trajectabo's, volle prijs, gratis reizen-dag, kruidvat-aanbieding, en jij hebt geen idee wie wat precies betaalt. Het maakt voor jou ook niet uit. Als iemand dus meer betaalt voor twee zitplaatsen, dan kom jij dat niet te weten, en dus kan het je ergernis niet oplossen.

Dus uiteindelijk is het vooral iets om een negatief gevoel mee te versterken, met een extra sausje van negatief zijn over dikke mensen.

En dat is ook vrij specifiek, want hier in de buurt is de parkeerruimte wat aan de krappe kant, en staan er toch wat extra grote auto's. Toch betalen die niet meer aan de gemeente om de parkeerplekken te voorzien dan ik. Zelfs als betaald parkeren ingevoerd wordt, betaal je niet per strekkende meter. Oh nee! Da's niet eerlijk! Hoe durven ze! Maar weet je? Misschien moeten we niet de hele tijd zo vreselijk bang zijn dat je een keertje ergens nadeel van zou hebben. Want dat tot de millimeter bekijken of de auto's wel binnen hun lijntjes passen en de mensen wel op hun stoel - daar wordt het leven niet bepaald leuker van. Het levert een kleinzielige wereld op, maar geen extra zit- of parkeerplekken. Dus eh, deal with it?

En mensen die wat extra ruimte nodig hebben: gewoon nemen. Puh!

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:45

Leven en laten leven. En anders net als in een groot gedeelte van de wereld, treinkaartjes op reservering doen en 1 coupé voor mensen die niet willen reserveren. Net als in Japan bijvoorbeeld. Is de coupé vol, dan heb je pech. (Staan doen ze niet in de rserved treinen. Wel in de gewone stoptreinen).

(Overigens kost een kaartje reserveren net zoveel als een kaartje voor de non-reserved).

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:43

Ik heb wel is naast iemand gezeten die ruim over de split zat.

Die man had geen overgewicht maar was gewoon asociaal.

Het blijft vervelend dat iemand ruim over de split zit door welke manier dan ook, maar ik prop me er dan meestal nog wel tussen nog nooit zo erg gezien dat ik er niet meer tussen paste (ben dan ook niet de grootste :'))
Dus heb ook wel idee dat t meevalt want zit toch zo'n 5 keer per week in de trein al twee jaar

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:06

Ik zit inmiddels al sinds 2009 zo'n 3-5x per week in de trein en meestal gaat het gewoon allemaal normaal hoor :)) op soms een uitzondering na. En die zie je dan hier weer terug :D