
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Overwegstoring
Storing AHOB, AOB
De treindienstleider vertelt de machinist ruimschoots op tijd dat de overweg:
- in storing ligt (dat wil zeggen dat de bomen gesloten zijn en blijven), of
- niet goed werkt (bomen sluiten niet en/of geluid- en lichtsignaal werkt niet).
In beide gevallen ontvangt de machinist een aanwijzing Overweg (was AKI/AHOB/AOB).
Bij een overweg in storing (gesloten bomen) handelt de machinist als volgt:
- tijdig de snelheid verminderen tot ten hoogste 10 km/h
- herhaaldelijk attentiesein geven
- stoppen wanneer dit voor de veiligheid van het wegverkeer nodig is.
Bij een overweg waarvan de bomen niet of slechts gedeeltelijk sluiten, handelt de machinist
als volgt:
- de overweg naderen met maximaal 10 km/h
- herhaaldelijk attentiesein geven
- stoppen wanneer dit voor de veiligheid van het wegverkeer nodig is
- de overweginstallatie in werking te stellen (‘aanrijden’ van de middensectie) en stoppen
- pas verder rijden met maximaal 10 km/h nadat de bomen geheel zijn gedaald
- normale snelheid gaan rijden nadat de eerste as de overweg is gepasseerd.
Sluiten de bomen bij het ‘aanrijden van de middensectie nog niet, dan moet de machinist
het verkeer waarschuwen:
- dag: machinist beveiligt de overweg met een rode vlag tot het eerste spoorvoertuig de
overweg is gepasseerd (bij treinstellen: de eerste bak)
- nacht en slecht zicht: machinist beveiligt de overweg met een rood (liefst knipperend) licht
tot de trein de overweg in zijn geheel is gepasseerd.
Storing AKI
De machinist:
- rijdt de middensectie aan en stopt
- gaat pas verder nadat de AKI twintig seconden werkt
- gaat normale snelheid rijden nadat de eerste as de overweg is gepasseerd.
Storing (H)ALI (was (H)AVIO)
Een (half)automatische lichtinstallatie (ALI) kent als aankondigingbord sein 226a. Voor een ALI
wordt geen aanwijzing afgegeven. De werking is te controleren door het actuele seinbeeld:
- sein 226b: in werking
- sein 226c: gestoord.
Storing WIDO/WILO
De aankondigingszone van de WIDO/WILO wordt niet gemarkeerd met een
aankondigingbord. Bij storing wordt geen aanwijzing gegeven.
Ziet de machinist een WIDO-/WILO-storing dan:
- brengt hij zijn snelheid zoveel mogelijk terug
- geeft hij herhaaldelijk attentiesein.
Citaat:luiten de bomen bij het ‘aanrijden van de middensectie nog niet, dan moet de machinist
het verkeer waarschuwen:
- dag: machinist beveiligt de overweg met een rode vlag tot het eerste spoorvoertuig de
overweg is gepasseerd (bij treinstellen: de eerste bak)
- nacht en slecht zicht: machinist beveiligt de overweg met een rood (liefst knipperend) licht
tot de trein de overweg in zijn geheel is gepasseerd.
Warboel schreef:Dat vroeg ik me dus ook af
Misschien uitstappen - vlag/lichtje plaatsen - rijden - vlag/lichtje weer weghalen?