Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:48

Oei oei... en ik moet zo naar Zwolle. Dan wacht ik nog wel even. :')

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:53

Gianti schreef:
En we remmen bij ELKE overweg af -O-

Gelukkig maar, anders heb je bij iedere overweg een aanrijding, bij wijze van spreken.

Wel irritant dat het een kleine sprinter is!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:02

Szan schreef:
Gianti schreef:
En we remmen bij ELKE overweg af -O-

Gelukkig maar, anders heb je bij iedere overweg een aanrijding, bij wijze van spreken.

Wel irritant dat het een kleine sprinter is!

Elke overweg is gewoon keurig dicht. Lijkt mij meer dus miscommunicatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:04

Als er storing is bij een overweg zakken ze automatisch dicht. Dan moet er wel alsnog langzaam gereden worden. Daar zijn hele strenge regels rondom.

Uit het leerboek voor machinisten:

Citaat:
Overwegstoring
Storing AHOB, AOB
De treindienstleider vertelt de machinist ruimschoots op tijd dat de overweg:
- in storing ligt (dat wil zeggen dat de bomen gesloten zijn en blijven), of
- niet goed werkt (bomen sluiten niet en/of geluid- en lichtsignaal werkt niet).
In beide gevallen ontvangt de machinist een aanwijzing Overweg (was AKI/AHOB/AOB).
Bij een overweg in storing (gesloten bomen) handelt de machinist als volgt:
- tijdig de snelheid verminderen tot ten hoogste 10 km/h
- herhaaldelijk attentiesein geven
- stoppen wanneer dit voor de veiligheid van het wegverkeer nodig is.
Bij een overweg waarvan de bomen niet of slechts gedeeltelijk sluiten, handelt de machinist
als volgt:
- de overweg naderen met maximaal 10 km/h
- herhaaldelijk attentiesein geven
- stoppen wanneer dit voor de veiligheid van het wegverkeer nodig is
- de overweginstallatie in werking te stellen (‘aanrijden’ van de middensectie) en stoppen
- pas verder rijden met maximaal 10 km/h nadat de bomen geheel zijn gedaald
- normale snelheid gaan rijden nadat de eerste as de overweg is gepasseerd.
Sluiten de bomen bij het ‘aanrijden van de middensectie nog niet, dan moet de machinist
het verkeer waarschuwen:
- dag: machinist beveiligt de overweg met een rode vlag tot het eerste spoorvoertuig de
overweg is gepasseerd (bij treinstellen: de eerste bak)
- nacht en slecht zicht: machinist beveiligt de overweg met een rood (liefst knipperend) licht
tot de trein de overweg in zijn geheel is gepasseerd.
Storing AKI
De machinist:
- rijdt de middensectie aan en stopt
- gaat pas verder nadat de AKI twintig seconden werkt
- gaat normale snelheid rijden nadat de eerste as de overweg is gepasseerd.
Storing (H)ALI (was (H)AVIO)
Een (half)automatische lichtinstallatie (ALI) kent als aankondigingbord sein 226a. Voor een ALI
wordt geen aanwijzing afgegeven. De werking is te controleren door het actuele seinbeeld:
- sein 226b: in werking
- sein 226c: gestoord.
Storing WIDO/WILO
De aankondigingszone van de WIDO/WILO wordt niet gemarkeerd met een
aankondigingbord. Bij storing wordt geen aanwijzing gegeven.
Ziet de machinist een WIDO-/WILO-storing dan:
- brengt hij zijn snelheid zoveel mogelijk terug
- geeft hij herhaaldelijk attentiesein.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:10

Aah oké! Weer wat geleerd. :)

Zou wel fijn zijn als ns correcte weergave geeft van extra reistijd, ben helaas al 2x zo lang extra bezig dan "kan oplopen tot"

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:17

Citaat:
luiten de bomen bij het ‘aanrijden van de middensectie nog niet, dan moet de machinist
het verkeer waarschuwen:
- dag: machinist beveiligt de overweg met een rode vlag tot het eerste spoorvoertuig de
overweg is gepasseerd (bij treinstellen: de eerste bak)
- nacht en slecht zicht: machinist beveiligt de overweg met een rood (liefst knipperend) licht
tot de trein de overweg in zijn geheel is gepasseerd.

Huh, maar als de machinist de overweg moet beveiligen, wie rijdt de trein dan? :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:19

Dat vroeg ik me dus ook af :=

Misschien uitstappen - vlag/lichtje plaatsen - rijden - vlag/lichtje weer weghalen? :')

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:19

Gianti balen dat ik dit nu pas lees anders hadden we kunnen kletsen.. Ik doe nu een half uur langer over de reis, die al een half uur langer is door andere geplande werkzaamheden.
Ik was lichtelijk verbaasd over hoe snel we langs de overgangen gingen.. Laatst heb ik op deze manier 30 minuten over een stukje van 10 minuten gedaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:06

Ik moet om 14:00 in Zwolle zijn... Vertrok om 11:50 vanaf het huis van mijn vriend, normale reistijd is 1:15. En het ziet er naar uit dat ik er precies om 13:55 ben. :')

Ik keek namelijk hoe laat de bussen gingen. Ik moet 15 min lopen naar de bus... Dus ik daarop aanpassen, zie ik de bus voor mijn neus wegrijden die pas over 10 min zou gaan. :') Dus ik wachten op de volgende bus die wel vertraging had. Daar kwamen ook nog mensen instappen die niet hadden ingecheckt. Dus dat kostte nog meer tijd. En nu zit ik in een niet-stille stiltecoupé met twee kinderen. -O-

Zo doe je even 2:15 over een traject wat normaal 45 minuten met de auto is. Had net zo goed kunnen fietsen. :=

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:40

Warboel schreef:

Misschien uitstappen - vlag/lichtje plaatsen - rijden - vlag/lichtje weer weghalen? :')

Dan zal je maar een ic van 12 delen rijden, dan moet je een stuk lopen als machinist _O-

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:20

Warboel schreef:

Of vlag/lichtje plaatsen en laten hangen, instappen, wegrijden. Vlaggen/lichtjes kun je dan laten ophalen door de eerste die na de verstoring weer voorbij komt, of door een medewerker van de onderhoudsploeg die de boel komt verhelpen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:27

In de spits mag je niet met je fiets in de trein toch?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:34

Nee, dat mag niet, maar gebeurd wel....

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:47

Ja, nu net ook. Trein is megadruk, willen ze erin met fiets. Snap ook niet dat conducteurs er niet wat van zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:50

Een overweg die niet wil sluiten afdekken doen we in de praktijk eigenlijk niet meer. De risico's met ongeduldige weggebruikers zijn veel te groot.

Om zoiets veilig te doen heb je 2 hc's of een behulpzame weggebruiker nodig. Vlaggen en lampen achter laten is geen optie want zonder mag je niet rijden met een trein. Het beste is om in die situatie assistentie van de politie te vragen die de overweg beveiligen.

Overwegen die ongewenst langer dan 5 minuten dicht liggen vallen zogezegd in storing. Dan moeten wij onze snelheid aanpassen naar max 10km/h bij alle gestoorde overwegen vanwege het grote risico op slalommers. Daarom heeft een overwegstoring grote invloed op de treindienst. Als je pech hebt vallen er meerdere gekoppelde overwegen in storing en is het feest compleet.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:32

Paar jaar geleden duurde de overwegstoring in Goes een dame ook veel te lang. Ze slalomde met haar auto om de bomen heen, met kinderen op de achterbank onderweg naar pakjesavond. Toen frontaal alsnog door de trein (op lage snelheid) geschept en overleden. Dus die lage snelheden snap ik volledig...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:59

En als mrnsen zich nou eens zouden gedragen zou dat dus niet hoeven...ik snap volledig dat ze het doen...je wilt als machinist geen stukjes weefsel op je voorruit, maar iedereen die dan zeikt over de vertraging zou dus moeten beseffen dat dit niet zozeer door de vervoerder veroorzaakt wordt, maar door debiele pakjesavondbezoekers die menen dat zelfs treinen rekening met hen houden.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:44

Ik ben van mening dat het probleem meer bij prorail of degene die beslist hoeveel het spoor ed onderhouden wordt ligt.
Zeker een sein of overwegstoring kan een keer voorkomen, maar dit is niet de eerste keer. In korte tijd heb ik er 3 meegemaakt en ik zit echt niet continu in de trein.
De betrouwbaarheid van het ov wordt zo gewoon echt aangetast. Het zou namelijk niet oké moeten zijn dat je ruim een uur speling moet nemen om optijd te komen bij je sollicitatiegesprek of belangrijke tentamen.
Gister zat er een vrouw in de trein die al 1,5 uur vertraging had.. Dat is gewoon echt klote.

En ja, ik snap heel goed dat ns daar weinig tot niets aan kan doen. Dus tegen een conducteur of machinist zul je mij niet horen. Maar de irritatie wordt toch vrij groot als er weer rode cijfertjes op de borden verschijnen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:23

Mijn bus vanuit Doetinchem komt geregeld niet tussen 12/14 uur. Al een paar keer een klacht over ingediend, maar helpt niet echt :+.
Sowieso chaos daar, want hij vertrekt vaker te laat dan op tijd

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:26

Eeeen dan komt er een vrouw naast me zitten die al een tijdje niet meer in maatje 40 past. Niks mis met te zware mensen maar wel als je dan 1,5 stoel inneemt. Ik wil ook zitten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:11

Dag 3 ov.. weer half uur vertraging -.- 3 dagen al fikse vertraging (waarvan half uur by far het minste) op verschillende trajecten..

Edit: nu nog pissiger! Trein komt op verkeerde perron aan en NIETS wordt omgeroepen buiten de trein, alleen in de trein

Zit dus met heel veel mensen in de trein die verkeerd zitten en buiten staan mensen die al vertraging hebben nog buiten te wachten..

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:32

En ik kan voor de zoveelste keer niet van Rotterdam naar Hillegom want sein en wisselstoring. Het lijkt erop dat het nog even duurt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:34

Dat is al vanaf 11 uur aan de gang en ze weten niet wat het is, gok zomaar dat het nog wel een paar uur gaat duren := bijna heel leiden en den haag centraal liggen plat :oo

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:54

Fijn .... -O-

Laten we hopen dat het in de loop van de dag opgelost is.
Het steeds weer gedoe op die route

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:16

Nou ik zit .
Nou nog hopen dat ik vanaf Leiden nog verder komt.

Ergenis;; in eerste klas proberen te werken maar niet Nederlands sprekende dames (?) die over en weer etend naar elkaar zitten te schreeuwen. Nee geen ruzie gewoon een gesprek.
Zit net ver genoeg om de spetters spuug niet in ontvangst te nemen .
Echt walgelijk