Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:04

Sheran schreef:
Ik geef les en weet niet super veel, maar als je bij de groeicurve idd niet tussen bepaalde marges valt doen ze wat nader onderzoek naar je.

Hmm... Nooit wat van gemerkt. Geen enkel onderzoek gehad en ik val nog steeds ver buiten de norm :')

En ik was al heel vroeg heel lang :+

marleen_88

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:16

Bij mijn werk (basisonderwijs) worden kinderen die uit de curve groeien of eronder blijven extra in de gaten gehouden door de jeugd/kinderarts of de jeugdverpleegkundige. Ze worden extra gewogen/gemeten en oog/oorcontrole en ouders krijgen dan uitnodiging voor een gesprek.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:19

Ja precies, bij ons gebeurt dat in klas 2 ook weer :)
Ik kreeg het zelf overigens ook niet hoor, het zal wel nieuwer zijn. Ik ben van 1987.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:48

Heb in mijn nieuwe auto een usb a en een usb c aansluiting. CarPlay kan onbedraad maar geeft dan “gedoe”. Telefoon wordt warm en soms traag. Dus wil graag bedraad. Usb-a werkt ook niet ideaal. Dus nu dacht ik: ik heb een adaptertje van usb-a naar usb-c maar is dat voldoende…of zit er bij usb-c ook verschil in de kabel zelf?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:05

Als je een nieuwe thermostaat nodig hebt, hoe regel je dat dan?
En wat voor thermostaat is een aanrader, en waarom?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:12

Nikass schreef:

Gewoon eentje online bestellen en er op zetten...

Ik heb een slimme thermostaat van Nefit, omdat mijn ketel van 2010 is durfde ik geen nest oid te nemen, maar hield ik me bij het merk van de ketel.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:13

Bij een roltrap gaan de armleuningen die meedraaien vaak net iets sneller dan de roltrap zelf. Dit is een veiligheidsding; mensen worden zo iets naar voren getrokken waardoor de kans kleiner is om achterover te vallen.

Als de roltrap omhoog gaat snap ik dat. Immers, als je dan achterover valt, val je naar onderen. Maar waarom is dit ook zo wanneer de roltrap omlaag gaat? Dan wil je toch juist niet naar voren vallen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:17

Janine1990 schreef:
Nikass schreef:

Ik heb een slimme thermostaat van Nefit, omdat mijn ketel van 2010 is durfde ik geen nest oid te nemen, maar hield ik me bij het merk van de ketel.

Dank voor de uitgebreide uitleg ;) "gewoon erop zetten" is precies wat ik wilde weten...
Weet ook niet wat een nest is. Dus ik kan eigenlijk helemaal niets met dit antwoord :o

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:40

Nikass schreef:

Volgens mij kan het via je cv-ketel monteur :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:41

Nikass schreef:
Janine1990 schreef:
Nikass schreef:

Dank voor de uitgebreide uitleg ;) "gewoon erop zetten" is precies wat ik wilde weten...
Weet ook niet wat een nest is. Dus ik kan eigenlijk helemaal niets met dit antwoord :o

https://www.feenstra.com/thermostaat/thermostatencheck/

Eerst kijken wat voor ketel je hebt, en dan kijken welke thermostaat met je ketel kan praten. En dan de grote vraag: wat wil je ermee? Wil je op afstand tegen je ketel kunnen zeggen dat hij het huis moet opwarmen? Dan heb je een thermostaat met eigen internet nodig (smart, bijvoorbeeld een Nest, dat is een merk slimme thermostaat). Wil je graag dat hij programmeerbaar is, zodat je bijvoorbeeld in een weekprogramma de temperatuur in kan stellen? Of wil je alleen maar de temperatuur omhoog of omlaag kunnen zetten?

Keuzes, keuzes...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:43

Flowery schreef:
Nikass schreef:

Nee joh, onnodig duur!

Als je van het eigen merk van je huidige thermostaat eentje koopt, is het een kwestie van klik en hij zit.

Tenzij de oude echt uit het jaar 0 is, dan zou je alleen de draadjes in de muur moeten vastmaken aan de juiste 'stekkertjes'.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 08:43

Wie heeft er ervaring met de bezorging van de Ikea? Ze bezorgen tot aan je voordeur, maar is dat in de flat de gezamenlijke voordeur of echt je eigen voordeur? :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:28

Justme_Lisaa schreef:
Wie heeft er ervaring met de bezorging van de Ikea? Ze bezorgen tot aan je voordeur, maar is dat in de flat de gezamenlijke voordeur of echt je eigen voordeur? :)

Ik heb er geen ervaring mee.
Maar ik denk de voordeur beneden

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:12

Justme_Lisaa schreef:

Op hun website staat dat ze tot en met de vierde verdieping leveren (zonder lift) :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:52

Flowery schreef:
Nikass schreef:

Nee joh, gewoon bestellen en erop zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:41

Dank allemaal,
We hebben nu een draadloze thermostaat, schijnt een duur dingetje te zijn (van de vorige bewoner). Ik hoef echt niet op stem de temperatuur te regelen, maar ik wil wel graag kunnen instellen dat hij op een bepaalde tijd hoger of lager gaat. Dit hebben we nu ook.

Ik ben inderdaad bang dat het via de cv monteur een heel duur verhaal kan worden. Daarom probeer ik eerst vast mijn licht op te steken zodat ik een beetje weet wat me te doen staat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:43

xChanelx schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Op hun website staat dat ze tot en met de vierde verdieping leveren (zonder lift) :)

Volgens mij wel je eigen voordeur.
Maar het transport bedrijf kan iets anders doen dan Ikea beloofd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:50

Nikass schreef:
Dank allemaal,
We hebben nu een draadloze thermostaat, schijnt een duur dingetje te zijn (van de vorige bewoner). Ik hoef echt niet op stem de temperatuur te regelen, maar ik wil wel graag kunnen instellen dat hij op een bepaalde tijd hoger of lager gaat. Dit hebben we nu ook.

Ik ben inderdaad bang dat het via de cv monteur een heel duur verhaal kan worden. Daarom probeer ik eerst vast mijn licht op te steken zodat ik een beetje weet wat me te doen staat.

https://www.youtube.com/watch?v=Z3xE8SseNWg

Dit filmpje geeft aardig goed weer hoe het op de muur ongeveer werkt. Dit is bij elk merk vergelijkbaar.
Waar deze aansluiting bij jou zit, zal jij waarschijnlijk zelf weten. Mijn ouders hebben nu ook een draadloze thermostaat en de oude aansluiting zit nu onder een lijstje verborgen.

Mijn installateur heb ik destijds om advies gevraagd (gratis, want bevriende installateur), hij gaf aan dat er zo veel mogelijkheden zijn en dat het echt persoonlijk is wat je wilt.
Zoals gezegd ben ik dus voor een thermostaat gegaan die van hetzelfde merk is als mijn ketel. En bij mij was het echt het ene frontje er af en het andere frontje er op.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 00:34

Justme_Lisaa schreef:

Hangt er vanaf hoe hoog je woont en of er een lift is. Ik woon twee hoog zonder lift en kon €50,00 extra betalen. Maar dit wist ik van te voren. Even deden ze moeilijk en wilde ze het beneden laten staan, maar ik had niet voor niets extra betaald!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:24

Als ik een gesprek met mijn werkgever wil over mijn salaris/arbeidsvoorwaarden, hoe pak ik dat aan? Stuur ik een mail dat ik het daarover wil hebben, of zet ik in die mail al de redenen waaróm ik het daarover wil hebben cq. waarom ik meer wil verdienen? Ik kan ook gewoon in het kantoor binnenlopen, maar geen idee of er dan genoeg tijd is.

Het gaat o.a. om veel meer verantwoordelijkheid het afgelopen jaar en grote uitbreiding van taken. We hebben geen salarishuis (schalen en treden) dus vandaar dat ik het zelf goed wil bespreken.

Bij mijn vorige werk was er wel een salarishuis en kreeg ik dus gewoon een brief ieder jaar. Deze situatie is voor mij nieuw, vandaar dat ik benieuwd ben hoe anderen dat aanpakken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:48

Sokje_6 schreef:
Als ik een gesprek met mijn werkgever wil over mijn salaris/arbeidsvoorwaarden, hoe pak ik dat aan? Stuur ik een mail dat ik het daarover wil hebben, of zet ik in die mail al de redenen waaróm ik het daarover wil hebben cq. waarom ik meer wil verdienen? Ik kan ook gewoon in het kantoor binnenlopen, maar geen idee of er dan genoeg tijd is.

Het gaat o.a. om veel meer verantwoordelijkheid het afgelopen jaar en grote uitbreiding van taken. We hebben geen salarishuis (schalen en treden) dus vandaar dat ik het zelf goed wil bespreken.

Bij mijn vorige werk was er wel een salarishuis en kreeg ik dus gewoon een brief ieder jaar. Deze situatie is voor mij nieuw, vandaar dat ik benieuwd ben hoe anderen dat aanpakken.

Ik werk onder een CAO en al onze functies zijn ingeschaald, dus ik ken dit niet.
Maar ik zou een mail sturen (of nog liever gelijk een outlook afspraak inplannen) waarin je ook kort je motivatie aangeeft, zoals je het hierboven hebt neergezet. Dan kunnen zij er ook gelijk over nadenken.
En bij het gesprek zelf dat je een duidelijke lijst hebt met de uitbreiding van de taken en de verantwoordelijkheden. En voor jezelf ook al duidelijk hebben welke verhoging/voorwaarden jij voor ogen hebt. Je zal waarschijnlijk moeten onderhandelen, dus zet wat hoger in. En heb voor jezelf duidelijk wat je belangrijker vindt: bijvoorbeeld geld of liever een paar extra vakantiedagen.

Er waren (en zijn vast nog) ook websites waar je kan invullen wat je taken en verantwoordelijkheden zijn en die je dan een indicatie van een loonschaal geven. Daar zou je ook even kunnen kijken wat marktconform is.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:52

Bedankt voor je antwoord! Dat scheelt ook, als je onder een CAO zit. Die heb ik ook niet. :+

Voor een salarischeck keek ik zojuist bij Glassdoor, Indeed en de Nationale Vacaturebank en ik ben echt verbaasd over de hoogte van de salarissen daar. Ik heb alleen geen idee hoe betrouwbaar dit is.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:58

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:49

Sokje_6 schreef:
Bedankt voor je antwoord! Dat scheelt ook, als je onder een CAO zit. Die heb ik ook niet. :+

Voor een salarischeck keek ik zojuist bij Glassdoor, Indeed en de Nationale Vacaturebank en ik ben echt verbaasd over de hoogte van de salarissen daar. Ik heb alleen geen idee hoe betrouwbaar dit is.

Maakt dat uit? (Dat je weet hoe betrouwbaar het is.) Neem de resultaten mee en laat hun dan maar zeggen waarom het niet klopt.
Maar ze moeten je ook niet gelijk ontslaan natuurlijk omdat je te duur wordt :Y) . Verschillen kunnen ook zitten in hoe wordt vrije tijd/vakantie meegerekend. Met een hoeveel-urige werkweek wordt er gerekend, wie betaalt het pensioen en andere afdrachten enz.
En voor jou: hoe tevreden ben je over je werkplek/werkgever. Geld is leuk maar als je daardoor met een burnout thuis komt te zitten kan je beter genoegen met wat minder op een werkplek waar je gezond oud wordt.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:58

Ik moet een verslag schrijven maar kan niet de goede volgorde vinden want het staat overal anders.
De titel, voorwoord, inhoudspagina, samenvatting en dan de inleiding toch of is het anders?