Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:02

En hij legt de vinger op de zere plek over waarom er door het hele ziekenhuis tekorten zijn wat betreft verpleegkundigen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:04

raket schreef:
En hij legt de vinger op de zere plek over waarom er door het hele ziekenhuis tekorten zijn wat betreft verpleegkundigen.

Want?........ik heb het programma niet gezien

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:08

Electra63 schreef:
Ja, 1 miljoen euro per bed per jaar....,

En hij legde weer goed uit: belangrijkste is 1,5 meter afstand en handen wassen, ieder x weer.
En als je geen 1,5 meter afstand kan houden, dan kan je een mondkapje gebruiken. Maar ieder x moet je dan je handen wassen, als je aan het mondkapje heb gezeten.

En we moeten niet vergeten dat het aantal ic bedden in Nederland eigenlijk altijd voldoende is geweest.
En bedden die niet gebruikt worden kosten ook geld.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:14

Sunnda schreef:
bigone schreef:
Vraag me af hoe het met Huertecilla gaat, hij was zo lyrisch over de Spanjaarden en toch wel wat minder over de Nederlanders dus ben benieuwd hoe hij er nu over denkt, onderstaand bericht spreekt toch wel boekdelen.:

Los van besmettingen en doden zijn dit bizarre cijfers. Sinds invoering noodtoestand zijn 7.381 Spanjaarden gearresteerd voor negeren van lockdown. 836.726 mensen kregen een boete (gemiddeld 15 duizend per dag). Boetes beginnen bij 600 euro, lopen op tot tienduizend.

Ha ja, ze gaven hier echt boetes voor de gekste dingen hoor!

Maar buiten dat: HC is al vanaf 11 april niet meer op Bokt geweest. Vreemd ... toch corona?

Over Spanje:

Hier lijkt de chaos compleet. Het deëscalatieplan waarbij Spanje gefaseerd mee vrijheden gaat geven, is niet per provincie toegepast, maar per gezondheidsdepartementen. Zo krijg je dus hele kleine gebieden waar verschillende regels gelden. Zo mogen bij ons, wij gaan met de hele provincie wel naar Fase 1, maandag de kappers open, mogen we met 2 personen in een auto, kleinere winkels mogen weer beginnen, terrassen mogen voor 50 procent open en restaurants mogen naast bezorgen ook maaltijden af laten halen.

Vijf kilometer verder mag dat dus de eerste twee weken nog niet, maar weer 10 kilometer verder komt weer een grote zone waar het wel mag. Je moet het maar net allemaal weten. De enige controle is dat je wel weet onder welk gezondheidsdepartement jouw woonplaats valt.

Vette teleurstelling natuurlijk bij dorpen (zoals onze buurtdorpen) waar geen of bijna geen coronabesmetting is geweest, maar die vallen onder het departement van een stad een half uur verderop waar dat wel zo was. Kappers hadden hun afspraken al gemaakt, restaurants hun terrasmenu´s online gezet, etc.

Facebook ontploft ...

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:19

Citaat:
En we moeten niet vergeten dat het aantal ic bedden in Nederland eigenlijk altijd voldoende is geweest. 

Is dat zo??????

Ik heb anders begrepen. IC bedden daar is zo op bezuinigd dat bij deze crisis al begonnen werd met-1 achterstand. Want door bezuinigingen waren er niet alleen minder bedden maar ook minder IC personeel en dat was een groot probleem met opschaling van de IC bedden. Althans zo heb ik begrepen in het begin vd corona crisis van IC deskundigen.

Link toegevoegd paar minuten later:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ic- ... n-de-zorg/
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-05-20 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:20

pien_2010 schreef:
Citaat:

Is dat zo??????

Ik heb anders begrepen. IC bedden daar is zo op bezuinigd dat bij deze crisis al begonnen werd met-1 achterstand. Want door bezuinigingen waren er niet alleen minder bedden maar ook minder IC personeel en dat was een groot probleem met opschaling van de IC bedden. Althans zo heb ik begrepen in het begin vd corona crisis van IC deskundigen.

Personeel vinden dat wil worden opgeleid worden tot IC verpleegkundige is ook erg lastig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:22

Benz heb nog de link toegevoegd met dat bericht.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:23

@pien, Ik denk dat Tienus bedoeld dat in niet nood-situaties het aantal bedden voldoende was. Maar er was geen rek mogelijk. Dus in een ideaal scenario zorg je dat je een aantal bedden standaard hebt met een mogelijkheid om snel op te schalen, en dat laatste dat hadden we in Nederland niet, wat in de eerste fase nogal voor paniek zorgde, want het aantal bedden wat we hadden was eigenlijk ook gelijk de maximale capaciteit (hoewel ze het voor mekaar hebben gekregen zou het toch beter zijn om nationaal een noodscenario te hebben ipv. hals over de kop alles doen).

Edit na het lezen van de link: in een ideaal scenario zou je dus op in normale tijden een minimaal aantal bedden hebben, maar wel het personeel op een dusdanige wijze geschoold hebben dat je in gevallen van nood bijvoorbeeld 2-4x meer bedden kunt "creëren". Mensen die de opleiding hebben gevolgd kunnen dan na een opfriscursus van x-dagen aan de slag op de IC? Maar ik ben niet zo thuis in het humane zorgstelsel om te weten of dit realiseerbaar is.
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 08-05-20 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

@Morrie: ik zag dat je moeder is overleden, gecondoleerd!

@Purny: fijn dat ze mee gaan denken om je aan het werk te krijgen.

Benzz

pien_2010 schreef:

Uhmm hoe wijzig ik dat? :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:28

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:

Uhmm hoe wijzig ik dat? :D

Dat hoef niet. Was meer om logisch verloop in het topic te houden zodat duidelijk is dat ik na jouw bericht als reactie op mijn post dat aan gaf.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:35

Veel sterkte Morrie. Je moeder klonk als een pittige dame!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:42

Als je nu een ander beroep hebt en besluit om IC-verpleegkundige te willen worden ben je nog minimaal 6jr bezig, en dan moet alles soepel verlopen. Eerst 4jr verpleegkunde, dan minimaal een jaar werkervaring en dan nog minstens een jaar opleiding. En dan moet het je liggen en moet je het willen. Ik zou zelf niet altijd met patiënten willen werken die grotendeels aan de beademing liggen.
Heb overigens verder het interview niet gezien, dus hoop niet dat ik iets geks zeg.

En ik maakte me ook wat zorgen om Germie, maar zag pas nog wat van haar voorbij komen. Vond dat wel geruststellend. Ook hier moeten we een beetje naar elkaar omzien, toch? Hoop dat het goed met haar gaat ondanks de ban.

Veel sterkte Morrie!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 22:44

Het beste is natuurlijk dat gewone verpleegkundigen doorstromen als IC-verpleegkundigen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:03

Ik ben net bij een condoleance geweest, was een vreemde gewaarwording

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:08

Electra63 schreef:
Het beste is natuurlijk dat gewone verpleegkundigen doorstromen als IC-verpleegkundigen.

Dat is zeker, alleen wil je niet het probleem verplaatsen. Er is op meerdere werkgebieden een tekort aan verpleegkundigen.

Ik hoop dat er door deze crisis meer mensen op het idee komen om het geweldige beroep van verpleegkundige te kiezen en dat de nadruk de afgelopen tijd op de zwaarte van het vak niet afschrikt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:20

Op 9 van de 10 begrafenissen waar ik gewerkt heb in de Corona tijd houdt de familie zeker geen afstand van elkaar (ook al is het een Corona patiënt) en pakt de familie na ons gewoon de kist of andersom terwijl eigenlijk protocol is dat of wij de kist de gehele tijd begeleiden of de familie. Maar ja, zeg dat maar eens op zo’n moment. Zou eigenlijk de uvl moeten doen, maar die nemen het ook niet zo nauw met de 1.5 m. :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:22

moonfish13 schreef:
Ik ken igg en igm de Lymetesten, maar ook dat deze voor Lyme niks zeggen.
Ik heb 300% zeker Lyme gehad, dikke rode kring gehad met een pit in het midden.
En toch testte ik negatief, zoals bij 50% van de mensen met Lyme het geval is.

Maar die rode kring wil toch niet zeggen dat je ook lyme hebt? Als je AB gaat slikken kan het ontwikkelen van de ziekte toch geheel voorkomen worden?
Zelf heb ik in 2013 die rode kring gehad en 2 weken AB moeten slikken. Geen idee dus of ik er iets aan over heb gehouden eerlijk gezegd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:25

Ik bedoel het inderdaad zoals cathelijne zegt.
Wat betreft ic capaciteit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:26

sureido schreef:
Op 9 van de 10 begrafenissen waar ik gewerkt heb in de Corona tijd houdt de familie zeker geen afstand van elkaar (ook al is het een Corona patiënt) en pakt de familie na ons gewoon de kist of andersom terwijl eigenlijk protocol is dat of wij de kist de gehele tijd begeleiden of de familie. Maar ja, zeg dat maar eens op zo’n moment. Zou eigenlijk de uvl moeten doen, maar die nemen het ook niet zo nauw met de 1.5 m. :+

Vorige week was ik met m'n moeder even een kaartje in de bus stoppen bij een weduwe toen de dame zelf buiten bleek te staan. Ipv de kaart aan te reiken gaf m'n moeder uit reflex toch 'n hand. Ze heeft van mij met die hand niets aan mogen raken tot we thuis waren en ze haar handen kon wassen. Voor mij moet je iemand die net een dierbare is verloren op dat gebied echt even als toxic beschouwen. Zit er natuurlijk dik in dat ze door haar kinderen, kleinkinderen en andere directe naasten is geknuffeld en je weet nooit wat die bij zich hebben gedragen. Je kunt naar mijn idee niet voorzichtig genoeg zijn op dit moment.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:34

Astorga schreef:
Electra63 schreef:

Dat is zeker, alleen wil je niet het probleem verplaatsen. Er is op meerdere werkgebieden een tekort aan verpleegkundigen.

Ik hoop dat er door deze crisis meer mensen op het idee komen om het geweldige beroep van verpleegkundige te kiezen en dat de nadruk de afgelopen tijd op de zwaarte van het vak niet afschrikt.

Bijkomend voordeel is dat de opleiding betaald wordt en je gelijk een salaris verdient.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 23:37

elnienjo schreef:
sureido schreef:

Vorige week was ik met m'n moeder even een kaartje in de bus stoppen bij een weduwe toen de dame zelf buiten bleek te staan. Ipv de kaart aan te reiken gaf m'n moeder uit reflex toch 'n hand. Ze heeft van mij met die hand niets aan mogen raken tot we thuis waren en ze haar handen kon wassen. Voor mij moet je iemand die net een dierbare is verloren op dat gebied echt even als toxic beschouwen. Zit er natuurlijk dik in dat ze door haar kinderen, kleinkinderen en andere directe naasten is geknuffeld en je weet nooit wat die bij zich hebben gedragen. Je kunt naar mijn idee niet voorzichtig genoeg zijn op dit moment.

Het is gewoon lastig in zo’n situatie, het menselijke komt dan toch boven drijven. Wij dragen als personeel zwarte handschoentjes en wisselen die na elk ‘aanrakingsmoment’ met de kist om. Geen prentjes meer uitdelen en collectes. Het is raar werken zo. Maar toen we in de erehaag stonden en de familie met z’n vieren omarmt in de breedte langs kwamen en wij niet nog verder achteruit konden en ze dus op 50 cm afstand waren dacht ik wel even van laat elkaar dan los en dwing ons dan ook niet tot het niet houden van afstand..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 00:23

MoniqueT schreef:
bigone schreef:
Vraag me af hoe het met Huertecilla gaat, hij was zo lyrisch over de Spanjaarden en toch wel wat minder over de Nederlanders dus ben benieuwd hoe hij er nu over denkt, onderstaand bericht spreekt toch wel boekdelen.:

Los van besmettingen en doden zijn dit bizarre cijfers. Sinds invoering noodtoestand zijn 7.381 Spanjaarden gearresteerd voor negeren van lockdown. 836.726 mensen kregen een boete (gemiddeld 15 duizend per dag). Boetes beginnen bij 600 euro, lopen op tot tienduizend.

Ha ja, ze gaven hier echt boetes voor de gekste dingen hoor!

Maar buiten dat: HC is al vanaf 11 april niet meer op Bokt geweest. Vreemd ... toch corona?

Over Spanje:

Hier lijkt de chaos compleet. Het deëscalatieplan waarbij Spanje gefaseerd mee vrijheden gaat geven, is niet per provincie toegepast, maar per gezondheidsdepartementen. Zo krijg je dus hele kleine gebieden waar verschillende regels gelden. Zo mogen bij ons, wij gaan met de hele provincie wel naar Fase 1, maandag de kappers open, mogen we met 2 personen in een auto, kleinere winkels mogen weer beginnen, terrassen mogen voor 50 procent open en restaurants mogen naast bezorgen ook maaltijden af laten halen.

Vijf kilometer verder mag dat dus de eerste twee weken nog niet, maar weer 10 kilometer verder komt weer een grote zone waar het wel mag. Je moet het maar net allemaal weten. De enige controle is dat je wel weet onder welk gezondheidsdepartement jouw woonplaats valt.

Vette teleurstelling natuurlijk bij dorpen (zoals onze buurtdorpen) waar geen of bijna geen coronabesmetting is geweest, maar die vallen onder het departement van een stad een half uur verderop waar dat wel zo was. Kappers hadden hun afspraken al gemaakt, restaurants hun terrasmenu´s online gezet, etc.

Facebook ontploft ...

Afbeelding[/quote]

Ik ben geen HC maar wil toch even reageren en blijf erbij dat Spanje het goed aanpakt. Weet dat er in Nederland ook verschillende boetes zijn uitgedeeld. Uiteraard zijn er altijd mensen die zich niet aan de regels houden of die het niet goed begrijpen. Na bijna twee maanden opgesloten te zitten blijf ik toch met HC meegaan dat de aanpak van Spanje goed is en vooral noodzakelijk was.
Blijf me zorgen maken over de aanpak van Nederland, maar goed dat is mijn gevoel en hopelijk zit ik ernaast.
Kortom ik blijf vertrouwen hebben in de aanpak van Spanje.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 04:43

Even over ic verpleegkundige, er is al jaren een tekort. Elke verpleegkundige die naar de ic zou willen had dit allang kunnen doen. Ik weet van meerdere ziekenhuizen dat er ic bedden zijn gesloten vanwege personeelstekort en dat er soms operaties uitgesteld worden omdat er geen ic bed beschikbaar is. En bij sommige ingrepen gaat een patiënt postoperatief naar ic.

Verpleegkundigen hebben het al jaren te verduren. Er is dusdanig bezuinigd dat je elke dag je werk niet af krijgt en voortdurend langs alle kanten te horen krijgt dat je tekortgeschoten bent, de registratielast is groot, de patiënten en hun families assertief. Heel vaak ook terecht, maar vaak had je niet meer kunnen doen, het doet wel iets met je werkplezier.

Ik krijg na 6 jaar extra studie niets extra aan salaris, ik word uitbetaald als mbo terwijl ik toch echt hbo heb gedaan.

Priveven? Vooral als het het ziekenhuis het uitkomt mag dat. Iemand die 2 dagen werkt, werkt even veel weekenden, feestdagen etcetera als een fulltimer. Meerdere keren per week gebeld worden om extra te werken. Zeg je een, hebben je collega's een probleem.

Dit alles maakt het werken in een ziekenhuis niet perse heel leuk. Overigens spelen veel problemen in alle sectoren van de zorg.

Dus als dat niet verandert dan gaat het vak ook niet veel aantrekkelijker worden.

Gommers zei hierover: de omstandigheden en het salaris moeten beter worden en je hebt door het hele ziekenhuis voldoende verpleegkundigen nodig.

Het is dat ik van mijn werk hou, mijn partner voldoende verdiend, ik momenteel een fijne leidinggevende heb. Maar anders was ik elders gaan werken en had ik er vrijwilligerswerk in de zorg bij gedaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 06:41

elnienjo schreef:
moonfish13 schreef:
Ik ken igg en igm de Lymetesten, maar ook dat deze voor Lyme niks zeggen.
Ik heb 300% zeker Lyme gehad, dikke rode kring gehad met een pit in het midden.
En toch testte ik negatief, zoals bij 50% van de mensen met Lyme het geval is.

Maar die rode kring wil toch niet zeggen dat je ook lyme hebt? Als je AB gaat slikken kan het ontwikkelen van de ziekte toch geheel voorkomen worden?
Zelf heb ik in 2013 die rode kring gehad en 2 weken AB moeten slikken. Geen idee dus of ik er iets aan over heb gehouden eerlijk gezegd.

Andere discussie maar die rode kring is echt heel typisch Lyme ook bij een valse test en moet (snel) behandeld worden. Dat gun je echt niemand. Wat een enge ziekte maar ook vreemde ziekte is dat. Die zich ook bij iedereen anders kan uiten.

Eigenlijk moet je heel blij zijn dat je een kring krijgt omdat het gelukkig al wel een tijdje beleid is dat je dan behandeld moet worden bij antibiotica. (Hoelang en hoeveel je nodig hebt betekend wel soms discussie)Test is veelal niet relevant dan. Maar wordt die gemist ben je veel verder van huis. En nee het hoeft niet. De term ‘gezonde bosarbeider’ komt daar ook vandaan. Die zijn ook niet altijd ziek. Het is juist als je wel ziek wordt.
Die ziekte sluimert ook want je kan jaren later ook ziek worden. Hier bekend met iemand zonder kring maar kreeg hele niet typische huiduitslag. Niks hielp. Tot die gene niet meer kon lopen. Gelukkig herkende de dermatoloog het (ben je opeens interessant, worden er ook ineens foto’s van je gemaakt en gepubliceerd) en dan knap je op van een hele zware dosis antibiotica. Verdwijnen ineens de vlekken en hij kon weer lopen. Net als bij een bacteriële longontsteking vind ik antibiotica dan echt wonderspul hoor.

Maar als het over enge vreemde ziektes gaat is Lyme daar ook echt 1 van.