Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:59

luuntje schreef:
Anne datis eng.
Kan de gemeente die bosjes niet snoeien voor de veiligheid?

:D Nee. Is kenmerkend voor het gebied. Om ze met ca. 60 km per uur aan te zien komen moet er dan heel veel groen sneuvelen.

Er moet mijns inziens gewoon gejaagd gaan worden op de wolf want er lopen er veel teveel en ze zijn niet schuw.

Goof

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:14

Ook zonder wolf steken ze over ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:19

De oorzaak van overstekend wild zijn wij mensen die snelwegen door hun territorium heen bouwen. Vind het nogal een uitspraak om maar te zeggen dat wolven afgeschoten moeten worden. En al helemaal in een topic als deze :+ totaal niet relevant

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:22

Goof schreef:
Ook zonder wolf steken ze over ;)

Niet op volle snelheid midden op de dag. De herten houden afstand van de fietsers en wandelaars. Tenzij ze dus opgejaagd worden.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:36

Rennie89 schreef:
De oorzaak van overstekend wild zijn wij mensen die snelwegen door hun territorium heen bouwen. Vind het nogal een uitspraak om maar te zeggen dat wolven afgeschoten moeten worden. En al helemaal in een topic als deze :+ totaal niet relevant

Jij vind verkeersveiligheid niet relevant. Ik wel. Ik heb de verantwoordelijkheid om mijn passagiers veilig en comfortabel te vervoeren en ik ervaar aan den lijve dat sinds de komst van de wolf dit negatief beïnvloed wordt.
Het wild gedraagt zich anders en ik ervaar dat als extra belastend.

Het argument dat wij (snel)wegen aanleggen is echt zo'n non-argument... Er wonen nu eenmaal mensen op de Veluwe. Zo'n miljoen ongeveer. Die moeten gewoon naar school/werk/whatever en daar rijd ik een bus voor. Die moet op een weg. Ik kan er ook vleugels op laten zetten en piloot worden.... dan heb je geen wegen nodig. Wel een paar extra vliegvelden...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:48

Wie zegt dat ik verkeersveiligheid niet relevant vind? Leg geen woorden in mijn mond (of vingers) s.v.p. Vind alleen dat stukje jagen op wolven voor dit topic niet relevant. En no offence maar ook ik heb overdag in duingebied wel eens bijna een hert tussen de wielen gehad. Toevallig net nadat ik mn pa vertelde over de suïcidale herten in Amerika die voor je auto springen. En nee, daar kwam zeker geen wolf bij kijken (was in Wassenaar).

Dat er een keer een kudde herten oversteekt met een wolf erachter kan gebeuren, hoe vervelend ook. Is de aard van het beestje om te jagen. Dit is geen discussie voor in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 11-02-24 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:49

Jammer dat bosjes snoeien niet handig is.

Ik heb geen oplossing hoe het voor mens en dier veilig te houden is.
Hekken werken ook niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 13:57

Ik vind het een prima argument in dit topic, omdat de verkeersveiligheid wel degelijk behoorlijk in gevaar brengt. De ( hele kudde en niet een enkele) herten steekt niet overdag in paniek over zonder jagende wolf achter hun aan dus ja dat is extra gevaarlijk.

Ik zou er melding van maken naar de gemeente en provincie. Laat ze in elk geval maar zoveel mogelijk weten dat dit serieus speelt. Hoe meer daar aandacht voor komt, hoe beter.

Bezorgbusjes zijn drama inderdaad… Pff flink schrikken zo op een scooter zeg.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:00

Normaal lees ik alleen mee in dit topic, maar nu heb ik ook een ergernis die ik wil delen.

Gistermiddag reed er een mini cooper met daarin een ouder stel door het centrum van Haarlem. Op veel plekken mag je niet komen met de auto na 11u in de ochtend alleen als je ontheffing heb, dmv kentekenherkenning of pasje. Er staan nl overal paaltjes waar je niet mag komen. Nu vraag ik me sowieso af waarom je op een drukke zaterdag door het centrum wilt rijden met de auto, maar goed, ze waren duidelijk verdwaald.

Ik kwam bij de supermarkt vandaan, stapte op mijn fiets en zag de auto aan komen sukkelen. Gok 5 km peruur, terwijl fietsers (die hier wel mogen fietsen, ik heb het nl niet over de winkelstratenof voetgangersgebied) hier iets harder fietsen. Ook reden ze midden op de weg waardoor er niemand meer langs kon. Dat sukkelde zo door, ondertussen twee fietsers afgesneden die van rechts kwamen, want ze keken nergens naar. Waar ik dacht dat ze links af zouden slaan, gingen ze rechtdoor, precies richting het gebied met de paaltjes. Ik hoopte echt dat ze ontheffing hadden, want je kan hier niet keren en achteruit zag ik ze ook niet doen. Ineens ging de richtingaanwijzer wel naar links, ze wilden blijkbaar naar het theater. (Waar je niet mag komen met de auto.) Ik wilde rechtdoor rijden en gaf gas zodat ik niet weer achter ze moest plakken. Gooit die #"&#@ het stuur om en moest ik keihard op de rem. Nooit hebben ze mij gezien wat het ging al tuffent weer verder, midden op de weg.

Na bijna een voetganger aangereden te hebben en wederom een fietser die voorrang had afgesneden te hebben was ik het helemaal zat. Ze keken werkelijk nergens naar! Uiteindelijk tufte ze recht op de paaltjes af die toen omlaag waren omdat er een DHL busje doorheen moest. Ik kon ze eindelijk inhalen, want de weg is hier wat breder. Ik zag dat de paaltjes omhoog kwamen en hoopte maar dat de chauffeur het ook zag...

Nee dus. Ik was ze al gepasseerd toen ik een keiharde knal achter me hoorde: ze waren precies op de paaltjes gereden terwijl die omhoog kwamen. Zonde van de auto, maar let dan ook eens op! Ik snap dat het eng is om ergens te rijden waar je niet bekend bent, waar je per ongeluk terecht komt. (Aanname) maar je kan ook de weg vragen, extra uit je doppen
kijken (bijrijder ook) en zelf bedenken dat het niet slim is om daar te rijden. Staan ook overal borden, maar dan moet je wel je doppen open doen!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:26

Pollers... die hebben we in Zwolle ook. Ik heb al zo vaak vertraging opgelopen omdat er een auto voor de pollers staat met alarmlichten aan om even snel wat op te halen in de winkel. En dan kom ik met de bus aanrollen en gaat automatisch de paal naar beneden. Voor hun opgesotemieterd zijn is de paal weer omhoog. Dus moet de gemeente weer gebeld worden en heb je zo 10 minuten vertraging met bijbehorende ellende als boze passagiers en pauzes en buswissels die de mist in gaan. Grote ergernis....

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:15

Fohadie wat een mensen.
Hopelijk slaan ze Haarlem voortaan over met de auto.
Nou ja rijden zal voorlopig niet gaan met hun auto.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:44

Hier ergerde ik mij gisteren mateloos aan twee mannen in een zwart Peugeotje... Ik kom aanfietsen over de doorgaande weg, netjes op de fietsstrook. Echter, daar stond ook een busje van een pakketbezorger. Die snap ik dat hij even dubbel parkeert, want alle parkeerplaatsen waren vol. Dus ik schuif even naar links, net over de onderbroken streep die fietsstrook en rijbaan van elkaar scheidt, de rijbaan op. De bestuurder van dat kleine Franse blikje heeft blijkbaar geen zin om even twee tellen achter mij te blijven en haalt mij in. Hij ging daarbij echter heel dicht langs mij heen, zodanig dat ik bijna de plooien uit mijn broek kwijt was... Geen idee wat die lui aan doen waren in de auto, maar even opletten op fietsers was er blijkbaar niet bij.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:20

Ik vind tegenwoordig veel mensen ongeduldig in het verkeer. Ben van de week even 200 km heen en weer geweest over vooral snelweg, daar ook weer veel staaltjes van ongeduld gezien.

En wat is dat tegenwoordig toch met linksaf slaan en de bocht afsnijden. Kom je richting een kruising rijden en moet je 9 van de 10 keer op de rem omdat er iemand binnendoor komt, niet alleen auto's maar ook kennelijk levensmoeie (brom)fietsers. Schrik me iedere keer rot.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:32

JPitty schreef:
Echter, daar stond ook een busje van een pakketbezorger. Die snap ik dat hij even dubbel parkeert, want alle parkeerplaatsen waren vol. Dus ik schuif even naar links, net over de onderbroken streep die fietsstrook en rijbaan van elkaar scheidt, de rijbaan op.

Waarschijnlijk heeft dat autootje zich dan aan jou geërgerd, aangezien jij hem voorrang had moeten verlenen. Jouw rijgedeelte wordt versperd, waardoor jij een bijzondere verrichting moet doen. Daar mag je het overige verkeer niet mee hinderen en die moet je dus voorrang verlenen ;)

Edit: typo

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:38

Dat autootje had wat mij betreft ook gewoon even achter mij kunnen blijven en inhalen op het moment dat het weer veilig kon, of even iets verder de andere rijstrook (voor eventuele tegenliggers) op kunnen rijden. Op het moment dat ik naar links ging om die stilstaande pakketjesbus in te halen, was die auto namelijk nog op ruime afstand achter mij. En het is wel een feit dat auto's op die weg 50 km per uur rijden daar en ik op mijn fietsje (niet elektrisch) maximaal 13 km per uur. Dus die afstand tussen auto en mij was zo overbrugd. Is trouwens ook een drukke weg, met veel fietsers, als je niet gaat inhalen op zo'n moment, kun je wachten tot je een ons weegt. En al helemaal in de middag-/avondspits.

Dus hier ben ik het niet helemaal met jou eens dat ik maar moest blijven wachten.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:46

Je hoeft het er gelukkig ook niet mee eens te zijn, ik geef enkel aan wat er in de wet staat.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:51

Kijk, als ik de bestuurder van die pakjesbus zou zijn geweest, begreep ik jouw woorden wel ja. Maar ik was dus een fietser die bijna geplet werd tussen die bus en een inhalende personenauto. Kun je mij aangeven waar het in de wet staat dat fietsers in dat geval ook moeten wachten omdat ze een bijzondere verrichting uitvoeren? Niet dat ik je niet geloof hoor, maar ik leer graag bij en dit heb ik bij de fiets-/verkeerslessen op school nooit gehad. In de auto wel, maar ik wist niet dat dit ook voor fietsers geldt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:53

Nou, heel eerlijk gezegd stond je niet in je recht.
Is het netjes van de chauffeur? Nee, niet echt. Hij hád inderdaad een gentleman kunnen zijn en van zijn gas af kunnen gaan.
Maar dit was hij niet verplicht aan jou.
Zoals Ista ook zegt: jij had moeten wachten.
Dit is iets wat jaren geleden al op de basisschool werd geleerd en wat ik mijn leerlingen nog steeds leer.
Op het moment dat een obstakel zich op jouw weghelft of rijbaan bevindt, moet jij kijken en wachten tot de weg vrij is om in te halen.
Dat geldt voor alle verkeersdeelnemers, dus ook voor jou als fietser.

Dan kan je het nog allemaal vervelend vinden en weet ik wat voor lelijke woorden eraan willen slijten, maar deze beste man heeft feitelijk gezien niets verkeerd gedaan.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:55

Moet dat ook als betreffende auto nog een flink stuk achter je is en door het snelheidsverschil (50 km per uur vs 13 km per uur) ineens wel dichtbij je zit? Want toen ik achterom keek om die pakjesbus te passeren reed die auto zo'n 150 meter achter mij. Met zo'n snelheidsverschil is dat helemaal niets natuurlijk. Moet je dan alsnog wachten op al die auto's die in een rijtje achter elkaar aan rijden, voor je jouw actie uitvoert? Want dan kom je daar als fietser gewoon helemaal niet voorbij op die weg en al helemaal niet in de spits.

En nogmaals: ik ben dan ook wel benieuwd naar dat wetsartikel waar dat dan in staat. Gewoon om daarvan te leren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 18:34

54 RVV 1990

Inhalen is een bijzondere manoeuvre waarbij je eerst al het overige verkeer voorrang moet verlenen. Je mag dus pas inhalen als dat kan en andere voertuigen op de weg niet worden gehinderd. Als fietser ben je ook een bestuurder, dus gelden dezelfde regels als voor auto’s.

Je had er ook voor kunnen kiezen om af te stappen, om te lopen en na de bus weer verder te fietsen. Dat is veiliger in de spits dan de optie die je nu koos.
In de praktijk gebeurd dat weinig, want haast… Daar komen wel meer ongelukken van.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 18:41

Dank voor de uitleg. Dat is een regel die voor mij onbekend was, daar mag wel meer aandacht aan besteed worden volgens mij. Die heb ik echt niet geleerd op school, toen ik jong was.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 18:55

JPitty schreef:
Dank voor de uitleg. Dat is een regel die voor mij onbekend was, daar mag wel meer aandacht aan besteed worden volgens mij. Die heb ik echt niet geleerd op school, toen ik jong was.

Als ik zo de leeftijd op je profiel zie, dan zijn wij van dezelfde generatie en zou het dus aangeboden moeten zijn.
Dat was 25 jaar geleden zo en dat is nog steeds onveranderd.
Aan wie ligt het dan?

'Moet dat ook als betreffende auto nog een flink stuk achter je is en door het snelheidsverschil (50 km per uur vs 13 km per uur) ineens wel dichtbij je zit?'
Ja dus.
Even bot gezegd moet iemand niet belemmerd worden door een andere verkeersdeelnemer die een bijzondere verrichting uitvoert.
Daar valt snelheid verminderen ook onder.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 19:01

Gelukkig is niet iedereen alwetend, dus iets minder denigrerend mag ook wel Jolien :)
Jpitty wil graag leren en ziet nu in dat ze fout zat. Een volgende keer zal ze er vast aan denken en haar nieuwe kennis doorgeven als dat nodig is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:10

Zeker niet maar het is de toon die de muziek maakt.
Op zo'n manier onterecht over een verkeersdeelnemer praten, kan ik niet zo goed hebben.
Valt het op?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:32

ista schreef:
JPitty schreef:
Echter, daar stond ook een busje van een pakketbezorger. Die snap ik dat hij even dubbel parkeert, want alle parkeerplaatsen waren vol. Dus ik schuif even naar links, net over de onderbroken streep die fietsstrook en rijbaan van elkaar scheidt, de rijbaan op.

Waarschijnlijk heeft dat autootje zich dan aan jou geërgerd, aangezien jij hem voorrang had moeten verlenen. Jouw rijgedeelte wordt versperd, waardoor jij een bijzondere verrichting moet doen. Daar mag je het overige verkeer niet mee hinderen en die moet je dus voorrang verlenen ;)

Edit: typo

Huh, maar als ik het goed begrijp was de zwarte auto geen tegenligger, maar een auto van dezelfde rijstrook, die terwijl Jpitty aan het inhalen was, ook Jpitty weer ging inhalen. M.i. had de zwarte auto dan geen voorrang hoor. Je gaat toch ook geen inhalende auto inhalen :=