Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:57

poes schreef:
Ik heb hier al eens over gelezen maar de conclusie vergeten. Volgens mij kan het maar was het idd de vraag hoeveel je lichaam nog aanstuurt.

Ik vraag me af of ik een bachelor kan combineren met een pittige baan momenteel :’)

Moet je het willen?

Ik heb 6 jaar gedaan over een fulltime studie, werkte niet veel. Maar vond andere dingen veel belangrijker. En ook nu geen behoefte aan een opleiding. A. Omdat ik mijn opleiding bedrijfskunde geen toegevoegde waarde vind voor de praktijk, dus geen vertrouwen in het systeem heb. En B. Omdat ik metime veel belangrijker vind.

Twee factoren op basis waarvan je best veel kan beoordelen voor jezelf denk ik...

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 00:26

Goed punt. Alleen werk ik graag en leer ik graag. En heb een studie gevonden die me echt wat lijkt. Dus zeker de moeite om eens verder te kijken :j ik weet ook vrij goed wat mijn draagkracht is, is meer afhankelijk van hoe de studie georganiseerd is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:01

Ik doe een fulltime bachelor. En ik heb bijvoorbeeld geen opgenomen hoorcolleges. En aanwezigheidsplicht (soort van). Dus als ik niet ga wordt het wel heel lastig (geen recht op herkansing). Ik heb 12 uur college verspreid over 5 dagen. Zelfs mijn klasgenoot met een eigen bedrijf en weinig reistijd haalt de 40 uur werken echt niet. En die is hartstikke slim... en doet dat werk al jaren (ze is 50+).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:30

Dank voor de input! Ga het eens rustig uitzoeken :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:34

poes schreef:

Ja slim! Ik weet dat met WO rechten je al veel flexibeler bent omdat je minder verplichte colleges hebt. En de colleges opgenomen worden. Maar ik heb bijvoorbeeld colleges die tentamenstof zijn. En er zijn geen artikelen of boeken over die stof. Je moet er maar gewoon zijn en meeschrijven. :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:45

Ik woon wel in België. Denk dat ik idd voor enkele vakken vrijstelling zou hebben door mijn eerdere master. Moet eens heel goed bedenken welke richting ik ermee uit zou willen, hoe de kansen daar zijn en of dat het waard is. Want mijn huidige job is ook erg leuk haha :D

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:11

Welke bachelor zou je willen doen?

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:55

MarlindeRooz schreef:
poes schreef:

Ja slim! Ik weet dat met WO rechten je al veel flexibeler bent omdat je minder verplichte colleges hebt. En de colleges opgenomen worden. Maar ik heb bijvoorbeeld colleges die tentamenstof zijn. En er zijn geen artikelen of boeken over die stof. Je moet er maar gewoon zijn en meeschrijven. :P

En dat ligt ook helemaal aan de universiteit waaraan je studeert. Ik doe WO rechten en mijn colleges worden grotendeels niet opgenomen. Alle vakken van het eerste jaar worden sowieso niet opgenomen. En van het tweede en het derde jaar ook grotendeels niet.

Verder ben ik het wel eens met Marlinde. Al weet ik niet hoe het in België is geregeld natuurlijk, maar hier in Nederland is het geen aanrader.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:56

Nog veel uitzoekwerk dus :j

Schemer dier: ik stuur je even een pb

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:06

Jolliegirl schreef:
Volgens mij niet.

In coma zijn sws al je hardwerkende vitale functies uitgeschakeld..
Enkel je overlevingsfuncties werken nog..
Menstruatie is natuurlijk voor de voortplanting.

Je mentruatie zal dan niet komen lijkt mij.

Die komt bijvoorbeeld bij een burnout/depressie soms ook al niet..

Maar er was toch pas in het nieuws dat een vrouw die al jarenlang in coma lag ineens zwanger was?
https://www.ad.nl/buitenland/dit-is-de- ... ~a1c46cd0/

Edit: mosterd. :')

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:47

@poes

Als je ingeschreven bent als werkstudent heb je meestal ook meer mogelijkheden (notities doorgestuurd krijgen, examens die eventueel aangepast zijn,...)
Op de studiefiches van de vakken (-> te vinden bij de Studiegids op ugent.be ) kan je al eens kijken wat er verwacht wordt (bestaat het examen enkel uit een examen op het einde van het semester of moeten er ook taken/papers/groepswerken worden gemaakt, is het een mondeling examen...)
Je kan het eventueel ook langer uitspreiden dan over 3 jaar indien dat geen probleem is met het betalen van studiegeld.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:35

Als er een moestuin naast een kerkhof is komen de “sappen” van de lichamen dan niet in het grondwater en wordt dat op gezogen door de groenten?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:45

Britta31 schreef:
Als er een moestuin naast een kerkhof is komen de “sappen” van de lichamen dan niet in het grondwater en wordt dat op gezogen door de groenten?

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:47

Britta31 schreef:

Mijn vader woonde vroeger naast de kerk en bijbehorend kerkhof. Lag wat hoger dan de rest en uiteraard voorzien van een slootje.

Last van stank heb je uiteraard niet. Maar er kwamen wel schedels richting de sloot. En meer, maar het verhaal dat twee ooms met een schedel aan het voetballen waren staat me goed bij. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:27

poes schreef:
Goed punt. Alleen werk ik graag en leer ik graag. En heb een studie gevonden die me echt wat lijkt. Dus zeker de moeite om eens verder te kijken :j ik weet ook vrij goed wat mijn draagkracht is, is meer afhankelijk van hoe de studie georganiseerd is.

Het is in mijn ervaring super afhankelijk van hoe flexibel een studie/onderwijsinstituut is en in hoeverre je ruimte krijgt om te werken. Ik zit in de afrondende fase van mijn bachelor/hbo-studie en werk ondertussen fulltime omdat ik niet meer mag lenen bij DUO en wel gewoon in een volwassenenhuis woon, dus ik moét wel fulltime werken om mijn kosten te kunnen dragen. Mijn onderwijsinstituut is echter totaaaaaal niet meegaand en ik zit daarmee dus regelmatig in de problemen. Nou heb ik nog het voordeel dat ik dienstenwerk doe en dat ik op momenten dat het nodig is iets kan schuiven met mijn rooster zodat ik bv kan studeren naast mijn werk, maar het is wel enorm zwaar.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:04

Zou ik een pak soep met de eind datum april 1919 nog kunnen eten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:10

Britta31 schreef:
Zou ik een pak soep met de eind datum april 1919 nog kunnen eten?

Nee die zou ik naar een museum sturen :')

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:10

Nu vraag ik me af of je voorouders het verstopt hadden in de oorlog?

Er van uit gaande dat je 2019 bedoeld, als het pak niet bol staat, niet raar ruikt als je het open maakt, de kat het durft te proberen en je zelf je schouders op kan halen bij de datum, ja. Anders mooi in de otto kieperen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:15

Sorry,2019 :)

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:24

Janine1990 schreef:
Britta31 schreef:

Mijn vader woonde vroeger naast de kerk en bijbehorend kerkhof. Lag wat hoger dan de rest en uiteraard voorzien van een slootje.

Last van stank heb je uiteraard niet. Maar er kwamen wel schedels richting de sloot. En meer, maar het verhaal dat twee ooms met een schedel aan het voetballen waren staat me goed bij. :Y)

Ik vraag me af in hoeverre dat echt waar is. Je kunt toch 25 jaar na begraven nog steeds het volledige skelet terug vinden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:30

Independence schreef:
Ik vraag me af in hoeverre dat echt waar is. Je kunt toch 25 jaar na begraven nog steeds het volledige skelet terug vinden?

Nouja, voor zover ik weet bestaat mijn familie niet echt uit sprookjesvertellers...

Maar het betrof wel klei/leemgrond waar de kerk op staat, dus kans dat je daar spul in terug vind is vrij groot... En na 400 jaar mensen begraven zal er wel het een en ander verdwijnen. Zo zal er in de loop der tijd een pad om het kerkhof heen zijn gekomen waar ooit graven lagen... Aan de slootkanten ;)

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:36

Volgens mij verschuiven die skeletten naar verloop van tijd toch ook wel redelijk? Dus kan me dat wel goed voorstellen ja. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:43

Arnon schreef:
Volgens mij verschuiven die skeletten naar verloop van tijd toch ook wel redelijk? Dus kan me dat wel goed voorstellen ja. :j

Geen idee, mijn vader had het over het pad rondom het kerkhof dat er vroeger niet zat.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:44

Oké ik ga antwoord geven op de vragen over begraven mensen maar ik kan begrijpen dat niet iedereen het prettig vindt om te lezen dus ik doe het even in spoiler.
Spoiler:
Inderdaad verteerd een persoon (behalve skelet en haren), het lichaamssap stroomt dus (gedeeltelijk) weg in de aarde, er zullen ook wat insecten zijn die zich tegoed doen.
Zodra iemand begraven is, wordt het graf aangedrukt met een machine. Hierbij breekt de kist vaak (beeld je de rest maar in). Het zou mogelijk zijn dat daar wat uit kan, maar als je botten vindt heb je grotere kans dat het uit de knekelput komt. Als je graf niet meer betaald wordt, word je opgegraven door grafdelvers. Deze houden zelf alles van waarde wat in het graf ligt (gouden tanden, ringen, kettingen etc.). Je restanten gaan daarna in de knekelput, een groot gat (massa graf) in de grond waar alle resten van onbetaalde graven in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:14

Independence schreef:
Je kunt toch 25 jaar na begraven nog steeds het volledige skelet terug vinden?
Klopt! Soms zelfs na duizenden jaren nog. En soms vergaan ook de botten al binnen relatief korte tijd. De grondsoort, zuurgraad, bodemvochtigheid, in hoeverre er zuurstof bij kan, etc. bepalen een hoop :j