Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:11

Kan het niet te maken hebben met de Coronacrisis. Wat voor iedereen voorheen misschien niet een groot bedrag was kan dat nu best zijn. En om dan minimaal een tientje te vragen zou dan iemand kunnen uitsluiten die dat niet (meer) kan betalen. Ik neem aan dat het minimum bedrag lager staat maar het staat iedereen toch vrij om meer te betalen?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:17

nav badeendje schiet mij ook wat te binnen. Met ons team deden we 5 pp inleggen bij verjaardagen. Ik vind het al onzin, maar heb me over laten halen. Toen was het dus zo dat we rouleerden. Degene die het laatst jarig was geweest kocbt cadeau van 30 euro voor de volgende.
Ik kreeg de vraag wat ik wilde.. en wolde wrl een opbergkist voor tuinstoelkussens. Toen kreeg ik de vraag of ik hem zelf kon bestellen. Dat toen ook maar gedaan al was de lol er voor mij al af.
Tpen hadden we de vilgende bijeenkomst en kreeg ik een koperen balletje ofzo, wel grappig hoor, daar niet van, maar 3 euro bij posten borse (waar ie ook vandaan kwam). Ik dacht nog dat dat gewoon was omdat ze het banketstaaf vonden dat ik zelf had moeten bestellen, maar nee.. dit was mijn cadeau (3 euro dus, he). Toen ik vroeg hoe het nu zat met die tuinkussenbox zei ze dat ik niet meer gereageerd had. Ik zei:echt wrl en je hebt het ook gelezen (blauwe vinkjes).. o, maar ik ben mijn telefoin kwijt, heb een nieuwe.. en dat was dat. Ik ben er gelijk mee gestopt. En kocht zelf voortaan cadeautjes als mensen bv 50 werden ofzo.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:18

@badeendje Dat is wel een erg groot verschil en ik begrijp je gevoel ook goed. Ik zou er voor nu niks van zeggen (want wie weet zijn er redenen dat mensen inderdaad niet meer kunnen inleggen?). Maar als er de volgende keer weer aan jou een bijdrage wordt gevraagd daar over beginnen (als het dan weer €10 p.p. is). Het lijkt meer alsof er minder mensen mee hebben gedaan, ipv. dat er minder is ingelegd door iedereen. Daar kan je natuurlijk ook je conclusies uit trekken...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:30

Relaxed schreef:
Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk gierig om te gaan zitten uitrekenen hoeveel een cadeau dat je net gekregen hebt nu precies per persoon gekost heeft. :o

Nou ik denk niet dat je voor zoiets echt de rekenmachine erbij pakt maar dat je wel gewoon weet dat het pp heel weinig is. Ik snap ook heel goed je gevoel als je zelf altijd braaf 10 euro inlegt..

Ik ben niet goed in hoofdrekenen. Om tot 2,70 per persoon te komen zou ik al effectief flink moeten rekenen. :D
Maar he, maakt niet uit. Badeendje mag het poedersuiker vinden, ik mag het raar vinden dat je de waarde van je cadeau achterhaalt en aftoetst. Braaf bijleggen ben je ook zelf bij. Ik leg alleen een bedrag bij als ik dat wil en zeker als het iemand is die wat verder van me afstaat of wanneer ik de gelegenheid niet speciaal genoeg vind, durf ik gerust ook helemaal nee zeggen.

Maar ik denk dat verschillende mensen daar gewoon helemaal anders in kunnen staan en er bepaalde gewoontes binnen families zijn. Ieder moet voor zich uitmaken welke gewoonte die oké mee is. Maar 10 euro inleggen enkel en alleen in de verwachting dat je diezelfde 10 euro dan ook wel terugkrijgt, lijkt me sowieso een recept voor ontgoocheling en wrevel. Een cadeau geef je in de eerste plaats nog steeds uit een soort oprechtheid en een gunfactor. Het moment dat het gewoon een standaard wordt om altijd braaf in te leggen omdat dat nu eenmaal moet, dat is inderdaad het moment dat het vroeg of laat ontevredenheid gaat opwekken.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:57

Ik snap badeendje wel hoor, vind het ook gierig. En ik ben dan misschien ook een gier want ik bereken die dingen ook altijd, waarna ik mijn kadotjes ook naar beneden bijstel :+

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:59

Dat is trouwens waarom ik vaak pas voor een gezamelijk kado. Sommige mensen doen dit om de kosten te drukken en dat vind ik altijd een beetje raar. Als iemand een grote verjaardag viert met eten, drinken, drank en een zanger geef ik graag wat meer uit.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:00

moet zeggen dat wij daarom gestopt zijn met zulke dingen.

wat heeft het voor nut als je steeds een 10tje geeft en op het einde dat ook steeds terug krijgt :')

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:03

Ik heb dat ook met kerstlootjes, dan moet je een lootje schrijven met wat je wilt hebben t.w.v 50,-. Dus en je weet wat je krijgt en de ander ook. -O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:28

Tiffany schreef:
Ik heb dat ook met kerstlootjes, dan moet je een lootje schrijven met wat je wilt hebben t.w.v 50,-. Dus en je weet wat je krijgt en de ander ook. -O-

Maar dat is toch juist wel fijn?
Je krijgt dan iets wat je wel graag hebben wilt.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:39

Ashleytjuhh schreef:
moet zeggen dat wij daarom gestopt zijn met zulke dingen.

wat heeft het voor nut als je steeds een 10tje geeft en op het einde dat ook steeds terug krijgt :')

Dat is hier ook de reden geweest.
Plus dat middelste bij wijze van een cadeau bij de Action haalde voor ons terwijl hij zelf altijd dure cadeaus vroeg. :')

Nu nemen jongste broer en ik elkaar mee uit eten op de verjaardag. Gezellig en lekker. :')

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:30

Ineke2 schreef:
Tiffany schreef:

Maar dat is toch juist wel fijn?
Je krijgt dan iets wat je wel graag hebben wilt.

Tuurlijk, maar eigenlijk had ik liever zelf een kadotje gegeven. Ik vind het leuk om iets uit te zoeken waarvan ik denk dat de persoon het leuk vind, en andersom om te krijgen. Nu vind het een soort "ruiling" en slaat voor mij de plank mis m.b.t de kerstgedachte.

Ineke2

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:50

Hmm tja het is maar net hoe je zoiets ziet natuurlijk. Je komt in elk geval niet met onzinnige dingen te zitten. Het blijft lastig.
Maar wellicht kun je zelf het voorstel doen om zonder lootjes iets voor elkaar te kopen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:53

Badeendje schreef:
Wat vinden jullie hiervan?

Had eerder al een berichtje in dit topic geplaatst van de fam, die altijd een tikkiepot opent voor alle speciale gelegenheden. Meestal wordt een tientje pp gevraagd. Nu heb ik laatst een diploma gehaald en kreeg ik van de familie een cadeaubon à 2,70 de man. Ik voel me echt genaaid, want ik heb altijd bij iedereen meegedaan aan de dure cadeautjes voor de meest onzinnige dingen, en nu ik aan de beurt ben is het blijkbaar normaal dat ik een veel minder waardevol cadeau krijg. Ben ik nu gierig dat ik hier van enorm van baal? Ik weet ook echt niet of ik er wat van moet zeggen of niet, maar ik voel me er echt verdrietig onder, ik ben dus letterlijk minder waard dan de rest?

Ik zou me ook genaaid voelen, maar ik zou ook nooit in zo'n pot meedoen. Lekker dan als je telkens een tientje kwijt bent. Zou alleen iets kopen voor je dierbaren (ouders bijv) en als je een goeie band hebt met een oom of een nicht dan doe je daar iets aan, maar niet aan iedereen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:25

Bedankt voor al jullie meningen, m.b.t. wat Gini schrijft:

Gini schreef:
Het moment dat het gewoon een standaard wordt om altijd braaf in te leggen omdat dat nu eenmaal moet, dat is inderdaad het moment dat het vroeg of laat ontevredenheid gaat opwekken.

Dit slaat de spijker op zijn kop, want dit is inderdaad het onderliggende 'probleem'.

Ik heb nu in ieder geval besloten om lekker mijn cadeaubon uit te geven en voortaan inderdaad te geven wat ik kan missen of zelf iets te bedenken voor de persoon in kwestie. Iets assertiever mag wel.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:38

Komt het ook niet omdat het voor jouw diploma is en normaal gesproken de bedragen voor andere gelegenheden bedoeld zijn (bijv verjaardag)?

Wij geven namelijk ook een kleiner cadeautje met onze vriendengroep als het voor diploma/housewarming oid is.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 19:15

Tiffany schreef:
Tuurlijk, maar eigenlijk had ik liever zelf een kadotje gegeven. Ik vind het leuk om iets uit te zoeken waarvan ik denk dat de persoon het leuk vind, en andersom om te krijgen. Nu vind het een soort "ruiling" en slaat voor mij de plank mis m.b.t de kerstgedachte.

Daarom zijn wij gestopt met surprises enzo, en mag iedereen cadeautjes onder de boom leggen. Zonder verplichting of budget afspraken.
Veel leuker en persoonlijker.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:50

Danique_G schreef:
Zag dit voorbij komen op Facebook, zou dan echt niet weten wat ik moet zeggen in geval
https://amayzine.com/nl/2020/real-life- ... NMq9NJYbAk

Die is niet alleen gierig maar ook enorm asociaal.. Rekening splitten als het in je voordeel is en anders precies jouw deel uitrekenen? Super asociaal :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 19:55

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:16

Flessen wijn die over zijn terugdoen is wel gebruikelijk toch bij zoiets. De rest is gierig.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:47

poes schreef:
Flessen wijn die over zijn terugdoen is wel gebruikelijk toch bij zoiets. De rest is gierig.

Nee dat is raar. Dat drink je later toch gewoon op. *\o/*

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:48

Ja, of je geeft ze aan je fijne vriendin die je catering zo goed geregeld heeft.

Ze waren nog wel dicht hoop ik???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:13

Wauw het gedrag van sommige ouders is wel echt verdrietig te noemen zeg :knuffel:

Wij zijn met een groepje van 5 vriendinnen en doen voor een verjaardag altijd een gezamenlijk cadeau van €10 per persoon. Meestal wordt een beetje gevraagd wat diegene wil hebben en dan wordt zo iets gekocht. Mijn vriend en ik hebben recent een huis gekocht en toen mijn vriendinnen langskwamen hadden ze ons iets kleins ter decoratie meegebracht.

Enige gierige actie die mij nu sven te binnen schiet is van een “vriendin” jaren terug toen we naar de middelbare school gingen. Wij fietste altijd met 4 meiden waaronder zij. Als het echt hard regende dan werden we wel eena gebracht door een van de ouders. Als 1 ouder reed dan werden alle 4 de meiden met de auto gebracht. Als die 1ne “vriendin” eens met de auto gebracht werd dan konden wij nooit mee met de smoes ‘mijn vader wil niet omrijden’. Het was notabene in het zelfde kleine dorp dat maar enkele straten telt.

Oja schiet mij nog een te binnen. Toen ik op het hbo zat had ik een goede vriendin waarmee ik dezelfde opleiding deed. Ik had een eigen auto gekocht, zij had een auto van dr ouders gekregen. Ik ging wel regelmatig met de auto naar school omdat op dat moment beter uit kwam met mijn werk. Uiteindelijk ging ik haar steeds ophalen (wat voor mij geen probleem was ) maar meedelen in de autokosten gebeurde nooit. Het was 20 minuten rijden en het parkeergeld was daar €5 per dag. Uiteindelijk is het wel goedgekomen gelukkig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:16

Peuk schreef:
poes schreef:

Nee dat is raar. Dat drink je later toch gewoon op. *\o/*

Ze zouden bij ons al niet over zijn om mee te beginnen :D maar hypothetisch gezien dan :j

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 02:09

Vriendin van mij jarig en vraagt een aardig prijzig cadeau. Vondt het het waard en met haar verjaardag gegeven. Vervolgens ben ik jarig en vraag een hoes voor over een hp sprocket. Ze komt op verjaardag...sorry je cadeau is in nalevering. Dat kan natuurlijk, geen probleem. 2 weken later is hij binnen (levertijd was 1 dag dus vondt het wel iets apart), mooi dan zie ik hem de volgende keer als we elkaar zien. Keer erop vergeten....kan gebeuren. Week later kom ik bakkie halen en begin erover. Sindsdien ligt mijn cadeau in een ingepakte verhuisdoos waar hij inmiddels al 2 jaar moet liggen. Cadeau is gewoon nooit besteld.