Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 15:01

Komt door het natte weer, phytoftora. Tomaten kunnen niet tegen langdurig nat zijn. Daarom is het aan te raden om ze te snoeien en zelfs te overdekken als er veel regen is voorspeld. Daarom doen tomaten het in de kas ook vaak veel beter.

Ik trek vaak de planten er dan uit en hang ze ergens droog ondersteboven weg waar ze nog wel wat zon meepakken. Veel tomaten rijpen dan nog wel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:05

Is dit iets dat vanzelf weer afremt als het droger wordt? Morgen wordt er nog regen voorspelt maar daarna is het een hele week droog. Volgend jaar dan maar anders aan pakken en alles opgebonden op rijen zetten en de dieven eraf. Dan is het doenbaar om daar een overkapping over te spannen. Nu is het een aardig gebied van 8 op 3, dat lukt mij niet even 1, 2, 3 helaas.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 15:10

Remt wel af maar delen die al aangetast zijn worden niet beter. Mijn ervaring is dat binnen een paar dagen de planten veranderen in een soort smurrie... Heel naar altijd.

Gewoon buiten en dan niet dieven werkt sommige jaren helemaal prima, maar je weet het nooit zeker van te voren. Je hebt maar een paar natte dagen nodig %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:14

Wij hebben nochtans nog niet veel regen gehad de afgelopen dagen, maar wel heel veel mist en dauw... Sommige tomaten begonnen inderdaad al wat slijmerig te voelen. Dan ga ik vanaf nu alles controleren en waar ik verslechtering zie de onrijpe tomaten er af halen met tak en ophangen zoals jij adviseert. De hele plant ga ik helaas niet in de lucht gehangen krijgen want de meeste zijn al een meter of 4 lang, om het nog niet over de breedte te hebben :D

Moet zeggen dat mijn tomaten ook pas heel laat zijn beginnen rijpen doordat deze ook nog eerst zijn afgevroren tot de grond. Ik kon ongeveer een maand later dan de rest mijn eerste tomaat oogsten. Hierdoor heb ik natuurlijk ook nog geen super grote opbrengst gehad waardoor ik het nu wel wat spijtig vind.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 15:35

Ochja dan moesten ze eerst herstellen van de vorstschade inderdaad. Haha dat zijn wel flinke planten om op te hangen dan ja! Hoop dat er een heel aantal nog na willen rijpen!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:14

Een deel van mijn tomaten ziet er nu ook zo uit. Ik laat ze nog even tot ze echt dood zijn.

Ik heb op 2 andere plaatsen ook nog tomatenplanten staan maar die hebben nergens last van :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:14

Dit is het eerste jaar dat ik geen phytoftera in de tomaten heb, nu met de regen van de laatste dagen zal het wel komen. Maar de planten hier beginnen ook nog maar net een beetje tomaten te krijgen, dus ik loop sowieso heel erg achter op jullie. :P Gaat allemaal niet heel mooi in de tuin dit jaar. Maar even kijken of ik volgend jaar weer ga, de verhouding werk/opbrengst weegt niet bepaald tegen elkaar op nu.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:53

Mijn ervaring als het eenmaal begonnen is dan stopt het niet meer.

Kippenhok gaat voor een groot deel aangepast worden. Ben de houtsnippers helemaal zat daar met dat het niet schoon te houden is, want wil geen houtsnippers in compostbak. Met dat het nu teveel tijd kost iedere keer met schoonmaken. Met dat de ren overdekt gaat worden zover als dat het lukt in verband met de pruimen boom. Ik ga de boel glad maken en tegelen op de tegels kom dan een laag zand wat veel makkelijker is in onderhoud.

De houtsnippers uit de ren gaan gewoon op het stuk tussen de fruitbomen. En dan kunnen ze als ze daar lopen lekker lopen rommelen. Stuk om de fruitbomen gaat wel houtrandje krijgen om ook te zorgen dat de houtsnippers daar blijven.

Ik heb nog zat tomaten hangen en eigenlijk al genoeg dus zit te denken om al een deel te verwijderen. En hooguit nog wat van de snoep tomaten te houden. Maar hangen alleen nog helemaal vol met groene tomaten.

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 13:11

Ben al een tijdje een stille meelezer, vind het een erg leuk en interessant topic!

Oh die tomatenplanten! Heb het nu zelf ook dat ze er zo bij hangen en de planten onder de bruine plekken zitten. Ga ze er dan nu maar uithalen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 22:35

Heb nu ook phytoftera in de kas.

Upgrade kippenhok:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 09:34

druk geweest Marcella, ziet er netjes uit. Krijgt je boom nog wel genoeg water?

mijn tomaatjes zijn ook aflopend, maar op zich staan de planten er nog aardig bij, dus ze mogen nog even blijven staan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 10:35

Neem aan dat de wortels diep genoeg zitten voor de sloot die er achter loopt. En rond de boom is het niet helemaal dicht dat is onmogelijk tenzij ik de boom verwijder.

Zo blij dat ik zelf straks geen modder houtsnippers voeten heb als ik hok uitkomt na schoonmaken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:21

Houtsnippers schoonmaken is inderdaad een hel. Hier had ik ze ook liggen, maar schoonmaken was geen doen dus zijn grotendeels in de bodem verdwenen ondertussen. Denk dat tegels met zand je beter gaat bevallen, dan kan je gewoon eens in de zoveel tijd al het zand weghalen en nieuwe storten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:09

En kruiwagen zand bij de tuin winkel is 2 euro, maar heb nu nog een ton en bak staan met zand. Begon ook met de hitte behoorlijk te stinken. Nu nog houtrandje maken om het stuk met de boompjes zodat de houtsnippers daar blijven waar ze moeten blijven.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 17:43

Hier gaan de tomaten nog lekker! We oogsten lekker verder
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kelder raakt mooi vol :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 17:49

zo heee... dat ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 17:57

Mooie opbrengsten! Wat zien dat er handige manden uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:42

Het adviesbureau is net geweest :) De man heeft de akte bekeken. Nu blijkt dat er een aantal stukken missen en de akte niet volledig is. :+ Hij was op zoek naar info die in de akte hoort de staan en die is er dus niet :')

Verder, 90% van wat wij wouden mogen wij. Maar. De gemeente kan het eindeloos rekken. De wet is heel duidelijk. Maar de gemeente mag procederen onder verschillende argumenten. Hij gaf aan dat een gemeente dat eigenlijk nooit wint omdat het zo een sterke wet is. Maar het gebeurt wel vaker. Beetje burger pesten. In het beste geval weten wij binnen een jaar al iets, in het slechtste geval zijn wij 5 jaar bezig. Ben benieuwd...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:11

Nou duimen dat de gemeente mee gaat werken en het niet moeilijk gaat maken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 12:25

Een jaar is ook nog wel lang... Maar daar rekenende jullie al wel op zeker? Wat zijn nou precies de stappen die ondernomen worden door dat adviesbureau?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:24

Het adviesbureau gaat nu uitzoeken wanneer welke gebouwen zijn vergund. Als alles al is vergund (in de akte staat van wel maar daar ontbreekt nu schijnbaar elk bewijs van) Daarna gaan zij in gesprek met de gemeente om feiten op tafel te krijgen en niet het banketstaaf wat de gemeente nu ophangt. Zij hopen daar een soort voorakkoord te bereiken in de hoop dat de gemeente alles snel wil goedkeuren. Ook hebben zij architecten in hun bestand die hieraan willen meewerken. De meesten willen dit blijkbaar niet vanwege de complexiteit (hebben er hier al enkele gehad en allen weigeren ze...)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:35

Maar dit hele verhaal is nu omdat er 1 mannetje in jullie gemeente woont die moet laten zien hoe groot zijn pikkie is? Man man man...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:45

Het is een vrouw :D Jep... En ok, zij hebben gelijk. Wij zijn fout. Maar goed, tot in hoeverre ben je in fout als de akte niet blijkt te kloppen maar je die wel geloofde. En als de gemeente eerst A zei en nu B terwijl het eigenlijk versie C hoort te zijn. Maar onder aan de lijn is het natuurlijk ons eigen ‘fout’

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:53

Nog erger, een vrouw die een piemel wil laten groeien om te laten zien hoe groot die is :') :+

Maar is er echt niks te doen ook met de notaris? Kan me toch ook voorstellen dat die op een of andere manier aansprakelijk zou moeten zijn voor de juistheid van de aktes, aangezien hij/zij daarvoor geleerd heeft? Of is het geen beschermd beroep zoals in Nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:00

Dat gaat het adviesbureau ook uitzoeken. Vraag is vooral tot in hoeverre je er extra geld kunt en wilt tegenaan gooien :) De notaris gaat zich waarschijnlijk beroepen op handelen in eer en geweten en zeggen dat wij ook niets hebben onderzocht. Wat klopt. Of toch niet alles.

Op het moment dat dit alles gebeurde was ik hoogzwanger en ging het niet goed met de baby. Ik was verplicht om platte rust te houden. Hetzelfde moment haalde Pippin zijn achterbenen open met intensieve verzorging tot gevolg en nog geen week later brak mijn vriend ook nog eens 3 ribben en kneusde er 5 waardoor hij ook minder mobiel was. Het is 3 maand 1 grote soep geweest waarvan de laatste 2 maand met een huilbaby en wij hebben ons geïnformeerd bij de notaris en die info als waarheid aangenomen.

Ik wil hier zeker niet in de slachtoffer rol kruipen :) Wij hadden het destijds ook gewoon beter moeten uitzoeken. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.