Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:54

Duisland had het ook al voor oa frankrijk en meer landen ingesteld eerder al zelfs. En de duitsers die hierkomen horen er ook niet te zijn. Net als de belgische camper en de italiaanse caravan.
Feit is de duitse grensgemeentes hebben hogere besmettingen door inreizende buitenlanders. En nederland heeft gewoon een hoog percentage besmettelijken per 100000 mensen.

Winged

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:57

volgens mij is het nog steeds zo dat je zoveel mogelijk alle reisbewegingen moet beperken. Voor grensgebieden en grenswerkers is dat lastiger. Maar ja...

Ik snap trouwens ook niet wat de duitsers, belgen en andere buitenlanders in Nederlandse badplaatsen doen hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:02

Begreep dat in Veere de parkeertarieven flink verhoogd waren en dat Duitsers meteen rechtsomkeert waren gegaan. Of de tarieven verhoogd waren om mensen van buiten te weren weet ik niet trouwens.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:02

Het is nog niet anders geweest dan dat NL hoger zit qua gemiddelde besmettingen. Hoezo dan nu ineens de grenzen dicht, aan het einde van deze (hopelijk laatste) golf? Als inwoner van een grensregio weet ik wat de impact is van zoiets, je leest het ook hier. Wat mij betreft is zo'n maatregel voor landen zoals de onze echt niet proportioneel.
Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:05

veerledec schreef:
Het is nog niet anders geweest dan dat NL hoger zit qua gemiddelde besmettingen. Hoezo dan nu ineens de grenzen dicht, aan het einde van deze (hopelijk laatste) golf? Als inwoner van een grensregio weet ik wat de impact is van zoiets, je leest het ook hier. Wat mij betreft is zo'n maatregel voor landen zoals de onze echt niet proportioneel.

Omdat momenteel de besmettingen in de grensregio's enorm oplopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:07

Ik zit ook in de grensregio. Maar zie helaas genoeg mensen die zonder enige rem continue naar duitsland zijn gegaan voor boodschappen en tanken. En die hebben voor fiks verhoogde besmettingswaardes in de grensregio duitsland gezorgd. Dus ik snap ze wel.
Op deze manier houdt je mensen wel buiten als het niet noodzakelijk is er te zijn

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:08

Winged schreef:
veerledec schreef:

Ik denk eerder dat Duitsland zelf moeite heeft met de regels in het binnenland handhaven, dus dan maar strengere regels aan de grens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:09

Duitsers mogen Nederland in maar wanneer zij weer terug gaan naar eigen land moeten zij ook een negatieve coronatest bij de grens kunnen overleggen. In principe geld voor hun dus hetzelfde als voor ons. Alleen zij kunnen zich gratis laten testen en wij niet.

Ga toch maar proberen om vanavond zonder test de grens over te gaan. Het zijn maar een paar meter die ik in Duitsland op de weg rijd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:24

Winged schreef:
veerledec schreef:

You win some, you loose some. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:33

karuna schreef:
Ik zit ook in de grensregio. Maar zie helaas genoeg mensen die zonder enige rem continue naar duitsland zijn gegaan voor boodschappen en tanken. En die hebben voor fiks verhoogde besmettingswaardes in de grensregio duitsland gezorgd. Dus ik snap ze wel.
Op deze manier houdt je mensen wel buiten als het niet noodzakelijk is er te zijn

Hoe weet je dat zo zeker Karuna? Ik geloof zeker dat het er aan toe bijdraagt, maar het zijn niet alleen de Nederlanders die grensgebied oversteken. Mijn neef woont in grensstreek bv en moet elke dag voor werk de grens over (geeft les op school in DL). Hoe vaak die zich - conform Duitse maatstaven - al heeft moeten laten testen... :( Een virus kijkt niet op een landgrens en ook niet op een tijdstip. In USA zijn al weer een miljoen mensen aan het vliegen en een groot deel gevaccineerd... In Dl zijn het aantal besmettingen hoog, maar wat zeggen besmettingen t.o.v. positieve test en visa versa.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... ste-mensen

Een oudere bron:

https://www.gelderlander.nl/home/positi ... ~a7cbab85/

Of:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... iten-virus

'2. 'Positief getest' betekent niet hetzelfde als 'besmettelijk'
"Weer dat woord besmettingen. Noem het wat het is: positief getest. Dat is duidelijk en heel wat anders", schrijft iemand in één van de reacties.

Er zit inderdaad een verschil tussen besmettelijk zijn en positief testen. Maar er is natuurlijk ook een verschil tussen 'besmet' en 'besmettelijk'. Het aantal mensen dat positief test is hetzelfde als het aantal (gevonden) besmette mensen, maar niet hetzelfde als het aantal besmettelijke mensen.

Mensen die positief testen, hoeven niet per se meer besmettelijk te zijn. Als je besmet raakt met het coronavirus, duurt het meestal 5 tot 6 dagen voor je klachten krijgt. Dat is het moment waarop je je moet laten testen, maar je kunt al besmettelijk zijn voor je klachten hebt. Andersom kan het ook zo zijn dat je positief test, zonder dat je besmettelijk bent. Het Erasmus MC en de GGD's doen onderzoek naar of een coronapatiënt altijd besmettelijk is. Mogelijk draagt een deel van de mensen zo weinig virusdeeltjes bij zich, dat zij anderen niet kunnen besmetten. Dit onderzoek is echter nog in de beginfase en het is onduidelijk wanneer de resultaten verwacht kunnen worden.'

Als ik in mijn omgeving ook van (zorg)medewerkers hoor die gevaccineerd zijn in januari dat ze nu positief testen en corona symptomen hebben (hoofdpijn, koorts, hoesten, benauwd, niets meer proeven/geen smaak), vind ik dat persoonlijk best heftig. En dan waren ze al 'ziek' in januari door de bijwerkingen.

Overigens is het een vraag en geen commentaar op jouw post, hoor. :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:50

veerledec schreef:

Daarom vraag ik mij ook af waarom we in hemelsnaam in Nederland nog steeds tientallen kilometers van huis reizen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:09

Winged schreef:
veerledec schreef:

Daarom vraag ik mij ook af waarom we in hemelsnaam in Nederland nog steeds tientallen kilometers van huis reizen.

Het mag, zelf nadenken over hoe je Corona ver weg houd, daar zijn sommigen niet mee bezig. Ook veel werkgevers blijkbaar niet want nog steeds blijken veel bedrijven hun personeel niet thuis te laten werken terwijl het wel kan.
Ik weet dat Nederlanders een nogal eigenzinnig volk kan zijn maar dat ze ook in dit soort tijden zo bezig zijn? Tja, gewoon dom. Er kan heel veel en voor sommigen is dat nog niet genoeg.
Terwijl langzaam duidelijk word dat er na een flinke Corona infectie niet alleen lichamelijke maar ook behoorlijke psychische klachten kunnen ontstaan. Blijkbaar is Corona in staat de hersens aan te tasten op een manier die je niet bij andere ziektes ziet. Nog een extra reden om voorzichtig te zijn en niet tegen de grenzen van wat mag aan te schoppen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:10

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:31

karuna schreef:
ik vind dit nogal een aanname

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:33

Geen aanname maar keiharde cijfers die weken geleden al door duitsland gemeld zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:36

Yeah right, is allemaal de schuld van de Nederlanders :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:37

karuna schreef:
Geen aanname maar keiharde cijfers die weken geleden al door duitsland gemeld zijn.

Sinds wanneer zijn nederlanders besmettelijker dan Duitsers :?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:38

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:42

Maar ho even, als je dat artikel leest is het niet alleen maar de schuld van ons Nederlanders he!? >;)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:43

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:52

karuna schreef:
Duisland had het ook al voor oa frankrijk en meer landen ingesteld eerder al zelfs. En de duitsers die hierkomen horen er ook niet te zijn. Net als de belgische camper en de italiaanse caravan.
Feit is de duitse grensgemeentes hebben hogere besmettingen door inreizende buitenlanders. En nederland heeft gewoon een hoog percentage besmettelijken per 100000 mensen.

_/-\o_ :)*

Dat zielige NL slachtoffergedoe ~~}>

Hier nu op basis van de aangetrokken maskerplicht een publicatie van de Spaanse RDW; hoe ze wat voor hoeveel gaan bekeuren. Ook automatisch via de supercameras.
Van 80 € voor maskertje aan de binnenspiegel tot 500 voor teveel mensen in de auto met of zonder masker. 200 voor tijdens het rijden aan het masker frutten.
KASSA!!!!

Goed nieuws is dat de Junta de Andalucía een heldere procedure heeft gepubliceerd over het registreren voor vaccins door degenen die niet in het Spaanse gezondheidssysteem zitten.
Dat zijn alle buitenlanders welke hier resident zijn en privé verzekerd.
Ze moeten er wél even voor langs hun locale medisch centrum.
Tja en dát is wat lastig voor de duízenden gepensioneerde Britten die hier na 10 jaar nog maar net een cerveza kunnen bestellen. De medewerker aan de balie van een gezondheidscentrum in een Spaans dorpje verstaat écht niet wat een hoogbejaarde Brit in een zwaar accent mompelt en het is ivm besmettingsrisico niet de bedoeling dat er nóg weer iemand méér aan die balie gaat staan.
Eens kijken of we dat via de Gestor toegang electronisch kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:52

Ann schreef:
Het komt hier regelmatig voorbij, een overheid (wereldwijd) die de corona crisis gebruikt om de burgers onder de duim te houden. In die context vond ik dit artikel heel interessant.

https://www.amnesty.nl/actueel/jaarboek ... senrechten

Bron: Amnesty International

:x

Bedankt voor de link.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:03

karuna schreef:

Karuna, wanneer je te keer gaat over die buitenlandse campers, ook Nederlanders word gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven, dus de pot verwijt de ketel in dit geval. Misschien houden die buitenlanders zich wel heel goed aan de regels, weet jij veel.
Denk dat de oplopende besmettingen eerder te wijten zijn aan werken door Duitsers in Nederland en Nederlanders in Duitsland .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:07

Ik ga niet te keer. :+ Ik meld cijfers en conclusies die getrokken zijn door deskundigen aan twee kanten van de grens. En buitenland reizen zijn nu eenmaal voor nagenoeg alle landen niet toegestaan dan wel er ernstig afgeraden. In eigen land mag je je verplaatsen mits je rekening houdt met de covid regels die hier gelden, en dat doe ik ook. Algemeen bekend is dat de gemiddelde niet noodzakelijke reizende buitenlander hier niet braaf in quarantaine gaat thuis of hier. Net als de gemiddelde nederlander na zijn niet noodzakelijke buitenland reis hier niet in quarantaine gaat na terugkeer.

Dat duitsland een negatieve test eist kan ik ook niks aan doen maar ik begrijp het wel. Wat mij betreft voert nederland het ook in.
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-04-21 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:08

Ze legt de schuld (zoals ik het lees) ook bij de Nederlanders die de grens overgaan.
Dat vind ik ook niet-correct dat ligt bij de Nederlanders en de Duitsers die beide de grens overgaan, wel vind ik het onterecht dat het de Nederlanders veel geld kost en de Duitsers niet.