Er zijn mogelijkheden om (ik dacht) ivf te doen en de daarbij ontstane embryo's op hun DNA te testen.
Dan kun je, ongeacht geslacht, gezonde embryo's laten terugplaatsen.
Maar daarvoor moet natuurlijk wel bekend zijn om wat voor afwijking het gaat en op welke locus/loci(?) deze zit.

Ikzelf ben van mening dat als je niet geschikt bent om een kind op de wereld te zetten en deze een goede basis mee te geven, je je niet moet voortplanten.
En wanneer je weet dat er wsl iets erfelijks in je familie rondwaart, laat je dan testen.
Niet dat je bij een positieve uitslag geen kinderen'mag' maar dan kun je 1) beslagen ten ijs komen en 2) kiezen voor bijv embryoselectie, een donor of wat er ook maar voor mogelijkheden zijn.
Overigens ben ik zelf een genetische 'mislukking' met een mutatie op het p53-gen én BRCA (de variant waarbij je ook meer kans hebt op eierstokkanker).
Om maar niet te spreken over mijn psychische mankementen.

Ik heb, uit liefde voor mijn (niet bestaande) kinderen, gekozen om mij niet voort te planten.
Ik wil ze niet opzadelen met deze genetische ballast, weet dat ik ze geen goede basis zou kunnen geven en wat een ellende het kan geven om een ouder letterlijk weg te zien teren en overlijden voor je ogen.
Dat wilde ik ze niet aandoen.