Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:29

Magrathea schreef:
- Ik kan me voorstellen dat het vervelend voelt als je wordt afgewezen als man voor een functie vanwege van een vrouw, maar het is jarenlang andersom geweest dus ja.... Tijd om een en ander recht te zetten lijkt me.

En dat is precies de reden dat het hedendaagse feminisme zo weinig aanhang heeft, zelfs onder vrouwen.

De meeste vrouwen hebben een vader, een man en mogelijk ook een, of enkele, zonen. Die willen helemaal niet dat die gestraft worden vanwege misstanden in het verleden waar ze zelf niets mee te maken hebben: de meeste vrouwen willen gelijke kansen wat niet hoeft te betekenen dat er gelijke uitkomsten zijn.

Shaggy09

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:44

Het komt niet vaak voor maar ik ben het toch wel eens met enzino. Ik snap werkelijk niet waarom
er door sommige vrouwen nog steeds zo'n strijd van wordt gemaakt. Vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig maar zeker niet hetzelfde en dat resulteert in het feit dat er banen zijn waarbij vrouwen
eerder worden aangenomen dan mannen, of andersom.

Ik haak ook echt af bij het hedendaagse feminisme omdat ik het volledig vind doorslaan en het mijn inziens alleen maar nadruk legt op de verschillen tussen mannen en vrouwen die ik persoonlijk in het dagelijkse leven helemaal niet meer proef. Of ik proef ze maar ik begrijp ze.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:45

Wat enzino shrijft kan ik me 100% bij aansluiten.

Ik kan me ook niet vinden in het hedendaagse feminisme, het is imo teveel gestoeld op slachtoffergedrag en het neerhalen van mannen. Met calimerotermen als 'mansplaining' of 'manterruption' vind ik zo'n beweging niet serieus te nemen.
Wil je naar de top, prima, werk ervoor. Moet je harder werken als een man om in bepaalde sectoren iets te bereiken? Waarschijnlijk wel. Is dat oneerlijk? Soms wel. Maar zoals hierboven opgemerkt het overgrote deel van de vrouwen raakt zwanger, gaat minder werken, rent naar huis als baby ziek is etc. Dat is een keuze die ze mogen maken maar wees dan niet zo verbaasd dat je geslacht over de gehele linie ondervertegenwoordigd raakt in functies waar verwacht wordt dat je 50+ uur bezig bent.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:58

Vrouwen krijgen regelmatig ook minder salaris dan mannen in dezelfde functie. Mijn moeder wond zich daar in de jaren zeventig al over op. (en heeft er wat zichzelf betreft wat aan gedaan). Het stemt wel droevig dat het nog steeds gebeurt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:29

Magrathea schreef:
Gaanwe weer. Even een paar dingen:

- "De beste persoon op een functie" bestaat niet. Ieder mens brengt kwaliteiten maar ook nadelen mee. Het perspectief van je geslacht kan ook een kwaliteit zijn die je meebrengt.
- En trouwens, als dat zo is dan is de beste persoon nu toevallig vrijwel altijd een man :o? Juistem. Zeker gezien het gemiddelde opleidingsniveau van vrouwen is dat echt onzin.
- Vrouwen zijn helemaal niet minder goed in onderhandelen, wel is uit onderzoek gebleken dat een vrouw die sterk onderhandelt als "bitchy" wordt gezien en daarom wordt haar minder gegund.
- Ik kan me voorstellen dat het vervelend voelt als je wordt afgewezen als man voor een functie vanwege van een vrouw, maar het is jarenlang andersom geweest dus ja.... Tijd om een en ander recht te zetten lijkt me. Hopelijk kunnen we in de toekomst volledig open naar dit soort kwesties kijken en zijn quota geen issue meer maar daar zijn we helaas nog niet. (En in alle eerlijkheid, wie zegt dat die vrouw niet gewoon een objectief beter persoon was voor die functie? Waarom is ineens haar geslacht alleen nog relevant?)
- Ik ben het er overigens ook mee eens dat er ook meer mannen mogen zijn in de klassieke vrouwenberoepen, maar dan mogen er ook minder vooroordelen komen over bijvoorbeeld mannelijke kleuterleiders. Stond een tijd terug nog in de krant dat die mannen sinds dat hele debacle met Robert M steeds vaker ontslag nemen omdat je raar wordt aangekeken als man in de kinderopvang. Komt van twee kanten dus :)
- Waarom wel in de bedrijfstop en niet in de bouw? Nou ik heb niet het idee dat er hele volksstammen aan vrouwelijke bouwkrachten op dit moment beschikbaar zijn voor werk in de bouw. Er is echter een lijst van 1500-2000 Nederlandse topvrouwen, opgesteld door Jeanine Hennis als ik me niet vergis, die beschikbaar zijn voor een topfunctie. Als daar dan zelfs geen persoon tussen zit die in je RvC past, ja sorry maar dan haak ik af 8)7

_/-\o_

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:27

Schemerdier schreef:
Magrathea schreef:
Gaanwe weer. Even een paar dingen:

- "De beste persoon op een functie" bestaat niet. Ieder mens brengt kwaliteiten maar ook nadelen mee. Het perspectief van je geslacht kan ook een kwaliteit zijn die je meebrengt.
- En trouwens, als dat zo is dan is de beste persoon nu toevallig vrijwel altijd een man :o? Juistem. Zeker gezien het gemiddelde opleidingsniveau van vrouwen is dat echt onzin.
- Vrouwen zijn helemaal niet minder goed in onderhandelen, wel is uit onderzoek gebleken dat een vrouw die sterk onderhandelt als "bitchy" wordt gezien en daarom wordt haar minder gegund.
- Ik kan me voorstellen dat het vervelend voelt als je wordt afgewezen als man voor een functie vanwege van een vrouw, maar het is jarenlang andersom geweest dus ja.... Tijd om een en ander recht te zetten lijkt me. Hopelijk kunnen we in de toekomst volledig open naar dit soort kwesties kijken en zijn quota geen issue meer maar daar zijn we helaas nog niet. (En in alle eerlijkheid, wie zegt dat die vrouw niet gewoon een objectief beter persoon was voor die functie? Waarom is ineens haar geslacht alleen nog relevant?)
- Ik ben het er overigens ook mee eens dat er ook meer mannen mogen zijn in de klassieke vrouwenberoepen, maar dan mogen er ook minder vooroordelen komen over bijvoorbeeld mannelijke kleuterleiders. Stond een tijd terug nog in de krant dat die mannen sinds dat hele debacle met Robert M steeds vaker ontslag nemen omdat je raar wordt aangekeken als man in de kinderopvang. Komt van twee kanten dus :)
- Waarom wel in de bedrijfstop en niet in de bouw? Nou ik heb niet het idee dat er hele volksstammen aan vrouwelijke bouwkrachten op dit moment beschikbaar zijn voor werk in de bouw. Er is echter een lijst van 1500-2000 Nederlandse topvrouwen, opgesteld door Jeanine Hennis als ik me niet vergis, die beschikbaar zijn voor een topfunctie. Als daar dan zelfs geen persoon tussen zit die in je RvC past, ja sorry maar dan haak ik af 8)7

_/-\o_

Goed verwoord inderdaad!
Ik krijg een beetje de kriebels van sommige opvattingen in dit topic, gelukkig zie ik het er in mijn omgeving anders aan toegaan en is het niet alleen of standaard de vrouw die minder gaat werken en naar huis rent als er een kind ziek is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:01

Ik zie dat hier bijna alleen maar. 7/10 keer maken die vrouwen ook graag gebruik van dat "voorrecht" hoor, die zijn liever lui dan moe :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:08

elnienjo schreef:
soesita schreef:
Gelijkwaardigheid vraagt echter ook om (financiele) erkenning van "vrouwelijke" eigenschappen op de werkvloer. En dat zie ik zo snel niet veranderen.

Vrouwen moeten zich juist als mannen gedragen op de werkvloer willen ze financieel gelijk gesteld worden. Zolang de meerderheid afhaakt voor het baren en zorgen, leveren ze geen gelijkwaardige prestaties als de mannen die doorgaans wél fulltime werken gedurende hun hele loopbaan. Werkgevers kunnen niet van vrouwen op aan zolang die nog massaal willen parttimen. Bijkomend nadeel is dat de periode dat vrouwen opeens afhaken voor kinderen steeds langer wordt gerekt omdat er steeds meer vrouwen pas tegen de 40 beginnen. En tegen dat ze 50 worden begint de mantelzorg voor de ouders in opmars te komen. Dat zie je mannen meestal ook niet op zich nemen.

Het probleem is dat vrouwen zo lang van de werkvloer geweerd zijn, dat het inderdaad een mannenwereld is geworden waar wij vrouwen ons aan aan moet passen. "Ons mannetje staan", zoals Enzino beschrijft. Wij vrouwen werken anders, biologisch en mentaal. Ik hoop dat door het feminisme de werkvloer ook meer een vrouwenwereld wordt en dat we ons niet meer aan hoeven te passen aan de "grote mannenwereld". Dat is een proces, maar wel hard nodig.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:09

Shaggy09 schreef:
Het komt niet vaak voor maar ik ben het toch wel eens met enzino. Ik snap werkelijk niet waarom
er door sommige vrouwen nog steeds zo'n strijd van wordt gemaakt. Vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig maar zeker niet hetzelfde en dat resulteert in het feit dat er banen zijn waarbij vrouwen
eerder worden aangenomen dan mannen, of andersom.

Ik haak ook echt af bij het hedendaagse feminisme omdat ik het volledig vind doorslaan en het mijn inziens alleen maar nadruk legt op de verschillen tussen mannen en vrouwen die ik persoonlijk in het dagelijkse leven helemaal niet meer proef. Of ik proef ze maar ik begrijp ze.

_/-\o_ Helemaal mee eens!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:50

Resistance schreef:
Het probleem is dat vrouwen zo lang van de werkvloer geweerd zijn, dat het inderdaad een mannenwereld is geworden waar wij vrouwen ons aan aan moet passen. "Ons mannetje staan", zoals Enzino beschrijft. Wij vrouwen werken anders, biologisch en mentaal. Ik hoop dat door het feminisme de werkvloer ook meer een vrouwenwereld wordt en dat we ons niet meer aan hoeven te passen aan de "grote mannenwereld". Dat is een proces, maar wel hard nodig.

Maar ervaar jij dat persoonlijk zo? Ik zelf helemaal niet, bij geen enkele werkgever en op geen enkele werkvloer waar ik gewerkt heb heb ik ooit het gevoel gehad in een mannenwereld te lopen waar mijn aanwezigheid/inbreng/mening als minder of irrelevant werd bestempeld. Of waar ik signalen heb opgevangen dat men liever geen vrouwen had of geen vrouwen wilden betrekken bij het nemen van beslissingen etc. Wat jij beschrijft heb ik nergens gezien of gemerkt, ook niet bij werkgevers waar meer mannen werkten of bij een mannelijke leidinggevende.
Dus ik vraag me echt oprecht af hoe groot dit probleem daadwerkelijk is en op welk soort werkvloer dit dan nog speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:04

Resistance schreef:
Ik hoop dat door het feminisme de werkvloer ook meer een vrouwenwereld wordt en dat we ons niet meer aan hoeven te passen aan de "grote mannenwereld". Dat is een proces, maar wel hard nodig.

Ik denk dat je uitgangspunt verkeerd is. Er is geen "grote mannenwereld" of "vrouwenwereld", er is alleen een wereld waar het om de resultaten gaat en de beste resultaten komen bij een bedrijfsinrichting die beter aansluit bij mannelijke eigenschappen.

Het is geen groot complot tegen vrouwen waar zelfs topvrouwen aan meedoen, het is hoe kapitalisme werkt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:07

Dat betwijfel ik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:40

Mars schreef:
Resistance schreef:

Maar ervaar jij dat persoonlijk zo? Ik zelf helemaal niet, bij geen enkele werkgever en op geen enkele werkvloer waar ik gewerkt heb heb ik ooit het gevoel gehad in een mannenwereld te lopen waar mijn aanwezigheid/inbreng/mening als minder of irrelevant werd bestempeld. Of waar ik signalen heb opgevangen dat men liever geen vrouwen had of geen vrouwen wilden betrekken bij het nemen van beslissingen etc. Wat jij beschrijft heb ik nergens gezien of gemerkt, ook niet bij werkgevers waar meer mannen werkten of bij een mannelijke leidinggevende.
Dus ik vraag me echt oprecht af hoe groot dit probleem daadwerkelijk is en op welk soort werkvloer dit dan nog speelt.

Dit inderdaad. Ik denk dat we heel vaak nog in clichés denken, clichés die toch wel stilaan af aan het brokkelen zijn. Hier en daar zal het misschien nog wel gelden, maar ook ik heb me tijdens mijn werkende leven nog nooit minderwaardig behandeld gevoeld.
Ook qua baas: een goede baas is een goede baas, man of vrouw. Ben je een slechte baas, dan ben je een zak of een bitch. Wanneer je echter een vrouwelijke baas een bitch noemt, dan ben je vrouwonvriendelijk of verdraag je geen vrouwelijke leidinggevende. Euh nee, dat is misschien gewoon omdat de baas daadwerkelijk een bitch is. :o

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:13

Wat ik bedoel is dat de typische vrouwenberoepen (bv. kleuterleidsters, onderwijs, zorg,...) nog steeds lage loon beroepen zijn. Deze beroepen mogen dringend (financieel) opgewaardeerd worden. Dan is de kans ook kleiner dat het knelpuntberoepen blijven en de kans wordt tevens groter dat meer mannen er in aan de slag willen gaan.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:14

Gelukkig verdient een timmerman lekker veel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:19

soesita schreef:
Wat ik bedoel is dat de typische vrouwenberoepen (bv. kleuterleidsters, onderwijs, zorg,...) nog steeds lage loon beroepen zijn. Deze beroepen mogen dringend (financieel) opgewaardeerd worden. Dan is de kans ook kleiner dat het knelpuntberoepen blijven en de kans wordt tevens groter dat meer mannen er in aan de slag willen gaan.

Mannen zijn volgens mij in het algemeen ook gewoon wat minder 'verzorgend' dan vrouwen en geven dus ook gewoon minder interesse in die beroepen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:20

Ja klopt, die zijn er nog veel erger aan toe. :(:)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:23

Volgende poging om mijn punt duidelijk te maken: het gebrek aan waardering voor "vrouwelijke, zorgende" taken (en, om niemand voor het hoofd te stoten, tevens het gebrek aan waardering voor "mannelijke, uitvoerende" taken) kan je ook aan de geringe verloning herkennen. Het wordt tijd dat we omdenken en deze beroepen en eigenschappen meer naar waarde leren schatten, ook financieel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 18:35

We moeten in iedergeval gewoon niet doen of het overal in alle beroepen hetzelfde aan toe gaat en alsof iedereen hetzelfde wil.
Alleen al bij ons kleine bedrijf werkt er een man in de bedrijfsleiding 50%, een ander 80%. We hebben een vrouw die hoofdverdiener is met een vrijwillige thuisblijfman 2 jonge kinderen), ik neem (als vrouw) vaak opdrachten in het buitenland van mijn mannelijke collega over omdat hij geen nacht weg wil zijn bij zijn kindje, mijn mannelijke stagair wil graag 80% werken ivm werk-life balance. Mijn man heeft zijn baan als arts aan de wilgen gehangen om meer bij ons kind te kunnen zijn. In mijn vorige team verdienden de vrouwen meer als de mannen voor hetzelfde werk.
Ik heb een baan in het hogere management afgeslagen....gewoon omdat ik dat niet wil, ook al pushden de quotamakers nog zo hard. Een vriendin is pas gestopt als project manager van EU projecten om iets heel anders te gaan doen als ZZPer in de alternatieve gezondheidszorg, nee ze heeft geen gezin.

Mijn 8 jarige nichtje zit als sport op „free running“, sleutelt samen met haar vader en broer aan een jeep (die ze graag roze wil verven) en vraagt vervolgens aan mij bij het kerstdiner: sinds wanneer drinken vrouwen bier? :')
Waarschijnlijk vallen fanatici slechts over het laatste ipv naar het hele plaatje te kijken.

Gelijke kansen stimuleren: prima, gelijke kansen verplichten: :n

Edit: rare vertyping
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-12-19 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:14

Nou ik heb een nieuwe, hij zal niet gehaal unpopulair zijn maar: Vuurwerk moet verboden worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:15

Ashleytjuhh schreef:
Nou ik heb een nieuwe, hij zal niet gehaal unpopulair zijn maar: Vuurwerk moet verboden worden.

*\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:19

Ben ook voor :')

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:21

Naast dat het voor dieren niks is. Vind ik het zelf ook eng, het is erg milieu vervuilend, er gebeuren veel ongelukken, veel schade, Ik als longpatient heb er erg veel last van :n

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:23

Dat valt niet echt onder unpopular opinions toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:23

Ashleytjuhh schreef:

Voor!!!