Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:43

Ik wil ook nog een groter vat, maar ik denk dat ik er dan gewoon een pomp aan hang zodat ik sproeiers aan kunnen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 13:03

Wij hebben al een aantal jaar 2 ibc's staan. Nu we een put hebben gebruiken we ze minder maar nog steeds dagelijks voor het water van de 'kleine' dieren en wat plantenbakken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:30

MissBambi schreef:
Iemand belang bij weckpotten? Klein groot en middel begrijp ik.

Ons mam heeft er een hoop staan en anders gaan ze naar de stort. Ik lees hier al lang mee en dacht wellicht is er iemand hier geïnteresseerd. Is vlak bij Oss.

Ik heb twee kratten vol opgehaald :D. Heel fijn, bedankt voor het delen!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:34

DeMolenhoek schreef:
Ja ik! Ik heb dat 1 jaar gedaan en dat viel flink tegen. Had bv paprika staan. Daarvan heb ik 1 paprika van 3 centimeter kunnen oogsten. Ik sukkelde vooral met de potgrote. Deze moet al ruim genoeg. Ook had ik wat problemen met de bevruchting. Persoonlijk zou ik het houden op planten zoals sla, ui etc. Dat deed het wel goed :)

Goed om te horen, dan houden we het eerst maar bij de eenvoudige dingen.
Het is ook wel een kwestie va uitproberen lijkt me.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:44

Heb tomaten, paprika en meloenen in de kas staan. Laatste is mislukt en zit er over na te denken om al wat van de tomaten eruit te halen wegens genoeg tomaten. Zo blij met mijn kas.

Net van de pasta tomaten puree gemaakt en op een andere manier dan anders (oven 200 graden/35 minuten/passeerzeef en toen nog even verder ingekookt), maar koste veel minder tijd. Nu nog de andere tomaten en denk dat ik bij 1 selderij erbij doe. En twijfel of ik bij ander portie tijm bij zal doen vraag mij af of dat wel lekker is.

Broedse kip is nog niet genoeg broeds. Dus nog geen kuikens, maar is ook niet te laat voor kuikens vraag ik mij af.

Vanaf gisteren trouwens 6 druiven staan nu. :') En zit nu te twijfelen of ik bij de bomen binnen langs bamboematten ga bevestigen zodat de kippen niet meer aan de bloemen kunnen komen. En ze geen houtsnippers meer uitgooien wat ik bij bloemenrandje nog het minst erge vind, maar op een klein stukje gooien ze het zelfs over het pad in de moestuin en dat wil ik dus weer niet. Met dat de druiven gewoon door het fijnere gaas gewoon gejat werden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:53

Mijn broedse kloek heeft de klok op april staan, en dat vindt ik fijn, want met een vrij open ren (3 kanten gaas) heb ik ze graag goed in de veren en met wat reserves voor het koude, natte weer begint. Ze is ook meestal klaar met broeden voor het echt heet wordt en dat warmere is voor kuikens vaak veel minder problematisch. Voor mij dus liever kuikens geboren voor 21 juni (langste dag). Maar dat is meer oude wijsheid/inzicht blijkbaar. Ik zie nl zelfs nu nog broedeieren aangeboden (en dat begint ook al in januari). Voor een bedrijf snap ik het nog, maar als partikulier veel minder. Al draai ik het liefst op wat de dieren mij aanbieden op dit punt, want ik heb geen zin in allemaal extra hokken, machines, enz. zeker als het mij enkel om zo'n 2-3 vervangende leghennen gaat met wat haantjes voor de vriezer als bonus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:26

Hier een meevaller. Mogen morgen achter een vrij recente koelkast gaan. Helemaal gratis. Deze gaan wij in de stal zetten voor het versterven van ons vlees. De lammen gaan wij binnen een maand of 2 slachten en die passen daar prima in. Het enigste slachthuis dat nog slacht en versnijd is 1 uit en 50 minuten rijden. De anderen die enkel slachten die zijn meer dan een uur enkel rijden. Dus wij gaan het wel gewoon zelf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:07

Zonet het adviesbureau aan de lijn gehad. En het is goed nieuws! *\o/* Wij zouden alle bestaande gebouwen mogen renoveren, ook de oprit. Wij mogen onze woonst gewoon uitbreiden, dat kan de gemeente ook niet tegenhouden. Zowat 90% van wat de gemeente zei is gewoon dikke l*lkoek. Volgende week komen zij hier even langs om de situatie te bekijken. Dan maken zij ook direct een offerte voor ons op om samen te werken met de architect en de aanvraag voor de verbouwingen in orde en goedgekeurd te krijgen. Hun naam maakt namelijk net wat meer indruk *\o/*

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:08

zo, dat is goed nieuws !! heel fijn *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:44

*\o/* goed nieuws!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:05

Wow super nieuws. *\%/*

Wel heel slecht van de gemeente, maar zo heeft het wel wat opgeleverd ondanks de extra kosten. |o

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:01

Goede keuze om het adviesbureau in de arm te nemen. Eindelijk goed nieuws!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:11

Goed nieuws maar zou toch voorzichtig zijn met de blijdschap, straks verzint de gemeente weer wat anders om jullie te pesten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 07:32

Wat fijn Nele! Hoop dat het nu allemaal van een leien dakje gaat!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:29

Wat super! *\o/* hoop dat de gemeente niet weer wat nieuws verzint. Ik gun het jullie zo om eindelijk blij met jullie thuis te zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:43

Hopelijk gaat het nu allemaal wat soepeler! Maar wel echt slecht van de gemeente om zich zo te laten gebruiken door een persoon die graag meer macht wil zeg...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:35

Kan je die extra kosten op de een of andere manier ook op de gemeente verhalen? Misschien leren ze dan om niet uit de nek te banketstaaf zonder kennis van zaken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:45

Wat een goed nieuws DMH!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:38

Hier zijn inmiddels de eerste lammetjes weer geboren, nog 40 ooien te gaan :+
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:48

Wat leuk!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:37

Stippies :D Wat leuk! Krijgen schapen eigenlijk vaak een tweeling?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 10:37

Het acute gevaar lijkt geweken bij onze wormenlam. We hadden ze inderdaad gespoten met Dectomax en vitamine. Thanks Lizy! Nu hopen dat we er weer een beetje vlees aan kunnen kweken.

Oh lammetjes <3 Leuke kleurtjes ook!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:34

Prairy schreef:
Stippies :D Wat leuk! Krijgen schapen eigenlijk vaak een tweeling?

Bij ons zijn momenteel de eenlingen in de meerderheid denk ik maar het scheelt niet heel veel, de andere helft is dus 2, 3 en normaal gesproken 1 4 ling.

Schaap technisch gezien zijn 2 ideaal omdat ze 2 tepels hebben. Tegenover elke 3 ling hebben wij graag een enkele omdat we dan kunnen proberen een lam van de drieling bij de enkele te zetten zodat we niet hoeven te slepen met melk maar ze accepteren het niet altijd.

Ook zijn de lammeren van meerlingen vaak kleiner en toch vaak wat zwakker en dus grotere kans op sterfte.

Maar het hangt vooral van het ras af, schapen met meer bloed hebben grotere kans op meerlingen. Al zal het vanuit de natuur ook wel geregeld worden als in meer eten beschikbaar = meer lammeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:42

Als ik mij niet vergis zit suffolk op gemiddeld 1,7 lammetjes en swifter en zwartbles op 2,3. Dus het komt wel vaker voor.

Fijn dat het beter gaat met de lammetjes Moonfight!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:55

Iemand die mijn kan helpen? Mijn tomatenplanten zijn op sneltempo achteruit aan het gaan. Herkent iemand dit? Wat kan ik hieraan doen? Alle tomaten die eraan hangen oogsten om verdere schade te voorkomen? Ik vrees dat het sowieso geen weken meer duurt voor alles dood is. Wij hebben nog geen nachtvorst gehad. Het is begonnen met 2 kleine plekjes maar is in een paar dagen flink uitgebreid.

Afbeelding

Afbeelding