Picopico schreef:Kan iemand mij dan uitleggen waarom we het oké vinden (meerdere keren op bokt gezien iig) als een volwassene van 1,60 en 50 kg op een b-pony rijdt om hem te "corrigeren"? Inclusief tuig komt dat zeker boven de 20% uit en dan is de pony in kwestie vaak ook nog ietsjes te zwaar.
Maar als iemand van 120 kg op een Shire gaat zitten, wordt er gezegd dat iemand met dat gewicht niet op een paard thuis hoort, terwijl diegene keurig binnen de 17,5% norm van de KNHS valt en ook zeker niet te lang is.
Ik denk dat het erop neerkomt dat "corrigeren" toch meer noodzaak is bij kinderpony's terwijl er simpelweg geen ervaren genoeg ruiters in de optimale gewichtsklasse bestaan. Die 60 kilo incl tuig is dan nog enigszins in de buurt van de richtlijnen (20-25% afhankelijk van hoe groot de pony is) en het feit dat het om een handige, fitte ruiter gaat die er slechts incidenteel op stapt en wel in het zadel past maakt het ook stuk minder erg qua impact.
Iemand van 120kg past over het algemeen in geen enkel commercieel gemaakt zadel (als in, eentje tot 18,5 inch), dat is al reden genoeg om niet op een paard te stappen. Plus grote trekpaarden hebben vanwege hun bouw en beweging aanzienlijk minder draagkracht dan rijpaarden, omdat ze nou eenmaal gefokt zijn om zware lasten te trekken en niet te dragen. Dan zorgt rekenen met dezelfde percentages voor een vertekend beeld, 15% eigen gewicht voor een trekpaard is echt heel veel. Last but not least, ervan uitgaande dat die persoon van 120 kilo een dame van gemiddelde lengte is zoals je het meestal ziet, en niet the Rock ofzo, hebben we het over iemand die minstens in 40% uit dood gewicht bestaat wat niet in balans mee kan bewegen. Niet iedereen hoeft een profatleet te zijn, maar bij zulk extreem overgewicht is enige fitheid over het algemeen heel ver te zoeken.
Nikass schreef:Vroeger was paardrijden misschien voornamelijk een vervoermiddel, maar tegenwoordig is het een SPORT, of dat zou het moeten zijn..
Maar amateursport is over het algemeen niet gewicht gebonden want we doen het voor de lol en niet voor de prestaties. Ik kan zo 123 weinig activiteiten bedenken waar je geweigerd kan worden puur doordat je te zwaar bent... niet fitte, veel en veel te zware mensen gaan elke dag hardlopen, zwemmen, klimmen etc zonder dat de wereld vergaat
In deze zin is paardrijden eerder een uitzondering dan de regel.