Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:03

DuoPenotti schreef:
Maar bij een manege komen ook de mensen die nog geen pas kunnen licht rijden. In de galop stuiteren.
Daar is het een manege voor.
Dus snap een strengere marge daar wel.
Maar dat kun je als manege ondervangen door te beginnen bij de basis: zitlessen aan de longe. Alleen dat dat niet meer gebeurt, is weer een andere discussie. :))

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:09

Heb je belang bij google back up voor foto's en video's? Is het raadzaam om ruimte bij te kopen? Of onzin?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:10

Maar dat maakt toch niet dat ze dan niet eerst stuiteren? Dat hebben we allemaal gedaan. :D
En ja ik had zit les.

Dan zou je moeten beginnen op een. Mechanisch paard.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:14

DuoPenotti schreef:
Dan zou je moeten beginnen op een. Mechanisch paard.

Ik heb weleens zitten denken dat dat sowieso een goed idee is.

DuoPenotti

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:18

Ja lijkt mij ook.
Eerst een certificaat van 10 lessen Otto kunnen overhandigen dan pas in de reguliere les. :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:29

Of beginnen op een shire! :+
Zo voelde het voor mij een beetje.
Hoi Axel is dit je eerste les? Hier dit is Maybe! (KWPN)
Voor mijn gevoel was dat paard 3 meter hoog.
Maar dat kwam doordat ik een mini-mens van elf jaar oud was.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:49

Interessant genoeg worden zowel bij langdurige backpackers (dus mensen) als bij langdurige belasting bij honden zo'n 20% van het ideaalgewicht ook als maximale belasting zonder schade gezien. De onderzoeken die ik heb gezien in het verleden gaven ook al bij 22% regelmatig extra gangverstoringen aan en dat begon soms zelfs al iets onder de 20%. Dus ik zou zelf wel echt max. 20% aanhouden.

Voor maneges vind ik een lagere schoon gewicht wel logisch, want al deze onderzoeken gaan uit van goed passend harnachement. Dat valt bij maneges nogal eens tegen. Combineer dit met vrij veel beginnende ruiters, vaak vrij spierarme paarden, en 2 uur, soms 3 uur per dag lopen, en dan is de grens wat naar beneden bijstellen wel degelijk verstandig.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:11

Kan iemand mij dan uitleggen waarom we het oké vinden (meerdere keren op bokt gezien iig) als een volwassene van 1,60 en 50 kg op een b-pony rijdt om hem te "corrigeren"? Inclusief tuig komt dat zeker boven de 20% uit en dan is de pony in kwestie vaak ook nog ietsjes te zwaar.
Maar als iemand van 120 kg op een Shire gaat zitten, wordt er gezegd dat iemand met dat gewicht niet op een paard thuis hoort, terwijl diegene keurig binnen de 17,5% norm van de KNHS valt en ook zeker niet te lang is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:47

Ik denk dat het een noodgreep is en dat het daarom zogenaamd okay is. Mensen die op B-pony's passen 'corrigeren' hem meestal niet goed. Maar liever zou ik zien dat dat dan vanaf de grond gebeurt, of met lange lijnen... tenzij het anders echt gevaarlijke situaties oplevert, dan moet het maar een keertje. Maar goed het lijkt me vreselijk onnodig en ik ben zeker niet voor.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:52

DuoPenotti schreef:
Maar bij een manege komen ook de mensen die nog geen pas kunnen licht rijden. In de galop stuiteren.
Daar is het een manege voor.
Dus snap een strengere marge daar wel.

Ik snap een marge, maar deze marge is redelijk random. En ik denk dat er echt wel manieren zijn om een ruiter goed te leren mee te gaan met een paard. Begin idd eens met een paar lessen op een equisimulator, pak eens wat voltige en in hand werk mee.
Ik zeg niet dat manegepaarden het niet zwaar hebben. Maar een gewichtslimiet is niet een heilige oplossing. Toevallig was ik laatst op zo'n manege. Idd keurig allemaal op gewicht de ruiters, maar dan paarden met slecht druk verdelende zadels en dan een wolpad er onder. Ook duidelijk te lange meiden in te kleine zadels. Gewichtslimieten of percentages zijn een hulpmiddel, geen vervanging voor goed tuig of goeie training. Dus als ik op zo'n stal kom en ik zie 80 kg staan en ik zie verschillende paarden van rond de 175 lopen dan errort er in mijn hoofd iets.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:54

Ik heb het nooit zo gezien... maar dat zal van de manege afhangen. Je kunt ook gewoon zuinig zijn op je paarden. Ik wilde zelf als bijrijder niet iemand die zwaarder was dan 65 kg. Hoeveel nare reacties ik daar wel niet op had gehad... :') Maar ik wilde gewoon zuinig zijn op de rug van mijn paard.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:34

Sheran schreef:
Ik heb het nooit zo gezien... maar dat zal van de manege afhangen. Je kunt ook gewoon zuinig zijn op je paarden. Ik wilde zelf als bijrijder niet iemand die zwaarder was dan 65 kg. Hoeveel nare reacties ik daar wel niet op had gehad... :') Maar ik wilde gewoon zuinig zijn op de rug van mijn paard.

Niemand zegt dat je niet zuinig mag zijn op je paard. Hel, ik beschouw het als een plicht van een eigenaar om zo goed mogelijk voor z'n paard te zorgen en daar horen dit soort dingen bij. Maar de vraag is nog altijd wel, waarom die marge. Wat brengt dat op en hoe onderbouw je dat. Jij zelf hebt alleen je eigen paard om je op te richten, dus dan kan je de meest passende grens vinden die je nodig hebt.

Maar als standaard richtlijn is er gewoon geen onderbouwing genoeg. Er zijn op dit soort vlakken gewoon te weinig echt goede onderzoeken gedaan. Als zulke onderzoeken er zijn komen ze altijd uit rond de 25%. Maar ze gaan ook altijd uit van enigszins vaardige ruiters, gezonde paarden en passend tuig. Welk stuk draagt waarbij en wat veranderd iets? En wat is dan eigenlijk meer een probleem, het gewicht of het niet passende tuig of het feit dat jij niet in dat zadelpast. Of misschien het tegen de beweging in gaan? We weten gewoon te weinig voor mijn gevoel om gewichtslimiet ook echt iets te laten zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:59

Die richtlijn is waarschijnlijk een handig hulpmiddel, maar er is toch ook nog zoiets als gezond verstand? Iemand met flink overgewicht moet gewoon niet op een paard gaan zitten, of het nou procentueel klopt of niet. Je maakt mij ook niet wijs dat zo iemand een goede conditie heeft.
Ja en natuurlijk is dan de vraag "wat is flink overgewicht", daar kun je ook nog over gaan discussiëren. Maar het is jammer als mensen het zelf niet meer zien, en denken dat het geen probleem is om veel te zwaar op een paard te gaan zitten.

Ik heb ook op een manege gereden waar de jonge gids die de buitenritten verzorgde het héél erg lastig vond om een volwassen vrouw aan te geven "je bent te zwaar om mee te gaan"
Dat deed ze dus niet. Ze probeerde haar op het minst kwetsbare paard te manoeuvreren. Maar mevrouw in kwestie vroeg rustig om het paardje dat zo ontzettend moeilijk op gewicht te houden was. Hoezo hebben mensen zo'n bord voor hun kop? Die vrouw woog ruim meer dan 100 kilo, bij een lengte van iets van 1,65.
Vroeger was paardrijden misschien voornamelijk een vervoermiddel, maar tegenwoordig is het een SPORT, of dat zou het moeten zijn..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:38

Picopico schreef:
Kan iemand mij dan uitleggen waarom we het oké vinden (meerdere keren op bokt gezien iig) als een volwassene van 1,60 en 50 kg op een b-pony rijdt om hem te "corrigeren"? Inclusief tuig komt dat zeker boven de 20% uit en dan is de pony in kwestie vaak ook nog ietsjes te zwaar.
Maar als iemand van 120 kg op een Shire gaat zitten, wordt er gezegd dat iemand met dat gewicht niet op een paard thuis hoort, terwijl diegene keurig binnen de 17,5% norm van de KNHS valt en ook zeker niet te lang is.

Ik denk dat het erop neerkomt dat "corrigeren" toch meer noodzaak is bij kinderpony's terwijl er simpelweg geen ervaren genoeg ruiters in de optimale gewichtsklasse bestaan. Die 60 kilo incl tuig is dan nog enigszins in de buurt van de richtlijnen (20-25% afhankelijk van hoe groot de pony is) en het feit dat het om een handige, fitte ruiter gaat die er slechts incidenteel op stapt en wel in het zadel past maakt het ook stuk minder erg qua impact.

Iemand van 120kg past over het algemeen in geen enkel commercieel gemaakt zadel (als in, eentje tot 18,5 inch), dat is al reden genoeg om niet op een paard te stappen. Plus grote trekpaarden hebben vanwege hun bouw en beweging aanzienlijk minder draagkracht dan rijpaarden, omdat ze nou eenmaal gefokt zijn om zware lasten te trekken en niet te dragen. Dan zorgt rekenen met dezelfde percentages voor een vertekend beeld, 15% eigen gewicht voor een trekpaard is echt heel veel. Last but not least, ervan uitgaande dat die persoon van 120 kilo een dame van gemiddelde lengte is zoals je het meestal ziet, en niet the Rock ofzo, hebben we het over iemand die minstens in 40% uit dood gewicht bestaat wat niet in balans mee kan bewegen. Niet iedereen hoeft een profatleet te zijn, maar bij zulk extreem overgewicht is enige fitheid over het algemeen heel ver te zoeken.

Nikass schreef:
Vroeger was paardrijden misschien voornamelijk een vervoermiddel, maar tegenwoordig is het een SPORT, of dat zou het moeten zijn..

Maar amateursport is over het algemeen niet gewicht gebonden want we doen het voor de lol en niet voor de prestaties. Ik kan zo 123 weinig activiteiten bedenken waar je geweigerd kan worden puur doordat je te zwaar bent... niet fitte, veel en veel te zware mensen gaan elke dag hardlopen, zwemmen, klimmen etc zonder dat de wereld vergaat ;) In deze zin is paardrijden eerder een uitzondering dan de regel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:21

Die meisjes van zestien die een manegepony bijrijden om hem een beetje hanteerbaar te houden, wegen geen zestig kilo hoor. Eerder 45 of 50.

Ook amateursport voor de lol is toch sport? Of zou het moeten zijn. Ik denk dat dat juist het probleem is? Er opzitten en je laten vervoeren is inderdaad iets anders.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:43

60 inclusief tuig en alles, al zou een ponymaat zadeltje waarschijnlijk lichter zijn dan een normaal zadel.

Bij amateursport (op paardensport na dus) zou te zware mensen weigeren toch juist helemaal averechts werken? :? Gezien heel veel mensen sporten om af te vallen, fitter te worden etc. De verwachting dat je in eerste instantie fit moet zijn om uberhaupt te mogen sporten is er dan helemaal niet, op zulke extreme gevallen na dat een poging tot sporten onvermijdelijk tot letsel zou leiden. In deze zin is paardensport juist een vreemde eend, helemaal logisch vanuit dierenwelzijn gekeken, maar het argument "het is een sport dus je moet fit zijn om eraan te beginnen" slaat IMO nog steeds nergens op.

Het probleem zit er meer in dat je in de paardensport (of eigenlijk dressuur :+ ) blijkbaar redelijk ver kan komen zonder enigszins fit te zijn terwijl het bij andere sporten gewoon niet zo is. Beetje kort door de bocht, maar een dikke klimmer is per definitie een slechte klimmer, zelfs voor amateurniveau, terwijl amazones met obesitas ook nog in GP dressuur te vinden zijn. Nou dan zijn ze blijkbaar sportief en fit genoeg voor hun discipline :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:52

Nee niet weigeren, dat zeg ik ook niet. En ja goed als mensen gaan bewegen, zeker.
Maar ik heb het over mensen die dagelijks paardrijden en helemaal niets aan hun gewicht doen.
Als je gaat zwemmen en na verloop van tijd daardoor minder zwaar bent, prima uiteraard. Maar een paard gebruik je daar toch niet voor?

Ja imo zit daar ook een probleem; dat jury van alles goedkeurt en punten toedicht, terwijl de basis van het rijden nog helemaal niet goed is. Maar dat is weer een andere discussie :)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:56

Fly_high schreef:
Picopico schreef:

Ik denk dat het erop neerkomt dat "corrigeren" toch meer noodzaak is bij kinderpony's terwijl er simpelweg geen ervaren genoeg ruiters in de optimale gewichtsklasse bestaan. Die 60 kilo incl tuig is dan nog enigszins in de buurt van de richtlijnen (20-25% afhankelijk van hoe groot de pony is) en het feit dat het om een handige, fitte ruiter gaat die er slechts incidenteel op stapt en wel in het zadel past maakt het ook stuk minder erg qua impact.

Tja, dat vraag ik me dus sterk af. Een pony van 1,20 weegt vaak nog geen 250 kg (gezond gewicht). Met 60 kg ga je dan toch zeker richting de 25%. Zeker in combinatie met de lengte vind ik dat toch wel een behoorlijke belasting, hoe fit en in balans de ruiter ook is (de pony is dat vaak dan weer niet).
Als het nou een type IJslander was, oké. Maar het gaat vaak om te dikke Welsh pony's met dunne beentjes en een (enigszins) holle rug. Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat dat gezond is voor zo'n pony. Stel je eens voor dat iemand van 2,20 en 150 kg inclusief tuig (heel zwaar zadel, want persoon heeft geen overgewicht) op een te dikke, niet erg fitte KWPN'er van 1,65 gaat zitten. Dat vind ik zelfs voor een foto niet oké :x

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:04

Waarom kan een ijslander meer?
Een quarter ook?
Is dat zo of nemen we dat maar aan omdat we het vaak zien?
En ja als dat wel kan, waarom dan?
En maken wij ons bij andere rassen niet overdreven druk.

En nee daar pleit ik niet voor met 120 op een paard te zitten. Maar gewoon echt als hoe zit dat dan?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:18

Bouw. Ik heb op IJsland een rit van drie uur gemaakt achter iemand aan die ook wel boven die 120 kg uitkwam, en dat paard liep probleemloos met die man steile hellingen af, sprong van de weg af in het beekje en liep na de rit vrolijk weer de paddock in.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:25

Maar wat in die bouw maakt dat dan?

Kijk ik begrijp dat een paard met een lange (weke) rug minder kan dragen.
Ik ga er ook vanuit dat bijvoorbeeld mijn vierkante tinkers ook meer kunnen dragen dan een slanke rechthoek model Kwpn-er.
Ze hebben een brede boeg en heupen. Hun benen staan daarom naar mijn idee breder en dus steviger uit elkaar.
En ze hebben geen lange iele benen maar stevig fundament zeg maar.
Toch zal bij die van 146 niemand zeggen zet daar maar 100 kilo op.
Gezien zijn eigen gewicht.
Maar op die Kwpn-er misschien wel.

Wat maakt onze beleving daar anders in?
Of is wat ik opnoem niet een sterke bouw?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:30

Mensen hebben dat ook. Een bodybuilder moet niet gaan balletten, en vice versa. Marathonlopers hebben een andere bouw dan sprinters. Het gaat inderdaad over botstructuur en type spieren.

Uiteindelijk is het het paard dat laat zien of hij het gewicht goed kan dragen of niet.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:40

Een IJslander heeft een korte, vrij rechte rug en redelijk stevige benen. Bovendien zijn ze altijd voornamelijk als rij- en lastdier gebruikt. De "zwakke" exemplaren die niet urenlang veel konden tillen vielen vanzelf af en werd niet mee gefokt. (Denk ik, was er niet bij natuurlijk. Iemand die weet hoe paarden fokken ging in vroegere eeuwen?). In tegenstelling tot trekpaarden en Friezen bijvoorbeeld. Die werden vooral gebruikt om te trekken en zijn dus niet geselecteerd op het hebben van een ideale bouw voor het dragen van een ruiter.
Wat dat betreft betwijfel ik dus ook of een Tinker nou wel zo'n goed voorbeeld is van een stevig ras dat veel kan hebben (dragen). Want ook Tinkers werden vooral gebruikt om te trekken en niet om te dragen. Een Arabier (en warmbloeden) daarentegen is wel altijd een rijpaard geweest (ook (zeker) voor lange afstanden). Zou je dan kunnen concluderen dat een Arabier naar verhouding meer gewicht kan dragen dan een Tinker? Is hier überhaupt onderzoek naar gedaan?

Dan een vervolgvraag: hoe komt het dat een ezel sterker is dan een paard? Muildieren/ezels zijn sterker dan paarden en ezels. Hoe kan het dat ze sterker zijn dan beide ouders?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:08

Prrrr schreef:
Mensen hebben dat ook. Een bodybuilder moet niet gaan balletten, en vice versa. Marathonlopers hebben een andere bouw dan sprinters. Het gaat inderdaad over botstructuur en type spieren.

Uiteindelijk is het het paard dat laat zien of hij het gewicht goed kan dragen of niet.

Volgens mij sla jij hier de spijker op z'n kop. Een paard laat het wel zien of hij het gewicht goed kan dragen.

Hier zit alleen 1 probleem in, heel veel mensen begrijpen de signalen van het paard niet. Bij ons op stal zie ik zoveel mensen rondrijden op paarden die in stal en onder het zadel pijnsignalen afgeven. Van luchtzuigen tot trappen naar het been tot staken, bijten en steigeren. En mensen gaan gewoon door. Hierin gaat het niet om mensen die te groot zijn voor hun paard, maar wel om mensen die dus niet de ongemakken van hun dieren zien. En dat vind ik wel heftig.

Om helemaal op de beginvraag terug te komen. Met 88 kg zou je wat mij betreft nog wel kunnen paardrijden. Wij hebben op manegepaarden de limiet van 95 kg en er zijn echt paarden die dit zonder problemen tillen, ook de onervaren ruiters wel. Daarbij hebben de dieren wel passend tuig en worden ze wanneer nodig nagekeken door de fysio en bijgereden door een ervaren ruiter. Met 88 kg zou je met tuig en kleren uitkomen op een gewicht van +- 100 kg, daarmee zou je op een gezond! en getraind! paard van 550 kg prima kunnen rijden. Met gezond bedoel ik een paard zonder ernstig overgewicht en zonder rug of beenproblemen door bouw of blessures.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:18

Citaat:
Zou je dan kunnen concluderen dat een Arabier naar verhouding meer gewicht kan dragen dan een Tinker? Is hier überhaupt onderzoek naar gedaan?

Dit vind ik dus ook interresant.

Daarnaast is de tinker dus geen raszuiver dier, Daar werd alles ingedonderd wat toevallig bij elkaar stond.
Dus in de zin misschien helemaal geen goed voorbeeld. Daar zijn er ook genoeg van met een weke rug.
Maar had die 2 van mij voor me in beeld. :o
Korte rug, maar weer niet zo kort dat er geen gewoon volwassen zadel op past.
Breed gebouwd, maar er zijn ook genoeg smalletjes.

Ik denk idd dat femek het goed verwoord :j
Maar vind het vaak wel bijzonder, er word altijd alleen maar met de gewicht percentages gegooid, maar nooit met bouw.
Oke ik begrijp dat dat een handige snelle leidraad is, maar meer dan dat is het imo ook niet.

Ik vind de leidraad of je in het zadel past op zich een vele duidelijkere
Een te lang persoon drukt zich ook achter op de lepel, dus past ook niet.
Te dikke kont past dus ook niet.