Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:29

3x gelezen, waar zegt ze dat precies? :?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:30

Hoe kan je toch oordelen over de zorg in Nederland, terwijl je geen enkele (recente) ervaring hebt hoe het werkelijk in de zorg in Nederland toe gaat.

Je hebt geen kennis van de zorg in Nederland en dat is logisch als je op een berg ver weg woont en ook geen medische achtergrond hebt of niet werkt in de zorg.

En je kan weleens wat lezen op internet, maar dat zegt niet alles en zeker niet altijd de waarheid.

Ik kan ook niet de situatie van de zorg in Spanje beoordelen, ik heb er geen ervaring mee, ook al ben ik weleens in Spanje geweest en ken ik ook mensen met 2e huizen in Spanje.

Dus blaas niet zo hoog van de toren over zaken waar je geen kennis van hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:33

Er zit toch (te) veel geld in het managementgedeelte van de zorg?
Dat stond zelfs in het bericht wat ging over waarom de laatste onderhandelingen mislukt zijn.. meen ik?

Terwijl aan de andere kant ook wel eens salarissen geplaatst worden, en die dan toch weer niet superlaag zijn...
Ik blijf dat een lastig verhaal vinden en er is eigenlijk weinig echte informatie te vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:36

Relaxed schreef:
3x gelezen, waar zegt ze dat precies? :?

Ze reageert op dat ík dáár kritisch over ben :)*

Ik ben niet kritisch op vaccineren op zich nl. :)* :)*

@Elektra; het is zoals je wellicht heb meegelregen een wereldwijd probleem en wat in NL speelt een EU probleem; NL is geen eiland :)* en mijn opmerkingen slaan niet alleen op NL :)* :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-09-21 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:37

HC heeft ook zijn eigen waarheid, maar wij van mora adviseren een leesbril.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:37

Cer schreef:
Dat stond zelfs in het bericht wat ging over waarom de laatste onderhandelingen mislukt zijn.. meen ik?

Terwijl aan de andere kant ook wel eens salarissen geplaatst worden, en die dan toch weer niet superlaag zijn...
Ik blijf dat een lastig verhaal vinden en er is eigenlijk weinig echte informatie te vinden.

Als je werkt op HR in de zorg weet je wat die salarissen zijn.
Ik vind ze niet slecht, maar ten opzichte van opleiding en verantwoording en zwaarte van de functie, kan daar nog wel wat bij.
Zeker nu er schaarste komt.

Wat betreft verplichte vaccinaties in de zorg, die zijn er al voor een deel van het zorgpersoneel: Hepatitus-B.

Hoor je nooit wat over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:38

Cer schreef:

Ik heb bij een zorginstelling gewerkt en de salarissen zitten idd met name in de veelste dikke managementlagen.. Bij diezelfde instelling werd op dat moment enorm bezuinigd op het verzorgende personeel, afdelingen waar ze voorheen met 4 op stonden, stonden ze nu zomaar alleen. Ondertussen moest er toch echt nog weer een manager bij voor huppeldepup :j

Maar ja, hoe wil je dit gaan aanpakken.. Vanuit de overheid minder geld betekent dat er waarschijnlijk nog minder geld naar de zorg van patienten gaat, de besturen gaan niet zomaar in hun eigen vingers snijden :n Dan zou je al moeten gaan opleggen dat er maar een bepaald % management mag zijn en wie controleert dat? Daar gaat sowieso jaren overheen..

Daarom wil ik daar nooit teveel over nadenken, ik heb geen idee.. :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:40

Relaxed schreef:
Maar ja, hoe wil je dit gaan aanpakken..

Verkapte vaccinverplichting voor iedereen en pascontrole daarop.... :x
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-09-21 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

bigone schreef:

Nou idd, ik snap de conclusie naar de coronapas echt niet..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Electra63 schreef:
robert45 schreef:
En er is geen enkele haast bij het eventueel versnellen van die operaties.

De maatschappen van artsen hebben er geen enkel belang bij want dat brengt geen poen op.

Een kennis heeft zich als verpleegkundige aangemeld om weekenddiensten te draaien zodat de operatiekamers beter gebruikt kunnen worden. Geen behoefte aan. Op dit moment worden in zijn ziekenhuis ook lang niet alle operatiekamers gebruikt.

Je moet ook maar net chirurgen hebben, die in het weekeind nog eens willen en kunnen opereren.
Of verwachten we dat artsen 7 dagen per week (complexe) operaties gaan uitvoeren?

Plus je moet dan nog minimaal 1 extra OK team achter de hand hebben voor spoedgevallen zoals al een "simpele" keizersnede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:41

Huertecilla schreef:
Relaxed schreef:
Maar ja, hoe wil je dit gaan aanpakken..

Verkapte vaccinverplichting voor iedereen en pascontrole daarop....

Kerel :roll: daar gáát dit helemaal niet over :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:41

Relaxed schreef:
Cer schreef:

Ik heb bij een zorginstelling gewerkt en de salarissen zitten idd met name in de veelste dikke managementlagen.. Bij diezelfde instelling werd op dat moment enorm bezuinigd op het verzorgende personeel, afdelingen waar ze voorheen met 4 op stonden, stonden ze nu zomaar alleen. Ondertussen moest er toch echt nog weer een manager bij voor huppeldepup :j

Maar ja, hoe wil je dit gaan aanpakken.. Vanuit de overheid minder geld betekent dat er waarschijnlijk nog minder geld naar de zorg van patienten gaat, de besturen gaan niet zomaar in hun eigen vingers snijden :n Dan zou je al moeten gaan opleggen dat er maar een bepaald % management mag zijn en wie controleert dat? Daar gaat sowieso jaren overheen..

Bij ons gaan steeds meer lagen eruit.
Zelfsturende teams.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:42

Relaxed schreef:
bigone schreef:

en omdat jíj het allemaal niet snapt, ben ík gek _O- _O- _O-

Ok, ik ga weer wat nuttigs doen :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:43

Electra63 schreef:
Relaxed schreef:

Bij ons gaan steeds meer lagen eruit.
Zelfsturende teams.

Dat zag ik bij de instellingen zelf idd ook wel gebeuren, alleen dat zelfsturend geeft ook weer extra werkdruk, was een lastig dilemma. Ik werkte zelf op een shared service centre en daar was helaas geen sprake van minder lagen, kwamen er steeds meer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:45

Huertecilla schreef:
Relaxed schreef:

en omdat jíj het allemaal niet snapt, ben ík gek _O- _O- _O-

Ok, ik ga weer wat nuttigs doen :evaw:

Ik snap HET wel, ik snap JOU niet.. En ook dat jij gek bent heb ik nergens gezegd.. Die leesbril he, koop hem ff.. :)*

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:57

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:15

De kamer wel, maar het kabinet wil niet.
Rutte is tegen en vindt dat een demissionair kabinet daar geen beslissingen over moet maken....

Waarom over andere dingen wel dan?! :?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:16

Needje schreef:
Rutte is tegen en vindt dat een demissionair kabinet daar geen beslissingen over moet maken....

Corona is nog een lopende zaak en daar kunnen ze wel besluiten over nemen.
Ik hoop wel dat die 600 miljoen ieder jaar zal zijn ipv 1 keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:17

Needje schreef:

Begrijp je dat echt niet? Het kabinet mag alleen lopende zaken behandelen. Corona is lopend daarom zijn ze op dat vlak niet demissionair.

Over alle andere nieuwe zaken mag dat dus niet. Dat moet een nieuw kabinet doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:21

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
Vaccinaties voor sommige groepen onzin, ben jij arts HC of onderzoeker? Of zeg je dat uit gefrustreerd zijn omdat jouw zoon “ moest “ vaccineren. En omdat er zoveel geluiden over de bijwerkingen zoals myocarditis zijn bij jonge gezonde mannen. Had jij liever dat je zoon Corona gewoon had doorgemaakt want hij is jong en gezond en loopt dus geen risico ?
Risico op myocarditis door vaccinatie bij jonge gezonde mannen is 1 op 60.000.
Risico op myocarditis bij dezelfde groep door Corona 1 op 60. Wil het onderzoek nog wel even weer opzoeken maar dit is de conclusie na onderzoek op Amerikaanse universiteiten bij jonge atleten , dus gezonde sterke kerels.

...en nu ben je wél weer voor verkapte verplichting en pascontrole?! %)

HC, gek of niet is je eigen conclusie.
Ik denk dat jij de risico’s van vaccinatie zwaar overschat en de risico’s van Corona zwaar onderschat . That’s it, niet meer en niet minder.
Maar zoals je reageert krijg ik soms wel Catweazle beelden voor me :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:35

Huertecilla schreef:
Na voorjaar dit jaar echter.... sorry maar echt geen goed woord voor wát dan ook van beleidszijde.

Eh, in het voorjaar was het grootste gedeelte nog niet gevaccineerd... zelfs de risicogroep in mijn omgeving, degene die opgeroepen waren en niet degene die vergeten waren, hadden er net 1 eind mei. Dus dat voorjaar was echt te vroeg geweest.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:36

Spenk schreef:
Needje schreef:

Begrijp je dat echt niet? Het kabinet mag alleen lopende zaken behandelen. Corona is lopend daarom zijn ze op dat vlak niet demissionair.

Over alle andere nieuwe zaken mag dat dus niet. Dat moet een nieuw kabinet doen.

En jij denkt dat zij alleen lopende zaken behandelen? Zo verpakken ze het misschien.
Een wet aanpassen zodat we een avondklok opgelegd kunnen krijgen als zij vinden dat daar reden toe is heeft niet alleen met Corona te maken.
En het tot in den treure uitstellen van een formatie is imo ook gewoon bewust. Ze zitten er wel prima zo vinden ze. Of hebben ze er geen actieve herinnering aan dat ze demissionair zijn en er een nieuw kabinet gevormd moet worden?! :+
Tijd voor nieuwe verkiezingen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:47

De problemen van de zorg krijg je op dit moment niet opgelost vrees ik. Alleen door een deel reorganisatie van de werkzaamheden kun je de belasting soort van acceptabel houden.
Maar de steeds duurdere behandelingen en mensen die ze opeisen en bovenal de vergrijzing is ons daadwerkelijke probleem. Daar kunnen we NL haast failliet op laten gaan als we niks anders doen dan geld daar in pompen.
Tuurlijk, minder dure managementlagen zijn fijn. Anderzijds lopen ze dan weg naar commerciële functies waar wel betaald wordt.

Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zie heel veel mensen werk doen in de zorg waar ze veel te hoog voor zijn opgeleid. Zorgmedewerkers die schoonmaken en koken. Paramedici die rondjes wandelen of fietsen met bewoners of (zoals in mijn geval) basale voedingsadviezen geven omdat er in de basis iets mis is.

Tot de vergrijzing voorbij is zal de zorg blijven kraken en piepen. En daar kunnen we weinig aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:50

Needje schreef:
Spenk schreef:

En jij denkt dat zij alleen lopende zaken behandelen? Zo verpakken ze het misschien.
Een wet aanpassen zodat we een avondklok opgelegd kunnen krijgen als zij vinden dat daar reden toe is heeft niet alleen met Corona te maken.
En het tot in den treure uitstellen van een formatie is imo ook gewoon bewust. Ze zitten er wel prima zo vinden ze. Of hebben ze er geen actieve herinnering aan dat ze demissionair zijn en er een nieuw kabinet gevormd moet worden?! :+
Tijd voor nieuwe verkiezingen!

Je weet dat het kabinet toen nog niet demissionair was? Die wet is nog voor het aftreden gemaakt.
En bovendien had dat alles met corona te maken. Dus mag het.

Nieuwe verkiezingen alleen omdat de huidige uitslag je niet aanstaat? Dat zou wat wezen. Ze gaan gewoon hier wel een formatie uit vormen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:52

Nou zo gewoon is die formatie nog niet, heb laatst toch gelezen dat nieuwe verkiezingen niet ondenkbaar zijn..