Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:47

Je ziet nu veel mensen zeggen: ik heb het vast al gehad want 2 weken geleden had ik a + b.
Maar in de praktijk is het dus maar een kleine groep die ook daadwerkelijk positief getest wordt. Wij kunnen redelijk laagdrempelig testen maar als dat niet kan krijg je dus een hoop speculatie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:48

Hooikoorts kan ook kortademigheid/benauwdheid veroorzaken. Daar heb ik ook last van tot de berken klaar zijn met stuiven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:49

pien_2010 schreef:
Dat is heel jammer omdat je jouw eigen therapie hebt bedacht alles minitieus bijhoudt maar dat heeft nul waarde daar je geen bevestigde covid-19 hebt.

Jammer dat er geen like knop is

Electra63

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:54

Ik heb in november/december zeker 10 weken gehoest en heel benauwd gehad. Prednisonkuur en ook antibioticakuur nog gehad.
Verder goed ziek, ontstoken ogen, oorpijn enz......
Als ik dit nu zou hebben, dan had ik misschien ook wel gedacht aan Corona.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:56

Gecondoleerd morrie

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:09

Popstra schreef:
pien_2010 schreef:
Dat is heel jammer omdat je jouw eigen therapie hebt bedacht alles minitieus bijhoudt maar dat heeft nul waarde daar je geen bevestigde covid-19 hebt.

Jammer dat er geen like knop is

Jup.
Ik vraag me ook echt af hoe betrouwbaar de testmethodes zijn.
Je weet het nu gewoon nooit zeker.
Het kan alle kanten op, ook dat er straks een test komt die bewaard bloed wat eerst negatief was, maar dan toch massaal positief blijkt.
Punt is denk ik ook stel je bent positief, hoeft het nog niet altijd wat te zeggen.
Ook niet met klachten, ook dan lijkt mij dat 100% bevestiging niet kan met milde gevallen.
Want op die tig andere virussen testen ze niet, als het al een virus is waar ze op kunnen testen.
Of zeg ik nou iets vreselijk doms?
Ik zit nu gewoon hardop te denken hier.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:17

Naderhand zou je wellicht wel op antistoffen kunnen laten testen om voor jezelf het bewijs te hebben dat je het hebt gehad. Maar ik vind het enorm nalatig dat er nog steeds niet flink doorgetest wordt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:20

elnienjo schreef:
Naderhand zou je wellicht wel op antistoffen kunnen laten testen om voor jezelf het bewijs te hebben dat je het hebt gehad. Maar ik vind het enorm nalatig dat er nog steeds niet flink doorgetest wordt.

Ik vind vooral dat huisartsen hier ook wisselend zijn. Collega was ziek en kreeg een test onder het mom van een 5 maanden oude baby. Collega voelde zich ziek maar kon prima uit bed. Collega van mijn vriend ligt dood ziek op bed en krijgt geen test.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:21

elnienjo schreef:

Ik heb in elk geval een poging gedaan om iets te hebben liggen.
Er ligt hier bloed, maar ik ben het met je eens.
Het is ook gewoon raar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:28

lenaa_tje schreef:
elnienjo schreef:

Ik vind vooral dat huisartsen hier ook wisselend zijn. Collega was ziek en kreeg een test onder het mom van een 5 maanden oude baby. Collega voelde zich ziek maar kon prima uit bed. Collega van mijn vriend ligt dood ziek op bed en krijgt geen test.

De huisarts bepaalt niet of je een test krijgt dat doet de GGD

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:29

Bijzonder dan! Al zal de 1 net Drenthe zijn en de andere Groningen. Woon vlak bij de provincie grens. Maar een huisarts moet dat wel aangeven toch? Denk ik?

Als de ene huisarts dat aanvraagt en de ander zegt uitzieken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:33

Gecondoleerd Morrie, sterkte met het verlies van je moeder

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:47

Gecondoleerd Morrie :(:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:47

Sterkte Morrie, wat verdrietig.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:48

@moonfish: doorgaans wordt corona in eerste instantie niet in het bloed aangetoond. Het virus koloniseert het neusepitheel, en gaat eventueel vanuit hier door naar de longen, maar de infectie van de longen komt als het ware van bovenaf (vanuit de neus richting de bronchen --> bronchiolen --> alveolen.

(ter info: er zijn virussen die bijvoorbeeld intredepoort de tonsillen (amandelen?) hebben. Deze virussen gaan via de tonsillen naar het bloed --> naar de lymfeknopen waar primaire xxx plaats vindt --> dan opnieuw via het bloed naar de longen waar ze de longen infecteren van "onderaf". Dergelijke virussen zijn in de eerdere fasen in het bloed aantoonbaar.)

Je toont infectie aan in de gebieden waar kolonisatie plaats vindt dus middels neusswabs, en niet in het bloed. In late stadia kan het zijn dat het virus wel doorbreekt naar de bloedbaan, maar de primaire vermeerdering zit dus niet in het bloed, en in dergelijke gevallen dat een virus in late stadia doorbreekt naar de bloedbaan heb je eerder met ernstige ziekte te maken, en niet meer met relatief lichte symptomen.

Antistoffen kun je wel in het bloed aantonen. Dus niet of je het virus momenteel hebt, maar of je het virus op een tijdstip hebt gehad en het lichaam daar antistoffen tegen heeft aangemaakt. Antistoffen worden zowel in het bloed gevormd --> IgG, en lokaal IgA. Dus voor antistof testen zijn bloedtesten dus wel nuttig.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:25

Weet iemand hier of de toiletten in de trein en op stations geopend zijn?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:40

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:42

casperzazoe schreef:

De toiletten in de trein wel.

Het toilet op Almere Centrum is in elk geval wel open :P Dus ik denk dat die ook op de meeste stations wel open zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:43

Gecondoleerd morrie.
Ik wens je heel veel mooie herinneringen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:46

Sizzle schreef:
Sterkte Morrie.

Er gaat op het moment blijkbaar ook een ander virus (of meerdere) rond dat veel benauwdheidsklachten geeft (kortademig, ademnood).
Inmiddels is het zelfs zo dat van de mensen met verdachte klachten maar zo‘n 15% Covid positief bevonden wordt. Mijn collega en zijn vrouw zijn ook net negatief getest terwijl ze hartstikke kortademig zijn.
Dat maakt het ook niet makkelijker om aantallen te tellen zonder tests.

De arts van het radboud waar ik onder behandeling ben en die tijdelijk intensivist was op de ic vertelde me gisteren dat negatieve testen hem niets zeggen en ze maar 60% betrouwbaar zijn

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:57

Inmiddels uitbraak in Fries AZC en vlak over de grens bij Winterswijk in een slachthuis , daar zijn de aangekondigde versoepelingen meteen weer teruggedraaid.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:15

Destination schreef:
casperzazoe schreef:

Sanifair toiletten en toiletten waar je contactloos kunt betalen zijn open volgens de website van de NS

https://www.ns.nl/uitgelicht/interessan ... orona.html

Thanks ik had er over heen gelezen :)

Contactloos is tegenwoordig bijna overal wel toch? Ze bedoelen toch dat het via zo'n apparaat gaat met poortjes ipv via een toiletjuffrouw?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:17

Er gaat gekeken worden of ik vervangende werkzaamheden kan gaan doen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:20

Gecondoleerd Morrie.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:26

Gecondoleerd en heel veel sterkte Morrie