Magrathea schreef:Ik vermoed dat er borstkanker bedoeld wordt waarvan bekend is dat het genetisch is
Ging inderdaad om de genetische variant.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KarenQ schreef:Stel he, stel je krijgt wel die wens én de mogelijkheid zou er zijn om zeker te weten dat een jongen zou zijn, zou je zoiets dan wel acceptabel vinden. Zo'n geslachtsselectie wat met embryo's kan?
Heel hypothetisch natuurlijk, want de wens is er nog niet. Ik kan mij voorstellen dat je als drager er toch anders over denkt.
__Sannne schreef:KarenQ schreef:Stel he, stel je krijgt wel die wens én de mogelijkheid zou er zijn om zeker te weten dat een jongen zou zijn, zou je zoiets dan wel acceptabel vinden. Zo'n geslachtsselectie wat met embryo's kan?
Heel hypothetisch natuurlijk, want de wens is er nog niet. Ik kan mij voorstellen dat je als drager er toch anders over denkt.
Nee. Mijn vader is ook drager van het gen en moet zich nu jaarlijks laten onderzoeken voor prostaatkanker. Er is namelijk gebleken dat je als drager van dit BRCA gen ook een hogere aanleg kan hebben voor het ontwikkelen van prostaatkanker als man zijnde.
smurffie schreef:IVF heeft zo verschrikkelijk veel nadelen. Onveilige hechting waardoor veel gedragsproblemen bij die kindjes.
In België lichten ze de mensen daar veel beter over in dan in Nederland
Sizzle schreef:smurffie schreef:IVF heeft zo verschrikkelijk veel nadelen. Onveilige hechting waardoor veel gedragsproblemen bij die kindjes.
In België lichten ze de mensen daar veel beter over in dan in Nederland
Heb je daat iets over?
Ik weet wel dat bepaalde medische risico‘s kleven aan ivf, maar onveilige hechting is toch een psychologische invloed.
Ik heb wat moeite met het idee dat een blastula al een onoplosbaar hechtingstrauma kan hebben. Maar ik leer graag bij.
Sizzle schreef:Het gaat natuurlijk ook niet om bewustzijn als je nog geen neuronen hebt. Het gaat om genetische predispositie, genetische of epigenetische „schade“ dus.
Zo heb je ook meer kans om dik te worden als je ouders of grootouders honger geleden hebben.
Sizzle schreef:Dat is evolutionair gezien op zich wel weer logisch
Ik heb met wormen gewerkt en dan moet je bij bepaslde experimenten continue oppassen dat ze genoeg eten hebben omdat ze anders in een stress stadium over gaan die ook in de volgende generatie voor effecten zorgt. Dat kan dus je resultaten zwaar beinvloeden.
Dat die stress doorgegeven wordt is ook initieel onderzocht in wormen. Die data is al vrij oud zelfs.
Sizzle schreef:Het gaat natuurlijk ook niet om bewustzijn als je nog geen neuronen hebt. Het gaat om genetische predispositie, genetische of epigenetische „schade“ dus.
Zo heb je ook meer kans om dik te worden als je ouders of grootouders honger geleden hebben.
Captain schreef:Ik vind dat ook razend interessant. Vriendin van mij heeft weleens 'baarmoedertherapie' gehad, waar ze terug gingen naar hoe ze zich voelde in de baarmoeder.Ik geloof nooit dat het bewustzijn van een foetus zodanig ontwikkeld is dat zich daar al trauma's kunnen ontwikkelen.
Die mevrouw gaf toen ook aan dat geboren worden een groot trauma is voor baby's (eh, blijven zitten is ook geen optie. En wat dacht je van de moeder die het eruit moet persen? Of de vader die ineens een meloen door een vagijn heen geperst ziet worden!?) ik kan me gewoon niet voorstellen dat het bewustzijn van een baby al zo groot is dat ze hier op latere leeftijd last van krijgen. Maar vind het wel interessant.. Als iemand een goede link heeft met meer informatie?