Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:30

Tiggs schreef:
Ik ben juist absoluut voor vrouwenquota. Ondanks het feit dat de verplichting om naar een bepaald percentage vrouwen in RvC's en RvB's te streven er is, gebeurt het gewoon niet. Dus dan maar een verplichting.

Ik kan hier een hele monoloog gaan houden, maar ik vind dat onder anderen Marry de Gaay Fortman hier erg goede dingen over zegt.

Wat seksistisch op mensen op basis van hun geslacht te gaan indelen en dan te gaan turven.
Ik had gehoopt dat we als maatschappij al wat verder waren dan die hokjes waar iedereen in geduwd moet worden, maar blijkbaar hangen er nog wat mensen in het verleden.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:56

Ja zo kan je het ook zien Enzino. Of je bekijkt het wat positiever en je ziet het als verplicht kansen creëren voor vrouwen. Inderdaad jammer dat het nodig is, maar zeggen dat het niet nodig is is ook gewoon je ogen dicht hebben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:01

Mavelle schreef:
Ja zo kan je het ook zien Enzino. Of je bekijkt het wat positiever en je ziet het als verplicht kansen creëren voor vrouwen. Inderdaad jammer dat het nodig is, maar zeggen dat het niet nodig is is ook gewoon je ogen dicht hebben.

Eens, het old-boys-network moet maar eens doorbroken worden.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:20

De tijd doet vanzelf zijn werk vwb vrouwen aan de top. Waar ik eind jaren 90 nog echt moest "vechten" voor een zware leidinggevende functie tussen de mannen (opmerkingen over en wat als je kinderen krijgt enzo), is ook daar de situatie compleet veranderd. Wij moesten ons echt bewijzen, maar mixed teams heeft echt voordelen en dat zag men ook in. Dat betekent wel niet direct naar huis rennen als kinderen ziek zijn. Opvang goed regelen en een flexibele partner. Steeds meer vrouwen studeren af in voorheen mannenberoepen en doen het daar heel goed. Ik geloof echt wel dat je met een goede opleiding en doorzettingsvermogen als vrouw net zo ver kan komen als een man. Overigens zie ik ook wel in dat sommige beroepen moeilijk haalbaar zijn (fysiek) voor vrouwen en dat mannen minder vertegenwoordigd blijven in bepaalde beroepen (zorg /onderwijs). Ik denk dat in Nederland veel mogelijk is. En als mannen of vrouwen graag parttime willen werken, of 100% zorgen, is dat ook ok. Echter wordt dan de top bereiken wel lastiger.
Ik ben wel van mening dat dit zonder bepaalde feministen uit het verleden niet mogelijk was. Mijn oma sprak daar vaak over, dat zij die kansen vroeger nooit heeft gekregen.
Misschien moeten wij ons maar meer richten op samenlevingen waar vrouwen nog echt geen rechten hebben en onderdrukt worden
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 27-12-19 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:24

Maarja, ongelijkheid zal er áltijd blijven, linksom of rechtsom.
Toen ik nog voor een baas werkte kregen medewerkers met kinderen voorrang op medewerkers zonder kinderen bij het plannen van de zomervakantie. Dat mijn man aan de bouwvak vast zat deed er niet toe....

Ook niet eerlijk, maar deal with it...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:09

Shae schreef:
Zullen we ook maar een vrouwenquota in de (uitvoerende) bouw doen. Of willen we alleen overbetaalde topfuncties? Ik werk trouwens wel voor een bedrijf met redelijk wat vrouwen in de directie- en managementlagen, maar wel op eigen houtje en niet 'omdat we een vrouw zoeken'.

Mannenquota in het basisonderwijs lijkt me ook wel een goede trouwens.

Vrouwen met kinderen zijn inderdaad uitermate geschikt voor de bouw. Bijtijda beginnen, bijtijds weer thuis, geen gedoe met schoolvakanties.
Een beetje inteligente moeder tekent daar toch voor!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:24

Over meer mannen in het (basis)onderwijs: ik zou het ook echt heel hard toejuichen want het zijn bijna allemaal juffen joh....heel erg zonde. Maar hoorde onlangs wel een goede reden waarom er tegenwoordig zo weinig mannen voor zouden kiezen: simpelweg omdat je van dat salaris als kostwinner geen gezin kan onderhouden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:56

Palmera schreef:
Shae schreef:
Zullen we ook maar een vrouwenquota in de (uitvoerende) bouw doen. Of willen we alleen overbetaalde topfuncties? Ik werk trouwens wel voor een bedrijf met redelijk wat vrouwen in de directie- en managementlagen, maar wel op eigen houtje en niet 'omdat we een vrouw zoeken'.

Mannenquota in het basisonderwijs lijkt me ook wel een goede trouwens.

Vrouwen met kinderen zijn inderdaad uitermate geschikt voor de bouw. Bijtijda beginnen, bijtijds weer thuis, geen gedoe met schoolvakanties.
Een beetje inteligente moeder tekent daar toch voor!

Het is maar goed dat ik geen kinderen wil, want ik denkt dat ik een werkgever in de bouw erg veel geld zou kosten (oh, oeps, stuk).

Overigens heeft juíst De Gaay Fortman heel veel bereikt zonder quota.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:57

pmarena schreef:
Over meer mannen in het (basis)onderwijs: ik zou het ook echt heel hard toejuichen want het zijn bijna allemaal juffen joh....heel erg zonde. Maar hoorde onlangs wel een goede reden waarom er tegenwoordig zo weinig mannen voor zouden kiezen: simpelweg omdat je van dat salaris als kostwinner geen gezin kan onderhouden.

Want de man is de kostwinner, standaard?
Dat vind ik echt een heel ouderwetse/unpopular opvatting.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:01

Tiggs schreef:
pmarena schreef:

Ehhh statistieken zeggen dat het op dit moment wel meestal zo is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:27

MarlindeRooz schreef:
Tiggs schreef:

Ehhh statistieken zeggen dat het op dit moment wel meestal zo is.

Ik denk ook niet dat dat heel hard gaat veranderen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:29

Niet als vrouwen altijd naar huis willen wanneer kind ziek zwak en misselijk is en zwanger zijn en minder gaan werken voor het kind. :D

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:42

Als de vrouw geen kostwinner is is dat ook wel zo logisch he, dat zij naar huis gaat ipv man.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:44

Is ook vrij lastig... als je een gezin wil, wat bij de meeste toch een biologische oerdrang is, zal toch de vrouw zwanger moeten worden, bevallen, baren en het daarbij behorende en benodigde verlof krijgen :=
En als je borstvoeding wilt geven is het wel praktisch als je als vrouw het minste werkt want je man kan dat zo lastig van je overnemen.

En ik denk echt dat vrouwen een andere rol in de opvoeding hebben dan mannen.

Helemaal gelijkheid komt er daarom nooit, gelijkwaardigheid natuurlijk wel. Maar een topfunctie als je maar 3 dagen wil/kan werken en flexibiliteit wil hebben voor als je kinderen ziek zijn gaat niet samen.
Dus heb ik geen topfunctie :+ Mijn man ook niet overigens. Wij zijn daar sowieso niet bepaald geschikt voor :')
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-12-19 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:45

Ik ben absoluut voor gelijke rechten en gelijke kansen, voor iedereen, maar man en vrouw zijn nu eenmaal niet hetzelfde (net als een PlayStation en een Wii dat niet zijn :') )

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:49

Ja, dat bedoel ik ook! Dat er nooit gelijkheid komt als vrouwen die houding blijven aannemen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:56

sureido schreef:
Ja, dat bedoel ik ook! Dat er nooit gelijkheid komt als vrouwen die houding blijven aannemen :)

Gelijkheid is ook niet mogelijk. Gelijkwaardigheid wel.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:59

Gelijkwaardigheid vraagt echter ook om (financiele) erkenning van "vrouwelijke" eigenschappen op de werkvloer. En dat zie ik zo snel niet veranderen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:05

Schemerdier schreef:
En iedereen die Chernobyl gezien heeft er ook niet meer zo'n veilig gevoel bij heeft :+

If anything, een veiliger gevoel. Er moet zooooveel misgaan wil er zoiets gebeuren, zeker in een westers land is de kans nihil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 08:55

soesita schreef:
Gelijkwaardigheid vraagt echter ook om (financiele) erkenning van "vrouwelijke" eigenschappen op de werkvloer. En dat zie ik zo snel niet veranderen.

Welke eigenschappen heb je het daar over?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 09:45

soesita schreef:

Vrouwen moeten zich juist als mannen gedragen op de werkvloer willen ze financieel gelijk gesteld worden. Zolang de meerderheid afhaakt voor het baren en zorgen, leveren ze geen gelijkwaardige prestaties als de mannen die doorgaans wél fulltime werken gedurende hun hele loopbaan. Werkgevers kunnen niet van vrouwen op aan zolang die nog massaal willen parttimen. Bijkomend nadeel is dat de periode dat vrouwen opeens afhaken voor kinderen steeds langer wordt gerekt omdat er steeds meer vrouwen pas tegen de 40 beginnen. En tegen dat ze 50 worden begint de mantelzorg voor de ouders in opmars te komen. Dat zie je mannen meestal ook niet op zich nemen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:14

En vergeet ook niet dat in de topfuncties (of de functies op de weg erheen) fulltime helemaal geen 40 uur is. Dan wordt je geacht veel meer te werken. Even een weekenddag meepakken en standaard savonds na 8 uur nog een uurtje wat doornemen..

Ik denk dat mannen een stuk monomaner zijn en dat prima vinden waar vrouwen vaak meerdere dingen hebben waar ze hun energie in willen stoppen. Zolang dat normaal is werkt dat remmend voor vrouwen. Immers de harder werkende krijgt meer voor elkaar en is de betere werknemer dus krijgt die de promotie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:16

elnienjo schreef:
Vrouwen moeten zich juist als mannen gedragen op de werkvloer willen ze financieel gelijk gesteld worden. Zolang de meerderheid afhaakt voor het baren en zorgen, leveren ze geen gelijkwaardige prestaties als de mannen die doorgaans wél fulltime werken gedurende hun hele loopbaan. Werkgevers kunnen niet van vrouwen op aan zolang die nog massaal willen parttimen. Bijkomend nadeel is dat de periode dat vrouwen opeens afhaken voor kinderen steeds langer wordt gerekt omdat er steeds meer vrouwen pas tegen de 40 beginnen. En tegen dat ze 50 worden begint de mantelzorg voor de ouders in opmars te komen. Dat zie je mannen meestal ook niet op zich nemen.

Om dat nog maar eens te bekrachtigen met statistieken (bron CBS):

Afbeelding

Schokkend: hoogopgeleide jonge vrouwen verdienen MEER dan hoogopgeleide jonge mannen.
(hoe kan dat nou in een seksistische maatschappij waar mannen het voor het zeggen hebben???)

Het verschil neemt echter af naarmate de leeftijd toeneemt, mogelijke redenen daarvoor:
- vrouwen zijn slechter in het onderhandelen van salarisverhogingen (een van de "bewezen" oorzaken van de wage gap)
- vrouwen hechten meer waarde aan een "gezondere" balans tussen werk en prive (mannen halen meer voldoening uit hun salarisstrook en job title en zijn eerder bereid daar voor op de offeren)
- vrouwen krijgen kinderen waardoor ze er een periode uit zijn en gaan daarna eerder deeltijd werken

Wil je dus een gelijk loon, dan zal je gelijk werk moeten leveren. Geen kinderen (of ze baren in het weekend), niet degene zijn die naar huis rent als een kind ziek is, bereid zijn flinke overuren te maken om promoties binnen te slepen, je "mannetje staan" bij onderhandelingen, etc.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:30

enzino schreef:
elnienjo schreef:

Om dat nog maar eens te bekrachtigen met statistieken (bron CBS):

[ [url=m/kY98GV.png]Afbeelding[/url] ]

Schokkend: hoogopgeleide jonge vrouwen verdienen MEER dan hoogopgeleide jonge mannen.
(hoe kan dat nou in een seksistische maatschappij waar mannen het voor het zeggen hebben???)

Het verschil neemt echter af naarmate de leeftijd toeneemt, mogelijke redenen daarvoor:
- vrouwen zijn slechter in het onderhandelen van salarisverhogingen (een van de "bewezen" oorzaken van de wage gap)
- vrouwen hechten meer waarde aan een "gezondere" balans tussen werk en prive (mannen halen meer voldoening uit hun salarisstrook en job title en zijn eerder bereid daar voor op de offeren)
- vrouwen krijgen kinderen waardoor ze er een periode uit zijn en gaan daarna eerder deeltijd werken

Wil je dus een gelijk loon, dan zal je gelijk werk moeten leveren. Geen kinderen (of ze baren in het weekend), niet degene zijn die naar huis rent als een kind ziek is, bereid zijn flinke overuren te maken om promoties binnen te slepen, je "mannetje staan" bij onderhandelingen, etc.

_/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:42

Gaanwe weer. Even een paar dingen:

- "De beste persoon op een functie" bestaat niet. Ieder mens brengt kwaliteiten maar ook nadelen mee. Het perspectief van je geslacht kan ook een kwaliteit zijn die je meebrengt.
- En trouwens, als dat zo is dan is de beste persoon nu toevallig vrijwel altijd een man :o? Juistem. Zeker gezien het gemiddelde opleidingsniveau van vrouwen is dat echt onzin.
- Vrouwen zijn helemaal niet minder goed in onderhandelen, wel is uit onderzoek gebleken dat een vrouw die sterk onderhandelt als "bitchy" wordt gezien en daarom wordt haar minder gegund.
- Ik kan me voorstellen dat het vervelend voelt als je wordt afgewezen als man voor een functie vanwege van een vrouw, maar het is jarenlang andersom geweest dus ja.... Tijd om een en ander recht te zetten lijkt me. Hopelijk kunnen we in de toekomst volledig open naar dit soort kwesties kijken en zijn quota geen issue meer maar daar zijn we helaas nog niet. (En in alle eerlijkheid, wie zegt dat die vrouw niet gewoon een objectief beter persoon was voor die functie? Waarom is ineens haar geslacht alleen nog relevant?)
- Ik ben het er overigens ook mee eens dat er ook meer mannen mogen zijn in de klassieke vrouwenberoepen, maar dan mogen er ook minder vooroordelen komen over bijvoorbeeld mannelijke kleuterleiders. Stond een tijd terug nog in de krant dat die mannen sinds dat hele debacle met Robert M steeds vaker ontslag nemen omdat je raar wordt aangekeken als man in de kinderopvang. Komt van twee kanten dus :)
- Waarom wel in de bedrijfstop en niet in de bouw? Nou ik heb niet het idee dat er hele volksstammen aan vrouwelijke bouwkrachten op dit moment beschikbaar zijn voor werk in de bouw. Er is echter een lijst van 1500-2000 Nederlandse topvrouwen, opgesteld door Jeanine Hennis als ik me niet vergis, die beschikbaar zijn voor een topfunctie. Als daar dan zelfs geen persoon tussen zit die in je RvC past, ja sorry maar dan haak ik af 8)7