Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 21:56

Van begin maart. Er is nog een lam met bleke slijmvliezen en wat vermagerd. Maar niet zo slomig als die ene.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:59

Dan ga ik er van uit dat hij ook gewoon is ontwormd tegen coccidiose en lintworm na spenen.
Cydectine bestaat best wel war resistentie tegen dus zou zelf proberen morgenochtend gelijk een wormonderzoek te laten doen. Lam eventueel ondersteunen met een vitaminepreparaat als je dit hebt.

Hebben ze ook diarree?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:07

Had hier ook ontwormd met cydectine en had ook toen die zware wormeninfectie bij dat lam. Heb toen 3 x wekelijks moeten ontwormen. Dat hielp, maar ze wordt nu weer wat bleker en heeft weer een kuchje dus ga maandag wat anders uithalen bij de dierenarts.

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:13

Geen diarree, daarom gingen er eerst geen alarmbellen rinkelen. We hadden ook wat slecht hooi dus dacht dat hij daarom mager was geworden.

Wel behandeld voor coccidiose, niet speciaal voor lintworm.

Ik ga morgen even overleggen met de DA. Het is weekend dus geen idee of ze dan op hun gemak een mestonderzoek gaan doen. Maar ik wil ook niet wachten tot maandag. Vitaminepreperaat heb ik niet maar ga ik wel om vragen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:14

DeMolenhoek schreef:
Had hier ook ontwormd met cydectine en had ook toen die zware wormeninfectie bij dat lam. Heb toen 3 x wekelijks moeten ontwormen. Dat hielp, maar ze wordt nu weer wat bleker en heeft weer een kuchje dus ga maandag wat anders uithalen bij de dierenarts.

Ook lebmaagwormen dan? Volgens mij zijn dat vaak de boosdoeners bij bloedarmoede.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:15

Vraag naar dectomax. Dat werkt hier nog het beste.
Ivomec schijnt ook goed te werken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 22:19

lizy29 schreef:
Vraag naar dectomax. Dat werkt hier nog het beste.
Ivomec schijnt ook goed te werken.

Super, dankjewel voor de info!

Hele koppel behandelen? Lijkt mij wel?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:22

Doen wij wel ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:25

Moonfight schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ook lebmaagwormen dan? Volgens mij zijn dat vaak de boosdoeners bij bloedarmoede.

Klopt. Zij had dan ook de pech van er een longontsteking bovenop te krijgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:51

Even een vraagje heeft er iemand een Waterton? Ik zit te twijfelen of ik water zal gaan opvangen, maar het lijkt me ook wel wat veel werk om steeds met een gieter heen en weer te gaan lopen in plaats van de tuinslang, maar het bespaart wel water.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 01:42

moonsparkle schreef:
Even een vraagje heeft er iemand een Waterton? Ik zit te twijfelen of ik water zal gaan opvangen, maar het lijkt me ook wel wat veel werk om steeds met een gieter heen en weer te gaan lopen in plaats van de tuinslang, maar het bespaart wel water.

Wij hadden een IBC vat onder de dakgoot. Op een verhoging geplaatst, daaraan kon ik dan een tuinslang hangen. Dat was niet genoeg om een sproeikop erop te zetten, maar je kon zo wel bijv. waterbakken bijvullen zonder met emmers te moeten sjouwen.
Als je een hooggeplaatste waterton hebt zou je op een gegeven moment ook wel genoeg druk moeten kunnen opbouwen om ermee te kunnen sproeien.

Ik had ook nog even een vraagje. Hebben mensen hier ervaring met binnenshuis kweken van eetbare planten? En dan bedoel ik niet het eerste beginstadium van een plantje, maar tot en met oogst.
We hebben tijdelijk geen buitenruimte om plantjes te kweken maar willen het graag binnen voortzetten zolang het duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 06:57

Ja ik! Ik heb dat 1 jaar gedaan en dat viel flink tegen. Had bv paprika staan. Daarvan heb ik 1 paprika van 3 centimeter kunnen oogsten. Ik sukkelde vooral met de potgrote. Deze moet al ruim genoeg. Ook had ik wat problemen met de bevruchting. Persoonlijk zou ik het houden op planten zoals sla, ui etc. Dat deed het wel goed :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:56

Hmm ik heb dan weer bijna geen potten, vooral gewoon moestuin, misschien heeft een Waterton dan toch niet heel veel nut.

Grappig ik zou denken dat paprika's beter binnen gaan dan buiten je moet er alleen in januari /februari al mee beginnen. Ik las ook ergens dat ze binnen meerjarig kunnen zijn maar buiten afsterven door de kou.

Tomaten kan ook alleen dan kun je die door de ruimte niet groot laten groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:00

Ik denk dat mijn pot echt te klein was en de plant daardoor te weinig groeikracht had :j

Ik groei overigens nu alles qua tomaten en paprika gewoon in de buitenlucht. Bevalt prima!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:12

DeMolenhoek schreef:
Ik denk dat mijn pot echt te klein was en de plant daardoor te weinig groeikracht had :j

Ik groei overigens nu alles qua tomaten en paprika gewoon in de buitenlucht. Bevalt prima!

Tomaten hier in overvloed buiten, de vriezer zit al vol :') maar de paprika's gaan traag, heb er nu één die verkleurd en de rest is nog aan het groeien. Als ik van elke plant 1 er af kan halen ben ik blij, of nou ja als het zo weinig op brengt doe ik volgend jaar geen paprika meer. Hoe zit het met jou buiten paprika's?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:16

moonsparkle schreef:

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je die nog niet hebt. Of twee, of drie als je de ruimte hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:17

Tussen de 5 en 10 paprika’s per plant van een mooie grote :j Rijpen gaat hier inderdaad ook traag. Daar beginnen ze ook nu nog maar mee.

Ik heb onlangs met mijn lompe grote voet een tak van een plant afgebroken en daar hingen al 4 redelijke puntpaprika’s aan. Ze liggen nu in huis en hoop dat ze nog rijpen :) Hier zie je ze op de foto. Dit was dus van 1 tak van de plant.

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:49

Nabster schreef:
moonsparkle schreef:

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je die nog niet hebt. Of twee, of drie als je de ruimte hebt.

Omdat als ik in de avond de moestuin water ga geven het veel sneller gaat met de tuinslang met sproeikop en daarbij kun je het water ook makkelijk doseren(sommige delen willen wat meer dan anderen en dan heb je een andere straal of kun je de kop makkelijk op meer of minder kracht zetten), dan wanneer ik steeds met een gieter heen en weer zou gaan vanaf een regenton. Daarom vraag ik ook hier wat de ervaring is van anderen :o als ik de tuinslang met sproeikop er op aan zou kunnen sluiten dan zou het wel nuttig zijn. Qua ruimte zou ik een regenpijp aan kunnen leggen vanaf de dak van de schuur, maar ook dat word wel puzzelen omdat ik dat niet eerder gedaan heb en de fietsen staan daar ook, maar ik ben gewoon zo een beetje de mogelijkheden aan het bekijken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:56

@de molenhoek zo 5 paprika's per plant dat is wel een betere opbrengst, ik had er nog wat bloemetjes aan maar die had ik verwijderd zodat ik in ieder geval een per plant rijp zou krijgen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:01

Ik verwijder nooit bloemetjes. Ik vind dat persoonlijk onzin. :D

Wij hebben momenteel geen regentonnen staan :) Wij gaan in de plaats 2 waterputten laten steken van 10.000 liter elk met een pomp erop. Kost ons een €3000/€4000. Maar dit jaar hebben wij €1000 aan water betaald :') Water van de paarden etc zit bv nog op leidingwater. Dan gaat alles uit de putten komen en hopen wij ook voldoende te hebben om in droogte het land te sproeien.

Wij hebben nog een tijd alles via die vaten gedaan maar zoals je zegt is het een enorm geloop en gesleur. Ik was 3 x zo lang bezig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:09

Mocht ik de paprika's volgend jaar weer proberen ga ik er gewoon ook wat meer aan laten. Ik moet zeggen dat ik ook wat laat was met voor zaaien dat heeft vast ook verschil gemaakt, de eerste voorgezaaide zaden kwamen namelijk niet op, slecht zaad denk ik? Daarna heb ik zelf zaden uit paprika's gehaald en die deden het wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:36

JudithO schreef:
moonsparkle schreef:

Wij hadden een IBC vat onder de dakgoot. Op een verhoging geplaatst, daaraan kon ik dan een tuinslang hangen. Dat was niet genoeg om een sproeikop erop te zetten, maar je kon zo wel bijv. waterbakken bijvullen zonder met emmers te moeten sjouwen.
Als je een hooggeplaatste waterton hebt zou je op een gegeven moment ook wel genoeg druk moeten kunnen opbouwen om ermee te kunnen sproeien.

Ik krijg water via lieve buurman die zo'n ibc vat voor mij vult. Staat nu 1 pallet onder om water tappen makkelijker te maken. Qua waterdruk is de massa belangrijk, vol vat geeft meer waterdruk dan 3/4 leeg. En doorsnee slang is bij druk via zwaartekracht belangrijk. Tuinslang geeft veel minder druk dan de doorgeknipte binnenband kruiwagenwiel wat er aan hangt nu. Klinkt tegenstrijdig, maar waar je met pomp er aan juist smallere slang wil, wil je bij enkel zwaartekracht juist een dikkere. Je krijgt er inderdaad als nog geen sproeisysteem op, maar je krijgt het water in elk geval over een aantal meters. Je zou ook kunnen proberen of een druppel-irrigatie systeem wel werkt op zwaartekracht alleen, scheelt je ook sjouwen en water.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:44

DeMolenhoek schreef:
Ik verwijder nooit bloemetjes. Ik vind dat persoonlijk onzin. :D

Wij hebben momenteel geen regentonnen staan :) Wij gaan in de plaats 2 waterputten laten steken van 10.000 liter elk met een pomp erop. Kost ons een €3000/€4000. Maar dit jaar hebben wij €1000 aan water betaald :') Water van de paarden etc zit bv nog op leidingwater. Dan gaat alles uit de putten komen en hopen wij ook voldoende te hebben om in droogte het land te sproeien.

Wij hebben nog een tijd alles via die vaten gedaan maar zoals je zegt is het een enorm geloop en gesleur. Ik was 3 x zo lang bezig.

Hier ook twee waterputten van 10.000 liter elk met pomp op eentje, de andere putten we met emmers. Alle 'buitengedoe' (moestuin en paarden, eendjes,...) doen we via de putten. Ideaal!

Die paprika's gaan nog wel rijpen denk ik DMH. Had laatst wat groene tomaatjes bij de eendjes gegooid (die ze niet moesten :+ ) en die zijn na een week mooi rood geworden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:22

Wij hebben ook alles op putten, momenteel 2 maar hoe en wat weten we niet want die waren er al.
Ooit wil ik denk ik wel ook regenwater op gaan vangen bij de stal maar dat gaat dan wel een groot reservoir worden. Denk dat ik dan gewoon een grote bak metsel en die dan waterdicht maak. Volgens mij is de stal 40 meter lang dus dat zal een reservoir worden van ongeveer 180m3 :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:35

Dakgoot er aan maken en water afvoeren naar plek waar je er geen last van hebt is altijd fijner ivm bagger rondom gebouwen en invloed vocht (modder en opspattend regenwater) op fundering en onderste 50+ cm van je muren. Dat stuk pijp kan er later altijd af als er tijd/plek/geld is voor reservoir.